Kitten voor het eerst los buiten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door castratenkoor »

""""ik heb vroeger aan een drukke weg gewoond waar er 2 zijn aangereden,maar die waren ook niet binnen te houden.ze zaten gewoon te wachten tot er mensen naar binnen kwamen en vlogen dan gelijk naar buiten. """"

Dat vind ik een onzinnige reden - katten zijn altijd wel binnen te houden door je huis catproof te maken. Simpele oplossing van een extra sluisdeur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Rocis »

Ik heb beide gehad. Jarenlang binnenkatten, simpelweg omdat ik op 3 hoog woonde en later toen ik mijn kind had in een flat op de 4e. Boef is ooit door een afgeschermd deel van het balkon weten te komen en kon niet meer terug en is van 4 hoog gelazerd. Hij had gelukkig niets, alleen spierpijn en schrik. Special wilde op een kast springen 's nachts en haalde de sprong net niet, klampte zich vast aan een stapel boeken en kreeg die in zijn val boven op zijn rug waardoor hij een tijdje evenwichtsproblemen heeft gehad en dus ook niet meer dorst te springen. Dit zijn binnenongelukken.

Boef is nadat ik verhuist ben naar een eengezinswoning omgekomen door een aanrijding. Ozzy is ook in aanvaring met een auto buiten geweest, maar heeft het overleefd en is weer helemaal gezond. Woody heeft hoogstwaarschijnlijk fip buiten opgelopen en is er niet meer. Dit zijn de gevolgen van het buiten komen.
Het mooiste is nog dat ik de dieren pas buiten heb gelaten op da advies. Boef werd nl te dik binnen en hij moest het eraf rennen. Hij is jarenlang heel happy geweest buiten, maar op een dag kwam de man met de hamer :-(

De keuze ligt bij jou. Binnen, buiten, er zijn bij beide wel risico's. Binnen is natuurlijk altijd vele malen veiliger. Ik zei altijd "Better inside and fat, than outside and flat" maar als je eenmaal in een dorp gaat wonen met veel groen enz enz dan wordt het best moeilijk ze binnen te houden. We hebben dan ook de keuze gemaakt jaren geleden ze buiten te laten. de katten zijn gek op het buiten spelen en blijven nu redelijk in de buurt. Eentje, Missy het dametje, blijft in de tuin, de 2 heren gaan een klein stukje de buurt in. Als ze binnen willen geven ze een mauw en het personeel laat ze meteen binnen. 's Avonds zijn ze zowiezo binnen en ook als we van huis zijn. Soms ga ik met ze het laantje afwandelen (zijn geen auto's) en dan lopen ze allemaal achter me aan. Komen zelfs mensen naar me toe met de vraag of ik ze dat geleerd heb...lol.
Zo gaat het bij ons.
Binnen is veiliger, buiten is natuurlijker maar met zeer veel risico's dat wel, ik zal dat niet ontkennen. ik houd desalniettemin net zoveel van mijn dieren als ieder van jullie en pleeg een moord voor ze bij wijze van spreken. Dit alles is mijn mening en ik respecteer de keuze van de mensen die vinden dat binnen altijd beter is, want ik begrijp ze heel goed.
(Als je de mogelijkheid hebt je tuin af te zetten is misschien het meest ideaal).

Missy en Woody waren zo'n maand of 8 á 9 toen ik ze voor het eerst buiten liet. daar ze voorbeeld hadden aan een oudere kat ging dat prima en omdat ik ervoor zorgde toen zelf veel in de tuin te zijn, dus bereikbaar, was binnenkomen geen probleem. Als ze "te laat" waren gingen we de laatkomer zoeken. Lang verhaal sorrie, maar zo kon ik het beter uiteen zetten.

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Adriana »

iedere situatie is anders, iedere kat en ieder personeeltje is anders en hier komen we nooit uit.
maatwerk en persoonlijke inschattingen hoe verantwoord de combinatie van buiten laten/betreffende kat is.
en dan nog loert er overal gevaar en sneuvelen behoorlijk veel katten in het buitenleven.
maar ja, heb hier alles zo veilig mogelijk en prima klimconstructie en zaterdag denkt Bolle dat ie over het plafond kan lopen, klampt zich vast aan een rolgordijn, waar hij zijn klauwen niet in krijgt en komt naar beneden gezeild.
ik bedoel maar: je moet geluk hebben en overal kan wat gebeuren..
binnen geen auto's, enge ziektes en geen kattenhaters, nee.. maar k weet niet of ik voor zo'n onbesuisd tiepje als Bolle wel alles kan beveiligen, vrees van niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door castratenkoor »

Adriana, die Bolle van jou klinkt als mijn rode duivel Bram.
Die heeft in zijn jonge jaren ook zijn 9 levens meer dan verspeeld.
Ik noem:
- achterover met het beeldscherm van de computer uit computermeubel vallen, op zijn rug scherm op zich
- in volle vaart naast het kattenluik naar de ren knallen, hij heeft 2 weken gekwijld en kop heen en weer bewogen, keek scheel
- het vreten van bijen en wespen, dan weer een dikke snuit, dan weer dikke poot

Bram ziet nergens gevaar in en als hij los zou lopen zou hij waarschijnlijk platgereden worden
Teun zit meer in de ren dan binnen. Ik denk als je die losliet dat hij zelden thuis kwam. Misschien wel nooit meer. Toch denk ik niet dat ik hem tekort doe door hem alleen een ren te bieden.

Zowel Timo als Rik zijn beide wel eens in een pan chili geland......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2010 23:20

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door kellie »

ik praat nu over 25 jaar geleden.toen had je deze voorzieningen niet.ik heb wel zelf een nest katjes groot gebracht,waar van ze bij de dierenarts zeiden dat red je toch niet.dus wel.
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Rocis »

Zowel Timo als Rik zijn beide wel eens in een pan chili geland......
:eeek: Zo zeg, die zijn maf haha. Woody heeft een keer heel erg zijn bekkie verbrand bij het stelen an een net gebraden gehaktbal :lol:
De wildebrassen onder de katten zijn mijn meest favoriet, heerlijk, stelletje ongeregeld :lol:

Mmm Bit off topic i'm affraid :oops:
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door castratenkoor »

Er zat 2 jaar tussen, wel apart dat het beide keren chili was hahahahaha.
Net of we dagelijks chili eten.
Ik moet je zeggen, zo'n actie geeft heeeeeel veel bende.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Rocis »

Spicy kitties :lol: Een gepeperd stelletje ... :edance:

OMG sorrie Roland ik ben degeen die het hier off topic blijft gooien. :oops:
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Sura
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 sep 2011 08:51

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Sura »

Vandaag heb ik mijn kittens (9 weken) voor het eerst even aan het tuigje naar buiten gehad. Ging prima, alleen rilde ze al vrij snel en ze wisten de achterdeur heel snel te vinden! Dus uiteindelijk een minuut of 5 buiten geweest. Nu liggen ze heerlijk te slapen op de trap. Morgen maar weer eventjes naar buiten. Het tuigje vinden ze ook nog niet echt prettig.. Maar ik hoop dat ik ze hier aan kan wennen. Mijn bedoeling is om de komende 3 maanden een aantal keren per week met de kittens naar buiten te gaan en uiteindelijk dat ze ook buiten kunnen lopen zonder tuig. Ze zijn altijd welkom binnen, maar ik wil ze ook de vrijheid van buiten geven.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door eveline1982 »

Wel erg jong hoor. Zowiezo pas aan het tuigje naar buiten als ze al hun entingen hebben gehad ivm ziektes. Daarbij komt de kou eraan dus ik zou ze zowiezo pas van het voorjaar naar buiten laten na de castratie/sterilisatie. Ik raad mensen die een kitten bij mij komen halen altijd aan 1 a 2 maanden na de sterilisatie te wachten ivm de hormonen die er nog kunnen zitten. Als je ze zo jong buiten laat voor de sterilisatie heb je kans dat je te laat bent en ze gaan zwerfen opzoek naar poesjes of zwanger thuiskomen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door Dinky »

Dat ze beginnen te rillen is een teken dat ze het buiten te koud hebben wat ook niet heel vreemd is met zulke jonge kittens. Misschien toch eerst binnen meer laten wennen aan het tuigje en goed gedrag belonen en het langzaam opbouwen.
Of je elke keer naar buiten moet gaan nu het steeds kouder wordt en dat met die tere kleine lijfjes heb ik mijn twijfels bij. Zou jij je kind ook elke keer mee naar buiten nemen als die begint te rillen van de kou?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies zou zijn, met 6 maanden beide castreren en pas met 8 maanden eventueel loslaten, niet eerder.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
linted
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jun 2012 14:31

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door linted »

Ik denk dat het per kat verschilt. Wij hebben 2 kittens in de leeftijd van 6 maanden en 4 maanden. Zo af en toe mogen ze de tuin in. De jongste vindt het doodeng en rent meteen weer naar binnen. Maar de oudste zit vaak bij de deur te miauwen. Die wil zo graag naar buiten. We zijn eigenlijk van plan om er binnenkatten van te maken, maar de oudste is bijna niet binnen te houden. Ze is 2 weken geleden gesteriliseerd en gechipt. Wij twijfelen nu heel erg wat we moeten doen.
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door heidinuyten »

Bij mij zouden ze ook niet onveilig buiten mogen.
Op het moment kunnen ze ook niet buiten omdat dit niet veilig kan bij deze woning.
Ook vind ik het sneu, op deze manier zijn je katten dus de baas over jou, omdat jij het zielig vind als je ze zelf binnen ziet zitten kijken terwijl jij buiten zit/bent.
Jij zal waarschijnlijk een keer slecht weg moeten komen en een van je katten opeens aangereden vind, en ziet dat het beestje erg veel pijn heeft, en dan misschien pas van mening komt dat je ze beter binnen kunt houden, maar dan is het in mijn ogen wel te laat, je had het kunnen voorkomen, het is overigens wel jou schuld dat het kon gebeuren, katten zien geen gevaar!
Lightning!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten voor het eerst los buiten

Bericht door castratenkoor »

linted schreef:Ik denk dat het per kat verschilt. Wij hebben 2 kittens in de leeftijd van 6 maanden en 4 maanden. Zo af en toe mogen ze de tuin in. De jongste vindt het doodeng en rent meteen weer naar binnen. Maar de oudste zit vaak bij de deur te miauwen. Die wil zo graag naar buiten. We zijn eigenlijk van plan om er binnenkatten van te maken, maar de oudste is bijna niet binnen te houden. Ze is 2 weken geleden gesteriliseerd en gechipt. Wij twijfelen nu heel erg wat we moeten doen.
Als je er binnenkatten van wilt maken kun je ze beter niet eerst laten "proeven" aan de vrijheid los buiten. Als ze niet weten wat ze missen gaan ze ook niet voor de deur huilen.
Is een catproof omheining van de tuin niet een idee? Of een kattenren?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie