Kitten plast/poept soms buiten de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
manon3

Kitten plast/poept soms buiten de bak

Bericht door manon3 »

Hallo,

Wij hebben sinds vorige week een nieuw katje, een Noorse Boskatje van 4 maanden, een poesje.Er zijn geen andere katten in huis,ook geen honden.
Het enigste probleem is dat ze af en toe buiten de kattenbak plast of poept.
Ik ben de hele dag thuis, dus ze heeft altijd een schone bak.De poep haal ik er meteen uit en de plas na ongeveer een half uur of een uur als de klonter volledig hard is geworden.
Boven staat ook een bak maar die gebruikt ze zelden, meestal alleen s'nachts.
Meestal gaat ze gewoon op de bak, maar soms gaat het fout om onbekende reden.
Het begon ermee dat ze had gepoept op de bak en meteen er achteraan moest plassen.Toen heeft ze op de keukenvloer geplast.
We dachten dat ze niet op de bak wilde vanwege de stank die er nog hing( de poep had ik al weggehaald) want ze rende keihard weg van de bak.
Zoals veel katten doen als ze zichzelf hebben geroken. :lol:
Maar vandaag heeft ze eerst gewoon op de bak geplast, ze ruikt eraan en gaat toen naast de bak op de houten vloer staan graven en heeft daar toen gepoept.
De bak was helemaal schoon, op dat ene plasje na.
We willen graag weten of dit gedrag verholpen kan worden.
Want een drolletje opruimen is niet zo erg, maar als ze vaker gaat plassen op onze houten plankenvloer gaat de plas tussen de kieren inzitten enzo, dus dat wordt nogal moeilijk schoonmaken.
Wie weet raad ??
Oh ja, beetje vreemd is ook dat ze nooit midden op de bak gaat zitten maar bijna altijd tegen de rand aan poept of plast.Soms valt het wel in de bak en soms net erbuiten.
Maar ze zit altijd vlak tegen de rand aan met haar kontje.
Groetjes Manon
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: kitten plast/poept soms buiten de bak

Bericht door Carolien_h »

Hoi Manon,

allereerst welkom op het forum! Als je hier even rond kijkt kun je veel informatie vinden die je wellicht nodig zult hebben, ook over het naast de bak plassen/poepen.

Bij sommige katten is het zo dat ze niet graag op dezelfde bak plassen en poepen, dus mijn eerste advies is om er een bak bij te zetten. De algemene regel is altijd aantal katten + 1 = aantal bakken. Als ik je verhaal zo lees, is je probleem denk ik al een heel eind opgelost.
Wat betreft het over de rand plassen is ook een simpele oplossing, koop een bak met een rand of kap. Als ze dan tegen de rand plassen of poepen valt het alsnog in de bak.

Succes!
manon3

Re: Kitten plast/poept soms buiten de bak

Bericht door manon3 »

Dank je wel voor je reactie.
Ik heb hier inderdaad al andere topics nagelezen over het ongewenst plassen/poepen buiten de bak.
Ook op andere kattenforums en artikelen op internet.
Maar er kunnen zoveel redenen zijn dat een kat ergens anders haar behoefte gaat doen, kom er dan maar eens achter wat er met jouw kat aan de hand is.
Konden ze maar praten hè. In mensentaal dan . ;-)

Ze gaat inderdaad de meeste keren gewoon op de bak, die enkele keer dat ze het ernaast doet zullen we dan maar als een ongelukje beschouwen.
Maar ik ga in ieder geval een bak erbij kopen, met rand.
Om alles binnenboord te houden. ;-)
Plaats reactie