Gewoon voer na blaasgruis?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Hieke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jul 2010 17:50

Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Hieke »

Hallo,

Wie heeft er ervaring met het volgende?

Mijn kater heeft ongeveer 5 jaar geleden last gehad van blaasgruis, hij is daar toen aan geholpen. De dierenarts heeft mij geadviseerd om na de behandeling de kat altijd speciaal dieetvoer te geven. Dit voer zou de kans op herhaling van het probleem met blaasgruis verkleinen.
Al die jaren na de behandeling geef ik mijn kat al dit speciale dieetvoer (ik ben weleens overgestapt op een ander merk).
Mijn kat heeft nog nooit weer klachten gehad.
Hij krijgt af en toe (per ongeluk) weleens gewoon voer, omdat ik nog 2 katten heb en die krijgen gewoon voer, omdat het dieetvoer heel erg duur is. En omdat een buurvrouw hem ongeveer een week lang iets extra gaf, wat ik eerst niet wist. Ook toen had hij geen klachten.

Kan ik nu stoppen met dat dure dieetvoer?
(Het is erg duur en onhandig, omdat ik meerder katten heb)
Heeft iemand advies voor mij en/of ervaring hiermee?

Alvast bedankt.

Groetjes, Hieke
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en ik ken het probleem

op de zakken dierenartsvoer tegen blaasgruis staat dat je het niet langere tijd aan je kat mag geven, maar daar is je dierenarts/da kennelijk niet van op de hoogte.
blaasgruis is kwestie van aanleg, (te) weinig drinken, te basische urine (bv veel graan in voer) en kan ook te maken hebben met overmaat aan vits (bv oxalaat kristallen), maar k neem aan dat het bij jullie om struviet ging.

bij Zooplus, banner zie boven is het merk Sanabelle te krijgen en dat is kwalitatief erg goed voer tegen een redelijke prijs.
daar zit een soort namelijk Urinary bij en dat is preventief voer tegen blaasgruis dat langere tijd gegeven kan worden.
als je je kat regelmatig wat rauw vlees geeft (om urine aan te zuren en omdat het erg gezond is), voldoende natvoer en brokjes met zeer laag graangehalte en je geeft hem en de andere katten ieder 20 stuks Urinary per etmaal en controleert regelmatig of ze goed blijven plassen, dan lijkt me het probleem opgelost.

we hebben hier een kat overgenomen die had vier en een half jaar vrijwel alleen RC s/o moeten eten tegen blaasgruis en je wilt niet weten welke gezondheidsproblemen ik inmiddels heb moeten oplossen.
in da-voer zitten bepaalde stofjes die op de langere duur in die hoeveelheden niet gezond voor katten zijn!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Hieke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jul 2010 17:50

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Hieke »

Hallo Adriana,
Bedankt voor jouw reactie.
Op dit moment geef ik hem onderhoudend voer van Science Plan (Hill's), dit mag volgens mij wel langere tijd, maar die kost € 18,50 voor 1,5 kilo
Op de site waar jij me op attendeerde met Sannabelle, kost 2 kilo € 19,99

Kan ik niet gewoon overgaan op wiskas o.i.d. samen pilletjes ofzo?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Adriana »

als je naar de ingrediëntenlijst van de goedkopere brokjes kijkt dan zie je dat er verhoudingsgewijs veel graan in die brokken zit. dat is om allerlei redenen geen geschikt kattenvoer.
hoog gehalte aan koolhydraten in met name droogvoer maakt urine basisch en de kans op blaasgruis en overwicht en complicaties zoals diabetes, vrij groot.

je kunt voor al je katten een goeie kwaliteit brokjes kiezen en ze 20 stuks Urinary per etmaal geven. Sanabelle heeft ook prima normaal voer en moet toch rekening houden met tussen 15 - 18 euro voor 2 kilo goeie brokjes denk ik..
je kunt ook veel meer natvoer geven, daar zit vaak al veel minder graan in, maar dat zal je keuze denk ik niet zijn.

ik ken geen pilletjes die preventief werken tegen blaasgruis en met vit c moet je oppassen ivm oxalaat en dat is ook blaasgruis..

bedenk dat je met één bezoek aan de dierenarts voor het eventueel terugkerende probleem meer geld kwijt bent dan je nu wilt besparen/bezuinigen op wat beter en veiliger voer..
Laatst gewijzigd door Adriana op 26 okt 2010 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door pearlsofpassion »

Whiskas beval wel extreem veel granen he!!
Dat is vragen om problemen. Je kan beter een hoger kwaliteitsvoer geven. Dat geldt ook voor je andere katten. Als je in grotere hoeveelheden koop is het echt wel beter betaalbaar! Bovendien krijg je bij Zooplus ook nog vaak kortingen zodat je eigenlijk nog minder betaald...

Als Adriana zegt dat gruisdieet niet lange tijd mag gegeven worden, zou ik hem daar zo snel mogelijk af halen. Inderdaad wat opletten. Geen te graanrijk voer zoals Whiskas (ook niet voor de anderen, anders heb je straks met hen hetzelfde probleem), af en toe eens wat vers, rauw vlees (vb kipfilet), ...
Ik kan echt niet geloven dat gewone premium merken even duur zouden zijn dan dieetvoer, zeker niet als je ze in grotere hoeveelheden bij Zooplus zou bestellen. En je katten zijn gezonder.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Hieke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jul 2010 17:50

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Hieke »

Daar heb je helemaal gelijk in, Adriana. Ik wil natuurlijk ook goed voor mijn katten zorgen.
Bedankt voor het meedenken.

Zijn er misschien nog anderen die (andere) ervaringen hebben?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door pearlsofpassion »

Adriana is de expert op dit gebied...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Adriana »

dank je wel Valerie en wat lief en aardig. en met zijn allen weten we doorgaans erg veel en ik heb hier twee ex-blaasgruizers rondlopen.
eentje herplaatst en eentje uit de tijd dat ik ook nog niet precies wist hoe het zat en toen was er geen internet en geen Kattenforum.
eerst veel meer natvoer gegeven en vervolgens vaker rauw vlees (kip of lams).
en die andere is mishandeld door zijn vorige baasjes, vandaar dat ik weet dat het bijna op alle verpakkingen staat! en uit mailwisselingen met de fabrikanten weet ik dus ook waarom.
als je nog meer ervaringen wilt lezen dan zoek je hier (rechtsboven) op blaasgruis, we hebben een aantal topics daarover.
en als je dan nog meer ervaringen wilt lezen dan ga je naar barfplaats.nl, het rauwvoer forum en zoekt daar via de zoekfunctie op blaasgruis en als je dat gelezen hebt, dan ben je expert.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Hieke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jul 2010 17:50

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Hieke »

Dank je wel!
Ramoontje29
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2010 09:25

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Ramoontje29 »

Haai Allemaal

Ik heb ook een vraag over blaasgruis eten. Mijn oudere poes helaas overleden nu at het voer van prins voor blaasgruis. Maar omdat het te moeilijk was hier om mijn poezen apart eten te geven at mijn andere ook mee van het eten. Nu dacht ik dus na het overlijden dat ik wel weer ander voer geven kon, helaas alles kots ze uit wat ik haar geen behalve dat eten van prins.
Kan ik dit haar gewoon door blijven geven? Ze eet ook een blikje nat van gourmet per dag.

groetjes Ramona
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door MarjanR »

Hoelang heeft jouw andere poes ook dit blaasgruis dieet gegeten?

Je kunt namelijk niet zomaar overstappen op ander voer als ze dit gewend zijn.
Je kunt gaan mengen eerst 1/4 nieuw een paar dagen, dan 2/4 nieuw een paar dagen en dan 3/4 nieuw en dan volledig om gooien.

Succes
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Ramoontje29
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2010 09:25

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Ramoontje29 »

ze heeft het nu 2 jaar, die andere dan op advies van de da.
Is wel een goede om het te gaan mengen, is het dan beter om op dit merk te blijven of kan ik wat anders gaan geven?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door MarjanR »

Het beste is een premium voer (zijn er veel van, maar kijk echt even niet naar de wiskas of kittekat etc. Eerder naar de Royal Canin of Hills.).
Ik heb geen idee wat er ontbreekt of juist is toegevoegd aan blaasgruis dieet, maar wist je dat je blaasgruis dieet niet eens aan een blaasgruis patient zo lang mag geven? Het is jammer dat jou dat niet verteld is. Maar goed, tis fijn dat je het hier vraagt hoe en wat ;)

Wat je zou kunnen doen is even naar de analyzes kijken van de blaasgruis dieet, deze naast een bijvoorbeeld RC indoor (als het een binnen kat is) leggen.
Dan kun je zien wat het verschil is en wat jouw beestje eigenlijk twee jaar lang heeft gemist, of waarvan ze te veel heeft gehad.
Je zou dan op zoek kunnen gaan naar een natvoer wat deze ingredienten juist wel goed in zich hebben (of juist minder, als ze iets te veel heeft gehad van het een of ander)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Ramoontje29
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2010 09:25

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door Ramoontje29 »

Ow ok .. tja de da zei dat ik dit juist gebruiken moest nou ja van rc dan. Ook dat ik het juist door moest blijven voeren omdat ze anders weer de problemen zou kunnen krijgen. Wat ze overegens niet meer gehad heb met het voer.
En dat die andere het zonder probleem mee kon blijven eten.

Maar ik zal het eens na gaan zoeken van het hoe en wat. Vroeg het me toch af en ja vragen ergens kan altijd toch.. heel erg bedankt!!!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gewoon voer na blaasgruis?

Bericht door MarjanR »

Geen dank, Ramoontje.
Als je verder kijkt op dit forum kun je veel dingen leren.
Vooral juist in dit topic, misschien handig dat je alles leest.

Succes.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie