Iemand ervaring met het geven van een sonde bij een kitten?
- Jacquelientje
- Huiskat
- Contacteer:
Iemand ervaring met het geven van een sonde bij een kitten?
Hallo,
Zoals sommige van jullie misschien wel weten vang ik kittens op voor stichting Redcat.
Nu heb ik een kitten in huis dat nu al een paar dagen aan de sondevoeding zit.
Het gaat erg slecht maar het is nog acceptabel. Het enige probleem is dat het kitten (3 weken) de sondevoeding maar niks vind (de eerdere kittens die ik sonde gaf waren een stuk makkelijker)
Hij spartelt erg en het is daarom onmogelijk om het kitten met maar 2 handen de sonde te kunnen geven. Nu moet ik steeds hulp vragen om het kitten vast te houden.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kun je me misschien een goede tip geven?
Voor het bekkie heb ik een mini garenklosje waardoor zijn bek open blijft staan en hij de sonde niet door kan bijten, want als dat gebeurd is er echt een serieus groot probleem.
Zoals sommige van jullie misschien wel weten vang ik kittens op voor stichting Redcat.
Nu heb ik een kitten in huis dat nu al een paar dagen aan de sondevoeding zit.
Het gaat erg slecht maar het is nog acceptabel. Het enige probleem is dat het kitten (3 weken) de sondevoeding maar niks vind (de eerdere kittens die ik sonde gaf waren een stuk makkelijker)
Hij spartelt erg en het is daarom onmogelijk om het kitten met maar 2 handen de sonde te kunnen geven. Nu moet ik steeds hulp vragen om het kitten vast te houden.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kun je me misschien een goede tip geven?
Voor het bekkie heb ik een mini garenklosje waardoor zijn bek open blijft staan en hij de sonde niet door kan bijten, want als dat gebeurd is er echt een serieus groot probleem.
Re: Iemand ervaring met het geven van een sonde bij een kitt
Gewoon flesvoeding is waarschijnlijk geen optie bij dit katje?
Ik heb alleen een volwassen kat met een sonde gehad. Die was aangebracht met de uitgang van de sonde in zijn nek, zodat er niets door zijn bekje hoefde. Een vrij simpele ingreep, maar bij een kitten van 3 weken.... ik weet 't niet....
Over een week kan hij al beginnen met zelfstandig eten, misschien gewoon nog even volhouden met hulp? Of is hij ziek en zal hij zelf niet gaan eten?
Ik heb alleen een volwassen kat met een sonde gehad. Die was aangebracht met de uitgang van de sonde in zijn nek, zodat er niets door zijn bekje hoefde. Een vrij simpele ingreep, maar bij een kitten van 3 weken.... ik weet 't niet....

- Jacquelientje
- Huiskat
- Contacteer:
De fles wil hij niet meer. Hij heeft het heel erg benauwd en raakt al in paniek als er iets bij zijn bek in de buurt komt, vandaar de sonde. Normaal begin je bij zo'n 4 weken met vast voer, maar ook dat krijg ik nu nooit naar binnen. Ook heeft hij al tandjes waardoor het risico bestaat dat hij de sonde doorbijt. Mocht dat gebeuren heb ik een nog veel groter probleem dus het is een heel gefriemel zo.
Ik ben net terug vd dierenarts weer en hij krijgt nu een ander medicijn, als hij het morgen niet beter doet maken ze longfoto's. Maar als die echt zo slecht zijn als ze denken laten ze m morgen inslapen :S Wel beter voor het beestje denk ik, want zoals het nu gaat is het ook geen doen, maar wel erg zielig. Afgelopen zaterdag was hij nog vrolijk en alert :S
Duimen maar
Ik ben net terug vd dierenarts weer en hij krijgt nu een ander medicijn, als hij het morgen niet beter doet maken ze longfoto's. Maar als die echt zo slecht zijn als ze denken laten ze m morgen inslapen :S Wel beter voor het beestje denk ik, want zoals het nu gaat is het ook geen doen, maar wel erg zielig. Afgelopen zaterdag was hij nog vrolijk en alert :S
Duimen maar
Ik duim met je mee
!

- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
ik zou info vragen bij een ervaren kittenopvang
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
- Jacquelientje
- Huiskat
- Contacteer:
Ik zit bij een ervaren kittenopvang
Maar ik weet dat zelfs de ervaren mensen moeite hebben om een sonde te geven aan een kitten wat in paniek raakt, dat is haast niet te doen zonder hulp van iemand anders.. al denk ik dat er een manier moet zijn alleen weet ik m nog niet haha..
Het duimen heeft helaas niet geholpen, gistermiddag heb ik de dierenarts nogmaals gebeld om te vragen of ik m in mocht laten slapen, hij ging erg achteruit en begon rare toevalletjes te krijgen. Zich steeds heel erg strekken, krijsen helemaal in paniek en dan viel hij neer. Dat ging zo steeds sneller en vaker achter elkaar en het was gewoon te zielig om aan te zien. Anders was het vandaag gebeurd maar ik wilde m niet nog een dag zo laten lijden.

Het duimen heeft helaas niet geholpen, gistermiddag heb ik de dierenarts nogmaals gebeld om te vragen of ik m in mocht laten slapen, hij ging erg achteruit en begon rare toevalletjes te krijgen. Zich steeds heel erg strekken, krijsen helemaal in paniek en dan viel hij neer. Dat ging zo steeds sneller en vaker achter elkaar en het was gewoon te zielig om aan te zien. Anders was het vandaag gebeurd maar ik wilde m niet nog een dag zo laten lijden.
Wat zielig. Wat jammer dat het allemaal niet meer heeft mogen baten. Goed dat je hem niet onnodig lang hebt laten lijden. Vraag me wel af wat hij nou gehad heeft.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
But if you try sometimes you just might find you get what you need
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ach sneu - je kunt ze helaas niet allemaal redden.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
- pearlsofpassion
- Tijger
Oh, hoe erg...
Je kunt ze inderdaad niet allemaal redden, maar het blijft toch steeds zonde...

Je kunt ze inderdaad niet allemaal redden, maar het blijft toch steeds zonde...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ach wat triest...
. Wens je veel sterkte met het verlies!