Bang voor de toekomst

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Nanou
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2010 18:47

Bang voor de toekomst

Bericht door Nanou »

Beste mensen,

Ik heb mij bij jullie gevoegd omdat ik bang ben dat ik een foutieve beslissing genomen heb.
Ik heb nu een 2 zomers geleden een kitten gekocht dat via de papfles grootgebracht is. Moederpoes is overreden toen de kittens 4 weken waren - 4 van de 7 kittens hebben het grootbrengen overleefd waaronder mijnen 'Nanou'.
Nanou heeft dus nooit een rolmodel/moeder/broer of vader gehad die haar alle knepen van het 'katzijn' bijgebracht heeft met alle gevolgen vandien. Nu is het aan het beteren, ze is al liever en aanhankelijker geworden, ze is kort geleden gesterelliseerd.
Nu dacht ik, aangezien ik ook een werkende alleenstaande ben, haar een vriendje te geven.(met 2is het toch leuker, niet?)
Ik kocht dus nu zaterdag een gekastreerd katerke, een cornish rex, 1j en Nanou is 1j6maanden. De kater is superlief, maar en nu komt het, mijn katje moet er niets van weten. De eerste 2 dagen gaf Nanou aan dat ze hem niet moest hebben, signalen waren gewoon blazen+grommen, hij blies de aftocht en ging een gevecht uit de weg. Draaide zelfs zijn kopke dat hij niet bleef kijken nr haar.
Nu sinds gisteren daagt hij haar uit(hij wil natuurlijk spelen), gaat er achteraan en haalt uit naar haar. Flokjes vacht van haar vliegen in het rond :-( ... zij is zoooo bang van hem dat ze naar boven vlucht en niet meer durft naar beneden te komen. Deze namiddag kwam ze toch op haar kousevoetjes naar beneden om beneden te drinken, hij ging haar achterna, zij had het niet gemerkt en de paniek was zo groot dat ze echt lag te rillen ! Ocharme !!
Ik weet niet wat ik moet doen want ik wil voorkomen dat mijn 1e kat zo gestresseerd geraakt dat ze zal blijven wegkruipen.
Wie kan mij helpen en raad geven. Ik geef het misschien nog een week en anders moet ik hem jammergenoeg doorverkopen. Spijtig want hij is superlief maar mijn 1e katje gaat voor.
Momenteel slaapt Nanou boven(overdag ook) bij mij in de slaapkamer met een kattebak voor haar, water en korrels. Zij komt dan tot rust en is dan terug de oude. Als ik thuis ben laat ik de deur terug openstaan naar boven, maar eenmaal als de kater naar boven is om haar op te zoeken dan is het paniek.

Graag jullie raad aub
alvast bedankt
Bea
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: bang voor de toekomst

Bericht door MarjanR »

Katten hebben echt wat meer tijd nodig om aan elkaar te wennen.
En dit gaat er af en toe heel hard aan toe.
Het zijn al jong volwassen katten, dus echt lief is het niet meer tussen die twee.
Kijk het inderdaad minimaal 1 week aan, en merk je dan verbetering.
Hou het dan nog eventjes vol.
Ik heb hier en asiel kat en die moet nog steeds wennen aan de rol verdeling.
Hij doet het een stuk rustiger aan dan jouw beestjes, het is dan ook geen grommen meer.
Hij kruipt in z'n schulpje (wat ik ook heel zielig vind).

Je zou ze ondersteuning kunnen geven door middel van Feliway.
Dat verspreid feromonen waar de katten rustiger van worden.
Goed voor de wilde kater, goed voor je gestresste poes.

Geef het een kans.
Het kan zomaar zo zijn dat ze straks de beste vriendjes zijn op het moment dat ze weten wat ze aan elkaar hebben.

Sterkte, want het geeft je een hoop stress.
Ik weet het
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bang voor de toekomst

Bericht door pearlsofpassion »

Het zijn natuurlijk vijgen na pasen, maar je had er beter een kitten bijgenomen denk ik. Ze is geen andere katten gewend dus is het normaal dat ze onzeker is...
Verder kan ik spijtig genoeg geen raad geven. Srr...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bang voor de toekomst

Bericht door Cari »

Wat Valerie zegt: een kater van 1 jaar is voor jouw poes geen goede keuze geweest. Je poes moet helemaal nog leren wat een andere kat is en je kater is nu juist op een leeftijd dat hij super baldadig is en niets leuker vindt dan een poes opjagen, zeker als die lekker bang is. Ik zou zo snel mogelijk de kater herplaatsen of terugbrengen, want dit gaat je poes niet gelukkig maken.
Een kitten erbij lijkt me wel een hele goeie optie, want alleen is maar alleen. Ook dat zal wel even problemen geven, maar als je er eentje neemt waarvan het karakter niet dominant is, maar wat rustiger, zal je poes haar eerste angst wel overwinnen en nieuwsgierig worden. De speelsheid en 'onbenulligheid' van een kitten kunnen haar zeker over haar angst heen helpen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bang voor de toekomst

Bericht door castratenkoor »

Je zou Felyway en/of valeriaandruppels/kruiden kunnen proberen om ze rustiger te krijgen.
Jammer inderdaad dat je tot 1,5 jaar gewacht hebt er eentje bij te nemen en dan ook nog een volwassen kat.
Veel geduld en liefde en als het na 2 maanden nog niet werkt de kater herplaatsen is mijn advies.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nanou
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2010 18:47

Re: Bang voor de toekomst

Bericht door Nanou »

Superbedankt beste mensen voor jullie reacties. Ik weet het het is mijn eigen stomme fout ! Ik heb dan ook meer ervaring op hondengebied en ervaring ivm 'binnenkatten' is nul.
Ik heb nu al bachbloesems 'Rescue' in het water van de 1e poes gedaan (want borstelen, toilettage, oren, ogen dat is bij haar zéker geen optie - ik kan niets doen met haar, zij laat niets toe).
De bachbloesems heb ik in haar water gedaan omdat ik het niet meer kon aanzien die panische angst van haar.
Ik denk dat ik zoals castratenkoor schrijft, ik Felyway zal proberen en dan geef ik het 1 maand en dan herplaats ik het katerke (Valerie het is wel een gekastreerd katerke hé, dus ik dacht dat dat wat liever is). Ik hoop dat als ik het katerke moet herplaatsen dat ik een lieve familie vind want het is een supertof beestje, zeer aanhankelijk en lief en proper.
Is het toegelaten om via deze site te een berichtje te zetten om te herplaatsen of kennen jullie een goede weg om aan de perfecte mensen te geraken?

Bedankt alvast de reacties, dat is supertof dat er zoveel reactie komt.
Vriendelijke kattengroetjes,
Bea
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bang voor de toekomst

Bericht door Anne »

Je kan het ook nog een weekje aankijken...
Kijken of je oudere kat dan al wat meer over de schrik gekomen is...
Het is in ieder geval beter dat je kater geholpen is, zo heeft hij wat minder last van zijn hormonen maar het blijven soms donderstralen,
ik heb hier thuis ook een 1 jarig kater die ook geholpen is en die zit met puberstreken...
heel veel sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie