Poes blijft klein en nog niet krols?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Brooklyn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:37

Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door Brooklyn »

Mijn poes is nu ruim 10 maanden. Ze is een kruising tussen een maine coon en een htk. Ik had verwacht dat ze iets groter zou worden dan de gemiddelde htk kat, maar in tegendeel ze is zelfs kleiner dan een gemiddelde htk kat. We hebben eerder een wat kleinere poes gehad, maar mijn poes is zelfs nu nog kleiner dan die. Ook is ze nog nooit krols geweest. Kan het zijn dat ze wat later in de groei komt of moet ik er gewoon vanuit gaan dat ze zo blijft?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door Roos en Minousch »

ze is nog een kitten, dat komt wel dat groeien.
en het is een kruizing, dus dan weet je nooit hoe groot ze worden.
10 Maanden is een trouwens een prima leeftijd om haar te laten helpen, ze hoeft miet eerst krols te zijn geweest hoor. er zijn al zoveel ongewenste en gewenste oepsnestjes.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, wat maakt het uit of ze krols wordt?

Als je haar niet laat helpen is de kans groot dat ze kleiner blijft dan als je haar wel gewoon laat helpen. Ik zeg niet dat ze daar groter van gaat worden, dat kan ik niet weten, maar van krols worden blijft ze kleiner en van een nestje al helemaal. Dus gewoon laten helpen! Dan is ze daar ook ineens vanaf.
Trouwens krols worden merk je niet altijd. Soms is een kat krols zonder dat je er iets van merkt, maar ze kan daar evengoed zwanger van worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door Anne82 »

Hmm.. ik heb laatst een afspraak gemaakt voor mijn Lizzie om haar met 6 maand te laten steriliseren en die dierenarts zei juist (omdat ze nog zo klein is), dat als ik wilde dat ze wat groter zou doorgroeien dat ik haar nog niet moest laten helpen maar pas in de lente, omdat ze in de herfst en winter vaak niet krols worden. En als je haar laat steriliseren, dat ze dan kleiner blijven. Niet dat ik dat doe hoor, ze gaat 24 september als ze 6 maandjes oud is meteen onder het mes. Maar vond het wel apart dat de dierenarts dat zei.
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door Roos en Minousch »

Onzin, je hebt een ouderwetse da!
Vlinder is eind November geholpen met 6 maanden, maar klein kan ik haar niet noemen hoor met haar inmiddels 4 kg.
Sommige da.......
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door pearlsofpassion »

Mijn poes is juist in januari krols geworden! Helemaal in de winter. En Kleintje inderdaad vertoonde ook de eerste tekenen rond die periode. Ze was toen wel 8 maand...
Dus, dat winter en lente gedoe, daar geloof ik ook niets van. Je ziet zelfs kittens die in januari geboren worden. December en november is minder algemeen heb ik de indruk, maar al die kittens (en dat zijn er veeel) die in april geboren worden zijn er dan toch ook in januari verwekt?

Mijn DA zegt alleen dat bij snelcastraties ( 3 maand of jonger) de kopjes zo klein durven blijven,vooral bij katers. Maar ze doet het ook op 5 maand als ik dat zou vragen. Zolang de balletjes maar goed zichtbaar zijn. 6 maand is zowiezo oud genoeg, zowel voor katers als kattinnen, het is over nog vroeger casteren dat er discussie is en nu onderzoek gevoerd wordt.
Op zes maand gaan ze echt niet kleiner blijven, dat is wel gebleken door al die enorme katers hier op het forum waarvan er zelfs een paar op 5 maand geholpen zijn. Al die hormonen maken het niet gemakkelijker om goed uit te groeien, en groeihormonen zitten niet in de geslachtsorganen hoor! :-) Ik kan mij voorstellen dat dat vroeger inderdaad gezegd werd, maar tegenwoordig weet men normaal wel beter...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door Anne82 »

Ik bedoelde ook niet dat ik dat dacht.. maar de dierenarts vertelde dat en dat vond ik zo'n raar verhaal..mijn Maxje is ook op 6 maand geholpen en dat is nou een super grote kater van 7 kilo...
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet wel dat je dat niet dacht! :-)
Maar straks denkt de topicstarter nog: als de DA het zegt....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door Queen »

Hi Brooklyn, voor wat het waard is.... :eeh: mijn oudste kleintje van 17 jaar is altijd klein geweest en geholpen toen ze 6 maanden was. Ze was al een 'meisje' toen ze bij me kwam met 13 weken, maar het is altijd mijn 'kleine' gebleven en nog steeds kerngezond. :edance: Ik zou me geen zorgen maken. :grin:
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Poes blijft klein en nog niet krols?

Bericht door enna »

Anne82 schreef:Hmm.. ik heb laatst een afspraak gemaakt voor mijn Lizzie om haar met 6 maand te laten steriliseren en die dierenarts zei juist (omdat ze nog zo klein is), dat als ik wilde dat ze wat groter zou doorgroeien dat ik haar nog niet moest laten helpen maar pas in de lente, omdat ze in de herfst en winter vaak niet krols worden. En als je haar laat steriliseren, dat ze dan kleiner blijven. Niet dat ik dat doe hoor, ze gaat 24 september als ze 6 maandjes oud is meteen onder het mes. Maar vond het wel apart dat de dierenarts dat zei.
ik vind dat belachelijk dat een DA dat tegenwoordig nog zegt ! Ik weet wel dat veel dierenartsen een hekel hebben aan het priegelwerk als ze nog zo klein zijn.....dus misschien is jouw dierenarts er wel zo een ?
Brooklyn schreef:Mijn poes is nu ruim 10 maanden. Ze is een kruising tussen een maine coon en een htk. Ik had verwacht dat ze iets groter zou worden dan de gemiddelde htk kat, maar in tegendeel ze is zelfs kleiner dan een gemiddelde htk kat. We hebben eerder een wat kleinere poes gehad, maar mijn poes is zelfs nu nog kleiner dan die. Ook is ze nog nooit krols geweest. Kan het zijn dat ze wat later in de groei komt of moet ik er gewoon vanuit gaan dat ze zo blijft?
Het krols worden verschild per poes de meeste poezen zijn in het voorjaar vaker krols dan in de winter . Een poes groeit vaak slechter als die nog open is omdat ze dan last heeft van haar hormonen ook al is ze nog niet krols de hormonen werken al .... sommige poezen zijn ook stil krols maar de katers weten het wel !
Soms blijven katten kittens blijven ook kleiner als ze niet vaak genoeg ontwormd worden niet genoeg en volwaardige voeding krijgen en soms zijn er ook katjes die gewoon genetisch niet groot worden....
Miauwwww
Plaats reactie