Kitten met blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

om zijn urine wat aan te zuren en sowieso om zijn conditie te verbeteren kun je wat (halve eierdop per etmaal) rauw lamsvlees geven, dat koop je bij een islam. slager en de normale slagers hebben dat doorgaans ook.
op dinsdag hebben ze verse aanvoer en bij een gewone slager kun je per ons kopen. de meeste supermarkten hebben het voorverpakt en dat is altijd een grote hoeveelheid.
het is goed in te vriezen maar dan wel binnen een paar weken opmaken.
mag wel wat vet aan zitten maar grote randen eraf snijden.

fijn dat Utrecht zo duidelijk was en inderdaad geen s/o meer geven!
gelukkig geen kristallen meer en met een bak erbij denk ik dat het wildplassen missch ook wel snel opgelost is.
je kunt als preventief voer als ie een jaar is wat urinary van sanabelle geven, samen met een andere variant voor volwassen katten, dan ben je veilig zolang lovecat goed blijft drinken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door MarjanR »

Hey, ik persoonlijk vind het heel goed nieuws.
En hopelijk blijft het bij die ene blaasgruis aanval en was het net als bi mijn Teun een stress actie.
Ik ben blij dat Utrecht ook heeft gezegd dat hij geen s/o meer mag, het zat mij -toen ik het las- ook niet lekker.
Teun lust overigens nu geen ongemengd voer. Dat wil zeggen; hij wil er een flinke plens water op anders moet ie het niet (duh.... katten zijn niet eigenzinnig hoor...)
Dus Teun krijgt soep, en jouw beestje ook.
Ach wij hollanders zijn dan ook soep-eters, of niet dan.

Nou ik duim met je mee dat het vanaf nu alleen maar beter gaat met je kleine drommel.
Je zou zeggen dat jullie nu wel genoeg om de oren hebben gehad he?

PS, als ie een jaar is; Sanabelle urinary krijgt Teun hier als snoepje. Zo lekker vindt hij het.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 755
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Ik heb hier nog wel een zak RC urinary so en RC high dilution staan. Kan ik die ook nog wat bijgeven als hij een jaar is? Toch zonde, twee 3kilozakken duur dieetvoer voor niks...

Ik hoop ook dat het eenmalig was, maar ik hou hem natuurlijk goed in de gaten!

Ariana; bedankt voor de nadere uitleg omtrent lamsvlees, ik zal het eens gaan proberen!
Bedankt voor jullie meedenken en steun.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 755
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Nu zo'n jaar en wat maanden verder, wil ik graag een update geven over Dexter nu hij geen kitten meer is.

Ik heb hier om hulp gevraagd en wil het verloop bij mij thuis even weergeven, misschien heeft iemand anders er nog wat aan.... Dit is wel echt MIJN aanpak en ik zeg niet dat dit voor elke kitten geschikt is, ik ben tot dit 'regime' gekomen met vallen en opstaan.

Vorig jaar september is Dexter bij mij komen wonen met een leeftijd van 4 maanden, zoals in dit topic is terug te lezen, kreeg hij al snel een acute verstopping door blaasgruis. Ik kreeg veel adviezen, maar deze adviezen stonden ook lijnrecht tegenover elkaar. Na 3 da's en de uroloog van UU geraadpleegd te hebben, kreeg ik het advies Dexter kittenvoer te geven, maar dan de natvoer-variant; in tegenstelling tot het advies van een andere da; gewoon RC Urinary geven de rest van zijn leven (RC Urinary is absoluut niet geschikt voor katten onder de 1 jaar...bevestigd door UU).

Na een aantal weken RC kitten natvoer, is Dex opnieuw getest en had hij nog steeds gruis. Ik heb toen besloten hem over te zetten op KVV. Dit is geen succes geworden, zeker niet met kitten nr. 2 erbij. Als iemand wil weten hoe en wat, vraag maar, maar ik heb ze van het kvv afgehaald en ze zijn daarna nooit meer ziek geweest...

Dexter zit nu al een hele tijd op Almo Holistic Nature kip&rijst (de brok), daarnaast elke dag natvoer (met minstens 70% vlees, geen suikers, granen e.d.) en regelmatig wat vers vlees (rauwe kip, kalkoen, kuikens e.d.). Hij doet het hier fantastisch op, en mijn tweede kat vindt het ook heerlijk!

Dexter is een tijdje geleden naar de da geweest voor een volledige check-up, op mijn verzoek; vond hem wat mollig (niet goed voor gruis) en vond dat hij teveel tandsteen had. Na onderzoek; het is gewoon een hele forse jongen en hij mag niet nog een kg erbij (nu is het goed) en zijn gebit was prachtig (dus ik ben gewoon een perfectionist..) Op gruis is hij niet getest, want hij plast veel en heeft nooit ergens last van (ik houd het natuurlijk nog steeds scherp in de gaten).

Wat ik hier uiteindelijk mee probeer te zeggen is; ik ben samen met Dexter op pad geweest voor het juiste voer en ik heb heel wat tegenstand en tegengestelde adviezen gehad, maar mijn advies is; kijk naar je eigen katje, stem het op hem af en je eigen gevoel, zeker in dit soort 'complexe situaties'!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Hey Natasja!! :grin: :grin:
Fijn je nog eens te horen!! :-)

En fijn dat alles goed gaat!
Goed dat je dan toch iets gevonden hebt waar het goed op gaat en waar jullie allemaal blij mee zijn.
Hoe is het nog met de twee rakkers voor de rest? Nog steeds even klef? :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9345
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Hoi Natas, fijn wat te horen en nog fijner dat het goed gaat.

Bij mij gaat het eigenlijk net zo, vanalles uittesten en proberen tot je de balans gevonden hebt.
Dat is een hele kluif met 8 katten, maar momenteel gaat het als een speer!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 755
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Hi,

Ja, meeste mensen komen op een forum op advies te vragen en laten daarna niets meer horen, wilde ik graag wel doen ;-)

De twee mannen doen het erg goed! Dexter heeft even z'n kuren gehad (puberteit?) en was lang afstandelijk, maar nu is hij weer een grote knuffelbeer; ik zit/lig geregeld met beiden mannen op schoot en we knuffelen heel wat af.
De band tussen ons is enorm sterk. Als ik weg ben geweest, komt Mosa met trillend staartje op me af (als ik het niet ben, verstopt ie zich en blijft ie de bange poeperd die hij altijd al was..). Dexter is beledigd en negeert me een volledige dag, daarna komt ie het ruimschoots inhalen met enorme knuffelaanvallen.

Ook samen zijn ze nog steeds happy, ook al zijn ze zo verschillend. Dexter is een echte, echte (volwassen) kat nu; slaapt veel, miauwt veel (zo zeurderig mogelijk, alsof hem alle kwaad van de wereld wordt aangedaan), eet HEEL graag, en wordt het liefst de hele dag geaaid.
Mosa is een avonturier en speelt de hele dag, verkent hoogtes, slaapt ook lekker op zijn tijd, maar het liefst in mijn armen terwijl hij heel hard prrrrrttt en neusjes geeft; JA, ze doen het goed en ik wil ze nooit meer kwijt!

Dit is het duo nu (vond het wel een typische foto... :lol: )

Afbeelding
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Leuk! :-)

Ja, dat was vast puberteit.
Luis is er nu ook doorheen. ;-)

Geniet maar van je mannen! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door inky »

Ik heb toen besloten hem over te zetten op KVV. Dit is geen succes geworden, zeker niet met kitten nr. 2 erbij. Als iemand wil weten hoe en wat, vraag maar, maar ik heb ze van het kvv afgehaald en ze zijn daarna nooit meer ziek geweest...
Zijn ze ziek geworden op de KVV? :-o
Hoe en wat? (en welk merk??)

Fijn dat het nu weer goed gaat! Ze zien er gelikt uit. :grin:
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

Lovecat schreef: graag een update geven over Dexter nu hij geen kitten meer is.

Ik heb hier om hulp gevraagd en wil het verloop bij mij thuis even weergeven, misschien heeft iemand anders er nog wat aan.... Dit is wel echt MIJN aanpak en ik zeg niet dat dit voor elke kitten geschikt is, ik ben tot dit 'regime' gekomen met vallen en opstaan.

Dexter zit nu al een hele tijd op Almo Holistic Nature kip&rijst (de brok), daarnaast elke dag natvoer (met minstens 70% vlees, geen suikers, granen e.d.) en regelmatig wat vers vlees (rauwe kip, kalkoen, kuikens e.d.). Hij doet het hier fantastisch op, en mijn tweede kat vindt het ook heerlijk!

Wat ik hier uiteindelijk mee probeer te zeggen is; ik ben samen met Dexter op pad geweest voor het juiste voer en ik heb heel wat tegenstand en tegengestelde adviezen gehad, maar mijn advies is; kijk naar je eigen katje, stem het op hem af en je eigen gevoel, zeker in dit soort 'complexe situaties'!
fijn en aardig dat je even terugmeldt hoe het intussen met Dexter en je andere knuffel gaat.
en gelukkig gaat het erg goed.

heb mijn pb's nog eens nagelezen en de adviezen in de topic.
en het probleem was dacht ik dat Dexter eigenlijk veel te jong was voor blaasgruis-oplossend voer. zeker niet in die hoeveelheid en zeker niet levenslang!

hij doet het dus prima op wat we hier eigenlijk altijd al adviseren:
graan/tarweloze premiumbrok, in dit geval dus Almo holistic + paar keer per week bvk rauw gevogeltevlees en zorgen dat ie goed plast.
en verder vaak ook kwestie van aanleg, dus goed in de gaten houden.

wel opmerkelijk dat hij van Almo holistic overwicht krijgt en ik heb dat nog niet eerder gehoord.
het verteert langzaam en de meeste katzels vallen er heel geleidelijk op af! je zou nog eens naar het vetgehalte van het natvoer kunnen kijken..
knuffels voor je tijgers!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 755
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Zijn ze ziek geworden op de KVV?
Hoe en wat? (en welk merk??)
Ik wil niet beweren dat ze perse ziek van de kvv zijn geworden, maar ze hadden de hele tijd dat ik ze op de kvv had braak en diarree-aanvallen. Sinds ik de kvv ben gestopt is het niet meer voorgekomen... Ik gaf ze Carnibest, Carnivoer en Haaksbarf.
heb mijn pb's nog eens nagelezen en de adviezen in de topic.
en het probleem was dacht ik dat Dexter eigenlijk veel te jong was voor blaasgruis-oplossend voer. zeker niet in die hoeveelheid en zeker niet levenslang!
Ja, inderdaad, daarom koppel ik nu even terug dat ik dat gruisoplossend voer dus niet gegeven heb en zelf samen met de kat heb ondervonden wat voor hem het beste werkt. Hij valt niet af op Almo en hij krijgt onder het gemiddelde voeradvies. Ik denk dat dit toch in zijn aanleg zit; sommige mensen blijven ook mollig ook al doen ze er alles aan. Mosa blijft skinny ook al eet hij het dubbele van Dexter...
In het natvoer zit trouwens van 2-5 % ruw vet... Misschien maar meer aanlengen met water dan en zijn portie van dat halveren... En natuurlijk veel spelen met hem, als ik hem zo ver krijg. Als de boze buitenwereld er niet was, had ik hem naar buiten gestuurd, daar is het echt een kat voor en zou die wat meer energie verbruiken...
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door inky »

Op het internet lees je over het algemeen alleen heel lovende verhalen over rauw en zelf ben ik ook enthousiast, maar niets is zaligmakend of perfect (is mijn overtuiging), vandaar mijn interesse. ;-) Vooral de laatste 2 merken staan goed aangeschreven, in Carnibest zitten volgens mij ook granen, maar of het daar aan lag? Ik kan me in ieder geval voorstellen dat je braken en diarree geen succes vindt!
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Anne »

Even. o.ff topic.., mijn hond heeft ruim een jaar lang rauw vers vlees gehad en ondertussen ook al weer een jaar lang brok en daar doet hij het ook prima op.
Met beiden soorten voeders ziet hij er goed uit, glanzende vacht e.d.

Weer ontopic, fijn dat alles zo goed gaat met Dexter en Mosa!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 755
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Op het internet lees je over het algemeen alleen heel lovende verhalen over rauw en zelf ben ik ook enthousiast, maar niets is zaligmakend of perfect (is mijn overtuiging), vandaar mijn interesse.
Ik sta nog steeds achter rauw vlees en ga het ooit wel weer proberen, maar ik merk gewoon dat ze nu nooit meer die klachten hebben. Ik heb zitten denken; ik heb een vriesvakje ipv een echte diepvries, misschien dat ik de kvv daar niet genoeg 'houdbaar' in kan houden?
Ik weet het echt niet, maar nu het goed gaat, houd ik het even zo. Bij elke kat is het weer anders waar hij/zij goed op reageert wat betreft voedsel en sluit me aan bij jou opmerking dat niets perfect is!
Even. o.ff topic.., mijn hond heeft ruim een jaar lang rauw vers vlees gehad en ondertussen ook al weer een jaar lang brok en daar doet hij het ook prima op.
Met beiden soorten voeders ziet hij er goed uit, glanzende vacht e.d.
Mag ik vragen waarom je van vers naar brok bent overgestapt voor hem? Bij mij is dus ook de ervaring dat ze er even goed uit blijven zien, en functioneren!
Weer ontopic, fijn dat alles zo goed gaat met Dexter en Mosa!!
Dankje lieve Anne, ik ben ook superbenieuwd hoe het met die kleine Pol van je gaat en de rest van de gang natuurlijk!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Anne »

Met Pollewop en de rest gaat het goed :-P
Polleke moet binnenkort geholpen worden maar ik stel het steeds uit, ze is nog zo klein voor mijn gevoel :-P
Bedankt voor je interresse!!

Tim gaf regelmatig over van rauw vlees. Hij heeft moeite met bepaalde botten te verteren. Daarnaast vind ik het hele vers vlees verhaal erg prijzig, zo had ik drie diepvriezen voor hem en was ik elke maand best wel veel geld kwijt daaraan. Hij at een kilo vlees per dag en kon en kan nog steeds door zijn voedselovergevoeligheid niet alle diersoorten verdragen.
Lola heeft ook een tijdje op rauw vlees gestaan, zij verdraagt wel alles en bij haar zag ik ook geen verschil in de vacht.

Wat fijn Natasja dat je de oorzaak van de klachten heb weten te traceren en dat het nu een stuk beter gaat :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie