Kitten met mogelijk FIP, aantasting evenwichtsorgaan

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
minimow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2010 22:28
Locatie: in het nieuwe land

Kitten met mogelijk FIP, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door minimow »

Hoi,

Ik heb mij geregistreerd op dit forum omdat ik sinds bijna 4 weken een perzisch kitten heb, dat ik gekocht had, wetende dat ze een oorontsteking had (hield het kopje scheef en prut in oor) was niet verstandig om mee te nemen, dat weet ik en ik wist me daar volledig van bewust maar soms regeert de emotie en niet het verstand. Het is een heel verhaal, maar ik zou graag advies van jullie krijgen. Alvast bedankt voor het doorlezen!

In ieder geval, kitten meteen naar DA, bleek middenoorontsteking, kreeg antibiotica en oorzalf mee. Nu gaat het om een sowieso al erg klein kitten, haar zusjes zijn 3x zo groot en zij is deels met de fles opgevoed. Mini is nu 4 1/2 maand, maar heeft het gewicht en maat van een kitten van 12 weken.

Goed, ik ben tot nu toe 3x naar de DA geweest, ondertussen 3e antibiotica (synulox) maar kitten is in deze maand nog maar 200 gram gegroeid, ze heeft dagen waarop ze actief is en speelt en goed eet maar afgelopen week was ze erg zwak, rillerig en at weinig. Nu zei de DA gisteren dat ze waarschijnlijk een permanent scheef kopje zal houden doordat het evenwichtsorgaan is aangetast, ook bestaat de kans dat er meer aan de hand is. Ze voelde dat de nieren wat opgezwollen waren, en het feit dat ze veel drinkt kon wijzen op fip. bloedprikken lukte niet ivm te klein nekje van Mini, en andere opties om echo's te doen e.d. zouden volgens de DA weinig uitmaken voor het resultaat. Opereren kan niet, daar is ze te klein en te licht voor (weegt amper 1300 gram) dus ik heb de opdracht gekregen haar de komende 2 weken vooral veel te voeren, zodat ze hopelijk gaat groeien. Ook gaan we verder met de synolux, we hebben allerlei dieetvoeder en het is afwachten.

Mini is super lief, ik wil er zeker alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze een gezonde kat wordt, maar ik zou graag advies en tips van jullie krijgen wat ik nog met haar zou kunnen doen. Over 2 weken moeten we terug naar de DA, en als ze dan niet vooruit is gegaan moet ik gaan denken aan inslapen. Wat zijn mijn opties? Kan het inderdaad fip zijn? Of iets anders, vorm van kanker? Of simpel een heftige middenoorontsteking die gewoon veel effect heeft op zo'n klein katje, maw moet ik het gewoon afwachten met haar?

Bedankt voor het lezen, op het moment eet ze goed (heeft dexamethose oid gekregen voor eetlust) en is ze actief. Met een scheef kopje zou ze prima kunnen leven (t wordt toch een binnenkat) en ik zou haar graag nog lang bij me houden!
mama van zorgenkitten Mini Mow
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door pearlsofpassion »

Allereerst zou ik een second opinion gaan halen bij een andere DA. Dat is zowiezo aan te raden voor je tot inslapen overgaat, maar hier heb ik ook mijn twijfels...

Kan hij niet opereren omdat ze erg zwak is? Want klein en licht is op zich geen reden...
Verder kan je de natte vorm van FIP vaststellen door een bioptie. Is dat gedaan? Je gaat toch geen kat laten inslapen voor deftig onderzoek?
Om deze redenen zou ik zeker eens aan een andere DA vragen...

Verder wil ik nog eens zeggen dat ik het heel spijtig vind, maar het lijkt mij eerder iets aangeboren... Dat komt natuurlijk wel meer voor bij raskatten, zeker als niet echt opgelet wordt op verwantschap van de ouders.
Weet je of ze het altijd gehad heeft of dat het pas op bepaalde leeftijd gekomen is? Het kan namelijk een afwijking in haar oor zijn, of een overgevoeligheid... Resultaat is nu wel hetzelfde...
Heeft ze er eigenlijk wel last van??? Het is niet omdat een kat ietwat anders is dat je ze moet laten inslapen als ze er verder geen last van heeft. We hebben hier op het forum ook een grote fanclub van een trilkitten die uitgegroeid is terwijl dat een motorische afwijking is waar ook standaard met een spuitje op gereageerd wordt! Nergens voor nodig blijkt. Als je haar wil houden en voor haar zorgen...
Als ze er van afziet is het natuurlijk een ander verhaal...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
minimow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2010 22:28
Locatie: in het nieuwe land

Re: kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door minimow »

bedankt voor de reactie!

We zijn ondertussen al 2 dierenartsen afgeweest (de eerste vond dat ik haar meteen terug naar de fokker moest brengen), allebei hadden over inderdaad de mogelijkheid dat het iets aangeboren is en haar sowieso lage weerstand als flessenkitten en achterstand in ontwikkeling. Bioptie was niet gelukt, ze wilde niet stil zitten en de ader is te klein. De dierenarts vond haar te zwak voor een narcose, het is echt een mini-mini-kittentje. Ze kan weinig hebben vrees ik.

Toen ik haar ophaalde, had ze al het scheve kopje, en een viezig oor. De fokster vertelde dat ze het sinds een paar dagen had, maar dat kan ik natuurlijk niet zeker weten. Zelf denk ik ook dat het aangeboren kan zijn, ook bij een ander nestje zag ik een zwak en achter wijdbeens lopend kitten, maar of dat familie was weet ik niet.

Tja, heeft ze last? Ze kan nu voor het eerst zelf de trap op en af, ze lijkt zich wel met de scheefheid te redden. Het probleem is vooral de ze niet lijkt te groeien en ook bijna niets is aangekomen, zeker vergeleken met haar zusje (die wij ook hebben opgehaald) die even oud is en al 1800 gram weegt.

Kijk, aan de ene kant denk ik ook dat het met veel TLC nog wel een kans kan hebben, maar het heeft al best wat gekost onderhand, nog meer mangeling door de DA is ook wat en als ze uiteindelijk alsnog dood gaat na een maand doorgaan zou ik dat helemaal vreselijk vinden. Ze voelt zich nu goed door de antibiotica en eetlustopwekker, maar van de week was het helemaal niets....klein hoopje ellende dat lag te bibberen en niezen. Dat doet ze nu trouwens niet meer, vandaag leek ze echt een stuk actiever. Maar de laatste maand was ze telkens een paar dagen goed, dan ging het weer achteruit.

Ik hoop dat het ook een kwestie is van 'uitgroeien' en aansterken. Ze is echt een popje hoor, ontzettend aanhankelijk en volgt je het hele huis door, ze is het zeker waard om te proberen.
mama van zorgenkitten Mini Mow
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook een pers verloren aan FIP. Volgens mij komt het bij dat ras relatief veel voor.
Ik zou ook voor second opinion gaan. Prins zijn nieren zwollen zo op en verder was hij zo mager, dat hij hoogzwanger leek. Er was geen houden aan, ik hoop dat nooit meer mee te maken.

Sterkte, ik hoop voor je dat het toch wat anders is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Catfish »

Als het inderdaad een FIP kitten is merk je dat helaas snel genoeg.
Ik ben er begin dit jaar mijn poes Frommel van 2 aan verloren, een vreselijke ziekte.
Maar in het geval van Fip is je kitten niet te redden.
De biopt die Valerie (pearlsofpassion) beschreef is geen bloedafname (al moet dat ook), maar dan gaat de dierenarts met een naald in het buikje. Als het natte FIP is zit er draden trekkend vocht in het buikje, dat zit er dan in de spuit, en weet je het zeker. Ik dat geval kun je helaas maar één ding doen, en dat is in laten slapen.
Het is gelukkig niet echt besmettelijk, dus je andere kitten zou relatief veilig zijn. Wel kun je ze misschien beter (in overleg met de dierenarts) apart zetten, maar da's ook weer zo sneu vind ik.

Misschien is het wel 'gewoon' een heel zwak kitten. Ze weegt heel weinig en is duidelijk niet gezond. En tja, als ze geen last heeft van dat oor, prima toch? Een scheef koppie krijgt ze niks van. Maar let wel op, een oorontsteking doet echt pijn, en een kat zal dat niet snel laten merken.

Ik hoop dat ze het redt, maar zo niet, dan heb jij je best gedaan.
Wel raar dat je het kitten mee hebt gekregen, ik neem aan dat ze geen stamboom heeft?

Hoe goed het kan komen bewijst Bob van Dinie (castratenkoor, zie hierboven), die ging van een medisch probleemkitten naar een gezonde 10 kilo.

Sterkte, en hou ons op de hoogte alstjeblieft!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Adriana »

geef je kleine kitten heel klein beetje rauw vlees een paar keer per dag als ze het wil eten. daar zitten de goeie stofjes in voor haar weerstand. beetje van de dooier van een zachtgekookt eitje is ook prima. desnoods beetje dwangvoeren.

en verder zit er niks anders op dan duimen, wachten, veel TLC en hopen.
neem aan dat je dit kitten gratis hebt gekregen, anders toch ook melding naar de fokker, want ze was bij overname/aankoop al niet gezond. dus geld terug lijkt me.
zo te horen heb je een goeie dierenarts die geen risico's neemt met dit fragiele gevalletje en gesleep naar andere dierenartsen kost erg veel energie en stress en geld en zou ik niet doen.
bovendien is er ook nog kans dat ze daar iets oploopt en dat zou regelrecht fataal zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
minimow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2010 22:28
Locatie: in het nieuwe land

Re: kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door minimow »

Hoi,

bedankt voor de reacties! Het lijkt vandaag een stuk beter te gaan, ze speelt veel en komt vlot over, ook heeft ze veel gegeten vannacht, 180 graden verschil met afgelopen week!

De fokker heeft het heel netjes afgehandeld, ik wilde haar per se mee en op dat moment leek het een 'gewone' oorontsteking en ik dacht het zelf wel op te kunnen lossen. Het zusje hebben we ter compensatie later kunnen ophalen, maar helaas accepteerde Mini haar totaal niet (herkende haar ook echt niet!) en voor zo'n klein hummeltje deed ze aardig agressief, maar helaas werd het vechten tussen die twee en daarom is het zusje voorlopig bij mijn vader aan het logeren. Eerst Mini maar beter, dan zien we wel. Iedere verandering/stress is nu teveel voor haar, ben ik bang.

Wat voor rauw vlees kan ik geven? kan ik ook vis oid geven? Ik geef nu van Hill's dieetvoer in kleine porties door de dag, convalescence van royal canin wat ze lekker vindt gelukkig en onbeperkt brokjes van royal canin. heb ook een voerspuit mee om eventueel te dwangvoederen, maar ze heeft ook eetlustopwekkers gekregen dus nu eet ze goed.

Ik houd jullie zeker op de hoogte, en alle tips zijn welkom!
mama van zorgenkitten Mini Mow
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Cari »

Ik denk dat je er ernstig rekening mee moet houden dat dit kitten niet lang zal leven :-( .
Wat ik wel kan aanraden (dat doet soms echt wonderen) is haar (vrijwel) volledig op a/d voer te zetten.
Dat kan je bij de dierenarts halen en is buitengewoon voedzaam, daar kan niets anders tegenop.
Verder wens ik jou en je kitten heel veel sterkte en ik vind het lief/dapper van je datje haar hebt genomen :kissykissy: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door ]-marjolein-[ »

Aw wat sneu zeg, en wat dapper dat je haar toch hebt meegenomen!
Het zou kunnen dat het kitten een aangeboren afwijking heeft. Ik zou in ieder geval oppassen met de diagnose fip. Het komt inderdaad volgens mij relatief veel voor bij het ras maar ze is wel heel jong, plus dat er nog 1001 andere dingen aan de hand kunnen zijn. Als de nieren nu al groot zijn kan het ook zijn dat er iets met de nieren is.
Goed dat jullie voor een second opinion zijn gegaan, ik duim voor jullie dat Mini toch goed op kan groeien, en anders hebben jullie toch alles gedaan en heeft ze in ieder geval liefdevolle mensen om zich heen gehad!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Adriana »

als ze Convalescence van RC lekker vindt dan houden zo! ongeveer zelfde samenstelling als a/d, ietsje vetter dacht ik.. je zou vingerhoed vers rauw lamsvlees heel erg fijn kunnen knippen zodat het bijna smurrie wordt en kijken of ze dat van je vinger af wil likken. of beetje eidooiersmurrie, daar zitten ook heel erg veel vits en mins in en dat helpt haar immuunsysteem, wat weer helpt om haar conditie te verbeteren. nee, doe maar geen vis, klein beetje vlees/eidooier is nu veel beter.

en wat ik ook nog bedacht is dat je haar van kop naar staart zachtjes kunt proberen te borstelen. dat masseert en zet de bloedsomloop aan en ze vindt het waarschijnlijk heerlijk want ze is nog klein en voorheen deed haar moeder dat. heel kort en een aantal keren per dag en kijk even hoe ze reageert, als ze haar spieren spant en contact probeert te krijgen met de borstel, dan is het goed. niet doen als ze wegkruipt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Cari »

Convalescence van RC is inderdaad ook prima - wist niet dat ze dat kreeg.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
paasnini

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door paasnini »

Als zij zo weinig aankomt en vwb groei zo achterblijft zou je ook aan de pancreas kunnen denken. Bij pancreasontsteking komt het voor dat het lichaam geen voedingsstoffen uit het eten opneemt.
Dit staat dan wel los van het oorprobleem.

Je zou in ieder geval ook Viyo kitten kunnen kopen, dit is pre-biotische kattenmelk die zorgt voor de darmflora, het versterkt het darmslijmvlies en bestijd slechte bacterieen in de darm. Als de dierenwinkel al Viyo verkoopt is het vaak de Viyo voor volwassen katten en je zou dan echt die voor kitten moeten hebben. Vaak hebben de grotere vestigingen van dierenwinkels wel alle drie de soorten in het assortiment. Bijvoorbeeld de Pet's Place XL.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door Adriana »

hoe gaat het nu met je minimeisje? voor een aantal kwalen die hier worden genoemd is ze te jong hoor..
denk dat je dierenarts het goeie advies heeft gegeven, voorlopig paar weken rustig lekker krachtvoer laten eten en goed verzorgen en dan verder zien.
heeft ze goeie ontlasting? is haar oortje inmiddels rustig en hoe oud is ze eigenlijk?

kijk misschien ook even hier,
dat gaat over een half persje met mogelijk groeiproblemen en daar staan missch ook nog wel tips in waar je wat aan hebt.. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=21353
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door paasnini »

Te jong????
minimow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2010 22:28
Locatie: in het nieuwe land

Re: Kitten met mogelijk fip, aantasting evenwichtsorgaan

Bericht door minimow »

hai, hier weer even een update over Mini!

Het gaat erg goed, ik heb haar heel fijn geknipt lamsvlees gegeten en daar smult ze enorm van (mag ook wel, tis niet t goedkoopste vlees kwam ik achter :p) en het zakje convalescence is ondertussen al op, dus dat wordt morgen weer halen. Ze is aangekomen, weegt nu 1440 gram! Dus al 140 gram erbij in een paar dagen tijd! Ze poept hierdoor wel veel, maar het is geen diarree oid en ze is erg actief de laatste dagen. Moet het eidooier gestold worden in kokend water? weet niet zo goed hoe dat moet, heb wel een hele lading eieren alvast in huis haha

Het oortje voelt nog steeds warm tot heet aan, en gisteren had ze eraan gekrabt en een beetje kapot gemaakt. Ik reinig het nu met oorcleaner, dat lijkt tegen de jeuk te helpen. Maar de DA kon niets meer zien in het oor, ook achter het trommelvlies was het schoon, de ontsteking zou dieper zitten. Ik geef haar nog steeds synolux, hoe lang zou ik daar mee door moeten gaan? Ze is nu al zo'n 2 1/2 week aan de antibiotica in totaal. De dierenarts heeft nog een flesje meegegeven, met het idee er nog een week of 2 mee door te gaan, maar vraag me af of dat wel goed is.

Mini is geboren 3/7 dit jaar, ik heb het topic over dwerggroei gelezen, ze heeft wel zo'n zelfde oogstand maar geen hartruis en is ook wel een stuk groter dan die kittens.

Dan nog de laatste vraag; door de oorzalf zit Mini's hele lijfje onder het vettig spul, ze was zich niet zo heel goed heb ik het idee en misschien is dat vettige spul ook niet zo goed om zich warm te kunnen houden, dus ik dacht dat ik haar misschien kon wassen? Heb speciale shampoo gehaald, maar misschien is dat net teveel gevraagd voor haar? het gaat tenslotte net goed..

Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen hier, maar ik ben superslecht met dat soort computerdingen!
mama van zorgenkitten Mini Mow
Plaats reactie