Katten willen maar niet wennen aan elkaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Duuk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2010 13:03

Katten willen maar niet wennen aan elkaar

Bericht door Duuk »

Hallo,

Afgelopen december (ondertussen dus ruim 8 maanden geleden) hebben wij de kat van mijn nichtje in huis genomen omdat zij haar naar het asiel wilde brengen. Dit is een poes van ongeveer 5 jaar oud (ze wisten de leeftijd niet precies :???: )
Wij hebben echter al een andere kat, die al geruime tijd bij ons woont, dit is een poes van 13 jaar oud.

Nu hebben wij in het begin heel erg rustig aan gedaan met contact maken tussen de twee katten. We hebben de katten gedurende een maand apart gehouden, waarbij de nieuwe poes in de woonkamer/keuken leefde en de oude poes in de slaapkamers (deze ruimten waren gescheiden door een deur). Na deze maand voorzichtig de poezen bij elkaar gezet en alleen als wij erbij waren, zodra wij het huis uitgingen hebben we de poezen weer apart gezet. Dit ging een tijdje best redelijk, er waren wel wat kleine momenten van blazen naar elkaar, maar niet heel ernstig.

Maar nu, 8 maanden later, blaast de oude poes nog steeds naar de nieuwe poes en deze slaat op haar beurt ook weer naar de oude poes, oftewel, het botert nog steeds niet tussen de twee dames.

Vreemd genoeg plassen ze wel bij elkaar in de bak, eten uit elkaars bak en ze kunnen gelijktijdig bij een van ons op schoot liggen, maar zodra ze elkaar in de kamer tegenkomen volgt er meestal een kortstondig 'gevecht'.

Heeft iemand nog tips wat we kunnen doen om de poezen elkaar in ieder geval te laten accepteren?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten willen maar niet wennen aan elkaar

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, moeilijk.

Je hebt ze wel heel lang apart gehouden he. Een paar dagen was voldoende geweest... Nu hebben ze eigenlijk geleerd van apart te leven en niet om samen te leven.... Maar bon, dat is nu te laat.
Je houdt ze toch nu niet meer gescheiden of wel? Want om ze te laten samenleven, moet ze het nu eenmaal op een of andere manier uitvechten wanneer ze elkaar niet zomaar aanvaarden.

Is er 1 kat die altijd begint? Die altijd moeilijk doet en boos wordt? Of doen ze het allebei?
En wat is dat gevecht? Gewoon blazen en grommen, of ook echt hard meppen, krijsen, achternajagen waarbij de ene echt bang is? Met veel lawaai dus?
Als het enkel blazen , grommen, en eventeel gewoon met het pootje wat meppen is, zou je nog wat kunnen afwachten. Ik weet niet hoelang ze nu al samen leven.
Je zegt dat ze uit dezelfde bak eten, maar ooit tegelijk, of dicht bij elkaar tegelijk uit een andere bak? Hoe gaat dat? Slapen ze in de dezelfde kamer? Kunnen ze elkaar daarbij zien?

Ik vind het inderdaad ook erg raar dat ze wel samen op je schoot komen liggen. En echt naast elkaar? Tegen elkaar aan? Of gewoon elk aan een kant van je been?

Ik hoop als je iets meer info kan geven over hoe ze met elkaar omgaan en in welke mate ze samen tijd doorbrengen, de situatie iets duidelijker wordt.
Daarnaast heeft het ook belang hoeverre ze soortgenoten gewoon zijn. Hebben ze beide heel hun leven alleen doorgebracht? Hebben ze mss slechte ervaringen gehad met andere katten (buiten?)? Dat kan allemaal hun gedrag enorm beinvloeden en uitmaken of ze ooit nog met andere katten samen kunnen leven of niet...


Ah, ik denk nog aan iets: zou het kunnen dat de jongste poes wil spelen? Dat ze de andere wil vangen, bij haar liggen, gewoon wat rollebollen? Dat was hier bij ons het geval, maar dat was met een kitten, en dan is het natuurlijk wel snel duidelijk. :-) Cuzco heeft wel nooit naar Kleintje geblazen en enkel speels naar haar staart gemept.
Hou je het eens in het oog of het dat zou kunnen zijn? Het zou natuurlijk ook wel kunnen dat de nieuwe mept om de oudere af te schrikken, omdat ze al weet dat die boos zal doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Duuk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2010 13:03

Re: Katten willen maar niet wennen aan elkaar

Bericht door Duuk »

We hebben ze in eerste instantie ook al na een paar dagen bij elkaar gezet, maar dat was echt geen succes, maar gedurende die maand hebben ze niet in eenzame opsluiting gezeten hoor, maar telkens even heel kort bij elkaar, maar pas na een maand hebben ze echt hele dagen met elkaar in de woonkamer geleefd. Ze zijn sinds januari fulltime bij elkaar, dat is dus nu al ruim 7 maanden, maar de ruzies blijven dus aanhouden.

De jonge poes is vaak degene die begint en doet dit vaak door met haar poot naar de oude poes te meppen en achter haar aan te rennen. De oude poes rent dan vervolgens weg en blaast naar de jonge poes. De jonge poes stopt dan met 'aanvallen' en draait zich om en loopt weg. Beide poezen vervolgen dan weer hun weg. Dan kan het zomaar een uur rustig zijn, totdat zij elkaar weer tegenkomen en dan begint dit hele verhaal weer opnieuw. Ik heb niet het idee dat dit echt spelen is. We merken wel dat zodra er obstakels in de kamer staan (dozen, tassen, grote spullen) dat ze meer ruzie hebben, misschien omdat ze elkaar dan niet zien aankomen ofzoiets?

De eetbakken en kattenbakken van de twee poezen staan allen op een andere plek, maar zodra ze eten krijgen staan ze wel samen bij de eerste bak te wachten (geef altijd eerst de ene poes eten, dan de andere, altijd in vaste volgorde), dan zijn ze blijkbaar zo afgeleid door het eten dat onderweg is, dat ze dan ineens wel naast elkaar kunnen zitten. De katten gebruiken voornamelijk 1 kattenbak, de ander wordt niet heel veel gebruikt, dit gaat prima, tenzij ze tegelijk bij de bak aankomen, dan is het weer ruzie, zoals ik al eerder beschreef (jonge poes mept, oude gaat ervandoor, blazen etc.)

Als ze bij ons op schoot liggen, liggen ze niet direct tegen elkaar aan, maar het kan zomaar gebeuren dat de een op schoot ligt en de ander direct naast mijn been, dan zitten ze dus 20-30 centimeter van elkaar af en zolang ze dan maar beiden een beetje aandacht krijgen (aaien etc.) kunnen ze zo prima bij elkaar liggen. Zodra wij gaan slapen blijven de katten achter in de woonkamer/studeerkamer/keuken (ong. 50 m2), hier is vrij veel open ruimte. Ze slapen daar dus allebei, maar hebben wel de gelegenheid om hun eigen plekje op te zoeken. We hebben ook verschillende mandjes/kleedjes liggen waar ze graag op slapen.

De oude poes heeft altijd samengewoond met andere katten (het is wel een kat die heel vroeg van het nest af was --> gekregen via de dierenambulance). De nieuwe poes heeft, zover bekend, niet met andere katten samengewoond, behalve dan met broertjes en zusjes gedurende de periode bij de moeder.

Hoop dat het zo wat duidelijker is :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten willen maar niet wennen aan elkaar

Bericht door pearlsofpassion »

euhm,
ik dacht dat het duidelijker was, tot je laatste paragraaf :-)

Zoals ik het lees, wil de jongste toch wel degelijk gewoon contact zoeken. Meppen is ook speelgedrag, maar voorzichtig dan. Je kan toch moeilijk verwachten dat ze haar gaat bespringen zoals spelen meestal gaat als de andere zo boos doet? Dus is ze wat voorzichtiger, alleen de oudste begrijpt dat niet en ziet het als een bedreiging. Het is dan inderdaad logisch dat zaken waar ze achter kunnen kruipen, het speelgedrag aanmoedigen. (verrassingsaanvallen zijn erg leuk normaal)

Ik moet eerlijk zeggen, bij ons was het net dezelfde situatie, ook met het eten, het liggen elk aan een kant, soms redelijk dicht bijeen. Maar bij ons was Cuzco wel een kitten, en die worden normaal toch iets beter aanvaard dan oudere katten... Alleen, Kleintje was doodsbang voor hem. Ze blies ook enkel maar en liep weg. Pas als Cuzco even groot werd als zij, mepte ze terug en durfde moord en brand schreeuwen.
Hier is het topic, ik ben met dezelfde vraag aan komen lopen toen we hem 9 maand hadden. Mss heb je er iets aan... http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423

Maar dan, je laatste paragraaf is helemaal het tegenovergestelde dan wat je uit de eerste deel zou besluiten.... De jongste lijkt juist contact te willen zoeken en de oudste niet... Hoelang is de oudste dan al alleen? En hoelang was ze bij de vorige kat samen? Waren ze close of meden ze elkaar meer (sliepen ze samen, aten echt uit dezelfde bak, spelen, elkaar wassen? )

En dan heb ik nog een vraagje: je ziet de pogingen van de kleinste om contact te zoeken als aanvallen, dat zou ik niet doen! Het zijn volgens mij echt geen aanvallen om haar pijn te doen of weg te jagen, anders enkel om reactie te krijgen, aangezien ze aandacht en gezelschap wil. Een kind dat geen aandacht krijgt, haald ook vanalles uit en pest gewoon om aandacht te krijgen, zelfs al is dat negatief.
Mijn vraag is nu: hoe reageer je als ze blazen en als de kleine 'aanvalt'? Geef je ze onder hun voeten? Of blijf je gewoon kijken maar reageer je niet? Stop je met aaien als de oudste blaast? Of ga je gewoon door?
Ze moeten namelijk zelf uitmaken wie de baas wordt en dat gaat niet als je er tussenkomt. Al ben ik daar in deze situatie ook niet zo zeker van, want een onzekere kat die niet onderdanig wil zijn (je oudste) wordt niet beter wanneer ze denk onderdrukt te worden, ookal is dat niet zo... Dat is al moeilijke kattenpsychologie en ik denk niet dat iemand het echt weet. Maar je moet proberen zo weinig mogelijk in de grijpen als ze ruzie hebben. Pas als het echt krijsen wordt, of echt pesten en terrroriseren kan je afleiden (een hard geluid of iets naar hen in de buurt gooien zodat ze schrikken maar het niet aan jou linken), maar geen straf geven.
Verder moet je proberen op alle mogelijk momenten om je oudste poes zich goed te laten voelen, daar wordt ze zelfzekerder van en dat bevordert echt wel. Laat haar als ze dat zou doen ook eens terugmeppen, zo krijgt zij zelfvertrouwen en leert de jongste haar te respecteren. Maar gewoon zonder reden op de ander inmeppen, laat ik hier ook niet toe!

Hier is er ook zelden een probleem tijdens het eten, is er ook nooit geweest. Dan wil ze zelfs kopjes aanvaarden en achtersten ruiken. Maar in het lopen ernaartoe durft ze al eens boos worden. Maar ook Luis leert haar uit de weg te gaan, en als ze naar hem toe loopt om te meppe, mept hij eens terug: ik wil ook eten! :lol: Ze schenkt er meestal geen aandacht aan.
Ik moet wel zeggen dat het bij ons ook niet helemaal goed is, en ik heb er geen hoop op dat dat nog ooit zo wordt, maar het is nu wel leefbaar en ze zijn allebei veeeel gelukkiger. Lees mijn topic eens en zie of je er iets in herkent. Als er zaken anders zijn, en je hebt vragen over hoe het best welke kat of wel gedrag te benaderen, zeg het hier dan zeker, dan kunnen we daarmee verder. ;-)

Ondertussen zullen er hier nog wel mensen hun mening neerzetten, dus daar kan je dan vast ook wat mee. :-)

Veel succes, en geduld!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Duuk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2010 13:03

Re: Katten willen maar niet wennen aan elkaar

Bericht door Duuk »

We grijpen nooit in als ze zo'n conflict hebben, want wij zijn ook van mening dat ze zelf maar moeten uitzoeken wie de 'baas' is in huis. We behandelen geen van de katten er anders om en uiteraard geven we ze allebei aandacht en liefde en vinden ze het heerlijk om gewoon lekker bij ons op de bank te liggen.

Misschien moeten we gewoon aanvaarden dat ze elkaar niet helemaal accepteren, het zij zo. We zullen in ieder geval geen van beide katten ooit weg doen, want ondanks dat ze elkaar af en toe dwars zitten zijn het schatten van beesten :D

Ik houd de beestjes in de gaten en zal, als er veranderingen optreden, dit zeker laten weten. Bedankt voor je tijd en moeite om dit te lezen en je mening te geven. Het is altijd fijn om iemand anders visie op zoiets te horen!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Katten willen maar niet wennen aan elkaar

Bericht door Cari »

Ik denk niet dat de jongste echt spelgedrag vertoont. Ze is een poes die de 1e jaren van haar leven alleen gewoond heeft zonder soortgenoten en is dus niet echt sociaal met andere katten. Gelukkig luistert ze wel op tijd naar de oudere poes en escaleert de boel niet.
Je zegt dat je de poezen altijd van elkaar vandaan eten geeft en altijd in een vaste volgorde. Wie krijgt eerst? Je zou de dominante, de jongste dus, in dat geval eerst moeten geven. Beter is het echter om ze naast elkaar, tegelijk te eten te geven. D.w.z. je zet beide bakjes gelijktijdig neer, daarmee stel je de katten gelijk en dit is ook het moment waarop geen van beiden moeilijk doet. Dat moment moet je uitbuiten. Hoe meer ze vreedzaam naast elkaar kunnen vertoeven, op schoot dus, maar ook bij het eten, hoe beter het is. Kan je ook met allebei samen spelen (b.v. met de catdancer (http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... els/114919), die is daar heel geschikt voor, of wil de ouwe niet meer spelen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Duuk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2010 13:03

Re: Katten willen maar niet wennen aan elkaar

Bericht door Duuk »

Dat van het eten is een goede tip, vandaag gelijk geprobeerd en gaat inderdaad goed :)
Spelen hebben we al geprobeerd, maar waar de jonge poes nog heel graag speelt, daar ligt de oude poes liever in haar mandje te slapen, dus dat gaat het niet worden vrees ik.

Dat van het eten houden we erin en we gaan gewoon op zoek naar meerdere activiteiten die ze wél vreedzaam samen kunnen doen, waarvan op de bank hangen favoriet is (zowel bij de katten als bij ons...)

Bedankt voor de goede tip!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten willen maar niet wennen aan elkaar

Bericht door castratenkoor »

Je kunt nog valeriaan proberen, maar soms kunnen katten echt niet met elkaar leven.
Mijn ervaring is dat je die kans met poezen eerder hebt dan met katers.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Duuk
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2010 13:03

Re: Katten willen maar niet wennen aan elkaar

Bericht door Duuk »

Wat is valeriaan en wat moet/kan ik ermee doen?
Plaats reactie