Kitten wil alleen melk

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
leoniexie
Kitten

Kitten wil alleen melk

Bericht door leoniexie »

Beste allemaal,

Uit wanhoop plaats ik ook maar even hier een berichtje. Sinds vrijdag hebben wij een kitten van 12 weken oud in huis. Het is een siberische boskat, opgegroeid in een heel goed gezin.
Hij heeft tot 12 weken bij de moeder gezeten dus dat lijkt me prima. De eigenaresse heeft brokjes meegegeven en melk want dat vind hij lekker! Nu is bij ons en wil alleen maar melk. Alles wat we neerzetten, brokjes in goedkope en dure variant, voer uit blik, brokjes in melk gedrenkt, brokjes in water gedrenkt, hij wil niets behalve melk.
Nu lijkt het ons niet heel goed voor het beestje maar ik weet echt niet meer wat we hem moeten geven om hem over te halen gewoon voer te eten. Ik heb het nu twee dagen volgehouden om hem geen melk te geven maar hij blijft mauwen en hij voelt ook wat magerder aan. Lijkt me niet goed. Ik heb hem net dus maar een laagje gegeven omdat ik het niet meer aankan zien.

Wie heeft tips dit aan te pakken?

Alvast bedankt, groetjes
Leonie
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: HELP Kitten wil alleen melk

Bericht door MarjanR »

Oei, wat ik denk?
Dwang voederen.

Blikvoer met een scheutje melk in de blender.
Dit in een spuitje en het hem in z'n bekkie spuiten (zonder naald natuurlijk).
Op die manier gaat hij wennen aan de smaak, en zal wellicht snel zelf gaan eten.
Dan langzaam de melk afbouwen, want dat hebben katten niet nodig.

Dwangvoederen ook omdat melk alleen zeker niet voldoende is voor een kitten.
Hij heeft zoveel stoffen nodig om goed te groeien etc.

Succes
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Kitten wil alleen melk

Bericht door pearlsofpassion »

Naar de fokker bellen en raad vragen.
At hij daar de brokken wel? Natvoer wel? Dronk hij daar water? Hoeveel melk gaf ze per dag?

Als dat allemaal niet is zoals nu bij jou, zou ik verontstellen dat hij zijn moeder mist, en haar geborgenheid. Ik spreek nu niet uit kennis ergens gelezen, gehoord of zelf al gedaan, maar ik weet wel dat je een kitten aan je kan binden en geruststellen door zijn mama te immiteren. Je weekt brokjes in melk, tot ze zacht zijn. Dat mag genoeg melk zijn. Je neemt de kitten op schoot en je laat hem melk af je vingers likken. Neem er je tijd voor. Als hij dat goed doorheeft, neem je een beetje brok-pap op je vinger en laat hem dat ook aflikken. Zo leert hij stillaan het ook zelf te doen, maar je kan het mss onderhouden en er een dagelijkse afspraak van maken.
Ik denk namelijk, aangezien kittens van die leeftijd nog wel zuigen bij de moeder, maar enkel uit gezelligheid, dat hij dat mist. Als je dan hem ook wat geborgenheid geeft, waar hij de melk aan linkt, zal hij dat mss loskoppelen van het eten wat hij toch al alleen deed ook?
Het is maar een theorietje hoor! Maar zelfs al werkt het niet, het is leuk om op die manier je kitten op zijn gemak te stellen.
Als het echt moet, dwangvoederen kan natuurlijk ook dit effect hebben als hij het laat doen. Je moet wel oppassen want sommige dieren vinden het zo leuk dat ze vertikken om nog alleen te eten na een tijd. Maar ja, dat is nu al zo bij jou, je moet gewoon zien dat het niet zo blijft...

Kan je hem ook niet met wat vers vlees overhalen? Een kippenfilet heel dun gesneden, want anders kunnen ze dat niet de baas met hun melktandjes... Of een stukje vis? De geur van vers voer doet de meeste katten toch gek worden?
Mss lust hij graag een eidooier? Alhoewel ik dat ook maar als aanvulling zou gebruiken en niet als volledig voer. Maar alles waardoor hij leert alleen eten is een vooruitgang he ;-)

Veel succes, ik hoop dat hij snel bijdraait!
Vraag echt eens aan de fokker hoe hij het daar deed!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Misschien helpt het om een beetje van die melk (wat voor melk is het eigenlijk?) over de brokjes te doen? Wel kittenbrokjes uiteraard nemen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Roos en Minousch
Panter
Panter

Bericht door Roos en Minousch »

Raar dat een fokker een kitten laat gaan dat alleen melk wil drinken..
Het kitten ahad dat allang niet meer moeten doen, en nu zit jij met een probleem.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie