Bloedziekte

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Mouse Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2010 15:52

Bloedziekte

Bericht door Mouse Simba »

hallo,
onze kater heeft een bloedziekte waarbij zijn lichaam zijn rode boedcellen afbreekt.
We zijn hiermee naar de dierenarts geweest en hebben medicijnen gekregen.
Ons eerste punt is dat hij zijn medicijnen niet meer wil innemen.
Ook is hij heel zwak en valt hij elke keer weg(dan valt hij op de grond en staart hij naar 1 punt, ook laat hij dan zijn kwijl gewoon uit zijn bekkje lopen) we weten niet hoe we hiermee om moeten gaan.
volgens de ene dierenarts red hij het niet en volgens de andere wel met medicijnen.
Wij denken dat hij het niet red want hij is erg zwak en gaat snel achteruit.

Wij weten niet of we hem hier dood moeten laten gaan want misschien heeft hij dan veel pijn, dat weten we dus niet.
ook willen we hem niet naar de dierenarts brengen want dan moet hij erg stressen, vooral nu hij zwak is willen we dat hem niet aandoen.
En de dierenarts hier naartoe laten komen hebben we ook twijfels over want straks maken we een verkeerde beslissing.

wie kan ons hierbij helpen?!

groetjes,
Corry & Marjet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bloedziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Je zegt dat hij zijn medicijnen niet wil innemen. Krijg je ze dan nog steeds binnen of niet?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Mouse Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2010 15:52

Re: Bloedziekte

Bericht door Mouse Simba »

Ja, gisteravond at hij ze nog wel maar nu vertrouwt hij niks meer.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bloedziekte

Bericht door castratenkoor »

Luister naar je gevoel en kijk naar het gedrag van de kat.
Als je de conclusie trekt tot hier en niet verder kun je de dierenarts thuis laten komen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mouse Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2010 15:52

Re: Bloedziekte

Bericht door Mouse Simba »

We zijn toch naar de dierenarts gegaan.
Zijn bloedcellen waren alweer gehalveerd naar 8,3%
De dierenarts vond het een wonder dat hij met zo weinig cellen nog zo goed was.
Hij gaf ons de raad om als we dat zelf ook graag wilden hem wat tijd te kopen.
Dan was er een kans om er achter te komen wat de oorzaak was en dit eventueel te gaan behandelen.
Hij zou dan naar Utrecht moeten voor bloedtransfusie en opname op de intensive care.
We moesten dan ook onze andere kat meenemen om te fungeren als donor.

We zijn met z'n allen de files ingedoken om naar Utrecht te gaan.
Deze kans wilden we Mouse absoluut geven.
De autorit was voor hem geen probleem, dit vond hij altijd leuk.

In de Dierenkliniek werd alle tijd voor ons genomen.
Maar daar kregen we te horen dat ze daar nog nooit hebben meegemaakt dat een kat van net 1 jaar dit heeft gered.
Hij zou dan na de 1e bloedtransfusie het bloed binnen 2 dagen weer afbreken en weer nieuwe transfusies moeten krijgen.
En dan nog was de kans dat het te behandelen was minimaal.
We wilden Mouse dit allemaal niet aandoen.
Zijn laatste dagen in een vreemde omgeving zonder zijn eigen vertrouwde plekjes.
Ook zou het voor Simba een flinke belasting zijn omdat er 50 ml. bloed moest worden afgenomen wat erg veel was voor hem.

We hebben Mouse toen daar laten inslapen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Bloedziekte

Bericht door MarjanR »

Oe, wat naar.
Veel sterkte de komende tijd :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Bloedziekte

Bericht door Medusa »

Harde beslissing maar de goeie mijn inziens. Jullie hebben gedaan wat jullie konden en hem verder ontzien van nutteloze handelingen.

Veel sterkte
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bloedziekte

Bericht door nellebel »

Heel veel sterkte.
Wij hebben onze Nellie ook moeten laten inslapen. Ze had bloedkanker, en ook nog maar 8% bloedplaatjes. Ik ben in wageningen geweest. Ze mankeerde nog meer, maar daar werd ook gezegd dat de kat verschirkkelijk leed. En dat wilden we haar ook niet aandoen. Ze kwam ook niet in aanmerking voor tranfusie omdat haar nieren ook niet meer goed werkte.
Ik begrijp je verdriet en gevoel. Heel veel sterkte en hopelijk vind je wat troost bij je andere kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Bloedziekte

Bericht door Kattenbella »

He bah, wat akelig voor jullie. Ik heb veel bewondering voor jullie inzt voor Mouse.
Is het bekend wat hij mankeerde?

Heel veel sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bloedziekte

Bericht door castratenkoor »

Heel veel sterkte met het verlies van Mouse. Jullie hebben in ieder geval alle kans gegrepen en voor duidelijkheid gezorgd. Dat geeft toch de rust van zeker weten.

Ook sterkte met het verlies van Nellie.

Allebei sterkte met de leegte die ze achterlaten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mouse Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2010 15:52

Re: Bloedziekte

Bericht door Mouse Simba »

Heel erg bedankt voor al jullie reacties.
Dit sterkt ons wel in onze beslissing. Je hebt toch altijd snel het gevoel dat je meer had kunnen doen.
Maar Mouse had een auto immuun ziekte. Aplastische anemie. Door meestal onbekende oorzaak breekt het eigen lichaam z'n eigen bloedcellen af.
Op zo'n jonge leeftijd is de kans dat als de oorzaak bekend zou worden er toch ook niets meer aan te doen is.
Mouse wordt vanmiddag gecremeerd en er wordt wat as van hem in een mooie knuffelsteen gedaan. Een roze steen, net zo mooi roze als zijn neusje altijd was tot 3 weken geleden.
Ook wordt er nog een afdruk van zijn pootje gemaakt .

Simba is nu de hele tijd om ons heen . Hij heeft veel aandacht nodig en krijgt dit ook.
Hij was normaal het grootste gedeelte van de dag buiten.
Wel is hij nu heel speels. Speelt met dingen waar hij lang niet naar om heeft gekeken.
Hij eet en drinkt gelukkig nog goed.
Ligt de hele nacht op ons bed.
Komt vaak mauwend naar ons toe.
Het doet wel pijn om hem zo ongelukkig te zien.

Maar zoals mijn dochter Marjet op Hyves heeft gezet : " Somebody has to go polish the stars....."

Corry
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bloedziekte

Bericht door castratenkoor »

Ja andere katten kunnen een dier wat is overleden vaak erg missen.
Geef Simba extra veel aandacht, maar dat doen jullie denk ik al.
Jullie beslissing is uit liefde genomen, soms is houden van ook kunnen loslaten.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bloedziekte

Bericht door nellebel »

Corry, heel veel sterkte vandaag. Onze nellie is nu 4 weken geleden overleden. Iedere avond ga ik buiten kijken naar haar grafje. Recht boven haar straalt een hele felle ster. En als je er naar kijkt knippert ze wat. Dat is onze Nellie, die zal jou mouse (ik noemde onze nellie vaak mousie) helpen om de sterretjes te poetsen.
Ik denk aan je.
gr Wen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Mouse Simba
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2010 15:52

Re: Bloedziekte

Bericht door Mouse Simba »

Beste Wen,
Ook jij veel sterkte.
In de loop van de tijd gaan de scherpe kantjes eraf, maar de pijn om het verlies blijft.
Maar er komt een moment dat je met veel plezier weer terug kijken op de mooie momenten die je met Nellie en voor ons met Mouse hebt gehad.
Bedankt voor je berichtjes.
Groeten,
Corry
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Bloedziekte

Bericht door Lidaju »

Heel veel sterkte met het verlies van je kat. Mijne is helaas 3 weken geleden ook overleden dus weet denk ik wel hoe je je voelt, en ook ik vind dat je een goeie beslissing hebt genomen.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Plaats reactie