Poes en kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
ikkuh01
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2010 16:21

Poes en kitten

Bericht door ikkuh01 »

Hoi,

We hebben een oosterse korthaar(poes), die is nu 2 jaar. Gister hebben we een een tweede oosterse korthaar er bij gehaald(poes).
Vanaf dat de kitten hier is is de volwassen poes aan het blazen en aan het grommen. Eerst vanaf een plek waar ze alles goed kon overzien, maar nu komt ze dichterbij de kitten en wil ze haar ook aanvallen. Ik heb al gelezen dat je ze moet laten schrikken, dat doe ik nu ook.

Kan ik nog iets doen om ze snel aan elkaar te laten wennen? Ik durf ze nu niet samen te laten, inmiddels valt de volwassenpoes de kitten ook aan.
Ook blaast de poes nu tegen mij.. Wat kan ik doen, moet ik haar negeren of juist aandacht geven?

Groetjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes en kitten

Bericht door Cari »

Je poes is zwaar gestressed door de komst van het kitten. Laten schrikken is niet slim, want daar maak je de stress nog groter mee. Het beste kan je het kitten een tijdje in een bench houden, zodat je poes aan haar kan wennen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Poes en kitten

Bericht door Queen »

Zorg er zowiezo voor dat de nieuweling genoeg spulletjes heeft: ook het kitten heeft een eigen kattenbak, eigen eet- en drinkbakjes nodig en een eigen slaapplaats.
Misschien dat de katten na de introductie prima met elkaar overweg kunnen en samen de etens- of kattenbak willen delen, maar voor de eerste aanpak is het beter om ze elk hun eigen spullen te geven en de kans op ruzie zo klein mogelijk te maken.
Geef het kitten een eigen afgesloten ruimte, bv. een zolder of logeerkamer, met alles wat het nodig heeft: eten, drinken, kattenbak, krabpaal en speeltjes. Geef het vooral ook een paar plekjes waar het zich kan terugtrekken.
Voorkom onder alle omstandigheden dat ze naar elkaar gaan grommen of blazen, leid ze meteen af met een speeltje of iets lekkers of een aai/knuffel. En blijf dat elke dag herhalen zolang het nodig is.
Kittens worden meestal wel wat makkelijker geaccepteerd door volwassen katten. Dus voldoende afleiding zelf ook veel met het diertje spelen, zodat je zelf ook een goede band met het kleintje opbouwt.
Het komt vast goed met beleid, moed en trouw en veel geduld en liefde :grin:
Kijk ook eens op deze site je kunt er veel wetenswaardigheden en adviezen vinden.
Succes.
Gr Q.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
ikkuh01
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2010 16:21

Re: Poes en kitten

Bericht door ikkuh01 »

Bedankt voor de reacties!

Ze hebben allebei nog even een eigen kamer.. Ook hebben ze eigen spulletjes, kattebak eten enz.
Als de grote poes aan het grommen en het blazen is trekt de kleine zich er weinig van aan. Ik heb al geprobeerd de grote af te leiden met speeltjes, kip en snoepjes maar de kitten trekt dan toch meer de aandacht.

Als ze aan het grommen en blazen is durf ik haar niet zo meer te aaien, ze wilde me al een paar keer vandaag bijten, dat was gister nog niet zo...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes en kitten

Bericht door Cari »

Ik snap het niet: heb je ze nou apart of niet?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
ikkuh01
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2010 16:21

Re: Poes en kitten

Bericht door ikkuh01 »

Als ik er bij ben lopen ze los, als ik wegga hebben ze allebei een eigen kamer.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes en kitten

Bericht door Cari »

Oke, dat is een begin. Als de poes aanvalt, doet ze dat serieus of zijn het meer schijnaanvallen?
Ik ga uit van het laatste, anders was het kitten inmiddels al behoorlijk toegetakeld, denk ik ;-) .Ik heb hier een siamees poesje dat ook heel neurotisch reageerde op kittens. Ik denk dat het het snelste went als ze het kitten wel kan zien, maar er geen direkt contact mee hoeft. Dat gaat het beste door het kitten met speeltjes en kattenbak in een bench te zetten bij je poes in de woonkamer (benches worden op marktplaats heel veel aangeboden), zodat je poes zich ook in gezelschap van het kitten op haar gemak kan gaan voelen. Het belangrijkste is dat je je poes weer ontspannen krijgt. Aai haar niet op het moment dat ze blaast en gromt, maar op het moment dat ze rustig is. Als ze blaast en gromt, kan je proberen verbaal de boel te sussen. Word in ieder geval niet boos op haar, ze kan er niets aan doen, ze heeft tijd nodig ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes en kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou de kitten ook in de bench plaatsen, zodat ze dicht bij de oudste kat in de buurt is (zodat deze kan wennen) maar toch veilig is.

Verder heb ik ondervonden dat het helpt als je de oudste kat probeert zich zoveel mogelijk te laten ontspannen. Neem haar 10 min per dag apart en aai haar heel uitgebreid, als ze dat graag heeft. Als ze gromt (vaak omdat je handen naar de kitten ruiken), trek er je niets van aan en ga door aaien.
Probeer haar later te aaien terwijl ze samen in dezelfde kamer zijn. Als ze dan gromt en blaast naar de kleine, stop je met aaien, zodat je dit gedrag niet beloont. Als ze echter heel flink is, naar de kleine kijkt, er dicht bij zit, of later stil is terwijl de kleine in haar richting komt, haar zeker aaien, maar niet aan het schrikken maken.

Doe alles rustig, aai haar heel zachtjes en heel rustig in de hals, zoals masseren. Verder alles om haar ontspannen te krijgen minstens tot ze spint.

De eerste dagen ga je er enorm veel aandacht aan moeten geven, en daarnaast moet je natuurlijk ook nog met de kitten bezig zijn, maar het werkt wel!

Probeer geuren uit te wisselen door dekentjes te wisselen, of eerst de kitten te aaien en dan onmiddelijk haar. Ook weer, als ze dan even gromt gewoon doordoen tot ze er ontspannen onder is.
Geef ze eerst een eind uit elkaar eten, op een afstand waar ze comfortabel bij is, de kitten geef je in de bench, en breng ze stilletjes naar elkaar toe, maar zorg ervoor dat ze nooit gromt tijdens het eten!
Niet dwingen! Laat de oudste kat het tempo bepalen, ze maakt je wel duidelijk waar ze wanneer klaar voor is.

Deze situatie die je nu hebt is trouwens normaal hoor, nog niets om je zorgen over te maken.

Hou je ons op de hoogte over de vorderingen? Dan kunnen we je vertellen als er wel iets gebeurt waar je anders op moet reageren.
Enne, elke kat is anders, en iedereen hier heeft andere ervaringen, je moet dus zelf wat zoeken wat bij jouw kat werkt.
Lees wat topics door, je kan wss gelijkaardigheden vinden in jouw verhaal....

Succes ermee, en geduld he, noooit kwaad worden!
Oh ja, en niet moeien als ze ruzie hebben, ze moeten het zelf uitvechten. Pas als er schreeuwen aan te pas komt of de kitten heel bang wordt van de oudste moet je ingrijpen. Vaak wordt ook speelgedrag verward met aggressie. Ik denk niet dat dat bij jou al het geval is aangezien ze nog erg gromt en blaast, maar het kan wel komen. En blazen is ook de plaats uitvechten, en een lichte tik kan daar ook bijhoren. Als je kat merkt dat ze de kitten niet kan wegjagen, zal het ofwel ophouden en zal ze ze aanvaarden, of zal ze erg boos worden en krijg je gevechten en een bange kitten. Maar meestal is het het eerste hoor! :-) Als je ingrijpt kan het heel de koppeling verstoren en kunnen ze moeilijk vriendjes worden, en dat is toch de bedoeling? ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
ikkuh01
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2010 16:21

Re: Poes en kitten

Bericht door ikkuh01 »

Super bedankt voor de antwoorden!!
Ik ga me best doen en laat jullie weten hoe het gaat!
ikkuh01
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2010 16:21

Re: Poes en kitten

Bericht door ikkuh01 »

Vanmiddag ga ik een bench ophalen!

Nog wel een vraagje; Als de oudste gaat blazen en grommen tegen de kleine, wat kunnen we daar dan het best aan doen? Laten gaan of weghalen?
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Poes en kitten

Bericht door Rocis »

Hoi,

De adviezen boven gegeven zijn prima. Maar houd er ook rekening mee dat aftasten en dus blazen, grommen en een tik erbij horen. je kan dat niet helemaal voorkomen en hoort bij het kennismakingsproces. Je bent er zelf bij. Kijk aan dat het niet te ver gaat, je kan dan altijd nog ingrijpen. Maar je moet ze toch echt de kans geven elkaar te leren kennen. de oudere eist ook zijn/haar positie op, rangorde bepalen, dat hoort erbij ;-)

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes en kitten

Bericht door Cari »

ikkuh01 schreef:Vanmiddag ga ik een bench ophalen!

Nog wel een vraagje; Als de oudste gaat blazen en grommen tegen de kleine, wat kunnen we daar dan het best aan doen? Laten gaan of weghalen?
Ze mag best even blazen en grommen, maar als ze echt lelijk gaat doen, zou ik haar wel weghalen/afleiden. Maar ik begrijp van jou dat de kleine rustig doorgaat met alles wat hij aan 't doen is? Dan is hij dus niet bang en ziet de gedragingen van je poes niet echt als agressief. In dat geval gewoon laten gaan. Af en toe een haal van je poes is ook geen ramp, zolang ze hem maar niet achterna gaat om hem een pak slaag te geven.

Ik weet niet hoe groot de bench is die je gaat halen, maar wil je er een kattenbakje in kwijt kunnen (en dat is wel nodig!), heb je minstens maat 90 x 60cm nodig.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes en kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou me niet te veel moeien met het grommen en blazen. Dat is spijtig genoeg iets dat je echt niet kan afleren of zo. Door ze veel samen te laten zijn zal de grote poes aan de kleine wennen en vanzelf stoppen.
Als je haar erop zou aanspreken of weghalen, maak je haar eigenlijk duidelijk dat ze plaats moet ruimen, terwijl je haar eigenlijk duidelijk moet maken dat zij nog steeds jullie nummer 1 is!!! Het is al moeilijk genoeg voor haar dat ze haar huis moet gaan delen, maar haar voorkeurplaats bij jullie opgeven, daar zal ze nog veel moeilijker over doen. Pas als ze de kitten kan appreciëren (anders dan accepteren) zal ze bereid zijn de aandacht te delen.
Kittens hebben de natuur om alle aandacht op te vragen en overal waar er aandacht gegeven wordt, erop af te springen, dus moet je zoveel mogelijk tijd voor je oudste poes vrijmaken.
Ik probeer de kitten ook niet aan te halen als hij op een aandachtsmoment van de oude poes ertussen komt, om het gedrag te ontmoedigen. Ik ga hem dan wel opzoeken wanneer ik niet met haar bezig ben, en als hij afkomt als ik alleen ben is het wel goed. Maar dat kies je zelf.
Zolang je oudste poes maar op de eerste plaats komt. Dat is erg belangrijk voor haar.

Als ze dus over haar toeren zou geraken, kan je haar wel even van de kitten weghalen, maar ga dan met haar mee. Ga haar even 10 min in een aparte kamer liefkozen, tot rust laten komen en daarna zelf kiezen of ze terug met je mee naar de woonkamer gaat of niet.
Maar grijp niet te snel in!!! Dit enkel als je denkt dat je oudere kat het niet meer aankan.

En zoals Cari het eens wijs tegen mij gezegd heeft, het komt er allemaal op neer: je oudste kat moet zoveel mogelijk goed ervaringen opdoen in het bijzijn van de kleinste, en daar kan jij voor zorgen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Poes en kitten

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het kan soms wel weken of zelfs maanden duren voordat katten elkaar gaan accepteren, laat staan dat je ze samen in 1 mandje vindt. Alle tips zijn hierboven volgens mij wel zo;n beetje gegeven. Als je even de zoekmachine gebruikt rollen er ook tal van topics uit over dit onderwerp. Allemaal soortgelijke situaties waar ook veel tips worden gegeven.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
ikkuh01
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2010 16:21

Re: Poes en kitten

Bericht door ikkuh01 »

de bench inmiddels in huis. in de woonkamer gezet, de kitten heeft er opzich geen moeite mee. Tis best een grote bench. er staat een kattenbak, mandje, eten en drinken en een krabpaal in. De oudste poes gaat regelmatig bij de bench staan grommen en blazen. Afleiden is dan bijna niet mogelijk. speeltjes snoepjes etc zijn niet intressant. De kitten is overigens totaal niet onder de indruk en gaat er ff naar toe om te kijken of speelt rustig verder of doet haar behoefte op de bak. De grote poes lijkt wel wat meer afgeleid, ze komt ook wel eens in de keuken kijken wat we aan het doen zijn of ligt rustig te slapen op de bank. Alleen toch nog wel erg gefocussed op de kleine...
Plaats reactie