Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Tinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2010 20:03
Locatie: ardennen

Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door Tinnie »

dag iedereen,
wat mag ik m'n kitten als eten geven. ik heb geen idee hoe oud ze is, maar ik vermoed ongeveer vijf weekjes maar. Ze is gevonden.. verlaten... geen moeder ... dus we moeten het zelf doen.
Ik ga heel zeker nog wel naar de dierenarts, maar wilde wel al raad.
Ze heeft konstant diaree, het spuit er uit.. ze heeft ook pijn daar, denk ik. Want als ik haar soms oppak en ik neem m'n hand eronder, dan jankt ze als een bezetene.
Ik heb mals kittenvoer gekocht. ze eet dat graag en een soort kattemelk, van Wiskas.
Ze zal waarschijnlijk ontwormt moeten worden, denk ik. Ze is nog heel erg kleintjes, maar ze heeft wel al tandjes. De twee snijtanden, en nog wel een paar zijtandjes. We hebben haar Kiewie genoemd.. en willen haar graag behouden, dus... alle raad of opmerkingen, of suggesties zijn welkom.

liefs
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door pearlsofpassion »

Ga ermee naar de DA en vraag daar om ontworming, nakijken en speciale kittenmelk. Ze moet zeker tot 8 weken kittenmelk krijgen, niet die van Whiskas (dat is gewoon koemelk met weinig lactose) maar melk die de melk van de moeder het dichts mogelijk benadert. Zeker geen brood geven he! (wordt al eens gedaan, tsss)

De DA zal je zeker nog verder tips kunnen geven. Als je geen goed gevoel moest hebben bij de DA, ga dan om een second opinion. Zo'n kleintje is te kwetsbaar om veel af te wachten, die moeten direct goede verzorging krijgen.

Probeer haar ondertussen zoveel mogelijk vocht binnen te krijgen want met die diarhee kan ze snel uitdrogen en dat is bij kittens erg gevaarlijk.

Voor de rest ga ik het woord laten aan mensen die ervaring hebben met flessenkittens.

Hou je ons op de hoogte?? :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door loek »

Hoi Tinnie

Ik zie dat ik gelijk met pp heb geschreven. En sommige dingen schrijf ik dus dubbel....daarvoor excuses. (maar wel opvallend dat ik dus zo'n beetje hetzelfde dacht...)

Morgen eerst even naar de dierenarts en daar om raad vragen.
Ik zou verder ook een beetje moeten gokken, en dan zou ik zeggen kittenbrokjes en water. (ik zou geen kittenmelk doen...die mogen ze volgens mij pas na een bepaalde leeftijd.....en uberhaupt ben ik daar persoonlijk geen voorstander van)
Maar aangezien je niet weet hoe oud het kitten is, kan het ook zijn dat ze eigenlijk nog moedermelk moet krijgen en dat je haar daar dus een vervangende kittenmelk moet geven. En dan bedoel ik geen kittenmelk die je zo in de supermarkt moet kopen maar 'echte' speciale melk waarvoor je bij de dierenarts moet zijn.

Maar dus de allereerste en eigenlijk einig tip die kan geven: naar de dierenarts. Zonder ook maar enig gezondheidsprobleem zou ik dat al doen. Maar je schrijft dat het kitten ook diaree heeft en misschien pijn.....dus dan moet je echt direct gaan. Volgen mij kan dat zeer gevaarlijk zijn voor zo'n klein ding...ze is zo uitgedroogd...en sorry dan ook snel....nou ja dan kan het heel snel heeel erg mis gaan volgens mij.

Heel veel succes met de kleine hummel. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen! Laat je het ons weten?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door Catfish »

Hoi, in deze link van de kittenopvang waar ik mijn jongens vandaan heb staat veel nuttige informatie!
http://www.kittenopvangdoetinchem.nl/page23.php
En uiteraard naar de DA, maar dat do ekje al, gelukkig. ;-)
Veel plezier met Kiewie!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Tinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2010 20:03
Locatie: ardennen

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door Tinnie »

dank jullie wel al voor deze snelle reacties.
ik heb wel een doos met poeder dat Milkodog heet. " volledige kunstmelkvoeder voor pups en kittens. " is dat ok?
nuja wij gaan in alle geval morgen naar de Da, geen probleem. Dan weten we ook meer. ze is een strevertje, een taaie (zoals we dat in Belgie zeggen) dus ze komt hier wel door.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door Catfish »

Graag gedaan!
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Tinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2010 20:03
Locatie: ardennen

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door Tinnie »

We zijn naar de dierenarts geweest. De kitten haar maag en darmen zaten overhoop, daar heeft de da een wit spul voor gegeven, dat ik drie maal per dag mag geven, via een spuitje (zonder naald) in haar bek. Ze knap daar wonderwel van op, want zeheeft al geen diaree. Hij heeft een spuit gegeven voor algemene inenting. En een voorschrift voor een ontwormingskuur "Catminth" en ook mocht ze overgeven - maar dat doet ze niet - een soort bifidus (bacterie om haar darmflora aan te sterken) Het gaat uitstekend met onze Kiewie nu, ze weegt 410 gram. Voor de ontstoken anus - want door de diaree was dat ontstoken - heeft hij een cortisonenzalf gegeven.
Ze speelt nu wat meer, en wast haar pels, en is ook heel aandachtzaam, en leert veel van onze kater en hond.

dank je wel al voor jullie steun.
Liefs
Tinnie
Tinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2010 20:03
Locatie: ardennen

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door Tinnie »

wat haar eten betreft, de da heeft voorgesteld nu niet te veranderen van voeding, maar de kittenblikvoer te blijven geven tot ze volledig in haar maag en darmen gesterkt is.
Daarna kanik zachtjes overschakelen op krokjes, heb ze al in huis gehaald, Hill's Scienceplan. De Melk die ik maak voor haar, Milkodog, is goed en geef ik meerdere keren per dag. Ze drinkt het, wil niet gespeend worden.
De leeftijd daar hebben we het niet over gehad, maar ik vermoed dus 6 weken.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door tacuma »

Fijn om te horen dat je naar de dierenarts bent gegaan, en dat het al zoveel beter gaat
met Kiewie. Klein dapper kittentje! Hou je ons verder ook op de hoogte van de
ontwikkelingen? Leuk dat het zo goed samen gaat met de kater en de hond.


Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Tinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2010 20:03
Locatie: ardennen

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door Tinnie »

ja, ik hou jullie op de hoogte. Ik zou dat graag willen doen, op een apart topic in een betreffende rubriek. Ik heb ooit onze toen zeer oude hond op een hondeforum zijn levenswandel neergeschreven , en heb er zelf zoveel plezier aan beleefd om dat te doen. En een kleine kitten zien opgroeien, t'is zalig!! :grin:
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Wat mag ik m'n kitten te eten geven?

Bericht door Roos en Minousch »

Heeft hij het kitten al ingeent??????
Ik mag hopen van niet..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie