Teun geeft me kopzorgen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Teun geeft me kopzorgen

Bericht door MarjanR »

Ik had al geschreven in m'n album, maar ik wil iets meer aandacht voor mijn situatie.
Of eigenlijk die van Teun.

Teun is een 3 jaar oude asiel kat.
Is binnen gekomen als zwerver, na twee weken geadopteerd door iemand waarbij het niet goed ging (kaallikken). Terug in het asiel dezelfde dag dat ik op zoek was. En ik was verliefd.
Een week later zat Teuntje bij mij thuis.
Teun is m'n kwiebus <3

Ondertussen is Teun niet meer van het kaallikken (ik heb het hem zelfs nooit overdreven zien doen) en is zijn vacht helemaal mooi.
Hij is wel heel onzeker, doet iets en wacht dan op mijn reactie.
En als ik niets zeg is het vaak nog dat hij het tóch niet doorzet.
Zo heeft hij bijvoorbeeld nog niet hoger op iets gesprongen dan op de bank/poef niet eens op de rugleuning.
Gisteravond wel een eureka momentje, hij zat op de bureau stoel.
Heb hem "nonchelant" een kroeltje gegeven en ben weer weggelopen.
Ik heb een krabpaal tot aan het plafond. Maar geen interesse.
Ik heb Teun wel al knuffelend overal op gezet waar hij op mag (overal eigenlijk maar niet op het aanrecht).
Maar hij springt er zelf niet op.

Ik weet dat hij heel hoog kan springen, hij fysiek geen belemmering heeft.
Ik heb hem namelijk heel even in de tuin gehad en hij sprong in een soepele beweging op het tussenschot wat 2 meter hoog is. En zonder pardon sprong hij er ook weer vanaf.
Dus dat is het probleem niet.
Maar wat dan wel???

Wat ik ook merk is dat Teun enorm graag wil spelen.
En omdat m'n oude kater daar niet altijd zin in heeft heb ik heel veel speeltjes in huis.
Maar hij heeft voor alles maar heel kort interesse, en dan moet hij ook niet afgeleid zijn anders stopt het weer.
Hij is dol op muisjes (en dan alleen die ene).
En als ik het muisje op schouder hoogte houdt dan springt hij en pakt hij het met twee pootjes uit m'n handen, zonder mij aan te raken.
Maar voor de rest?
Catnip kussentjes
Balletjes
Catdancer
Hengel met "kerst" slinger
Hengel met veertjes
Bal met belletje
Silverpapier propjes
Touwtjes
Als Teun al interesse toont dan is het maar heel kort.
En als er een auto of brommer voorbij rijdt, of als m'n andere kat voorbij loopt of ergens vanaf springt is het alweer over!
En uit zichzelf spelen doet Teun al helemaal niet.
Hij snapt gewoon weg niet waarom hij zou moeten spelen met iets wat al "dood" is.

Teun is dol op rollebollen met m'n oude kat.
Alleen die oude kat heeft het daar niet zo op, of juist heel kort.
Hij is ook oud natuurlijk, en heeft er niet zoveel zin in.
Ik heb nu sinds een week een kitten in huis.
Die heb ik echt voor Teun en Moos in huis gehaald.
Zodat Teun een vriendinnetje had, en Moos lekker met rust gelaten kan worden.
Nou Moos wordt niet zovaak meer door Teun benaderd, maar toch wel 1x per 2 dagen (waar ik bij ben dan).
M'n kleine meid is echter nog ietsie te klein om te rollebollen.
Teun heeft dat feilloos door en doet ook heel voorzichtig met haar.
De tijd van rollebollen komt vast snel, want groeien en eten doet ze als kool.
Het probleem van Teun is echter nog niet opgelost.
Sara speelt als ik thuis ben aan 1 stuk door, alleen Teun doet niet mee.
Alles wat ik oppak staat Sara natuurlijk met haar parmantige neusje bij.
En staat Sara erbij, laat Teun het gebeuren.
Hij kijkt alleen maar.
En ik zie dat hij écht wil.
Maar als Saar voor z'n neus met de muis er vandoor gaat, gaat Teun niet erachteraan.
En als Saar uit z'n gezichtsveld is dan gaat hij weer liggen.
Kijkt wat om zich heen. Of loopt op mij af (dat is mijn teken om te spelen, maar dan komt Sara ook). En wat ik vaak hoor is een mauw. Gewoon een mauw van "wat moet ik nou?".
En ik wordt er zo verdrietig van om hem zo te zien.

Lang verhaal geworden.
Ik denk dat Teun rete onzeker is.
En een soort van ADHD heeft, omdat hij zich niet lang kan concentreren.
Daarbij heeft hij zo'n zachtaardig karakter dat Sara alles van hem mag en hij zichzelf wegcijfert.
Maar hij wordt daar niet gelukkig van.
Ik zie en merk aan alles dat hij niet gelukkig is.

Ik merk ook dat Teun graag naar buiten wilt. Mede ook omdat het een zwervertje was.
Maar hij zit ook vaak voor de tuindeur te mauwen.
Maar zoals ik Teun voor jullie omschrijf... dat kan ik toch niet doen?
Stel dat hij in een situatie beland waarin hij zichzelf moet gaan beschermen, en hij doet het niet?
Of dat hij zich moet concentreren en er rijd een auto of brommer voorbij. Ik moet er niet aan denken.

Hebben jullie tips of ideeën?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Help, Teun geeft me kopzorgen

Bericht door Rocis »

Hoi,

Teun sprong buiten opeens wel heel hoog, soepel en weer naar beneden. Ik denk dat je Teun te veel wilt dokteren (niet naar bedoeld ;-) ) Het zal vast in Teuns karakter liggen om wat omzichtiger te zijn. Net als kinderen moeten katten blijkbaar ook op een zelfde lijntje lopen en als dat even niet zo is, dan zal er vast wat aan de hand mee zijn. Zo gaan de meeste reacties tegenwoordig. Ik denk dat je Teun wel buiten kan laten, hij heeft oerinstinct en dat zal hem buiten helpen. Iedere buitenkat loopt risico's dat weten we allemaal. Mijn Boef was een heel intelligente kat maar is wel door een aanrijding overleden, klinkt k** en wil je vast niet horen ;-) Dat hij niet overal mee wil spelen, tja mijn dametje Missy doet dat ook voor geen meter, soms heeft ze wel eens een kolder buitje, maar is van heel korte duur en dan gaat ze weer liggen. Geen enkel probleem, zo is Missy gewoon. Het is te gek dat je Teun in huis hebt genomen. Laat Teun gewoon teuntje zijn :))

Vergeef me als ik bot overkom, is zeker niet zo bedoeld hoor ;-)

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Help, Teun geeft me kopzorgen

Bericht door MarjanR »

Oh, Cis. Je komt echt helemaaaaaal niet bot over!
Zeker niet.
En nee, natuurlijk hoort niet elke kat hetzelfde te zijn.
Zou niet eens leuk zijn.

Jij zegt laat maar even buiten?
Die komt echt wel terug en zal zich wel redden?
ik heb de afgelopen 2 weken vaak op het punt gestaan om maar te laten gaan inderdaad.
Gewoon ff lekker de tuin in.
De twee keer dat ik het nu gedaan heb bleef hij wel in de tuin.
Pas toen hij neigde de tuin uit te willen springen heb ik hem opgepakt en weer binnen gezet.
Hij was wel heel blij dat hij de tuin in mocht.

En misschien moet ik hem ook maar gewoon laten en hem vertrouwen schenken dat hij zich redt.

Ondertussen ga ik m'n ren afmaken, en zodra deze af is dan gaat hij daar in.
Hij zal toch moeten wennen aan beperkingen aangezien we volgend jaar verhuizen naar een appartement met dakterras.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door Admin »

Marjan,

Zo te lezen spelen er twee dingen:

Ten eerste dicht je Teun teveel menselijke eigenschappen toe, waardoor je eigen onzekerheid toeneemt. Ook je verwachtingspatroon mbt de acties die Teun volgens jou zou moeten ondernemen maken je onzeker, terwijl Teun er helemaal niet mee bezig is. Onze Storm (9) is de leider van de 4 katten en speelt ook nauwelijks, laat zich snel van de wijs brengen door de anderen en laat zo zijn bakje leegeten door de jongste, en zit er dan maar bij te kijken.

Ten tweede is het speelgedrag van volwassen katten puur een aangeleerd gedrag. Door katten in huis te houden, met ze te spelen etc. houden we ze in 'kitten-mode', terwijl katten die op zichzelf aangewezen zijn (zwerf- of verwilderde katten) echt niet meer spelen, nadat ze volwassen zijn. Alle energie wordt opgespaard voor de jacht en eventueel voor de paring. Zo te horen is Teun een echt volwassen kat.

Als je het echt wil, zou je Teun weer aan het spelen kunnen krijgen door meer met hem te spelen (hou hem dan tijdens het spelen apart van de andere), maar zolang hij geen zichtbare stress heeft door de huidige situatie, zou ik het zo laten.

Ik denk dat een kat als Teun zich buiten prima zou kunnen redden, maar of je een kat naar buiten moet laten die om te beginnen al een zwervertje was, dat zou ik zelf niet doen. Er zijn natuurlijk 100 redenen te bedenken waarom een kat gaat zwerven (misschien ook buiten zijn eigen schuld om), maar er is een vergrote kans dat hij opnieuw gaat zwerven.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door Rocis »

Gelukkig maar Marjan, mensen zijn tegenwoordig zo snel boos :grin:

Ja wat Roland zegt is natuurlijk een hekel punt, hij kan gaan zwerven dat is helemaal waar. Maar ik redeneerde vanuit het oogpunt wat hem het meest happy maakt en dat is lekker naar buiten kunnen. Het is ook zo moeilijk om het beste voor je kat te doen terwijl het af en toe niet kan, zoals misschien nu met jouw teuntje. Ik hoop dat je er toch uit komt met hem ;-)

Grtz
Cis

Die ren is natuurlijk een heel goede middenweg!!
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door MarjanR »

Ha Roland,

Wat je zegt is inderdaad waar. We schuiven vaak menselijke emoties door aan onze beesten.
En dank dat je me even wijst op hoe katten in het wild leven, en dus niet spelen met speeltjes.
Dat is exact wat Teun is, denk ik dan.
Het punt alleen is dat Teun naar mij toekomt met vragende ogen.
Ik denk dan dat hij wil spelen of een snoepje wilt, maar het zou ook heel goed kunnen dat hij naar buiten wilt.
Maar met mij gaat spelen omdat ik in actie kom "zullen we je muisje zoeken, Teun?".
Het is niet dat ik hem opzoek, omdat ik hem inderdaad wil laten zijn wat hij is.

Ik zal inderdaad die kleine meid een keer opsluiten in de slaapkamer zodat ik en Teun samen kunnen spelen. Ik vind namelijk dat hij te weinig beweging krijgt voor een 3 jarige.
Of valt dat wel mee?

Naar buiten laten misschien dan toch geen goed idee?
Teun maar even geduld laten hebben tot die kattenren staat?
(Zul je zien dat hij daar niets mee doet, katten kennende :lol: )
Hij is inderdaad niet voor niets een zwervertje geweest.
Was hij het niet, dan werd hij het wel door wat voor een rede dan ook.
Hij zal er toch aan moeten wennen dat hij geen wereld toch zijn beschikking heeft.
Net als Moos trouwens.

En heb je misschien enig idee waarom Teun binnen niet hoog gaat?
Ik heb machtig hoge vensterbanken met een uitzicht op een levendige tuin vol met vogels en vliegbeestjes, en vensterbanken waar werkelijk élke spin in zaandam een web heeft gesponnen, waar tot nu toe nog al m'n katten heel gelukkig van werden (mekkerdemekker).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door Adriana »

als ik je goed lees dat lijkt het gedrag van Teun op het gedrag van Enzo. blokkades noem ik het maar, zodra een heel klein beetje stress opduikt, stopt waar ie mee bezig was.
omdat hij heel erg onzeker is en dat heeft waarsch te maken met gebeurtenissen uit het verleden. bij Enzo weet ik dat zeker. we hebben bij Enzo een tijd last gehad van zijn schildklierkwaal, die er doorheen daverde, maar dat is nu opgelost en overzichtelijk.
Enzo had geen eetreflex en begint weer wat gedrag 'terug te leren' van met name Bolle.
Enzo krijgt per etmaal halfje destress/huisdierendokter en soms vergeet ik het. op die manier kan ik mooi zien of het werkt of niet. met destress komt Enzo op mijn schoot en vraagt ie aandacht, zonder zie ik hem niet en mag ik al blij zijn als hij tegenwoordig in de woonkamer blijft. hij speelt niet maar is wel erg geinteresseerd als de kleuters met de speelrail bezig zijn. hij schrikt snel en is heel erg van de regelmaat. verkeerd schoteltje gepakt? eet niet. op verkeerde plek neergezet? nop! komt kleuter langs etende Enzo? paniek! opsluiten met eten? stress en pas na uren missch..
ik ben door de situatie hier niet zo heel erg op Enzo gefocussed maar neem hem regelmatig mee naar de tuin. en daar komt hij los, dan heeft hij mij voor zichzelf en is in zijn element. kan ook uren op het balkon zitten, vaak met Bolle naast zich..
ik ga het tijd geven en bovendien zal de situatie hier de komende maanden behoorlijk veranderen en dan zien we verder..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door MarjanR »

Ik heb geen idee welk trauma m'n grote kwiebus achter de rug heeft inderdaad.
Ik zie wel dat hij mij waardeert, maar zal nooit of te nimmer op schoot komen.
Dat is prima, dat hoeft ook helemaal niet.
Met eten is hij niet echt moeilijk, behalve dat hij alleen nog maar soep (natvoer met water) wilt eten.
Maar vanmorgen had hij daar ook helemaal geen trek in. Nah, dan niet kerel.
En ging hij aan z'n brokken zitten.

Mijn probleem zit um echt in z'n vragende ogen.
En het binnenshuis niet hoog (ergens op) willen springen.

Het snel afgeleid zijn met spelen (wat nu door Roland verklaart is).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door Admin »

Als je hem bijv. kunt verleiden met een laserpointer (hier werkt dat wonderen), dan kun je hem spelenderwijs laten kennismaken met hoge plekjes zoals de vensterbank. Begin eerst op de grond en richt het lampje dan steeds hoger op de muur, op een stoel, op de bank en op de vensterbank. Wie weet zit-ie er in no-time op en hoe vaker hij er zit, hoe meer hij eraan went en er ook uit zichzelf zal gaan zitten.

Bij ons hadden we dat in het begin met nieuwe (klapperende) lamellen van hard kunststof. Dat geluid was erg eng als ze er langsliepen. Nu zijn ze er al zo aan gewend dat ze die dingen niet eens meer lijken te zien. Tijdens het spelen en rennen rammen ze er doorheen met een hoop kabaal :-)

Tjsa, die vragende ogen... Je zult er moeten proberen achter te komen of hij echt iets wil, of het gewoon zijn blik is, of het stress is of dat het iets is dat jij ziet, maar er niet echt is. Als katten normaal gesproken iets van je willen miauwen ze, lopen 100 keer langs je benen of lopen je overal achterna ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door MarjanR »

Dank voor je antwoord weer, Roland.

Ik heb juist dus het advies gekregen om géén laserpointer te gebruiken omdat Teun dus wat onzeker is.
En als hij dan dat laserpuntje niet te pakken kan krijgen....

Och, tegenstrijdige adviezen. Terwijl ik er toch ook aan zat te denken.
Hmmmmmmmmmm, ik neem de powerpoint aanwijzer (zwak lichtje, echt) van m'n werk vandaag wel mee.
Gewoon eens proberen.

En de vragende ogen.
Ja, Teun heeft wel van die ogen die een beetje "menselijk" overkomen.
(Had Joop ook, misschien wel Cypers eigen). Misschien verwar ik daarom zijn intentie?

1. Ik zal proberen met andere ogen naar zijn gedrag te kijken.
2. Laserlampje proberen
3. Sara apart zetten proberen te spelen met hem

Ik ga dat een weekje aankijken :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door Rocis »

tegenstrijdig of niet, maar elke kat is anders en daarom moet je de dingen eerst uitproberen. Merk je dat de laiserpointer niet ok werkt op teun, dan weet je dat je het anders moet proberen ;-)
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Marjan,

Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de vorige sprekers. Ik kan alleen zeggen dat ik hier veel katten in huis heb en dat de meesten vnan hen lui, lui, lui en luizijn en weinig spelen.
Met de laiserpoint zou je hem misschien kunnen stimuleren een balletje te pakken door dit daarop te richten. Dus eerst heen en weer en stilstaan bij een balletje, die kan hij wel pakken.

Tsja en mijn mening....wacht op de ren ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door MarjanR »

Jup, dat gaan we doen Cis.

Ik vergeet het belangrijkste nog (ik zie dat bella al gereageerd heeft :D)

1a Kattenren afbouwen!!!

Peejees

Ik ga dat spelen met de laser doen als de kleine meid in de slaapkamer zit... anders wordt het 3x niks ben ik bang.

En het is niet dat Teun niet wil spelen he... echt niet.
Hij speelt graag en het liefste rollebollen, hij is alleen zo ontzettend snel afgeleid door geluiden en nu heel erg door die kleine meid.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door Admin »

MarjanR schreef:Ik heb juist dus het advies gekregen om géén laserpointer te gebruiken omdat Teun dus wat onzeker is.
En als hij dan dat laserpuntje niet te pakken kan krijgen....
Alvast sorry voor het onderstaande, maar ik moet er wel een beetje om lachen hoe je dat zo neerschrijft :-D

STELLING:

Als hij dat laserpuntje niet te pakken kan krijgen, dan...

a) wordt hij boos
b) wordt hij depressief
c) gaat hij twijfelen aan zijn eigen kunnen
d) gaat hij misschien zelf een eigen laserpointer kopen
e) draait hij zich om en gaat slapen
f) krijgt hij tenminste wat beweging
g) kan hij niet wachten tot de volgende speelsessie
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Teun geeft me kopzorgen

Bericht door Rocis »

Lol Roland, wat ben je bezig :lol:
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Plaats reactie