2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Sharon304 »

Hallo allemaal,

Alweer een paar maanden hebben wij onze twee kittens, een mannetje: Koda en een vrouwtje: Nala, ze zijn nu inmiddels 5 maanden oud.

Nala en Koda komen uit het asiel, en het asiel heeft de regeling dat we ze bij hun dierenarts kosteloos kunnen laten castreren/steriliseren.
Zojuist belde ik met deze dierenarts om te vragen vanaf wanneer dit zou kunnen.

Degene die ik aan de telefoon had zei dat dit met 9 maanden kan??
Ik dacht dat ik op internet had gelezen dat je een kat kan laten castreren met 6 maanden en dat een poes een paar maanden later gesteriliseerd kan worden.
Klopt dit? Of kunnen ze echt pas met 9 maanden gecastreerd/gesteriliseerd worden?

De dierenarts assistente adviseerde mij om als Koda gaat sproeien, langs te komen voor een prikje tegen het sproeien, en om Nala aan de kattenpil te doen... Maar dat houdt in dat ze elke dag een pil moet krijgen, en dat voor nog 4 maanden?
Wat zijn jullie ervaringen met katten castreren? En op hoeveel maanden hebben jullie dit laten doen?

Groetjes,
Sharon
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door pearlsofpassion »

Kittens kunnen perfect op 6 maand geholpen worden. Dat is voor ze beginnen sproeien en voor de poes (bijna nooit toch) vruchtbaar wordt. Dan moet je geen bang hebben dat het sproeien blijft, ben je dat voor. En moet je de poes niet onnodig onder de hormonen zetten. De kattenpil is echt slecht voor een poes en zelfs eenmalig verhoogt het de kans op kanker later. Bovendien denk ik dat door die hormonen veel poezen een stuk moeilijker van karakter worden. Op 6 maanden laten helpen houdt ze veel gemoedelijker en liever, zoals ze nu is.
Nochtans zijn er blijkbaar nog veel DA'n die de ouderwetse gedachte op na houden dat 6 maand te vroeg is. En allen om verschillende redenen waar de andere dan weer geen probleem mee heeft...
Nóg vroeger dan 6 maand moet je wel serieus over nadenken. Pas als er echte aanwijzingen zijn om aan te nemen dat de hormonen al beginnen opspelen kan je iets vroeger tot castratie overgaan.
Tegenwoordig worden testen gedaan met vroegcastraties op 6 weken (in amerika wordt dat al veel gedaan), maar die katjes blijven meestal een klein hoofdje hebben, hun lichaam groeit echter wel uit. Op 6 maand heb je dat zo niet.

Ik zou er echt niet mee wachten. De pil is echt niet goed voor de kat (wat de DA ook zegt!) daar krijgen ze veeel te veel hormonen mee binnen op het moment dat ze vanuit zichzelf al aanmaken... En het risico lopen dat je te laat merkt dat ze krols wordt terwijl haar broertje al vruchtbaar is, is veel te groot. Rob heeft me vertelt dat hij ook zo'n incestnestje heeft gehad omdat de DA zei dat het nog te vroeg was (meermaals!!) en de kittens die daaruit komen zijn echt niet gezond!
Niet doen dus!

Vraag eens naar de DA zelf, of vraag het nog eens bij het asiel na, dat je ze echt wel op 6 maand wil laten helpen en niet aan de pil wil zetten of zeker niet wachten tot de kater begint te sproeien. Overleg als je kan met de DA zelf en deel je zorgen. Laat je niets wijsmaken! Meestal zal hij uiteindelijk wel toegeven en zeggen dat het op eigen risico is. Het zou natuurlijk wel spijtig zijn moest je het bij een andere DA moeten laten doen als het hier gratis geregeld is...
Zeker geen pil geven hoor!!! Daar heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee en het is geweten dat het op latere leeftijd verhoogde risico's op kanker geeft. En dat is het allemaal toch niet waard?
Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Sharon304 »

Hoi Valerie,

Bedankt voor je reactie.
We wilden Koda in elk geval met 6 maanden laten castreren, niet nu al, maar ik dacht, ik bel vast om een afspraak te maken voor over een maand.
Die kattenpil lijkt mij ook helemaal niks, ik heb net op internet ook even zitten zoeken, en daar lees ik ook geen positieve verhalen...

Op dit moment sproeit Koda nog niet.
Maar jij zegt dus dat we op 6 maanden Nala ook al kunnen laten steriliseren? Dus gewoon allebei tegelijk?

Ik was laatst bij een andere dierenarts (ook niet mijn eigen, want die had toen vakantie) voor de inenting, en hij zei toen dat zo gauw Koda begon met sproeien, ik hem gelijk moest laten castreren. Maar het is dus eigenlijk beter om het sproeien voor te zijn?
Ik heb net al een mailtje gestuurd naar het dierenasiel, wat zij aanraden, en zij zeggen "een maand of 8". Ook heeft ze het over de poezenpil, maardan 1 keer per week. De dierenarts assistente zei elke dag? Zijn er ook nog verschillende pillen ofzo?
En de asielmedewerker zegt dat we Koda chemisch kunnen laten castreren, d.m.v. een prik die tijdelijk werkt, dat is wat de dierenarts assistente ook zei...

Nou, al die chemische troep lijkt mij maar niks... Maar 6 maanden is dus vrij gangbaar?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat alle echte kattenliefhebbers hier op het forum hun katten zowel mannelijk als vrouwelijk op 6 maand laten helpen. Sproeien kan je inderdaad beter voor zijn. Anders moet je wat verhalen lezen, vb van Catfish. Haar DA wou ook niet zo vroeg maar ze laat het toch doen.
Ik zou al dat hormonengedoe echt niet doen. Ik zie er gewoon het nut niet van in! Echt niet. Ik zie enkel maar voordelen van het op 6 maand laten helpen. En zeker ook voor vrouwtjes! Voor je het weet ontsnappen ze naar buiten en komen zwanger terug. En dan zijn ze vaak nog veel te jong om al een nestje groot te brengen met alle trauma's (van de dekking ook) van dien...
Van een pil die je elke dag moet geven heb ik echt nog noooit gehoord! Weet die assistente wel waar ze het over heeft? Mss heeft ze gewoon iets gehoord wat ze moet zeggen zonder zelf enige ervaring te hebben. Daarom zeg ik dat je het met de DA zelf moet bespreken. Ik moest de pil vroeger elke 2 weken geven.
Er zijn ook DA'n die beweren dat poezen in de winter niet krols worden, maar mijn ervaring spreekt dat tegen! Dus daar kan je ook niet op rekenen.

Het is voor de kittens ook veel leuker als je ze samen binnen doet en samen gaat halen. Dan zijn ze er gelijk vanaf en kunnen zelfs wat steun zoeken bij elkaar. Voor de poes is het natuurlijk wel een zwaardere operatie dan voor de kater. Dus je zal hem mss wat moeten in het oog houden dat hij haar wat met rust laat de eerste dagen. Maar ook zij zal er snel overheen zijn hoor. Je staat ervan versteld hoe snel een katje geneest en daar overheen is. Vraag ook eens na hoe de DA de hechtigen doet. Normaal doen ze nu binnenhuidse hechtingen zodat ze geen kap meer moeten dragen. Dat is echt een ramp zo'n kap, dus dat moet je echt vermijden. Als hij het met kap doet, zou ik in jouw plaats toch eens overwegen bij een andere DA te gaan, want dan komt hij mij erg ouderswets over, en loopt nog een decennium achter...
Ik hoop dat je tot een akkoord kan komen en dat je katjes op tijd geholpen kunnen worden. Dat is zeker het beste voor hen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Sharon304 »

Ik ga het thuis even overleggen, maar wij dachten sowieso de kater met 6 maanden, ik dacht dat het poesje later moest, maar als zij tegelijk kan is dat natuurlijk net zo handig, hoeven ze ook niet alleen te blijven!
En dan ga ik de dierenarts weer opbellen.
Desnoods maar een andere. Al die chemische rotzooi lijkt mij inderdaad ook niet echt goed.
In elk geval bedankt voor het meedenken!
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Sharon304 »

Net weer met de dierenarts gebeld, ik heb nu een afspraak staan om Koda aan het eind van de maand te laten castreren, hij is dan 6 maanden oud.
Ze zei weer dat ze liever wat langer wachten, maar omdat ik zei dat ik die chemische castratie niet zo'n goed idee vond, kwam ze ermee om Koda dan alvast te helpen, en met Nala nog 1 à 2 maanden te wachten. Aangezien ze nog niet buiten komen, doen we dat dan maar. Krijgen we in elk geval geen nestje.
Heeft een kat er lang last van, nadat hij gecastreerd is? Gaat hij wel gelijk weer eten? Waar moet je op extra op letten?

En als Nala straks gesteriliseerd wordt, moeten we na 10 dagen terug komen om de hechtingen te laten verwijderen, is dit altijd zo?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Catfish »

Grrrrrrr........ Ik had hier net een heel verhaal staan, toen Yoda langliep en de stekker van de pc eruit trok.
En hij en Snoopy zijn vandaag gecastreerd, dus het gaat geweldig! Meer info staat in mijn foto topic.
Snoopy is net 6 maanden, en Yoda zo'n 3 weken jonger. Mijn dierenarts wilde het eigenlijk niet doen, vond ze te jong. Vooral Yoda was "geheel op eigen risico". En weet je, ik neem dat risico, want ook hij is bijna 6 maanden. En een sproeikater wens ik niemand toe, vreselijk!! Wees dat voor, please... Dat krijg je eigenlijk niet meer afgeleerd!

Fijn dat je wel een afspraak voor Koda hebt! Weet wel dat een kater na een castratie nog één succesvolle dekking kan doen, tot 6 weken na de castratie. Dus kijk uit dat Nala geen "maar hij was toch gecastreerd?!" nestje krijgt, ze zal niet de eerste zijn...
Ik zou echt proberen om haar tegelijk met hem te laten steriliseren. Ben ook geen voorstander van de poezenpil...

Om je ander vraag te beantwoorden: een paar uur geleden zijn ze gecastreerd, maar nu zitten ze me al weer lekker aan te kijken, zich te bemoeien met het toetsenbord, gevreten (gegeten dekt de lading niet), en ze hebben zelfs al weer voorzichtig gespeeld. Zorro wast ze helemaal schoon en ligt alweer in een innige omarming met Snoopy. ;-) Dus de hersteltijd van een kater is idioot kort. Gewoon even rustig aan doen.

Bij katers wordt de balzak geschoren, en twee kleine sneetjes gemaakt in de balletjes. Daardoor halen ze de zaadbal eruit, en die snijden ze eraf. Dat is het. Geen hechtingen nodig.
Mijn dierenarts geeft drie prikken na de ingreep, een antibiotica, een pijnstiller en een wakker-word-prik. Dus ik hoef niks meer te geven.
Bij een poes is de operatie uiteaard wat zwaarder, haar buik moet open. De meeste dierenartsen halen er gelukkig alleen de eierstokken en eileiders uit, en hechten haar dan weer. Meestal is dit oplosbaar hechtdraad, dus ook daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Mijn vorige poes liep de dag na haar sterelisatie al weer vrolijk rond...

Lata je even weten wat het gaat worden?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door pearlsofpassion »

Ayla en Nala van Anne zijn onlangs ook gesteriliseerd. Daar ging het denk ik ook heel vlot, het herstel. Anders moet je eens gaan kijken in haar album (Anne en dan nog een getal geloof ik :eeh: ) Je kan haar eens vragen hoe oud ze nu waren en hoe het gegaan is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door castratenkoor »

IIk zou ze ook met 6 maanden allebei laten helpen. Het risico bestaat inderdaad dat de kater binnen 6 weken na de castratie alsnog de poes dekt.
De pil geven zou ik niet doen, ook niet voor een paar maanden, bij zo'n jong ding.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Medusa »

Ik heb daar bijzonder veel over gelezen omdat ik daar voor een bepaalde kattenvereniging een artikel over wou schrijven en wat blijkt. In Amerika en Canada wordt al jaren aan vroegcastratie gedaan. Vroegcastratie is castreren tussen de 8 weken en de 5 maanden. Vanaf 5 maanden zitten we in de normale castratieleeftijd. Mits het in acht nemen van een aantal bijzondere maatregelen betreffende de verdoving, de verdoving en het feit dat een kitten veel sneller herstelt en dus veel sneller voedsel nodig heeft om zijn suikerspiegel constant te houden biedt vroegcastratie veel voordelen en eigenlijk weinig nadelen. De reden waarom da's de operatie liever uitstellen is veelal omdat ze het niet gewoon zijn dus hup... naar de opleiding zou ik zeggen want vroegcastratie biedt veel oplossingen voor huidige problemen zoals de enorme overschotten aan HTK-kittens die jaarlijks geëuthanaseerd worden, de mensen die eens graag eens nestje hebben maar er niks van afweten, zwerfkatten enz.
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Maureen »

Ik heb Fredje al met 4 maanden laten castreren :icon_shifty: . Ik weet dat er tegenstanders zijn om het zo vroeg te doen, maar mijn dierenarts vond het oke, omdat allebei zijn balletjes ingedaald waren. De kans dat het nu een buitenkater wordt is minimaal geworden en dat maakte mij een stuk geruster :edance:
Ik zou ook niet met hormonen gaan werken, ik denk dat er al genoeg over gezegd is.
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door castratenkoor »

Bij mijn Teun had dat vorig jaar niet gekund, zijn ballen daalden pas in met 5,5 maanden.
2 weken later gingen ze dr af.
Rik heeft al langer ingedaalde ballen en gaat ook met 6 maanden, dwz zaterdag as.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is niet zeker dat er geen nadelen met vroegcastraties zijn hoor, en dan heb ik het over minder dan 3 maand oud. Er is nog te weinig onderzoek naar gedaan.
In Amerika wordt het inderdaad veelvuldig toegepast.

Naar het schijnt krijg je dan katten met een heel klein kopje vergeleken met het lichaam en dat vind ik toch echt wel een nadeel! Dat is mss gewoon wennen, maar ik zie niet in wat de grote voordelen zouden zijn ten opzicht van op 6 maand.
Het enige dat je kan bedenken is inderdaad dat je dan zeker bent dat ze niet ongecastreerd rond blijven lopen nadat ze geadopteerd zijn uit een asiel. Maar goede mensen laten ze helpen en krijgen het tegenwoordig ook soms terugbetaald door het asiel. Dat vind ik ook een goede methode. Ipv statiegeld, castratiegeld. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Medusa »

Er is al heel veel onderzoek gedaan in Amerika en Canada. In België nog niet - er loopt nu een onderzoek door de Unief Gent daarover op vraag van FOD Dierenwelzijn.

Dat kopje, het enige dat ik zie in verschil is de katerkop versus de kop van een gecastreerde kater maar die katerwangen verdwijnen zowiezo, of ze nu op 12 weken, 6 maanden of 3 jaar gecastreerd worden. Voor de rest is er qua uitgroeien helemaal geen verschil,integendeel. Doordat de groeischijven bij een gecastreerde kat minder snel sluiten groeit dat beestjein de regel nog een weekje of 4 langer door.

Voordelen: zeker zijn dat je de hormonen voor bent want sommige katten zijn veel sneller sexueel actief dan 6 maanden. Geen broer / zus situaties. Kittens herstellen veel sneller, ze gaan er met de mama en het nest naartoe en bevinden zich na de operatie terug in het nest. Kittens hebben minder buikvet waardoor men sneller aan de organen kan en dus minder in hun buikje moet gaan ploeteren, de insnede is kleiner, en... ja het is de enige garantie dat die kat geen nakomelingen meer voortbrengt.

En er zijn veel mensen met goede bedoelingen maar de overpopulatie aan katten, zowel asielkatten, zwerfkatten als raskatten duidt toch duidelijk op het feit mijn inziens dat er ook heel veel mensen zijn die die goede bedoelingen al even snel terug over boord kieperen; Ik ben voorstander geworden nadat ik al die kleintjes in het asiel hebt gezien en al die verhalen gehoord van mensen die hun kat zo lief vonden dat ze er toch graag een nestje van wouden, of de natuur hun gang wouden laten gaan of het zo zielig vond van die katjes hun kans op een nest te ontnemen enz.

Het enige waarnaar nog eens degelijk onderzoek moet gevoerd worden mijn inziens is de impact van het trage sluiten van de groeischijven op het loslaten van deze groeischijven. Het bestaande onderzoek daaromtrent s gewoon belachelijk slecht gezien de testgroepen die niet objectief waren samengesteld waardoor de resultaten echt niet objectief zijn maar ook niet te verwaarlozen.

Sorry dat ik zo van leer trek maar al die kleintjes die geen tehuis vinden of op straat leven, daar bloedt mijn hart van
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: 2 Kittens, mannetje en vrouwtje, wanneer castr./steril.?

Bericht door Sharon304 »

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Koda laten we dus over ongeveer 2,5 week castreren. Met Nala wachten we toch nog even, omdat de dierenarts dit dus zo voorstelde.
Hij mag vanaf de avond ervoor geen voer meer eten. Als ik om 18:30 uit m'n werk kom, mag ik hem nog wel voeren, daarna niks meer. Nou, eens kijken hoe dat gaat.
Oja, en hij krijgt hechtingen met lichaamseigen stoffen, dus die hoeven we niet meer te laten verwijderen.

Als Nala straks gesteriliseerd wordt krijgt ze wel hechtingen, die moeten we na 10 dagen laten verwijderen.
Fijn als dat straks allemaal achter de rug is!
Plaats reactie