Bang?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Bang?

Bericht door Spookysil »

Hallo allemaal,

Gisteravond liep Charlie op een plankje waar beeldjes opstaan, daarboven hangt nog een plankje, Ik wou hem daar weghalen en toen ik zachtjes trok mauwde hij. Ik liet toen direct los en liet hem op eigen houtje naar beneden komen. Toen ik hem optilde keek hij boos en wou weg, waarna ik hem losliet. Ik ben toen met hem gaan spelen, wat hij naar hartelust deed. Tijdens het spelen aaide ik hem en tilde hem op. na een tijdje keek hij niet meer boos en hij heeft gisteravond gewoon weer uit vrije wil bij me geslapen, maar ik ben toch bang dat hij bang is. Is dit terecht?
Verder wou ik nog even vragen: als iemand de kamer inloopt en hij komt net aanlopen rent hij weg, dat doet hij bij iedereen, hoe kan ik dit bijsturen??
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Bang?

Bericht door MarjanR »

Ja, dan is hij bang.
Het is al spannend om hoog te gaan, zeker als zo'n jong beestje.
En als het baasje hem dan ook nog eens pakt (hij raakt controle kwijt) dan kan een katje daar angstig op reageren.
Ook kan hij zo reageren omdat hij bang is dat jij boos bent.

Als je niet wilt dat Charlie je beeldjes omgooid zou je de volgende dingen kunnen doen.
1 beeldjes vastlijmen aan de plank.
2 beeldjes weghalen (vitrinekast?)
3 als de beeldjes niet veel waard zijn... laten staan. Je kat zal ze niet allemaal omgooien. Zal zelfs proberen ze helemaal niet om te gooien... maar ja.
4 dubbelzijdig plakband langs de randen van het plankje plakken.

Dat wegrennen zou ik niet bijsturen.
Laat hem maar. Het kan niemand kwaad.
Geef er geen aandacht aan, en wellicht verdwijnt het gedrag weer.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Bang?

Bericht door Spookysil »

Bedankt voor de reactie, maar hoe kan ik hem nu helpen om van de angst af te komen?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Bang?

Bericht door MarjanR »

Ja, dat duurt heeeeeeeeeeeel lang.
Vooral veel geduld hebben.
Wat je het beste kunt doen is zorgen dat Charlie niet op het plankje komt (dubbelzijdig tape, kleine ballonnetjes op het plankje neerleggen zodat hij er niet bij kan...).
Dan hoef je hem niet op te tillen.

Maar vertrouwen kweeken (dat hij echt niet bang hoeft te zijn dat je hem laat vallen) duurt heel lang.

Ik kreeg Moosje op een gegeven moment zover dat hij vanaf 1 hoog op m'n schouder durfde te springen (hij klom altijd op de zonwering van de pizzeria onder ons... zo was de enige manier om hem daar af te krijgen), maar daar heb ik heeeeeeeeeeel lang voor moeten oefenen.
Nu ziet hij dat als een veilige plek, en als er iets gebeurd... zit hij op m'n schouder.
Zoals bijvoorbeeld bij de da, wanneer Moos er genoeg van heeft... zet hij z'n voorpoten op m'n schouders en gaat er dan vanzelf vanuit dat ik z'n achterkantje opvang.
Het feit is dat als je Charlie ook maar 1x laat vallen dat je weer opnieuw kunt beginnen.

Dus je kunt het proberen.... maar het duurt heeeeeeeeeeeel lang voordat het zover is.
Makkelijker is hem niet meer op het plankje toe te laten.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Bang?

Bericht door Spookysil »

Ik heb hem niet laten vallen, hij stond nog op het plankje toen hij mauwde en ik hem losliet, heeft dat er wat mee te maken?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bang?

Bericht door Lovecat »

Ik denk niet hij perse bang voor jou is hoor. Je pakte hem toch gewoon netjes op omdat dat zijn plek niet is? Dit zal hij toch moeten leren...

Mijn kat rent af en toe ook heel hard weg voor me, maar dan is het gewoon speelkwartiertje, en lokt hij me uit om mee te spelen/jagen... las ik hier op het forum tenminste. Na deze 'dolle minuten' kruipt hij gewoon weer rustig op schoot.. ik was ook heel bang dat hij bang voor mij was, maar je zal merken dat dat echt niet meteen is hoor (als je hem) netjes terechtwijst. Hoe oud is je kat? Hoe lang is hij bij jullie?

En ja, dit kost wat moeite, ik heb dex echt wekenlang van de plant moeten aftrekken, maar het is er nu wel uit, gewoon volhouden, sommige plekjes zijn niet bedoeld voor spelen en daar valt die plank onder; dus maak hem dat duidelijk, doet hij het toch steeds weer? tja, dat is het risico van het 'vak' zeg maar en dan zijn bovenstaande tips erg handig :D (het vastplakken van beeldjes ed.)

ook als hij voor anderen wegrent; doet hij dat standaard of zijn het buien?
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Bang?

Bericht door Spookysil »

Hij is 3 maanden en vandaag hebben we hem een week. Hij rent standaard weg, zelfs als je even om de hoek kijkt, hij slaapt nu ook op zijn kussentje naast me, en als ik hem aai vindt hij dat niet erg of kijkt bang
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Bang?

Bericht door MarjanR »

Nope, dat is gewoon angst.
Hij is de controle kwijt als jij hem optilt.

Ik kan echt geen ander advies geven dan zorgen dat hij niet meer op het plankje komt.
Zodat je hem daar niet vanaf hoeft te tillen.

Tis echt spannend hoor, op zo'n hoog plankje en dan ook nog van die obstakels die hij niet wil omgooien.
En dan kom jij met je grote mensen handen....wooooooooooooooow.

En dat wegrennen dat gaat vanzelf weg als hij zich helemaal thuis voelt bij jullie.
(ik heb nu een kat 5 weken in huis en is nog steeds niet 100% gewend, het duurt eventjes hoor... dat is niet met een week bekeken)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bang?

Bericht door Lovecat »

Nope, dat is gewoon angst.
Hij is de controle kwijt als jij hem optilt.

maar dan zou je toch niks meer kunnen doen? het lijkt mij niet erg om een kat meteen duidelijk te maken waar hij wel en niet mag zijn. Bij ons zijn dat de tafels; daar mag hij niet op, en het kost moeite, maar ik laat het gewoon niet toe, en hij wordt er echt niet bang van als ik hem dan oppak en van de tafel afzet... zo ging het ook in zijn opvanggezin; geen tafels en oppakken als hij het wel doet, niet erbij schreeuwen ofzo, maar gewoon consequent duidelijk maken dat hij daar niet mag zijn.
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Bang?

Bericht door Spookysil »

Ik schreeuw nooit tegen hem, ik praat altijd op dezelfde toon. Als ik hem duidelijk wil maken dat iets niet mag zeg ik op normale, maar strenge toon 'Nee' en til hem op als hij daar weg moet, als dat niet werkt zeg ik nee en blaas zachtjes in zijn gezicht. Het werkt altijd, alleen deze keer mauwde hij
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Bang?

Bericht door Queen »

Met beleid en veel aandacht kom je een heel eind! Het zal echter wel even duren.
Gr. Carla
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bang?

Bericht door Lovecat »

hij mauwde 1 x? dat is toch geen probleem? in de zin dat het geen consequent probleem is?
als hij nou elke keer moeilijk doet als jij hem van die plank pakte, zou ik pas stappen gaan ondernemen!

ik denk echt niet dat hij in1 x zooo bang van je geworden is, rent hij nog steeds weg als jij in de buurt komt?
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Bang?

Bericht door Spookysil »

Hij mauwde inderdaad 1x. Hij rent niet alleen weg als ik de hoek omkom, maar ook als iemand anders de hoek omkomt, het is alleen als hij beneden in de woonkamer is, als hij bij mij op mijn slaapkamer zit en ik loop naar hem toe is het geen probleem, dan spint hij zelfs.

Ik liep hem net voorbij, en hij ging niet aan de kant, hij wachtte tot ik hem gepasseerd was, en ging toen op een holletje de keuken in. vooruitgang? :lol:
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Bang?

Bericht door Meowth »

Geduld en rustig blijven, zo bouw je vertrouwen op. Ik denk, dat je daar alles mee wint.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bang?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat nu het opbouwen van vertrouwen belangrijker is dan hem leren wat wel en niet mag.
Veel geduld en liefde zullen hopenlijk wat van de angst wegnemen.
Ik zou voor de beeldjes en andere breekbare dingen een vitrinekast met glas ervoor aanschaffen.

Sommige katten overwinnen hun angst nooit 100% zoals mijn Bob.
Als ik schoenen aan heb of wat in mijn handen heb vliegt hij nog steeds gauw weg.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie