Poes plast en poept in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Speedy1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2010 12:47

Poes plast en poept in huis

Bericht door Speedy1 »

Hallo!

Wij hebben een poesje van ruim een jaar. En ze is al gesterriliseerd. De laatste paar maanden plas ze in huis maar niet in haar kattenbak. Wij zorgen ervoor dat haar kattenbak altijd goed schoon blijft... maar het is niet dat ze de bak ontwijkt! Ze gaat ook op de bak.
Dit niet alleen, ze heeft inmiddels ook al gepoept in ons huis en ze blaast en gromt ze uit niets.

Wij staan nu voor een raadsel... we hebben alles er al aangedaan. Zijn naar de dierenarts geweest, laten testen of ze blaasontsteking hebt, maar ze ziet er goed uit en heeft geen blaasontsteking. We hebben kalmerende spray gehad die je in het stopcontact moet stoppen... helaas zij werd er meer hyper van dan kalmer! :???: :???:

Op dit moment staan wij voor een groot raadsel... wij krijgen over 2,5 week de sleutel van ons nieuwe huis... wij zijn nog niet bezig met inpakken... en daar ben ik ook nog bang voor, want als ze tegen de ingepakte dozen gaat sproeien... en wat gebeurt er als ze straks in ons nieuwe huisje is. Als ik haar een maand binnen moet houden... en ze sproeit tegen al onze nieuwe spullen aan...

Ik hoop dat jullie misschien voor mij wat advies heeft... en oplossingen waar ik wat aan heb.

Hoor graag zo snel mogelijk van jullie.
Laatst gewijzigd door Admin op 15 nov 2010 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes plast en poept in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Wat is er veranderd vlak voor ze het beginnen doen is?

Dit soort gedrag komt maar zelden uit de lucht vallen. Er moet iets zijn waardoor ze zich niet op haar gemak voelt...
Je hebt haar toch nooit met haar neus erin geduwd of zo (sorry hoor, maar nogal veel mensen doen dat dan...) want dat werkt averechts...

Denk eens goed na, vooral in termen van andere meubels of gewoonten... Andere huisgenoten of dieren in de tuin? Geluiden in de omgeving?
Lijkt ze erg angstig of net boos en gefrustreerd? Heb je enig idee waardoor?
Hoe was ze vroeger van karakter? Blies ze dan al soms?

Is ze de enige kat in huis? Altijd geweest of nog maar recent? Hoe lang hebben jullie haar al? Hoe oud was ze als ze bij jullie in huis kwam. En hoe lang doet ze het precies?

Je kan altijd al meerdere kattenbakken plaatsen op verschillende plaatsen in huis (zeker eentje op elke verdieping) en op plaatsen die ze geregeld gaat merken. Je kan ze uitwassen met javel, voor sommige katten is dat een aantrekking om er te gaan plassen.
Als ze sproeit, de plaats goed wassen met azijn, wanneer ze het niet ziet!

Ze wil duidelijk maken dat dit haar huis is, want om een of andere reden heeft ze het gevoel dat dat in vraag gesteld wordt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes plast en poept in huis

Bericht door castratenkoor »

Goede tips en vragen Valerie, niks aan toe te voegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Speedy1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2010 12:47

Re: Poes plast en poept in huis

Bericht door Speedy1 »

pearlsofpassion schreef:Wat is er veranderd vlak voor ze het beginnen doen is?

Dit soort gedrag komt maar zelden uit de lucht vallen. Er moet iets zijn waardoor ze zich niet op haar gemak voelt...
Je hebt haar toch nooit met haar neus erin geduwd of zo (sorry hoor, maar nogal veel mensen doen dat dan...) want dat werkt averechts...

Denk eens goed na, vooral in termen van andere meubels of gewoonten... Andere huisgenoten of dieren in de tuin? Geluiden in de omgeving?
Lijkt ze erg angstig of net boos en gefrustreerd? Heb je enig idee waardoor?
Hoe was ze vroeger van karakter? Blies ze dan al soms?

Is ze de enige kat in huis? Altijd geweest of nog maar recent? Hoe lang hebben jullie haar al? Hoe oud was ze als ze bij jullie in huis kwam. En hoe lang doet ze het precies?

Je kan altijd al meerdere kattenbakken plaatsen op verschillende plaatsen in huis (zeker eentje op elke verdieping) en op plaatsen die ze geregeld gaat merken. Je kan ze uitwassen met javel, voor sommige katten is dat een aantrekking om er te gaan plassen.
Als ze sproeit, de plaats goed wassen met azijn, wanneer ze het niet ziet!

Ze wil duidelijk maken dat dit haar huis is, want om een of andere reden heeft ze het gevoel dat dat in vraag gesteld wordt...

Hallo Valerie.

Ik weet niet of ik het nu goed doet, ben niet zo bekend op deze pagina.
Om in de volgorde van je vragen te antwoorden...
Er is niks veranderd. We wonen in een 2 kamer flat, wel grote woonkamer, slaapkamer en ruime keuken, halletjes wc ed. met een mega balkon, wat ze heerlijk vind... Maar er is echt niks veranderd.

Daarom is het voor ons zo'n raadsel... waarom!? Waarom opeens?
Ze is bij ons de enige huisdier, we kregen haar toen ze 12 weken was... dus een goede leeftijd.. althans dat weet ik van vroeger. Bij mijn ouders thuis hebben wij ook altijd katten gehad en honden... dus regels qua straffen weet ik hoe het wel moet! Ze is niet angstig/boos of gefrustreerd in tegendeel zelfs.
Ze blies nooit tot opeens dat ik haar op haar kop gaf dat ze weer geplast had in huis. En weet je wat ik ook raar vond... ze heeft het ook in haar eigen mandje gedaan! Opeens begon ze te blazen en grommen op de manier zoals katten doen... We hebben haar nu ruim een jaar, en ze is ons enige beestje.. ze krijgt ontzettend veel aandacht... we zijn echt goed voor... dus denk niet dat we haar verslonzen... echt niet!!!! Ze mag van ons veel... maar er zijn grenzen en dat weet ze dondersgoed. Toen we haar kregen was ze bij haar mama al zindelijk... en ook gelijk mhier... ze had nog nooit naast haar bak gepiest. We zijn toen ook gelijk met haar naar de dierenarts geweest zodat hij nog een goede check deed. Maar als we er komen... en nu een paar x met haar blaas omdat wij dachten dat ze blaasonteking had kregen we continu te horen dat we geen zorgen hoefde te maken. en dat we een mooie poes hebben die er goed en verzorgd uit ziet!

Dus ik hoop dat je mijn raadsel begrijpt\!!!!
marjannikki

Re: Poes plast en poept in huis

Bericht door marjannikki »

Wel vervelend voor je, ja is niet fijn als je poes ineens gaat plassen, misschien voelt ze de stress omdat jullie gaan verhuizen ook al zijn er nog geen dozen ingepakt?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Poes plast en poept in huis

Bericht door MarjanR »

Zijn het bepaalde plekken waarop ze plast?
Als dat zo is zou je op die plekken bakken met grit kunnen zetten.

Maar het klinkt wel alsof ze territorium aan het afbakenen is.
Dus de vraag van Peet klinkt als een geode vraag
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Speedy1
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2010 12:47

Re: Poes plast en poept in huis

Bericht door Speedy1 »

Hallo Allemaal...
Ik begrijp jullie wel... maar ze doet het op meerdere plekken door ons huis. IJe hoor mij niet zeggen dat ik gelijk opgeeft.. absoluut niet.. Maar het huis is nou ook niet zo groot dat ik op alle plekken waar zij gepiest heeft/ of het nog gaat doen.. om daar bakken met grit neer te zetten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes plast en poept in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, dat snap ik wel, maar een paar ( 3 of zo) is toch wel aan te raden. Gewoon kleine wasteiltjes met wat grit is ook goed, hoeft helemaal niet veel te kosten.

Als er echt niets verandert is, is het wel raar dat ze het ineens doet.

Wanneer is ze ermee begonnen? En hoe lang geleden is ze gesteriliseerd? Misschien is er daar een link...

Zijn er misschien buren die een kat hebben wat ervoor niet was? Misschien een kater?

Er moet toch iets verandert zijn, het is gewoon niet steeds simpel om te achterhalen wat... Het kan natuurlijk ook in haar hoofd zijn...

Ik geloof ook wel dat je goed voor haar zorgt, en ik wilde zeker niet insinueren dat je haar iets aangedaan zou hebben.
Boos worden op haar is wel helemaal niet goed hoor! Ze maakt ermee duidelijk dat er haar iets dwars zit en dan kan je haar beter extra knuffelen ipv kwaad worden (dat lost nooit iets op). Dan voelt ze zich nog minder begrepen en nog onzekerder. Zolang ze onzeker is gaat het wildplassen ook niet stoppen. Dus moet je haar zoveel mogelijk knuffelen en gerust proberen stellen, duidelijk maken dat je haar graag ziet en ze niets van jullie hoeft te vrezen, ook niet als ze haar probleempje heeft... )
Om haar rustig te krijgen zouden valeriaandruppels kunnen helpen ( gewoon op speeltjes en kussentjes sprenkelen) maar het zou kunnen dat ze dan net daar gaat plassen om de geur weg te krijgen als ze het als een geurvlag van jou gaat bekijken... Dat valt moeilijk te voorspellen.

Verder weet ik het ook niet hoor... Ik denk dat het kwestie is van te vinden wat haar ergert en waar ze het moeilijk mee heeft...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes plast en poept in huis

Bericht door Cari »

Lastig probleem.. :???: .

Is het na haar sterilisatie begonnen of ook al daarvoor?
Kan het zijn dat ze misschien via het balkon een andere kat ziet, waar ze op reageert?
Doet ze het alleen 's nachts of ook overdag?
Als ze alleen is of als je erbij bent?

Je zou ook nog kunnen overwegen om haar rond de verhuizing (dat is toch al een rotperiode voor haar) 2 weken in pension te doen. Dan kunnen ze zien of ze het daar misschien wel alleen in de bak doet. Dat komt wel vaker voor. In dat geval is het ook mogelijk dat ze het daarna in je nieuwe huis niet meer doet.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie