Plassen in de wasbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Jody14
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2010 11:49

Plassen in de wasbak

Bericht door Jody14 »

Onze kater van 1,5 plast sinds kort in de wasbak in de keuken. Echt ontzettend goor, vanmiddag deed ie het gewoon toen ik brood stond te smeren :shock: !! Hij plast echter ook nog steeds in de kattenbak, deze maak ik elke dag helemaal schoon dus dat kan het niet zijn. Ook heb ik niet het idee dat ie blaasontsteking ofzo maar ga denk ik toch even naar de huisarts. Heeft Iemand enig idee wat het kan zijn?? Owja en nog belangrijker....hoe laat ik hem ermee ophouden??
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door puck0906 »

is hij geholpen? En is er iets anders aan je bak bv ander grind, ander schoonmaakmiddel. Over het algemeen doen katten het omdat ze gevoelig zijn voor veranderingen maar ik heb bv bij mijn kater het gehad toen hij blaasgruis had en inene overal kleine plasjes begon te doen. Mijn witte dove poes heeft het jaren in heb bad putje gedaan wat mega goor was maar dat spoel je zo schoon en zo vaak gingen wij niet in bad (wel douchen uiteraard) Mijn snowy wilde gewoon geen grind hebben dus wellicht kan je proberen er een bak naast te zetten zonder grind erin. Succes!
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door Siri »

Hallo,
Ik zit met eigenlijk hetzelfde probleem. Onzze poes van 2,5 heeft al een periode van in de wasbak plassen gehad. Omdat ze toen erg druk waren hebben we besloten ze naar buiten te doen. Het probleem was toen verholpen.
Nu is ze echter na ruim een half jaar weer begonnen met het plassen in de wasbak. Het is echt smerig en het hele huis stinkt ernaar.
Wij houden de 2 poezen die zusjes zijn 's nachts binnen. Maar sinds een maand kunnen ze elkaar eigenlijk niet meer luchten of zien! het is blazen en grommen en vechten. Dit ken ik helemaal niet van onze rustige poezen.
Weet iemand of dit gedrag met elkaar te maken kan hebben en wat je aan het plassen in de wasbak kunt doen?
Groetjes, Siri.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door pearlsofpassion »

Wat bedoel je juist met 'naar buiten gedaan'?
En is wat is er verandert sinds ze terug beginnen plassen is? Iets in huis? Iets in dagelijkse gewoonten?

Zijn ze geholpen? Komen ze nog steeds buiten? Hebben ze slechte ervaringen met andere katten?
Ze vechten echt heel hard? Met schreeuwen en wondjes?

Het plassen kan een manier van territoriumdrang zijn omdat ze onderling ook een conflict hebben maar dit is erg raar bij twee geholpen poezen...
Is diegene die in de wasbak plast de dominantste of net niet? Of vallen ze allebei even hard aan?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door castratenkoor »

katten naar buiten doen omdat ze binnen "te druk zijn" - *gaat op handjes zitten en krabt vooraf achter dr oortjes*

Jodi en Siri hebben de katten wel genoeg kattenbakken, met 2 katten zouden dat er 3 moeten zijn.
Hebben ze wel genoeg te doen, genoeg klimgelegenheid dmv hoge krabpalen, speelgoed aandacht enz. enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door Siri »

We hebben onze beide poezen sinds een half jaar een kattenluikje gegeven, zodat ze overdag vrij naar buiten kunnen als ze dat willen. ze hebben die behoefte om te rennen en te doen wel nodig en binnen krijgen ze dat niet.
Ze zijn allebei gesteriliseerd vanaf dat ze half jaar waren.
Het "enige" dat in de gezinssituatie veranderd is, is dat we een kindje hebben gekregen. Dat is nogal wat begrijp ik. Maar ze begonnen met vechten tijdens de zwangerschap.
En het vecht gaat best hard. Diegene die in de gootsteen plast heeft regelmatig krassen op dr neus. Zij lijkt nu de ondergeschikte te zijn, maar kan soms zelf ook het vechten uitlokken.
Wij hebben nu 1 kattenbak staan, omdat ze bijna alle behoefte buiten doen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door pearlsofpassion »

Het kan goed zijn dat ze dat aanvoelen hoor, dat je met iets anders bezig bent, dat ze een plaats achteruit geschoven worden in je hart.
Mijn poes voelde het vroeger ook als ik een vriendje had, en dan was ze altijd wat boos op me :lol:

Ik zou in jouw situatie ze een paar weken binnen houden. Ik weet dat dat extra drukte geeft, en waarschijnlijk gaan ze dan ook wel erg vechten, maar nu ontwijken ze elkaar waarschijnlijk de hele dag en moeten dan 's avonds toch door 1 deur. Ze moeten weer leren dat ze samen moeten leven... Dan kunnen ze elkaar nog steeds wat mijden, maar niet de hele tijd vermijden, en de geur blijft hangen. Zo krijg je vermenging van geuren en dat maakt echt veel verschil. Je kan best een feliwaystekker aanschaffen of om valeriaandruppels gaan en die in het huis sprenkelen om de paar dagen (valeriaan heeft bij mij betere resultaten). Dit kan echt wel helpen om ze meer op hun gemak te krijgen. Je kan ook best dan wat met hen spelen, samen als dat lukt. Dat is goed voor de koppeling en voor hun energie kwijt te geraken.
En als het dan nog niet lukt, zal je toch eentje moeten herplaatsen. Steeds vechten om je positie is ook geen leven...
Ik veronderstel dat het plasprobleem zichzelf zal oplossen als de rust weerkeert...

Hoe reageren de poezen op de baby?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door castratenkoor »

Siri schreef:We hebben onze beide poezen sinds een half jaar een kattenluikje gegeven, zodat ze overdag vrij naar buiten kunnen als ze dat willen. ze hebben die behoefte om te rennen en te doen wel nodig en binnen krijgen ze dat niet.
Waarom niet? Geef je ze wel genoeg vrijheid in huis dan, of mogen ze maar in 1 kamer of zo?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door Siri »

Onze poezen reageren bijna helemaal niet op de baby. Als ik hem aan het voeden ben, dan komt de ene poes die altijd al graag op schoot lag er gewoon bovenop liggen bij wijze van spreken, maar das meer aandacht vragen. Wel op een ongelukkig moment, maar dan mag ze later weer lekker knuffelen. De andere komt vaak zomaar even binnenwandelen om even geaaid te worden. die houd verder niet van knuffelen.
Ik denk dat helemaal binnenhouden niet aan mn vriend te verkopen is. Ze zijn dan echt te druk en we hebben ze juist naar buiten gelaten om ze wat meer ruimte te geven. Als het luikje dan op slot gaat zitten ze er soms echt minuten lang aan te krabben omdat ze naar buiten willen. Ik wil ze dus eigenlijk niet van hun vrijheid beroven.
Ze zijn buiten ook altijd wel in de buurt. Als je ze roept komen ze vaak zo aanlopen.

Wat ook raar is, ze kunnen wel tegelijkertijd naast elkaar uit 1 voerbakje eten:S dan doen ze elkaar helemaal niets...

De Poezen hebben een grote woonkamer/keuken en bijkeuken ter beschikking met 2 krabpalen waar ze niks mee doen.
SPelen doen we wel als ze binnenzijn en aandacht vragen. en een aai krijgen ze altijd als we naar bed toe gaan.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door nellebel »

Onze kat plaste ook in de wasbak. Ze bleek een blaasontsteking te hebben. Schijnbaar is het dan prettiger om iets koels onder zich te hebben als in die bak.
Na de ontsteking is het wel effe lastig om het weer af te leren. Ik heb vanalles geprobeerd, hele aanrecht volgebouwd, en met karton afgezet dat ze er niet op kon springen. En ik heb haar steevast op vaste tijden in de berging gezet (waar haar bak stond). Dan liet ik haar daar 5 minuten zitten en als ze een plasje had gedaan kreeg ze een snoepje. Nou, dat had ze zo in de gaten.
Binnen 2 weken geen problemen meer gehad.
Ze plaste toen trouwens niet alleen in de wasbak. Op een gegeven moment ook op onze kleding (1x zelfs bij mijn man over zijn voeten). Volgens de DA omdat plassen pijn doet, en dat ze zich dan bij jou toch veiliger voelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen in de wasbak

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, ik snap het niet...
Wat is er nu mis met een kat die wat druk is? Dat is toch gewoon leuk? Wat leven in de brouwerij... Is dat niet waarvoor je katten hebt???

Ik geloof echt wel dat ze niet ver gaan, maar dat verandert niets aan de zaak dat ze niet samen zijn buiten en elkaar daar kunnen ontwijken, en dat ze binnen ruzie maken omdat ze daar steeds maar te kort zijn om uit te maken wie de baas is...
Natuurlijk krabben ze lang aan het kattenluikje, ik had niets anders verwacht. En dan? Ze gaan er heus niet door krabben hoor!
En dat ze naast elkaar kunnen eten is ook klassiek. Dat is het eerste dat samen lukt, als ze dat al niet deden dan kon je een hele nieuwe koppeling uitvoeren want dan wou dat zeggen dat ze elkaar niet meer zouden kennen. Nu zijn ze gewoon geen vriendinnen meer maar kennen elkaar nog wel.

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het goed gaat komen als je ze binnen houdt, maar ik zie niet in wat je nog kan gaan veranderen zolang ze de hele dag buiten zijn.
Je kan zoals gezegd eerst eens proberen met valeriaan te druppelen en zien of dat al oplost... als het werkt zou je onmiddelijk vooruitgang moeten zien (na een week dus).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie