Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door mawrr »

Mijn katje heeft de laatste tijd last van heel dik kwijl (slijm). Het hangt aan zijn bekkie en als ie slaapt ligt het later er ook op de bank.
Nu wilde ik in zijn bek kijken, maar toen ik zijn bek wilde openen begon hij te schreeuwen. Ik schrok ervan, want dat was ik niet gewent. Normaal geef ik zijn wormenpillen en stop ik die in zijn bek, hij stribbelt dan soms een beetje tegen maar het is nooit echt een grote moeite.
Hij eet verder wel prima enzo, zonder pijn en rond z'n snoet kan ik hem gewoon aanraken.
Ik wil nu eigenlijk met hem naar de DA gaan, maar ik dacht misschien weten jullie wat er is?
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door Maureen »

Misschien heeft hij een ontstoken bekkie? Ik zou het even door de DA na laten kijken.
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door Rocis »

Hoi,

Nee ik weet niet wat het is, ben geen da, maar het klinkt niet goed. Het beste is dat je zsm naar de dierenarts gaat met hem. Slijm op deze wijze die je beschrijft kan veel oorzaken hebben: gebit, ontsteking, of erger ... Als je gaat dan weet je het tenminste en wat je kunt doen voor hem.
Sterkte en laat het weten, ik duim voor jullie ;-)

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door pearlsofpassion »

Komt hij buiten? Kan het zijn dat hij een klap heeft gehad van iets? Het klinkt mij alsof hij minstens een spierverrekking of zoiets heeft, of zelfs erger dat er iets met de kaken scheelt (uit de kom, gebroken...) Het zou daar ook door kunnen komen dat hij speeksel niet meer binnen kan houden. Zo kwijlen doet toch denken aan spieren die niet meer gebruikt worden, verlamd zijn of te veel pijn doen, of het doet ergens anders pijn als hij ze wil gebruiken.

Kan inderdaad ook zijn dat er een ontsteking is, zodat hij pijn heeft en die kant probeert niet te gebruiken of dat de spieren druk krijgen van de ontsteking.
Het verbaast mij wel dat hij nog gewoon eet. Bijt hij op zijn eten?? Het is wel raar dat zijn bekje open doen pijn doet, maar dat hij wel kracht kan zetten om te eten... Of zou het kunnen dat je iets pijnlijks geraakt hebt wanneer je het wou openen, ergens verkeerd aangekomen? Maar dat hij zijn bekje wel gewoon kan openen en sluiten...

Ik zou er dus ook zeker mee naar de DA gaan. Vraag hem wel om rustig te zijn met zijn bekje, want niet elke DA doet dat spijtig genoeg vanzelf.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door MarjanR »

Moos heeft ook ontstoken kiezen, maar blijft wel goed eten.
Kwijlt inderdaad ook als een grote.
Dus neem je poezel onder de arm en laat de arts het gebit goed nakijken.
Heel dik slijm, dat ken ik niet.
Dat heb ik alleen gezien bij mijn Moos toen hij ontsmet werd met vluchtig spul.
Dat activeerde zijn slijmproductie enorm

Sterkte.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door Kattenbella »

Echt naar je dierenarts gaan hoor! Katten zijn zulke bikkels, ze gaan zo lang door, maar als ze gillen van de pijn, dan weet je zeker dat er iets mis is.
Laat je weten hoe het is gegaan?
Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door Rocis »

Hallo Mawrr,

Hoe gaat het nu? Heb je al een afspraak voor de da?
Ben best wel een beetje ongerust, ik heb geen postings meer gezien van je ;-)

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door mawrr »

Hee,

Nou ik heb vanmiddag om 5 uur een afspraak met de DA, eerder kon hij niet, dus dan gaan we heen.
Maar hij kauwt wel op zijn eten, ik zie daar niks raars aan.
Ik heb vanochtend voor de zekerheid nog een keer zijn bek proberen te openen, want misschien had ie er deze keer geen last van, maar hij begon weer te schreeuwen alsof ik al zijn botten brak.
Nou als ik vanmiddag meer weer laat ik het horen, hopelijk is het niets ernstigs want hij is net 4 :cry:
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door Rocis »

Het kan zijn dat er iets onwricht is inderdaad. Laat maar gauw kijken. Het beste voor straks ;-)
Post je als je terug bent?

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door mawrr »

Heey,

Ik ben net terug van de dierenarts en hij had inderdaad pijn.
Het bleek dat hij last had van tandsteen en dat daardoor het tandvlees van zijn kies ontstoken is geraakt. Ik heb een afspraak voor volgende week woensdag om hem weer naar de DA te brengen. Ze gaan dan de tandsteen weghalen en kijken of de kies door het teruggetrokken tandvlees niet los gaat zitten. Doet ie dat wel, dan word z'n kies getrokken. Als ie vast blijft zitten dan mag hij hem houden.
Oja en nog wat, hij at wel maar kauwde dus niet. Kwam ik net bij de dierenarts pas achter toen ze hem een snoepje gaf.
Nu is het afwachten op volgende week woensdag.
Gelukkig was het niet ernstig!

xx
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door Rocis »

Hoi,

Ben blij dat je nu weet wat er scheelt. Wel sneu voor hem dat hij toch weer een week moet wachten. Kon zeker niet iets eerder? Maar je hebt je best gedaan. Goed hoor ;-)

Dikke knuf voor je kitty :grin:

grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door Queen »

Goed dat je naar de dierenarts bent geweest en nu weet hoe de vlag er bij hangt. Niet leuk, verre van maar hou moed he? Woensdag weet je meer. We leven ongetwijfeld allemaal met je mee.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door MarjanR »

Oh, wow! Dan is mijn Moos echt een master in disquise!
Moos heeft het zelfde en we gaan ook eerst saneren om te kijken of de kies wel getrokken kan worden.
Ik heb me hier ingelezen op het forum. Er schijnt een ziekte te zijn onder de katten die daarom alle kiesjes getrokken moeten worden.
NIET dat dat met jouw of mijn kat aan de hand is, maar wat ik wilde vertellen is dat die beestjes zonder kiesjes net zo goed hun brokjes eten.
Eentje is dus goed te doen.

Gelukkig maar dat het niets ernstiger is dan dat, inderdaad.

Sterkte met je poezeltje straks.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door mawrr »

bedankt voor de reacties allemaal,
En nee, een eerdere behandeling ging niet lukken. Maar hij eet wel prima dus hij houd het nog wel een weekje vol. Langer zou dan weer niet goed zijn, want met verteren enzo is het toch beter als de brokjes gekauwt zijn.
Ik laat het wel weten als het allemaal gebeurd is.

xx
mawrr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:55

Re: Hij heeft pijn en kwijlt als een gek

Bericht door mawrr »

Het gaat straks gebeuren, om half 10 moet hij naar de dierenarts en hij wordt daar zo snel mogelijk onder narcose behandeld. Het werd nu echt tijd dat zijn bekkie behandeld werd, want bij het aanraken van zijn kaak aan de buitenkant begon al zeer te doen. Gisteren hebben we hem vanaf 9 uur niet laten eten, dus hij is nu helemaal nuchter.
Aan het eind van de dag haal ik hem weer op, waarschijnlijk dan nog helemaal suf van de narcose, hihi.
Plaats reactie