Gedrag

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Thalia
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2010 17:08

Gedrag

Bericht door Thalia »

Wij hebben twee poesjes van nu 8 weken, geadopteerd na het overlijden van onze 20 jarige jeweetwelkater. Karakter wordt steeds duidelijker. Een ervan vindt het heel leuk om mee te liften op mijn schouder. Vandaag ging zij vanaf mijn schouder op mijn hoofd half zitten op haar gemak. Lijkt heel leuk maar vraag mij toch af of ik dat goed moet vinden. Creeer ik dan een hele dominante kat? Zij is al behoorlijk dominant.
Ze piest ook op de voordeurmat terwijl er twee bakken staan, ik heb gelezen dat het blaasontsteking kan zijn of territory bewaken, maar kan het ook dominant klierig gedrag zijn? (Ze is trouwens wel heel leuk, en grappig, maar ik wil haar niet verpesten door vreemd gedrag aan te kweken).. graag jullie commentaar. Groet, T
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Gedrag

Bericht door Medusa »

Een kat plast nooit buiten haar kattenbak om iemand een hak te zetten of uit dominantie. Katten zijn zowiezo niet echt dominant - het betreft meer het bepalen van de onderlinge rang.

Moet je haar op je hoofd laten zetten - weet dat hoe hoger ze zitten, hoe hoger ze hun rang willen bevestigen ten aanzien van je andere kat en jezelf. Ikzelf zou het gezien ikzelf het niet prettig zou vinden niet toelaten.

Maar dat staat los van haar plasprobleem. Eerst en vooral dient uitgesloten te worden dat ze een blaasontsteking of andere ziekte heeft. Ik zou je dus aanraden eerst naar de da te gaan. Is er niks medisch, dan heeft je kat mogelijks een gedragsprobleem. 8 weken is heel jong om bij de mama weggenomen te worden dus dat kan mogelijks de oorzaak zijn. Verder kan ze bang zijn of inderdaad haar territorium willen afbakenen maar daarvoor is ze heel jong, maar niets is uitgesloten. Gaat ze op de kattenbak? Misschien houdt ze niet van de vulling of de plaats? Zijn het open kattenbakken - katten houden niet echt van gesloten kattenbakken?
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Gedrag

Bericht door Queen »

Ja Thalia zowel dominant gedrag als een blaasontsteking kan plassen veroorzaken. Dominantie kan de oorzaak zijn dat Kittens/katten kunnen doormiddel van urine hun territorium markeren. Dit geldt zowel voor poezen als katers. Vergeet niet dat ze pas 8 weekjes oud zijn en hun moeder ongetwijfeld heel erg missen. Ze zoeken liefde, warmte en geborgenheid en dat kan het op je hoofd gaan liggen verklaren. Hou het goed in de gaten zou ik willen adviseren. Ze zijn fluffig, leuk, grappig en onweerstaanbaar maar er zijn ook kattengrenzen :grin:
Hoe heb je ze genoemd en kun je misschien iets meer vertellen over jezelf? Dat vinden we hier op het forum hartstikke leuk. Veel plezier en geluk met de nieuwe aanwinsten. :edance:
Gr. Q
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Thalia
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2010 17:08

Re: Gedrag

Bericht door Thalia »

De poesjes heen Tink en Bel. Overwegend zwart, Tink (de plasser) heet een zwart snoetje en Bel een wit neusje. Ze hebben beiden witte voetjes. Ik zou wel een foto willen plaatsen maar weet niet hoe dat moet.
Ze zijn heel speels, levenslustig en groeien goed. Ik heb de katjes via mijn zusje (die ook een zusje van de poesjes heeft gekocht) via internet marktplaats gevonden. Het waren bakkerskatjes. We mochten de katjes de eerste 7 weken niet zien omdat ze bij hun moeder moesten blijven. Toen we ze gingen halen was er geen moeder bij aanwezig die zou terug naar de bakker zijn. We vonden de katjes wel heel erg klein. Thuis aangekomen vond een vriendin ze wel heel klein voor 7 weken, dus we vermoeden dat ze 5/6 weken waren, en die mevrouw had verteld dat ze een week weg waren bij hun moeder. Ik zag dat 1 van de katjes nog zuigbewegingen maakte in haar slaap. Ik heb ze toen drie keer per dag kittensmelk bijgevoerd. Ze groeien heel goed, glanzen mooi. Ik zit veel met ze, laat ze beiden op mijn schoot slapen (of bij mijn man of kinderen) ze krijgen veel aandacht omdat we veel thuis zijn. (Ik werk nl v.u. huis). Ik schaf dat op mijn hoofd zitten maar af, leek leuk maar toch voelt het niet goed.
Plaats reactie