Kitten met blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

ha! hoop dat je goed contact hebt met deze dierenarts en dat ie een beetje tijd neemt voor je. neem aantekeningenblokje mee en schrijf je vragen van te voren op.
en zeg dat jij het zelf ook wilt begrijpen als ie antwoorden op je vragen geeft.

en hardstikke goed dat je het over ph hebt!! dat is de sleutel.. kijk ook nog eens bij soorten blaasgruis en je komt naast struviet er nog een paar tegen èn oxalaat. in het laatste geval mag je geen vit c. geven!

en vaak gaan blaasontstekingen samen met blaasgruis en dan is er ook nog de factor stress.
in de blaasontstekingen-afdeling is er bacteriele en non-bacteriele blaasontsteking (idiopatische cystititis - sorry.....). voor non-bacterieel is er cystease en die andere legt het loodje met antibiotica. maar voorzichtig, het is nog een kleuter.

in korte tijd krijg je veel voor je kiezen maar zo leren we het allemaal, ook ik hoor!
schouders eronder, uitzoeken en eventueel vragen en doen en wij denken wel met je mee hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 754
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Nou, heb vandaag even met Royal Canin gebeld en die zeiden; stop met de high dilution en stap over op young adult s/o en veel natvoer. De urinary s/o is absoluut niet geschikt voor kittens.
Ik bel mijn da weer op en vertel hem dat RC zelf zei dat ik het niet meer mag geven en hij vond dat wat overdreven, maar ik mag straks de young adult s/o komen halen bij hem. De da zei dat dit zo'n uitzonderlijk geval is en Dex had zoveel blaasgruis dat hij bijna dood was en de da vond het beter om te high dilution te geven dan risico met ander voer te nemen. Ik moest me niet zenuwachtig maken met de standaardadviezen omdat dit zo uitzonderlijk is.

Ik vroeg hem ook over het vers voer en hij blijft erbij dat ik dat niet moet geven. Hij krijgt in zijn praktijk vaker katten die hij op dieet heeft gezet,waar het dan goed mee gaat, tot de eigenaar weer vers voer bij gaat geven en dan komen ze weer bij hem met klachten..

Ik heb net ook de dierenbescherming gebeld waar ik hem vandaan heb en die gaan met hun da overleggen wat hij van dit verhaal vindt en misschien extra advies kan geven. Dan heb ik toch een soort second opinion.

Tot die tijd dus de young adult, veel natvoer en overal bakjes water; hij plast erg goed en heeft nergens last van!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door tacuma »

Goh, wat een gedoe voor jou en dit jonge dier! Wat mij als eerste te binnen schiet, is
deze vraag per e-mail voor te leggen aan de faculteit diergeneeskunde in Utrecht, juist
omdat het probleem zo weinig voorkomt, en ze daar waarschijnlijk over betere informatie
beschikken dan de gemiddelde dierenarts.

Mijn tweede gedachte was dezelfde als Cari: kiezen voor een penisamputatie, waardoor
blaasgruis niet meer klem kan komen te zitten in de plasbuis. Een stevige ingreep, maar
wel een garantie voor minder problemen en pijn. Maar natuurlijk is het bestrijden van de
oorzaak een eerste vereiste!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 754
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

AARRGGHH, sorry, zit hier ondertussen in tranen.
Ben net bij m'n eigen da geweest en die heeft urinary s/o gegeven van RC ipv de high dilution. Hij gaf uitleg waarom hij dit voorschreef; nl dat mijn kitten zoveel blaasgruis had dat hij dit de beste keuze vond. Ik vertelde hem dat RC zelf zegt dat je dit niet mag geven, maar hij zegt dat zo'n medewerker aan de telefoon de patient niet kent en ook maar wat zegt en dat dat verhaal over dat het slecht voor kittens in de groei is, overdreven is. Hij vroeg ook of ik bang was dat m'n kitten zou oplossen ofzo...

Het leek me allemaal vrij logisch, dus ik weer een nieuwe zak meegenomen, kom ik thuis, word ik gebeld door de dierenbescherming (waar ik hem vandaan heb). Die hadden overleg geleegd met hun da en die had weer met RC gebeld en kwam dus met hetzelfde verhaal; absoluut niet geven aan een kitten in de groei, dus de da van de dierenbescherming gaat mee met RC.

2 da's; twee totaaaaaaal verschillende adviezen, de 1 zegt dat ik het zeer kwalijk is het voer te geven, de ander zegt dat het kwalijk is het niet te geven en beiden zeggen dat hij er aan kan overlijden of dat hij er iets aan kan overhouden als ik het verkeerd doe...Ik doe het voor mijn gevoel hoe dan ook verkeerd en ben nu echt een beetje in paniek...

Heb net dus faculteit Diergeneeskunde Utrecht gebeld zoals Tacuma adviseerde (dankje voor de tip!) en die vertelden mij dat ik aan mijn da moet vragen om telefonisch overleg met hun urologist te plegen. Mijn da ziet me weer aankomen; die vindt sowieso dat ik overbezorgd ben volgens mij... dus ik ga het via een andere da vragen denk ik.

mijn da zei ook; hij doet het supergoed nu, hij speelt, hij glanst, hij groeit als kool, dus allemaal tekenen dat hij het juist heel goed doet op het dieetvoer, maarja, wat zijn de gevolgen op lange termijn?

m'n vriend wordt ook al niet goed van mij, dat ik me zo druk maak, en volgens mij wordt iedereen een beetjegek van me, maarja, ik ben gewoon zo verschrikkelijk gek op m'n katje, dit maakt me gewoon vreselijk onzeker en bang... hoop echt dat de faculteit in utrecht me kan helpen..

kan iemand me een beetje geruststellen? hij zal toch niet dit weekend ineens het loodje leggen he, omdat ik het verkeerde geef? god, wat is dit een stress zeg..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

het simpele feit dat je 'oude' dierenarts zegt 'of je bang bent dat je kitten zal oplossen' is al het bewijs van een macho houding en jou niet serieus nemen.
bovendien negeert hij het advies van een andere da en van de research van Royal Canin en die zullen het wel weten. en weten we al of het struvietkristallen zijn of heeft meneer de dierenarts daar niet naar gekeken?
heb je nu nog de kittenvariant in huis of alleen de sterke? je kunt niet zo het weekeinde in, dus ik zou in alle gevallen proberen of je de kittenvariant kunt terugkrijgen!! en dat zou het laatste zijn wat ik met die dierenarts zou regelen..
laat die andere da maar met Utrecht urologist bellen, nummer één zal dat toch onzin vinden..

leg je vriendje uit dat hij belangrijk voor je is maar dat dit kitten ook belangrijk voor je is, dus als hij je lief vindt hij je dan even moet steunen ipv beetje vervelend doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 754
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Adriana; ontzettend bedankt dat je steeds weer reageert, stel die steun erg op prijs!
Ik heb nu in huis voor het weekend;
De gewone brok urinary s/o van RC en 10 zakjes natvoer urinary s/o van RC (ipv de high dilution die hij eerst had)
Ik ga denk ik zo maar wat extra kitten natvoer van RC halen bij de dierenhandel om het weekend te overbruggen en ik een andere da heb laten bellen naar Utrecht? Of kan ik het natvoer s/o gewoon geven dit weekend?

Ik moet wel zeggen dat hij het erg goed doet nu, hij plast perfect, is actief en likt niet meer aan z'n geslacht, dus ik maak me NU geen zorgen over hem; het gaat me meer over de lange termijn.

M'n vriendje doet niet moeilijk hoor, is een hele grote dierenvriend, maar die vindt dat ik me niet gek moet laten maken door alle verschillende adviezen en beter kan doen wat de meerderheid nu zegt en dat is wat jij, andere forumleden, de da van de dierenbescherming en RC nu zeggen; STOP het blaasgruisvoer. (pff, net weer een 3,5 kg zak van dat spul bij de da gekocht, weer voor niks dus)

Ze zeggen altijd; ga op je intuïtie af; nou, die is bij mij nu wel erg in de war :-|

Ik ga toch een andere da nemen, heb ik besloten, want deze vindt me blijkbaar te overbezorgd en vervelend en dat gevoel wil ik niet hebben bij iemand die over het leven van mijn grootste liefde waakt... Ik was juist zo tevreden over hem omdat ie mij in alles betrok, alles uitlegde, zoveel ervaring had, erg lief met de kat omging en uit zelfs uit zichzelf belde om te vragen hoe het met Dex ging... Hij leek zo goed..
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Dafpoetser »

Lovecat, omdat ik je geen advies kan geven, wil ik je topic niet vervuilen, maar ik vind het super wat je allemaal voor je lieve kitten doet, om 'm er zo snel mogelijk doorheen te halen.

Die andere dierenarts is ook een juist besluit, ikzelf heb een "ervaring" toen ik een (2 keer) daags belde om een doodzieke kat die ik moest achterlaten. Ik kreeg de opmerking "stuur 'm een kaartje?!"
Vond ik ook geen lollige opmerking, en ben niet meer geweest (nadat ik de kat weer had opgehaald natuurlijk!) Heel veel beterschap voor je kleine lieverd,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 754
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Dankjewel Rob,

Ik hoop dat ik het zo goed mogelijk doe, niet voor mezelf, maar wel voor die kleine pechkat.
Ik ben net als een gek naar de dierenwinkel gegaan om de kitten instinctive 4-12 maanden natvoer te halen voor dit weekend. Daarna op zoek naar de young adult, wat ook preventief tegen bluisgraas werkt en door RC zelf werd geadviseerd te geven nu.

Heb ook nog even met m'n ouders gebeld; die hebben zelf probleemkatten gehad en komen uit de gezondheidszorg (dan wel voor mensen, maar daar lopen ook wat artsen rond die alles zeker weten) en die zeiden; Een goede arts twijfelt! En overlegt!

Nou, deze was me iets te zeker van z'n zaak, dus EXIT!

Ik hoop dat iemand nog wat aan dit topic heeft, want dit is zo uitzonderlijk als ik het moet geloven...Misschien dat een ander hier later weer wat aan heeft! Ik houd jullie op de hoogte..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Cari »

Ik wil je niet weer in verwarring brengen, maar ik zou toch het weekend even doorgaan op het voer van de da. Je kitten is geen 8 weken, maar 4 maanden en dit weekend het blaasgruisvoer geven, zal hem niet de das om doen. Opnieuw verstopt raken is veel gevaarlijker (en dat wil je ook niet in het weekend hebben :shock: ). Dan zou ik na het weekend via een andere da of zelf contact opnemen met Utrecht. De kennis van Roayl Canin gat ook niet verder dan algemene en natuurlijk willen ze zich aan alle kanten indekken. Jouw kater is een speciaal geval en Utrecht lijkt me inderdaad de beste optie.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Adriana »

voor dat alles nu door elkaar gaat lopen:

ik ga ervan uit dat je hem diverse soorten voer geeft, met name natvoer en daar zit s/o natvoer bij.
kijk even op de verpakking of dat preventievoer is of blaasgruis-oplossend voer.
als dat het laatste is, dan voorzichtig met de dilution brokjes want dat is dan dubbel.
als je de kittenvariant anti blaasgruis nog hebt, dan zou ik hem, als het natvoer preventievoer is, hem daar nog wel wat van geven, 2 x 10 brokjes, voor alle zekerheid.

verder neem ik aan dat je dat zware s/o blaasgruisvoer voor volwassen katten helemaal niet meer geeft, missch wil iemand hier de zak van je overnemen want blaasgruiskatten zat..

fijn dat ie actief en vrolijk is en dat ie goed eet en speels is. houd goed bij wat je hem geeft, dat is handig als naslag en kijk of hij goed blijft plassen.

en verder natuurlijk heel erg van hem genieten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 754
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

Er bestaat dus geen kittenvariant anti-blasgruis, dat is nu juist het probleem...
Ik ben nu gestopt met de high dilution, maar geef hem wel s/o natvoer (ja voor volwassen katten want er is niks anders) en wat kittennatvoer van RC. Hij plast heel erg goed, en na het weekend neem ik contact op met een da om te vragen of zij naar Utrecht willen bellen...
al het s/o voer is oplossend EN preventie.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9345
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Kan me voorstellen dat je ziek zwak en misselijk wordt van de verschillende advies.
Hoop dat je een prettiger da vindt. Belachelijke opmerking "of je denkt dat je kitten oplost.

Ikzelf heb geen ervaring met blaasgruis op zo jonge leeftijd. Mijn Sjaak was die en dat is al heel jong voor zulke problemen.
Ik moest ook accuut stoppen met prooidieren (muis/rat/kuiken) geven.

Veel succes met je kitten. Ik hoop dat je een goede da vindt en dat het kitten verder het goed blijft doen en geen terugval meer krijgt.

Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 754
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Lovecat »

het is toch niet te geloven? Hoe meer ik lees, hoe meer alle dingen elkaar tegen gaan spreken.
ik ben nu zo zenuwachtig en misselijk ervan... Wat ik erg veel lees is dat brokken superslecht zijn (waarom maakt RC ze dan voor blaasgruiskatten?? ik vind dat zo raar) maar als ik ga rekenen, dan moet ik toch eerlijk zeggen dat natvoer echt te duur gaat worden om altijd te geven. (en ja, nu zal iedereen wel over me heen vallen, dat een kat nou eenmaal geld kost en dat weet ik, maar 100 euro per maand voor voer? :-( )

hoe maken jullie in godsnaam beslissingen voor je kat als de hele wereld iets anders zegt, waar kun je dan in godsnaam nog op vertrouwen?

ik ben zo bang dat als ik gewoon kittenvoer geef van RC, mn katje weer blaasgruis krijgt, maar dat blaasgruisdieetvoer mag hij dus niet (de da zei dat hij dat de rest van z'n leven moet, terwijl ik ook veel lees dat dat ook erg slecht is) ik moet dus kiezen uit 2 kwaden en ik doe het dus altijd verkeerd. ik weet het echt niet meer en ik ben zo bang dat m'n katje doodgaat...

trouwens, ik las dat de faculteit utrecht ook geen vers voer meer adviseert omdat gebleken is dat er teveel fosfaten inzitten... ik hoop echt dat zij me iets kunnen adviseren want ik kan ondertussen niet meer eten en slapen en heb zelfs kalmeringstabletten gekregen omdat ik overspannen ben.. Loop al 3 weken in de stress met dat diertje en het ergste is; ik weet niet wat te doen..
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Queen »

Lovecat de een weet het nog beter dan de ander!
Hou je gewoon vast aan het advies van je dierenarts of de Faculteit.
Het gaat nu goed en weet je ..... niemand kan in de toekomst kijken.
Kom op meis......
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kitten met blaasgruis

Bericht door Queen »

Lovecat de een weet het nog beter dan de ander!
Hou je gewoon vast aan het advies van je dierenarts of de Faculteit.
Het gaat nu goed en weet je ..... niemand kan in de toekomst kijken.
Kom op meis......
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Plaats reactie