Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Vanya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 okt 2010 12:50
Locatie: Den haag

Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Vanya »

Hallo!

We hebben een kitten van 9 weken oud. Hij is nu 2 weken bij ons...

Overdag zijn we erg blij met hem aangezien hij lekker aanhankelijk is maar ook heel erg speels. Helemaal goed dus tot zover! 's nachts echter..... We worden er niet goed van. Onze woonkamer wordt afgescheiden met de slaapkamer door twee glas in lood schuifdeuren. Hier klimt hij in met zijn nageltjes, krabt aan de deur, piept de hele nacht door.... Onmogelijk voor ons om op deze manier te slapen...

Zijn tweede week hier in huis was al een beetje beter en van de 7 nachten waren er 3 waarin hij maar 5 minuten dit gedrag vertoonde en voor de rest gewoon ging slapen en pas 's ochtends om 7.15 weer begon. Afgelopen nacht was het alleen zo erg dat hij gewoon helemaal niet meer stopte!!! Dit kan niet zo.... Ik wil hem niet wegdoen want vind het een heel leuk beestje... Zeg er wel bij dat dit mijn eerste kitten is en ik dus geen idee heb hoe hem op te voeden (buiten alle info die ik hier gelezen heb)

- we laten verwarming aan
- hij heeft voldoende eten
- hij heeft een eigen plekkie
- we laten het gordijn open zodat het niet pikkedonker is in huis
- we straffen hem alleen met plantenspuit en hard geluid indien nodig
- we belonen hem met kattensnoepjes
- anti katten spray werkt ook niet
- katnip doet hem ook niks

en tot slot... hij laat de krabpaal ook staan.... Hij laat hem gewoon links liggen....

Ik weet het niet meer! iemand nog suggesties???
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Admin »

Zie het 16 pagina's tellende topic over dit onderwerp op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =80&t=5461
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wil toch nog graag even kort reageren.

Het is een kitten van 9 weken. Dat kan je vergelijken met een peuter van een jaar en een half. Kan je daar je antwoord niet uit afleiden?
Je kan dat beestje niet de hele nacht alleen laten!!! Je moet hem bij je op bed laten slapen, en nog beter een kittentje van zijn leeftijd bij nemen. Een kitten kan je echt niet alleen houden. Ze hebben constant gezelschap nodig. Bovendien is hij te snel bij zijn moeder weggehaald waardoor hij een deftige sociale opvoeding mist. Dat kan een mens hem nooit geven! Daar heeft hij een soortgenootje voor nodig.

Ik kan zo al voorspellen dat je gaat tegensputteren en zeggen dat je daar de plaats niet voor hebt, of dat je dat niet kan betalen, maar dan moet je inderdaad eens goed rondkijken hier. Daar worden al deze argumenten tot in het oneindige ontkracht.
Kijk eens in een paar albums, daar zal je veel kittens samen zien, of katten die als kitten samen zijn opgegroeid, en als je je katje echt gelukkig wil maken zal je er geen twee keer
moeten over nadenken!
Het is een hardnekkig misverstand dat katten heel goed alleen gehouden kunnen worden en lang alleen kunnen blijven.

Je geeft zelf aan dat het je eerste kitten is. Dan is het zeker belangrijk om er 2 te nemen. Daar heb je namelijk niet meer maar juist minder opvoedingswerk aan. Een kitten alleen gaat zich vervelen en zowiezo meer kapot maken. Met twee kittens, houden ze elkaar bezig en heb je veel minder kans om sloop- en gedragsproblemen. Ze zijn gelukkig...
Ook aggressie wordt ermee vermeden. Een kitten alleen proberen opvoeden als je niet weet hoe eraan te beginnen is vragen om problemen. Je moet trouwens proberen je kat niet op te voeden (ik zeg niet dat je dat doet he) maar je huis aan te passen zodat hij nog ten volle kan spelen, op ontdekking uit gaan, liggen waar hij wil, kortom vrij zijn, want jij haalt hem in huis, en dat huis is de enige ruimte die hij heeft. Daar moet hij kunnen leven.
Een kitten veel alleen laten en alles proberen verbieden is de beste manier om een rebellerende en onhandelbare of net depressieve kat te krijgen. (nochmaals, ik wil niet beweren dat het bij jou zo is, maar het is wel zo)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Cari »

Oh Valerie, wat ben ik het toch weer 200% met je eens :grin: ! (Wanneer houdt die 'kittenmishandeling" toch eens op?)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Vanya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 okt 2010 12:50
Locatie: Den haag

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Vanya »

Hai Valerie,

Bedankt voor je reactie!! In de eerste week heb ik hem inderdaad wel geprobeerd bij me te laten. Hij blijft alleen met zijn pootje in mijn oog prikken, op mijn hoofd zitten en rondjes rennen achter zijn staart aan. Dat is dus ook niet echt een optie... Hij heeft energie voor 100. Erg leuk maar niet 's nachts....

Ik zal overwegen om een tweede kitten erbij te nemen. Thanks voor de tip!!

p.s. het 16 pagina tellende topic hierover, staat vol met berichten dat ik het moet negeren en dan gaat het vanzelf over....?

Kari.... Fijn dat je het met Valerie eens bent maar kittenmishandeling...? Ik zit de hele dag met haar te kroelen en heb me goed ingelezen in het hoe en wat en waarom. Echt mijn best gedaan....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet dat het hard klinkt, maar een kitten alleen houden is wel een mishandeling... Hoe hard je ook je best doet... je doet hem altijd tekort!

Het is natuurlijk al heel goed dat je je inleest en veel raad vraagt. Niet alle info die je op internet of in boeken vind is up to date en juist. Daar kan jij niets aan doen, maar het kan wel zorgen dat mensen foute beslissingen nemen ivm hun huisdieren.
Over het probleem op zich, van aan de deur te krabben, dat moet je inderdaad negeren als je niet wil dat hij het blijft doen, maar het is een symptoom van een veel dieper liggend probleem dat hij eenzaam is ( is niet bij elke kat in dat topic zo, bij sommigen wel en die kregen dezelfde raad van een kitten bij te nemen).
Je kan bij de zoekfunctie eens zoeken op 'extra kitten erbij', of 'is 1 kitten eenzaam'? je kan ook je weg zoeken via forumoverzicht want er zijn heel wat onderverdelingen die toch echt wel duidelijk zijn...

Ik hoop dat je zo tot inzicht komt dat Cari echt wel gelijk heeft, en dat een tweede kitten, voor het welzijn van jouw kitten nu, echt een must is...
Dan is hij gelukkig, zal hij opgroeien tot een evenwichtige kat, heb je twee schatjes om te knuffelen en hebben jullie je nachtrust terug. Het kan natuurlijk zijn, dat ze al wat lawaai maken door te rollebollen en tikkertje te spelen, maar daar slaap je zo door en het is een lawaai dat je een warm gevoel geeft vanbinnen (want ze zijn zich aan het amuseren) ipv dat het door je hart snijdt zoals zijn gehuil.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 26 okt 2010 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vanya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 okt 2010 12:50
Locatie: Den haag

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Vanya »

Oké een tweede kitten... Zou het dan beter zijn als dat ook een katertje is?

En moet deze dan een paar weken jonger zijn zodat Max de "baas" blijft in zijn territorium??
Laatst gewijzigd door Vanya op 26 okt 2010 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door pearlsofpassion »

Waarom zou je een oudere kat nemen?
Is er een specifieke reden waarom je niet nog een kitten wil?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Cari »

Ik zal overwegen om een tweede kitten erbij te nemen.
Als je dat besluit, dan ben je wat mij betreft een fantastische kattenmama en geloof me, je gaat daar zeker weten geen spijt van krijgen :pdtdan: !

Een oudere kat kan je kitten niet mee spelen en is dus niet precies wat hij nodig heeft. Het is wel beter dan alleen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Vanya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 okt 2010 12:50
Locatie: Den haag

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Vanya »

Thanks voor jullie hulp. Ben nu op zoek naar een tweede....

Maar leeftijd? Geslacht? nog van belang?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Cari »

Ik zou hem/haar (maakt niet uit) ook van ca. 9 weken nemen. Iets ouder mag, maar liever niet teveel.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Medusa »

Dat van die op de kamer laten ben ik niet helemaal mee eens. Eens je je kat op je kamer laat, krijg je hem er nooit meer uit. Dus van in het begin de toegang ontzeggen is het enige middel om je katten eruit te laten. En, ach dat eentje is lief en klein maar het blijft niet klein. Ik had er ook maar eentje dat op de kamer mocht en intussen heb ik er 5 waarvan 3 Coons en 3 Coons op je bed, dan heb je zelf bijzonder weinig plaats. Dus ik ben verhuisd van kamer en daar komen ze (sinds ze met 2 zijn) niet meer in.

Anderzijds ben ik het el volledig eens dat een kitten van 9 maanden alleen laten niet echt de beste oplossing is. Je loopt recht in gedragsproblemen, maar weet dat vele mensen die "fout maken". Eerst eens aftasten of 1 kat lukt, de kat uit de boom kijken enz.

Welk geslacht is niet van belang - de leeftijd: liefst zo dicht mogelij kin de buurt van jouw kitten en best eentje dat hetzelfde temperament heeft als jouw kitten en ik wil je zeker niet onder druk zetten maar hoe rapper hoe beter.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn oudste kat - die wou altijd spelen en knuffelen 's nachts tot wanneer ik er een zusje heb bijgenomen. Kon hj daar plezier mee maken.

Succes in de zoektocht
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, geslacht niet van belang, mag je zelf kiezen. Het gaat maar over twee katten en dan zijn alle combinaties even goed.
In een grotere groep durven poezen al eens moeilijker doen dan katers, maar ook hier zijn er groepen genoeg met meerdere poezen die heel goed gaan. 1 poes tussen allemaal katers zou ik wel niet doen.
Maar dat is voor jou zowiezo nu nog niet aan de orde ;-)

Voor leeftijd zo ik voor ongeveer dezelfde leeftijd gaan. Het nieuwe katje mag zelfs wat ouder zijn. Hij is nog zo jong dat dat geen probleem zou mogen geven. Ga je aub een kitten in een goed asiel halen? Daar kan je ze mooi uitzoeken en eentje kiezen waar je een goed gevoel bij hebt. Bovendien weet je dat ze alle behandelingen hebben gehad en het gaat je minder kosten dan als je een kitten ergens gratis afhaalt en die behandelingen zelf laat doen. Je weet dan ook zeker dat je geen te jong kitten mee naar huis neemt, zodat je geen problemen krijgt met een kitten dat nog niet zelfstandig eet of op de bak gaat. Je hebt bij het jouwe blijkbaar geluk gehad, want hij was ook te jong weggehaald. ( mag vanaf 8 weken, maar 12 is beter) Ook kan je dan kiezen voor een kitten die goed bij jouw kittentje zou passen, en kunnen ze je nog wat raad geven.

Bij kittens kan je gewoon het reismandje even in de kamer zetten en laten ruiken en dan de nieuwe eruit laten. Verwacht dat er wel wat geblaas over en weer zal zijn, maar als de nieuwe niet meer dan 2 weken ouder is zal dat op een paar dagen over zijn.
Niet tussenbeide komen als ze blazen of meppen, ze moeten het zelf uitmaken. Bovendien verwarren veel beginnende kattebaasjes vechten met spelen. Als je twijfelt, hier vind je ook heel veel topics over. Vechten hoor je echt wel, dat is een lawaai van jewelste!
Als je ze gewoon rustig aan elkaar laat wennen en hen allebei aait, zullen ze binnen een paar dagen elkaar liggen wassen en vol overgave tikketjes spelen door het huis! :-)

Ik zou in jouw situatie zoeken naar een gezond katje uit een goed asiel (eventueel met opvanggezinnen) dat speels is en dat even oud is als jouw katje. Veel jonger kan je dus niet gaan, aangezien jouwe nog maar net op weggaanleeftijd is. In asiels zitten echter ook veel (veel te vroeg) gedumpte kittens of zelfsflessenkittens, en die mogen denk ik ook al van 8 weken weg.
Laat je even weten in welke buurt je woont, dan kan hier iemand misschien raad geven over een goed asiel.

Veel plezier met uitzoeken van een vriendje! Geniet er maar van, want dat is iets heel leuks als je echt een nieuw katje mee naar huis mag nemen. Wij moeten ons altijd maar inhouden :icon_shifty:

;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door pearlsofpassion »

Medusa schreef:Dat van die op de kamer laten ben ik niet helemaal mee eens. Eens je je kat op je kamer laat, krijg je hem er nooit meer uit. Dus van in het begin de toegang ontzeggen is het enige middel om je katten eruit te laten. En, ach dat eentje is lief en klein maar het blijft niet klein. Ik had er ook maar eentje dat op de kamer mocht en intussen heb ik er 5 waarvan 3 Coons en 3 Coons op je bed, dan heb je zelf bijzonder weinig plaats. Dus ik ben verhuisd van kamer en daar komen ze (sinds ze met 2 zijn) niet meer in.

Ok, ik had misschien OF een kitten bij moeten schrijven. (dus dat de kamer echt wel een must is als er geen andere kitten is) maar ik bedoelde eigenlijk wel dat er zowiezo best een kitten bijkwam... De kamer dat kies je dan zelf. Bij mij komen ze er ook nog maar zelden op 's nachts (af en toe mag het nog wel eens) omdat ze me wakker houden met spelen. Maar sommige katten slapen wel rustig de hele nacht door zonder spelen, en dan gaat het wel...

Verder gaat het om een kitten van 9 weken he, niet negen maanden , klein verschil toch wel ;-)
Ik zou er ook niet mee wachten om een vriendje te zoeken, maar ik zou er wel mijn tijd voor nemen en van het uitkiezen genieten. Het is belangrijker het juiste katje (sociaal naar andere kittens, speels, niet te dominant, goed gevoel erbij) mee naar huis te nemen, dan zo snel mogelijk.
Wel zien dat het geen 2 weken meer duurt he, want op 12 weken stopt de inprentingsperiode en wordt een introductie snel een stuk moeilijker.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vanya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 okt 2010 12:50
Locatie: Den haag

Re: Kitten 's nachts piepen en krabben aan slaapkamerdeur

Bericht door Vanya »

Goede tips!!

Blij dat ik hier een berichtje heb geplaatst!!

Ik woon in Den haag dus als iemand dit leest en een lief katertje beschikbaar heeft?

Valerie bedankt voor je uitgebreide info. Ik ga op zoek naar een nieuwe aanwinst voor mijn gezinnetje :D
Plaats reactie