Kan een kat met de pot mee eten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Xena
Kitten

Kan een kat met de pot mee eten?

Bericht door Xena »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site en heb eigenlijk een vraag aan meedere kattenkenners/liefhebbers.
Op dit moment weet ik niet goed wat ik met de katten moet doen. Ik zal het kort uitleggen.
Onze oudste kat ( 10 jaar ) is een stevige kat van 8 kilo. Al meerdere dieëten geprobeerd, maar dit wil allemaal niet helpen om af te vallen. De dierenarts gaf aan om "gewoon" geen eten meer te geven, een keer in de paar dagen, maar dat vind ik echt zielig. Bij ons krijgen ze 2x per dag een half bodempje brokjes en vers water. Ze had heel veel huidproblemen dus hebben we ze op Lam / Rijst voer gezet op aanraden van meerdere personen. Nu ben ik afgelopen maandag met de jongste kat ( 8 jaar ) naar de dierenarts geweest en die zegt dat haar vacht er niet goed uitziet. Ze is wel zacht, geen haaruitval, maar de haren blijven wat overeind staan en dat is niet goed. Dus vroeg ik zijn advies omdat het voer Lam Rijst juist voor de vacht is. Hij adivseerde om de katten met de pot mee te laten eten.

Dit proberen we nu vanaf maandag, maar ze eten zo weinig, eigenlijk niks. Ik vind het eigenlijk zielig dat ze zo weinig eten. Iemand zei, als ze honger krijgen eten ze het vanzelf. Maar moet ik nu het eten toch laten staan en ze dagelijks iets vers geven of moet ik naar mijn gevoel luisteren en toch weer terug op brokjes zetten?

Als iemand adviseerd om ze weer op brokjes te zetten, heb je ook een advies welke.
Lam Rijst slaat bij de ene wel aan en bij de andere niet. Wij hebben niet echt de mogelijkheid om ze apart eten te geven omdat ze de bakjes niet direct leegeten, en anders gaat de oudste van 8 kg alles opeten, en dat is ook niet goed. Aangezien we beide full time werken, zou ik ze dan de hele dag apart moeten houden, en dat gaat niet. Omdat we klein wonen hebben we niet de mogelijkheid om 1 van de 2 boven en de ander beneden te houden en desnoods een extra kattenbak en waterbak te plaatsen. Dan zou ik er 1 in de douche of zo moeten laten zitten, dat vind ik ook zo zielig.

HELP !
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Kan een kat met de pot mee eten?

Bericht door castratenkoor »

Katten zijn geen mensen en mensen-eten is slecht voor katten.
Ik zou een andere dierenarts nemen, deze geef adviezen waar ik me bij achter de oren krabbel.
Eens in de paar dagen eten geven is hartstikke slecht voor o.a. de lever.
Ikzelf geef mijn katten Orijen brokken en dat bevalt heel goed.
Ontlasting ruikt ook minder sterk dan met goedkopere brokken.
Verder geef ik ze eenmaal daags vlees, om de dag kuiken, eens per week rund, eens runderhart, eens kipfilet.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

Ik sluit me bij Dinie aan. Zoek alsjeblieft een andere da, ik snap niet wie het in z'n hoofd haalt te zeggen de kat eens in de zoveel dagen eten te geven en met de pot mee te laten eten. Voor lever, nieren enz is dit hartstikke slecht, dus niet doen! Ooit een tijger aardappels met doperwtjes en een vet gebraden gekruid stuk vlees zien eten met alle conserveringsmiddelen enz erbij?
Orijen lijkt me 1 van de beste dingen die je eens zou kunnen proberen, dit is nml granenvrij en jouw kat zal neit de eerste zijn die een vacht/voedingsprobleem heeft, oftewel de kans is groot dat dit door de granen in voer komt aangezien die niet echt natuurlijk zijn voor een kat. En van het verse vlees wat Dinie ook al noemt knapt de vacht ook vaak heel goed op.
Misschien dat je toch ook eens voor de zekerheid bij een andere! da bloedonderzoek zou kunnen laten doen, just to be sure. Je zegt dat de vacht een beetje uit elkaar staat, dat kan in combinatie gaan met verhoogde nierwaarden.
De beste manier om af te vallen blijft toch wat minder eten geven, en als stap 1 de juiste voeding te kiezen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
en helemaal eens met marjolein en dinie
hongeren is slecht voor de lever en voer waar veel graan in zit is ongeschikt. (kans op overwicht / diabetes)
ik begrijp dat het binnenkatten zijn en dat jullie ze niet apart kunnen voeren.
verder begrijp ik dat ze geen rauw spul krijgen en geen gras kunnen eten.

k weet niet of je tijd hebt om de voedingstopics door te lezen, daar kom je naast een heleboel meningen ook erg veel info tegen.
als ik met jullie meedenk dan kun je missch het volgende voor beide katten doen:
3x per week stukje rauwe kipfilet of rauw lamsvlees,
grote pol zacht gras uitsteken, in een pot en kijken wat ze doen. proberen ze m gelijk kaal te vreten, dan na halve minuut even weghalen, maar dan weet je dat ze wat missen!

naast Orijen zijn er uitstekende lightvoeders, waar ze beide van kunnen eten
bv Sanabelle Light ( http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... /sanabelle ) en om de nieren van de oudere kat wat te ontzien is er Sanabelle urinary, de helft minder eiwit dan bv Orijen.

en een andere dierenarts kan geen kwaad en seniorencheck (bloedonderzoek en gehele kat nalopen) lijkt me ook geen overbodige luxe. dan weet je of alle organen goed functioneren en/of je daar ook wat rekening mee moet gaan houden met wat ander voer, bv vet en/of eiwitbeperkt, energiebeperkt of meer natvoer ivm kans op blaasgruis.
Xena
Kitten

Bericht door Xena »

Bedankt allemaal voor jullie advies, we hebben ze vrijdag gelijk weer op brokjes gezet.
We gaan zeker ook het Orijen voer proberen.

Dinsdag ga ik weer met die kleine van ons terug naar de dierenarts. Hij dacht eerst aan een lintworm
en ze heeft ook wat spuitjes gekregen inclusief vitamines e.d. Nu moesten we een week aankijken hoe het ging. Nu merkte we dat er allemaal vocht rond haar anus zit, bruin vocht. ook in haar vacht rond de anus. In de kattenbak zitten geen diaree sporen maar wel flinke ontlasting. Je zou bijna zeggen dat er een kleine hond in gezeten heeft. Ik vertrouw het niet zo dus ga dinsdag weer terug naar hem. Ga ook gelijk aangeven dat met de pot mee eten niet werkt. Ik hoop dat het met die kleine niets ernstigs is. Misschien dat iemand van jullie de problemen herkent?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Ik denk dat de darmen flink uit balance zijn met de vreemde adviezen wat betreft het voeren wat de dierenarts gaf. Probeer de maag/darmen eerst rustig te krijgen met Sensebility voeding en als dat goed gaat langzaam over op bv Orijen of Sanabelle.
Xena
Kitten

Bericht door Xena »

We hebben eigelijk geen voedinswijziging gehad, alleen een paar dagen geprobeerd met de pot mee te eten. We hebben zeker het advies niet opgevolgd van stoppen met eten geven want dat doe je naar mijn idee gewoon niet.

Het enigste wat we gewijzigd hebben is de brokken naar lam rijst een maand of 2 geleden.
Verder zijn er in het eetpatroon geen wijzigingen.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Als ik mijn katten een paar dagn met de pot mee zou laten eten zouden hun maag en darmen ook van slag zijn. Dus ja je hebt wel een voedingswijziging gehad.
Kun jij ook niks aan doen, als je foute adviezen krijgt van een dierenarts.
Ik zou absoluut voortaan naar een andere gaan.
Xena
Kitten

Bericht door Xena »

Ik zal zeker eens rond kijken voor een andere dierenarts. Ben er een beetje sceptisch over geworden omdat ik al bij 2 slechte dierenartsen gezeten heb met de katten.
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Die dierenarts lijkt me niet echt betrouwbaar, vraag me af waar hij die "wijsheid" vandaan haalt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Xena schreef:Ik zal zeker eens rond kijken voor een andere dierenarts. Ben er een beetje sceptisch over geworden omdat ik al bij 2 slechte dierenartsen gezeten heb met de katten.
Je moet zeker zoeken tot je een DA hebt die je vertrouwd (en die dat vertrouwen natuurlijk waard is) en waar je je goed bij voelt.
Het beste ben je met een DA die duidelijk een dierenvriend is, en liefst zelf ook dieren heeft. Maar let gewoon wat op als je langsgaat, hoe hij met je katten omgaat en wat voor zaken hij zegt. De goedkoopsten zijn vaak niet de beste, maar omgekeer, de duurste zijn zeker niet altijd goed!!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Xena
Kitten

Bericht door Xena »

Ben ik helemaal mee eens, de vorige was juist een groot centrum betaalde ik de hoofdprijs maar kwam er niet verder mee. Hun adviseerde zelfs om onze oudste kat in te laten slapen. En toen ben ik een second opinion gaan halen en kreeg van kennisen deze DA als aanrader. Hij bevestigde gelijk mijn gevoel dat het met onze kat helemaal niet zo ernstig was dat ze ingeslapen moest worden. Dus ja voor mijn gevoel dacht ik dat ik goed zat bij deze DA.

Hoe weet ik nou welke dierenarts goed is? Ik had bij deze in het begin ook dat goede gevoel omdat hij werkelijk keek naar wat de kat mankeerde en niet oordeelde op kwaaltjes die "ergens" bij een ziekte hoorde.
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.uwhondenkat.nl/katten/index.php?nieuws=102
midden in de menubalk staat het kopje dierenartsen, dat geeft een overzicht van alle dierenartsen bij jullie in de buurt soms ook met beoordelingen (goed/minder goed)

en onze ervaring is dat de duurste dierenartsen zeker niet de beste hoeven te zijn. wel eentje kiezen die zelf regelmatig opereert (gasnarcoses toepast) en waar brede kennis in huis is en voldoende apparatuur. meestal met bloed afnemen zie je hoe handig een da is en hoe prettig hij/zij met dieren omgaat. en let erop dat ze op tijd doorverwijzen en bij een probleem snel grondig bloedonderzoek doen en je dus niet tig consulten terug laat komen met vage diagnoses..
wij zijn ingeschreven bij drie dierenartsen en hebben er 7 laten passeren (onhandig, communicatie onvoldoende, apparatuur onvoldoende, kennis onvoldoende, bla/bla en het belangrijkste: kunnen niet tegen meedenkende kattenbaasjes..), voordat we op onze huidige da's uitkwamen.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Sorry, ik gooi even roet in ht eten :???:

Dit link is niet helemaal representatief.
Mijn veebeul staat er zeer goed aangegeven, maar mijn ervaring is anders.
Je kunt het wel als leidraad gebruiken natuurlijk, en dan zul je je gevoel moeten laten spreken.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Adriana

Bericht door Adriana »

k denk dat je bedoelt dat jouw 'beoordeling/ervaring' met deze dierenarts er nog niet bij staat, dus de vermelding van de jouw bekende dierenarts met die positieve reactie is éénzijdig..
want jij hebt andere ervaringen..
maar het is een uitgebreid en makkelijk overzicht van dierenartsen overal in Nederland is dat was de achtergrond om de link te plaatsen. het verdere zoek- en denk- en uitprobeerwerk moet het kattenbaasje altijd zelf doen..
Plaats reactie