Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Timothy1986
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2010 10:03

Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving

Bericht door Timothy1986 »

Heej forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een probleem met onze kater.

We hebben nu al 3 jaar twee gecastreerde katers. Ze zijn vanaf kleins af aan samen en kunnen het goed met elkaar vinden. Echte dikke maatjes, letterlijk en figuurlijk, haha. We zijn sinds december verhuist naar een nieuw huis, ze hebben nu lekker veel ruimte en daar zijn ze blij mee.
Echter sinds een maand of 2 is een van onze katers bang en angstig. Geen idee hoe het gekomen is. Op een ochtend was hij dat ineens. De kater is zo'n beetje bang voor alle deurdrempels, hij springt meestal over de drempels heen uit angst. Tevens durft hij de bijkeuken niet in, alleen als je hem paait met wat lekkers, echter is hij dan zo weer weg.
Vroeger kwam de kat altijd bij ons op bed. Als we de deur dicht deden dan hadden we geen rust en groef de kat zolang aan de deur totdat we uit ergernis de deur maar open maakte. Echter nu durft/wilt hij dat niet meer, hij komt wel op de slaapkamer, maar dan ook wat angstig en echt niet op zijn gemak. En op bed slapen al helemaal niet meer.

De kat voelt zich wel op zij gemak in de woonkamer, daar is niks aan de hand. De kat speelt ook nog steeds en eet ook nog goed.

Hebben jullie misschien een idee hoe dit zou kunnen komen? Hij zal wel ergens van geschrokken zijn, echter heb ik geen idee waarvan. De kat is ook niet bang van 1 plek, het is van meerdere plekken, echt raar.

Als je de kat aait en met hem meeloopt durft hij wel meer, maar het gaat nog steeds niet zoals het zou horen. Hij is verder nog steeds erg lief en knuffelig.

Zou feliway helpen? Of ligt de oorzaak ergens anders bij?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, of advies kunnen geven.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Gr. Timothy
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving.

Bericht door ayla »

Wat een lastige situatie. Ik denk zelf niet direct aan stress, omdat de kat in de huiskamer volgens jouw wel gewoon zijn eigen ding doet. Feliway zal denk ik dan niet echt iets uithalen. en om het voor die prijs uit te proberen...

wat het kan zijn waar je kat bang voor is, ik heb geen idee. Ben benieuwd of er leden zijn die hier ervaring mee hebben.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving.

Bericht door Cari »

Hai Timothy,
Ik denk dat je gelijk hebt dat hij ergens van geschrokken is. Je zal er nooit achter komen waarvan, maar dat kan iets heel onbenulligs zijn. Gaat ie wel nog goed om met de andere kat? Als dat zo is, is de ander in ieder geval niet de 'boosdoener'. Ik begrijp dat het al iets beter gaat? Misschien dat feliway kan helpen, of anders destress (http://www.huisdierendokter.nl, onder 'gedrag'). En vooral zelf er niet teveel aandacht aan geven, dan zal het wel gaan slijten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Timothy1986
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2010 10:03

Re: Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving.

Bericht door Timothy1986 »

Heej,

Bedankt voor de snelle reacties.

@ayla: Stress is het volgens mij ook niet. Ik denk dat hij ergens van geschrokken is en sindsdien is hij daar bang voor. De kat is echt niet bang aangelegd, als er visite komt is hij de eerste om ze kopjes en alles te geven, echt een lieve kat. Ik heb net nog even met de lokale dierenkliniek gebeld en die denken dat misschien Feliway kan helpen. Ze stelde voor om het met een spray te proberen en dan te sprayen op de drempels en dergelijke. Ik kan dat eens proberen en kijken of het helpt.

@cari: Hij gaat nog goed met de andere kat om, ze liggen vaker nog samen in de woonkamer of ze spelen samen, dus dat is nog steeds goed. Soms gaat het beter en soms ook slechter. We zijn een weekje weg geweest een week geleden en toen heeft de zus van mijn vriendin op de katten gepast, dat heeft ze al vaker gedaan en ze zijn erg knuffelig met de zus van mijn vriendin, echter toen we terug kwamen van vakantie was het weer erger geworden.

Soms staat de kat bij zo'n drempel te kijken en als je dan tegen hem praat en hem aait is hij een stuk minder angstig, dus dat helpt wel. Maar moet ik het dan gewoon negeren of er toch wat aandacht aan besteden? We hebben 2 maanden gedacht, dat slijt wel en we besteden er geen aandacht aan, echter is het nog niet echt verbetert.

Misschien kan ik het met zo'n middeltje proberen en kijken of het helpt.

Gr. Timothy
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving

Bericht door Rocis »

Hallo,

Op zich herken ik het gedrag wel. Een van mijn katten is sinds enige tijd bang voor de vuilnisbak. Ook mag je niet meer langs hem lopen in de keuken tijdens eten en nog een paar van dat soort dingen. Daarvoor had hij nergens last van en kon je een kanon naast hem afschieten. Hij is wel een buitenkitty en ik weet zeker dat hij daar ergens heel erg van geschrokken is. Maar van wat zal ik nooit weten. Ik laat hem met rust, ik denk dat het met tijd en vertrouwen wel weer goed komt. Niet al te veel aandacht aan geven, dan benadruk je het gevoel denk ik ;-) Ik merk ook dat het de ene dag beter gaat dan de ander.
(ik kan het niet laten te zeggen dat een da allang blij is als ze iets verkopen ;-) ik denk ook dat het weinig zal helpen, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk)
Grtz,
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving

Bericht door Dafpoetser »

Mijn kat Tommie was in het begin doodsbenauwd voor de stofzuiger. Zodra je die de kamer introk, gromde hij en stoof weg, en ging zich verstoppen onder / achter een kastje met grote angstogen. Dat was een jaar geleden. Tegenwoordig blijft hij gewoon in dezelfde ruimte waar gestofzuigt wordt, en gromt niet meer, verstopt zich niet meer....het is niet zo dat hij erop gaat zitten en gezellig meerijdt op onze Philips met zwenkwieltjes, maar die angst is veeeel minder geworden. Hoe minder aandacht je eraan schenkt (troosten is uit den boze) des te sneller hij er overheen groeit is mijn ervaring.

Succes!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving

Bericht door Rocis »

:lol_sign: Daar zullen die van mij nou nooit aan wennen. Er was er maar een die het niet erg vond en rustig bleef liggen, maar die was dan ook doof ;-)
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving

Bericht door enna »

Zou het kunnen zijn dat die slechter is gaan zien ?
Miauwwww
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving

Bericht door Evaa1985 »

Ik ben opgegroeid in een heel oud huis waar het 'spookte' en onze kater ging ook voor geen goud bepaalde kamers in. Dat waren de kamers die wat kouder waren dan de rest. Kan het zijn dat het bij jou thuis 'spookt?'
Groetjes, Eva
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Kater angstig voor bepaalde dingen en omgeving

Bericht door Queen »

Ik ben bang dat het bij gissen blijft. Het kan van alles zijn, maar om dan meteen kalmeringsmiddelen toe te passen lijkt me wat ver gaan. Geef het even tijd. Zoals het kwam door welke oorzaak dan ook, zo kan het ook weer verdwijnen.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Plaats reactie