Kattengras eten alsof het brokjes zijn

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
loek
Jaguar
Jaguar

Kattengras eten alsof het brokjes zijn

Bericht door loek »

Hallo allemaal

Mijn katten komen niet buiten. En eens in de zoveel tijd doe ik weer eens een poging om kattengras voor ze neer te zetten. Gevolg is dat het altijd binnen de kortste keren door het hele huis ligt. Dus nu staat het in de keuken, waar ze alleen met mijn aanwezigheid mogen komen en geef ik ze af en toe een pluk kattengras.

Maar nu eten ze het, vooral Diesel, alsof het de lekkerste brokjes zijn die ze ooit hebben gehad. Vraag me af of dat normaal is...en of je ook te veel van dat spul kan geven. Want als het aan Diesel ligt eet hij de hele bak met gras in een keer op volgens mij. Als hij in de keuken is dan vliegt hij er ook op af alsof hij de lekkerste snack allertijden heeft gevonden.

Ik heb weleens gelezen dat ze het alleen eten als ze er behoefte aan hebben...en dat is als ze haarballen hebben, klopt dit? (Zover ik weet hebben ze nog nooit last gehad van haarballen...)

Nou moet ik erbij zeggen dat mijn katten w.b. eten sowieso een beetje raar zijn. Ze eten ontwormingspillen ook zo uit mijn hand, spinnend en al, denken dan echt dat ze een kattensnoepje krijgen ofzo (?) Erg kieskeurig zijn ze dus niet.

Iemand enig idee wat het betekend als je kat kattengras ziet als een goede maaltijd? (en moet ik daar dus grenzen aan stellen, of zoveel geven als hij wil?)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Adriana

Re: kattengras eten alsof het brokjes zijn

Bericht door Adriana »

weet niet welke soort het kattengras precies is..
mijn ervaring is dat katten slecht tegen 100% doodgekookt voer kunnen en levend voedsel nodig hebben.
dat kan in de vorm van wat rauw lamsvlees of kip. en ze eten gras. in gras zitten heel erg veel vits, mineralen en enzymen. als je katten een grasveldje aanvallen dan lijkt me dat ze dondersgoed weten dat ze ergens iets tekort komen en dat op die manier aanvullen.
hier krijgen ze tarwegras, dat zijn hele tarwekorrels (eko winkel) in een bloempot zaaien, na 3 dagen is het gewas boven en met 5 dagen kan worden gegraasd. ik beperk het altijd wel anders gaat in één keer het hele grasveld eraan. ik neem een paar grasstengels en die verknip ik over het natvoer, dan heb ik controle en geen drollen aan een touwtje.
katten weten doorgaans wel dat ze gras nodig hebben en zeker niet alleen om haarballen te kunnen uitkotsen. hier kotsen ze niet van gras en ze krijgen het t hele jaar door.
swiffer
Huiskat
Huiskat

Re: kattengras eten alsof het brokjes zijn

Bericht door swiffer »

hoi jaguar, wij hebben elf van die schatjes, als ik ze kattegras voorschotel, dan vallen ze het arme plantje aan als een bende uitgehongerde koeien. Ik heb het gevraagd aan de dierenarts, maar dit kan geen kwaad, volgens hem missen ze dit omdat ze niet buiten komen. Soms verslinden ze het hele potje zonder resultaat, soms is het the morning after haarballenraap. Dit zijn de geneugten van mijn kattengekte, ik neem het er graag bij.
Groetjes van swiffer
loek
Jaguar
Jaguar

Re: Kattengras eten alsof het brokjes zijn

Bericht door loek »

haha drollen aan een touwtje, ik kan me er iets bij voorstellen. Als kitten wilde ze nog weleens een haar van mij naar binnen slurpen...en ik heb lange haren. Is ze toen ook weleens overkomen dat ze ongewild een drol aan een haar door de kamer sluurde. Gelukkig is dat al heel lang niet meer gebeurd...krijg je zulke vieze sleepsporen van haha. (en kat half in paniek)

Oh wat grappig dat het dus blijkbaar heel normaal kan zijn dat ze zo aanvallen erop. Ik heb het weleens eerder gehad, kattengras, en toen was het niet zo erg. (was gras van een ander merk trouwens bedenk ik me)

Ik heb nu 'Cat- Gras' van vitakraft. Er staat in het NL niet op wat voor zaad het is, alleen dat er vitaminen, mineralen en chlorofyl in zit.
Alleen in het Frans staan de zaden wel genoemd volgens mij (beetje gek, in alle 9 andere talen niet...misschien mag het in Frankrijk anders niet verkocht worden?) Daar staat: 'avoine 33,3 %, orge 33,3 % en sorgho 33,3 %. Ik zal eens kijken of ik het met google kan vertalen.

Nou ik geef ze nog maar wat denk ik...blijkbaar hebben ze het nodig!
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Vertaling: haver, gerst en gierst....
En chlorofyl is bladgroen.
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Dank je Adriana, dit zijn weer van die onbenullige dingen waar ik dan niet aan denk. Het kattengras knippen... DUH! Ik heb hier ook regelmatig 'drollen aan een draadje'. Dank je voor de tip!

En ja Loek, blijkbaar hebben ze het nodig! Ik zal die van mij ook weer eens voorzien...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Adriana

Bericht door Adriana »

nog even..
http://www.greenpastureswheatgrass.com/index.htm?id=575
als je toch gras aan je katten geeft, dan kun je maar beter de rijkste soort geven en dat is tarwegras.. makkelijk te zaaien en veel goedkoper dan DS-kattengras, waarvan ik nooit weet welk gras dat is..
ieder jaar koop ik een pond hele tarwekorrels bij een ekop-winkel en dat geeft ongeveer 20 grote potten tarwegras, k eet het zelf trouwens ook..
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Hier nog een fan van het tarwegras, 2 van de 4 katten hier vinden het geweldig en ik heb bijna altijd een bakje gras staan. De 2 die er wel iets mee doen zitten een paar keer per dag wat stengels te knagen en ze zitten erbij alsof ze niks lekkerders kunnen bedenken. Ik laat ze lekker knagen, het is goed voor ze en de rommel die ze maken met het uit elkaar plukken neem ik voor lief en veeg ik op. Het valt me wel op dat de haarballen met dit gras minder vaak worden opgegeven maar vaker via de achterkant in de kattenbak belanden.
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Dank voor de tip Adriana. Beetje een blonde vraag. Maar als je het knipt groeit het dan weer aan (net als gemaaid gewoon gras doet) en kun je het dus 'blijvend' gebruiken?
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik heb eigenlijk nooit gras in huis gehaald, want mijn beestjes kwamen/komt altijd buiten.
Maar van de week ging Teun helemaal dol op de grassprieten in de tuin, dus ik heb kattengras gehaald.
Nu toon Moosje wel interesse, maar meer voor het spelen (zoals die enkele bos bloemen die ik in huis haal soms).
Saartje was ook aan het klooien, Teun had geen interesse (zal van de week wel genoeg hebben gehad)
Maar echt bijten/happen/eten was er niet bij.

Och, ik haal ook wel wat van die zaadjes bij de eko winkel.
Wie weet krijgen die paarse ipv groene vingertjes van mij nog iets voor elkaar.
Hahaha.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Hoi Marjan

Hier was het voorheen ook ongeveer zo, vooral leuk voor het spelen (heb ik nog een foto van in mijn foto topic ;-) het resultaat van een pot gras neerzetten = gras door hele kamer heen.
Ze knabbelde er wel al wat op, dat wel. Maar nu vallen ze dus echt aan! Niet normaal meer. En nog steeds. Ik probeer het toch een beetje te beperken onder het motto 'te veel is nooit goed'...denk ik dan. Maar de 'graspol' is wel aan het opraken....

Welk gras had jij nu Marjan?
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Euh, ik had het bij het tuincentrum gehaald.
Huismerk denk ik.

Ik vond de oplossing van Adriana wel handig.
Gewoon wat grassprietjes knippen en door het eten heen.
Ik bedoel, als ze zichzelf niet in de hand hebben?

Wel raar hoor, dat ze er zo bevangen door zijn.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Adriana

Bericht door Adriana »

afhankelijk van het seizoen groeit tarwegras eigenlijk niet door en kun je maar het beste iedere week een pot inzaaien en dat is erg makkelijk. gewoon aarde uit een plantsoen (niet op een plasplek..) in een paar potten, dan tarwekorrels op die aarde zodat ze elkaar niet raken en nog wat aarde zonder kluiten erover heen. zorgen dat alles vochtig is maar niet zeiknat. plastic zak eromheen om vochtig te houden en met drie dagen.. oeps --> groene sprietjes!
even laten doorgroeien tot 8 cm en dan toppen af knippen of iedere keer 1 hele stengel.
en omdat je 500 grs tarwe hebt gekocht kun je het hele jaar om de twee weken even zaaien in dezelfde potten, zodat je altijd voorraad hebt.
wel wèghouden van de katzels anders krijgt het niet de kans om door te groeien. en ik doseer hier want op dit moment kunnen ze er ook geen genoeg van krijgen.
en omdat ik wormtabletten moet geven prak ik verknipt gras en tablet door easypil heen, plak alles vast en kieper het verzamelpakketje achter in keelgat van de kleuters.
en zo krijgen Mo en Zo het ook, Zo met zijn destress en Mo met zijn niermedicatie. en alleen Zo eet het pakketje tussen zijn brokjes op, de rest moet worden gedwangvoerd, maar ik ben daar inmiddels erg bedreven in zoals de kleuters inmiddels hebben gemerkt.. mieuw/mieuw/mieuw wat gebeurt er nu??????? vrouwtje....... vertel..!
Plaats reactie