Op de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
LucaFranci
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2010 12:39

Op de kattenbak

Bericht door LucaFranci »

Hallo,

Ik ben Franci en mijn katje heet Luca.
Ik heb Luca nu 2 maanden, hij is ongeveer 5 maanden oud.
Het is een ontzettend lief en aanhankelijk katje.
Hij blijft tot nu toe binnen en gaat dus op de kattenbak. Dit doet ie vanaf het begin af aan al heel goed. Nu hij wat groter wordt heeft ie minder ruimte om te draaien in die bak.
Zijn behoefte doet ie meestal 's morgens vroeg. Vaak moet ie dan wel 2 keer in een uur, zo vroeg dat ik nog in bed lig. Hij doet zijn behoeft vooraan in de bak, hij begraaft de ontlasting niet (meestal) en als ie dan de 2de keer op de bak moet, vindt ie het vies en gaat ie vóór de bak zitten. Ik schep 1 a 2 keer per dag de ontlasting uit de bak en verschoon het geheel 2x per week, dus de bak is verder niet te vies voor hem.
Hoe kan ik voorkomen dat hij vóór de bak zijn behoeften doet?

Groeten van Franci en Luca
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Op de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Een tweede bak neerzetten is mijn advies, zo heeft hij er een voor de plas en een voor de poep. Hoeft heel niet duur te zijn, ik heb net een nieuwe hoge Blokker-bak gekocht, 3 euro.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Op de kattenbak

Bericht door Lidaju »

Heb ik ook gedaan bij de vorige kat, gewoon een afwasteil gevuld met kattenbakgrit en ernaast gezet, dat werkte wel.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Op de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Ik kan je een kleine Sara adviseren :lol:
Mijn mannen begraven namelijk ook helemaal niets, maar dat regelt Sara allemaal :lol:

Grapje natuurlijk, Sara blijft lekker bij mij

Tips hierboven kun je wel wat mee, toch?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Op de kattenbak

Bericht door castratenkoor »

Haha hier regelt Timo dat, die heeft een dagtaak aan het onderspitten van andermans drollen en het aanwijzen van remsporen op de vloer als Sjaak sleetje heeft gereden.
Zit em vast in de witte sokjes die zorgzaamheid met opruimen.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Op de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Oh, lekker handig inderdaad Dinie.

Nou dan is dus het advies; Neem een blauwe kat met witte voetjes.
Dat zijn de beste drollenbegravers ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
LucaFranci
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2010 12:39

Re: Op de kattenbak

Bericht door LucaFranci »

Het lijkt erop dat ie mij verkozen heeft tot drollenruimer...... :???:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Op de kattenbak

Bericht door Anne »

ja die taak delen wij met je allemaal vol eer, bescheidenheid en trotsheid :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
LucaFranci
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2010 12:39

Re: Op de kattenbak

Bericht door LucaFranci »

Hallo allemaal,

Ik heb de oplossing: Ander zand. Ik heb nu Belmonde ultra white, en dat is zand i.p.v. korrels.
Dat vind meneertje veel prettiger, hij graaft zijn poep nu mooi in en gaat daarna weer gewoon op zijn bak.
Jullie moesten eens weten hoe blij ik hiermee ben :-P !
Groetjes weer van Luca en Franci
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Op de kattenbak

Bericht door MarjanR »

Ook toevallig, ik wilde net gaan vertellen hoe ik niet zo blij ben met de Belmondo ultra white.
Het stuift verschrikkelijk.
En bij Sara en Moos zie ik het niet zo, maar Teun en Bibi zie je gewoon een witte waas over hun vachtje hangen.
Maar zo zie je maar, verschillende mensen/katten, verschillende wensen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Heeft er nog iemand tips om katten hun behoefte te laten begraven?

Hier wordt het steeds erger met de kattenbakmanieren. Luis graaft gewoon niet. Punt. Niet vóór de behoefte, niet erna, zowel plas als poep.
Vroeger legde Cuzco zijn drolletjes dicht, maar nu doet hij het zelf ook steeds minder heb ik de indruk. Terwijl hij ervoor helemaal geen problemen gaf...
Kleintje legt nog steeds mooi dicht, zelfs plasjes. Die doet ze vooraan in de bak en gooit er dan de gehele inhoud door deur uit, maar goed, dat is een ander probleem en vind ik nog geen ramp.

Maar dat niet dichtleggen van de jongens stoort me meer. Gelukkig hebben ze nu voer waar ze het erg goed op doen en ruik je het niet tenzij ze echt pas geweest zijn, maar proper is toch anders. En als er mensen komen geven die aan het wel te ruiken, de kattenbakken, dus ik vrees dat wij al wat te veel gewend zijn.
Maar ik wil natuurlijk niet dat men denkt dat mijn huis stinkt, of het vies vinden als ze blijven slapen en er staat een bak op de gang.
En het stoort me zelf ook.

Vandaar.
Ik ben verder eigenlijk heel tevreden over mijn kattebakvulling, maar het zijn houtkorrels. Ik vind grit op zichzelf al stinken en ruik het ook altijd als ik bij mensen kom die grit gebruiken, zelfs al is de kattebak proper. Laat staan als er wel iets in ligt...
Dat is gewoon persoonlijk, maar ik werk dus wel veel liever met hout, daar heb ik zelf geen last van de geur. Het absorbeert ook goed, ook de geur, dus daarover ben ik heel tevreden. Maar als er iets bovenop gelegd wordt, kan het natuurlijk niet werken...

Vreemd genoeg is dus de kat die jarenlang buiten naar toilet is geweest, de enige die het wel goed doet op de bak. Cuzco heeft nooit anders geweten (op een paar weken na als piepklein kitten voor hij naar hier kwam), en toch ...
Zou het zijn omdat zijn ontlasting minder stinkt, hij het niet meer nodig vind deze te begraven? Of moeten katten het eerst leren op fijner, zandachtige vulling? Maar waarom gaat het dan steeds slechter en deed hij het vroeger wel?
Vroeger probeerde Luis nog, ookal lukte het hem niet goed.
Nu kijkt hij zelfs niet als ik het hem wil voordoen (ja, beeld je dat maar in :lol: ).

Iemand een ideetje?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Op de kattenbak

Bericht door Adriana »

mijn ervaring met drie normaal poepende en plassende katers is dat hoe meer bakken je hebt, hoe minder ellende. de belasting per bak wordt een stuk lager, ik zwiep de inhoud één of twee keer door het frituurmandje en de heren houden het netjes. van mij hoeven ze niet te begraven maar doen het doorgaans wel. ik zie wel verschil in bakgebruik, zowel per dier als per soort (ontlasting of plas). sommige bakken zijn favo bij Enzo en er is altijd één bak waar veel meer ontlasting in ligt..
als bakken wat vuiler worden, dan gaan ze op de rand zitten en plassen naar beneden en deels ernaast en de mijne zijn ook niet te beroerd om er een drol voor te leggen als iets niet bevalt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Op de kattenbak

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat weet ik.
Maar dat is hier het probleem niet. Zelfs op een propere bak (terwijl ik hem net uitgeschept heb) wordt er niet begraven. En niet alleen niet begraven, maar zelfs niet gegraven. Gewoon hurken, leggen en wegwezen.
En het is op elke bak hetzelfde.

Ik dacht eerst dat het op een open bak beter ging omdat ze meer ruimte hebben (ik heb 1 met kap, maar zonder klapdeur), maar nu leggen ze in de open bakken ook niets meer dicht...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Op de kattenbak

Bericht door Adriana »

wat is eigenlijk je probleem met niet begraven? het stinkt niet en droogt snel in neem ik aan. t lijkt me nog makkelijker met weghalen van ontlasting als het toch al bovenop ligt, dus alleen maar een voordeel. misschien je houding ff bijstellen..
k weet niet hoe de houtkorrels zich met plasjes gedragen maar ook dat zou me ideaal lijken.
hier wordt voor plas veel dieper gespit dan voor ontlasting. dat ligt dus altijd onderin.
kan ik ze niet naar Vlaanderenland sturen voor een workshop: 'hurken, leggen en wegwezen'.. ?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Op de kattenbak

Bericht door ayla »

hier heb ik juist dat ze zo hard graven dat al het grit uit de bak ligt in plaats van erin ;) vooral garfield is kampioen graven!!

succes ermee Valerie, geen tips van deze kant helaas.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie