Konijntje bij 2 katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Konijntje bij 2 katten

Bericht door Tember »

Volgende week wil ik ergens een konijntje ophalen. Het is een konijntje voor binnen. Aantal mensen van jullie weten waarschijnlijk wel een beetje het karakter van m'n twee katten. Erwin is een arrogante, drukke, maar ook lieve kater. Dennis is een bange schijterd en een ontzettend aanhankelijk poesje.

Nu voelen jullie mijn vraag vast al aankomen: kan ik hier een konijntje tussen zetten? Natuurlijk in een hok, maar zullen ze hem geen pijn willen doen? Of zou Dennis misschien heel bang van hem worden? Er zijn hier vast wel meer mensen die een konijn en een kat hebben. Hoe gaat dat? Tips en adviezen zijn van harte welkom!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door castratenkoor »

Het is onvoorspelbaar hoe het gaat tussen katten en konijnen.
Ik heb ook een kat gehad die konijnen uit een hok bij buren jatten en afmaakte.
Er zijn meerdere forumgangers met de combi katten en konijnen, waar het heel goed mee gaat.
Hangt van de kat en van het konijn af.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door pearlsofpassion »

Je neemt het konijntje binnengekomen in je armen en zet je ermee op de grond. De katten zullen nieuwsgierig komen snuffelen. Je laat ze doen tot ze weggaan ( dat kan wel eeen hele tijd duren). Dan zet je het konijn in het hok. Ze zullen nog wel eens gaan snuffelen, maar minder lang. Normaal zullen ze kopjes gaan geven tegen het hok.

Dan kan je het konijn eens los laten lopen. Meestal zullen de katten voor het konijn uit de weg gaan en zal het konijn naar hen toe komen. Sommige katten zullen wel eens naar meppen maar enkel speels en niet met nagels. Hou het wat in het oog, je merkt vanzelf wel hoe het gaat.
Konijnen kunnen behoorlijk hun mannetje staan tegenover katten, zeker als het konijn zelf niet bang is. Als het wel loopt te stampen in het hok kan je beter wachten met rond laten lopen tot dat over is.

Ik veronderstel dat het de bedoeling is dat het konijn de beste vriendjes wordt met je katten? En dat het dan de hele dag rond mag lopen als je thuis bent? Anders is het geen goed idee om het konijn binnen te houden en al zeker niet alleen hoor! Een konijn heeft echt gezelschap nodig voor zijn emotioneel welzijn, en als de katten dat kunnen zijn is het goed, maar anders heeft hij echt een vriendje nodig! Nog veel meer dan een kitten!
Ook moet hij veel zijn beentjes kunnen strekken he. En gelijk welk hok is daar te klein voor.

Zoek je ook wat op over voeding en zo?
Kijk eens op www.knagers.net, prachtige site over het houden van konijnen in huis, ivm huisvesting, speelgoed, voeding en ziekten! Onontbeerlijk voor de (toekomstige) konijnenhouder.

Veel plezier met je nieuwe huisdier. Het zijn super leuke en emotionele diertjes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door jennli »

We hebben hier naast vier katten drie konijnen. Een van de konijnen hebben we hier opgevangen, omdat hij gedragsproblemen had. Dit jonge konijntje was alleen geplaatst. De meeste konijnen hebben echt een konijnenmaatje nodig. Hebben ze die niet dan zie je vaak dat ze steeds meer agressie gaan vertonen. Sinds dit konijn aan de andere twee gekoppeld is, zien we geen problemen meer. Ik zou als ik jou was ook echt overwegen niet één, maar twee konijnen te nemen.

Onze katten gaan gelukkig op een fijne manier met de konijnen om. Ze snuffelen aan elkaar en liggen samen in de ren. Het zijn wel vrij grote konijnen. De konijnen leven hier buiten en hebben altijd de mogelijkheid van de katten weg te lopen en zich te verstoppen. Denk dat die mogelijkheid ook belangrijk is.

Heb het al vaker gezegd, maar ook nu sluit ik me weer helemaal aan bij het voorgaande bericht van pearlsofpassion. Valerie, vind dat je goede adviezen geeft.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door Tember »

Super bedankt voor alle goede adviezen! Ik had al bedacht twee konijntjes te nemen, want het konijntje zal niet altijd los rond lopen mogen. Ik ben bang dat ie dan kabels door bijt, of is dat een fabeltje?

Is het ook mogelijk een konijntje en een cavia bij elkaar te houden? Ik twijfel namelijk tussen twee. De een heeft een konijntje waar ik dan een ander konijntje bij wil hebben en de ander een konijn en cavia die ik samen kan overnemen. Die zitten al samen in een hok.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door Cari »

Een konijn wil een konijnenmaatje. Dat is echt een eerste levensbehoefte. Ik heb weinig met konijnen, maar vind het in en intriest zoals de meeste gehouden worden. Alleen en in een klein k*thokje. Pure dierenmishandeling :twisted: . Dat kan jij beter, Tember!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door jennli »

Je hebt van die speciale hulzen die je om je kabels kunt den zodat ze ze niet doorbijten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door Tember »

Je hebt gelijk Cari! Tuurlijk doe ik dat beter. Jij weet ook dat ik een dierenvriend ben en het beste voor het dier wil. Vandaar ook mijn vele vragen. Ik heb vroeger wel een konijn gehad, maar toen had mijn moeder de meeste zorg over hem. Ik knuffelde hem alleen. :) Ik ga me eerst goed voor bereiden en wil zoveel mogelijk info voor ik een konijntje (of twee) neem.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door pearlsofpassion »

Tember, ik geloof echt dat je het goed wil doen, en daarom moet je absoluut goed inlezen! :-) Een konijn houden is veel ingewikkelder dan een kat maar veel mensen denken juist het omgekeerde (spijtig genoeg... )
Zo kan je een konijn zeker niet met een cavia houden!! Ze kunnen niet met elkaar communiceren, ze zijn niet op de dezelfde tijdstippen wakker, hebben lichtjes ander voer nodig en een konijn kan een cavia ernstig verwonden en zelfs verkrachten!
Op de konijnenopvang waar mijn konijntjes vandaan komen zit er nu een konijntje dat 3 jaar samen met een cavia heeft gezeten. Wel dat konijn heeft geen licht meer in zijn ogen. Nu, na wekenlang ermee bezig zijn, beginnen ze wat minder dof te staan en begint hij al eens naar zijn buurman te kijken. Het is een emotioneel wrak!
Dus zeker niet doen!!

Verder zijn konijnen knagers. Dat is gewoon zo. Ze zijn heel nieuwsgierig en houden er ook niet van zich te vervelen. Je moet dus veel afwisseling in speelgoed voorzien. Op de site die ik gezegd heb ga je zowat alle info vinden, lees die heel goed door. Zoals Corina haar konijnen houdt is volgens mij de ideale manier om konijnen binnen te houden. Ik kan dat niet, en mijn konijnen zitten dan ook buiten...

Je moet ze echt zoveel mogelijk rond laten lopen. Minstens een paar uur per dag, en zelfs dat vind ik persoonlijk erg weinig. Je moet je huis konijnproof maken he ;-) En voldoende knaagmogelijkheden geven zodat ze niet aan je meubels beginnen. Kabels moet je inderdaad wegsteken. En met tapijten moet je opletten dat ze niets van inslikken.
Lees op de site eens hoe je ze zindelijk maakt in hun kooi en hoe je ze er terug in krijgt.

Als je een extra konijntje zoekt, ga dan in een opvang kijken. Daar kan je een goed vriendje uitkiezen en weet je wat voor konijn je neemt. In de dierenwinkel zijn ze vaak te jong om gekoppeld te worden, weet je niet hoe groot ze worden en hoe ze gaan worden van karakter.
Ik hoor steeds (en bij mij gaat dat goed) dat je het best een voedster en een gecastreerde ram kan bijeen nemen. Maar mensen hier op het forum doen het ook anders en dat blijkt ook goed te gaan. In de opvang waar ik ga, geven ze enkel groepjes mee van evenveel mannetjes als vrouwtjes.
Of je kan eens nagaan welk geslacht de twee konijntjes waar je het over hebt hebben en hen samen koppelen (de cavia moet een ander caviavriendje krijgen of naar een opvang gebracht worden zodat ook hij gelukkig kan worden!) . Rammetjes moeten zowiezo gecastreerd worden. Je moet dan ook eerst nog op zoek naar een konijnkundige DA want de meesten weten er niets vanaf, en als een konijn ziek is is het dringend!
Corina (van de site) heeft een heel uitgebreide koppeling gedaan omdat ze eerst 1 konijntje had en een tweede erbij heeft gebracht op de eerste haar terrein. Maar als je de koppeling op onbekend terrein laat gebeuren is het bij een koppeltje van verschillend geslacht meestal na een kwartiertje al helemaal in orde (gewoon bij elkaar zetten).
Zeker zien dat de kooi dan naar geen van beide konijnen al ruikt.

Oh, ik kan hier blijven schrijven, ik ga maar stoppen ;-) :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door Tember »

Ik zag op deze site konijnenkoppels staan: http://zeist.dierenbescherming.nl/konijn. Ik ben verliefd op Tina & Kees. Anna en Lobbes spreken me meer aan qua karakter.

Pfff, ik vind het maar lastig om een konijntje te kiezen.

Ik las trouwens op een site dat katten en konijnen goed samen kunnen als het kat gewend aan het konijn is sinds kitten. Mijn katten zijn anderhalf en 1. Gaat dat geen problemen opleveren? Ik ben echt bang dat Erwin & Dennis het niet zullen accepteren. Of in ieder geval Erwin, want Dennis zal in het begin wel bang zijn voor de konijntjes.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, dat kan ik niet zeggen. Ik heb je verteld hoe ik hier mijn introducties gedaan heb, maar mijn katten waren inderdaad 10 maand of jonger...
Kleintje was helemaal weg van het eerste konijn en die liepen zelfs elkaar te vangen, maar van het tweede was ze minder zot (was wat dominanter... )
Kan je niet eens aan Dollie vragen? Zei houdt ook haar katten en konijnen samen binnen, mss heeft zei wel een kat ouder dan een jaar aan konijnen voorgesteld... Buiten wennen ze zowiezo gewoon op het tempo van de kat... die kiest zelf hoever ze gaat :-)

Neem gewoon ook geen kleurdwerg of een erg klein konijn, dan zien de katten ze ook al niet als prooi. Ik denk dat het ergste kan zijn dat Erwin er mee wil spelen, maar dan nog zal hij toch wel voorzichtig zijn? En zoals gezegd, een konijn laat niet zomaar over zich heen lopen hoor! Ze zien er heel lief uit, maar er zit karakter in hoor! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door jennli »

Onze poezen komen uit het asiel dus ik weet niet of ze er van jongs af aan al mee in aanraking zijn gekomen, maar hier waren ze dus op Cayleigh na al ouder dan twee toen ze in aanraking kwamen met onze konijnen en dat gaat ook heel goed.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door Tember »

Iemand die weet waarom Erwin de drolletjes van Plons (zo heet het konijn) opeet en of het kwaad kan?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik denk niet dat dat gezond kan zijn....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Konijntje bij 2 katten

Bericht door Tember »

Ik haal het toilet van Plons nu ook weg als wij er niet zijn. Erwin likt soms ook van het braaksel van Dennis.. ik begrijp niet waarom.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Plaats reactie