Ik heb een vraag over mijn kittens

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
moedersitapoes
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 sep 2010 11:17

Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door moedersitapoes »

Hallo ik ben voor het eerst moeder en ik heet sita en ben nu net 1 jaar oud.
Nou heb ik gelezen dat kittens ontlasting moeten krijgen maar ik heb het nog nooit zien liggen,
ze de kittens zijn nu 3 weken oud, kan het soms zijn dat de moeder sita dat meteen opeet.
Zo niet dan weet ik mij geen raad hebben jullie een oplossing voor mij.
En één klein katertje komt bijna niet meer aan dus die heb ik nu bijgevoerd met een tipetje
met kittenmelk van Athena, heb ik dat goed gedaan of niet.
Ze zijn al bij de dierenarts geweest voor controle één week terug en hij was zeer tevreden over ze.
Graag reactie op mijn vragen.

Groetjes Joke :?: :?:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door pearlsofpassion »

De moeder likt de ontlasting op wanneer ze ze likt. Zonder dat ze ze likt komt er zelfs geen ontlasting bij zo kleine kittens. Ze doet het op een speciale manier.
Ze doet het tot de kittens op de bak gaan, je mag er dus geen vervuiling van vinden.

Hoe komt het dat je een nestje hebt zonder enige ervaring? Was het een ongelukje? Ik hop het want 1 jaar is heeel erg jong om al kittens te krijgen en er zijn al veel te veel kittens in de problemen. Laat je de moeder dan zo snel mogelijk helpen? Ze kunnen al heel snel weer zwanger worden en dan zit je sebiet weer met een nestje.
De kleintjes moeten op 9 weken ingeënt worden, moeten om de 3 weken ontwormd worden en op tijd ontvlooid. Op 6 maand kunnen ze dan geholpen worden.

Nog veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
moedersitapoes
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 sep 2010 11:17

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door moedersitapoes »

Hallo Puma, ja we waren met vakantie en de oppasser heeft haar laten ontsnappen, dus toen is ze waarschijnlijk zwanger geworden.
En ik kwam daar pas achter toen ze uit eindelijk dikker werd.
En ja ik heb hier geen ervaring mee, eens moet de eerste keer zijn.
En laten helpen nou dat weet ik niet hoor dat vind ik niet natuurlijk, ik heb er voor gekozen dat ze nu aan de pil is.
En daar komt bij dat ik ze allemaal al kwijt ben binnen mijn familie en worden ze heel goed verzorgd.
Ze gaan bij mij pas met 13 weken weg.
Kort om ze krijgen alle liefde die ze maar kunnen wensen.
Alleen is het nou goed dat ik dat ene katertje bij voer want hij komt nu maar 2 gram per dag aan en dat leek mij toch echt wel te weinig.
Hij weegt nu 410 gram en kwam eerst telkens 10 gram aan per dag en nu maar 2 gram terwijl zijn broertjes en zusje veel meer aankomen per dag en nu gemiddeld tuusen de 460 en 470 gram wegen.
Graag reactie alvast bedankt.

Gr.Joke
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Srr maar hier ga je wel wat reactie op krijgen. En niet enkel van mij hoor!

Het is echt beter van haar te laten helpen, en ik zal je zeggen waarom:

De pil is ten eerste echt slecht voor haar! Er zitten veel te veel hormonen in, het is niet zo uitgebalanceerd als bij mensen, het moet ook veel harder werken want het houdt het krols worden ook tegen. Ze heeft een enorme kans op jonge leeftijd kanker en tumoren op haar melkklieren te ontwikkelen. Om over baarmoederonstekingen en kanker te zwijgen. Ook wordt ze een stuk minder oud door die hormonen die de hele tijd door haar lichaam jagen.

Blijkbaar is het pil geven ook niet zo goed gelukt omdat ze toch zwanger geworden is, dus ofwel heb je ze niet regelmatig gegeven ofwel is ze ondankt toch krols geworden. Ze kan echt ongelooflijk veel ziekten krijgen van contact met zwerfkaters. Kattenaids nog niet in het minste. Als je de pil niet regelmatig geeft verhoogd dat de kans op onstekingen nog meer en als je het wel geeft verhoogd het de kans op kanker door de hormonen.
De kans bestaat dus dat ze nog een keer per ongeluk zwanger wordt. En er zijn al zoveel kittens, bovendien is het echt niet goed voor haar. Het put haar erg uit, en elk nestje zorg ervoor dat ze minder lang zal leven.
Het maakt niet uit dat je de kittens kwijt geraakt, voor elk katje dat jij plaatst wordt er ergens een katje in een asiel afgemaakt. (30 000 katten in belgie vorig jaar, ook een heel groot deel kittens!) Jouw familieleden hadden ook daar kittens kunnen gaan halen. Het is niet dat met al die kittens iets scheelt! De meeste zijn minstens even goede huisgenoten als kittens die je bij mensen thuis haalt. De minderheid is echt mishandeld of verwaarloosd, en dat kan het asiel altijd vertellen.
Als je echt graag kittens ziet, kan je beter als vrijwilliger gaan helpen in een asiel in de zomer of als opvanggezin fungeren voor een nestje gedumpte of zwerfkittens. Dat gaat echt veel meer voldoening geven en dan help je kittens vooruit ipv hun dood in de hand te werken.

Het is gewoon voor het katje het beste om op 6 maand gecastreerd te worden, en jouw katje dus zo snel mogelijk. Ze is nog maar amper een jaar en heeft al een nestje gehad, dat zal al haar groei beperken. Ze is zelf nog maar net geen kind meer!
Ze niet laten steriliseren is de beste garantie dat ze op redelijk jonge leeftijd zal sterven. Klinkt hard, maar is gewoon zo. Dat is dan wel natuurlijk.
Als je je kat een lang, gelukkig en zorgeloos leven gunt, en haar zo lang mogelijk gezond wil houden, van haar ten volle wil kunnen genieten en haar van al deze vreselijke ziekten wil sparen, dan laat je haar steriliseren. Zo simpel is dat.

Ik heb vroeger ook mijn kat een tijd onder de pil gehouden en gewacht met een kater te casteren omdat ik hem zichzelf wou laten zijn, maar nu weet ik : nooit meer. Het komt echt niet goed, en ze zijn meer zichzelf als ze niet meer achter kun hormonen aan moeten lopen maar zelf kunnen kiezen wat ze doen.
Je poes wordt onverwacht zwanger, ze ontsnapt zonder dat je doorhebt dat ze krols is en met het kattenprobleem tegenwoordig kan je dat echt niet meer goedpraten, hoe leuk een nestje ook is!!
Je kater blijft steeds langer weg, vecht als zot en heeft dus enorm veel kans om aids op te doen.
Pas na de sterilisatie kan je ten volle van je kat genieten, blijven ze thuis (ipv dagenlang weg te blijven om een uurtje thuis te komen eten en weer weg te zijn), blijven speels en onbezorgt, en kunnen lekker rustig oud worden. Dan hebben ze een goed, en echt kattenleven. Dan kunnen ze volledig kat zijn, hun hele leven lang en geef je hen wat ze verdienen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 05 sep 2010 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door Ambertje73 »

Een kater of poes laten helpen niet natuurlijk?
In wat voor eeuw leef jij. :shock:
Sorry hoor, maar jij wilt zeker dat je poes straks op een leeftijd van een jaar of 6 (of eerder) overlijdt aan melkklierkanker of baarmoederhalskanker. Weet je wel hoe rottig zo'n beestje dan aan zijn/ haar eind komt? :cry:
Vooral lekker lang aan de pil, dan weet je zeker dat ze overlijden aan kanker. :evil:
Een keer de pil vergeten en je zit weer met een nest. Alsof er al niet genoeg kittens zijn.

Ik zou de berichten op dit forum maar eens goed doorlezen. Kun je een boel van leren.....
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door Cari »

Oh Valerie en Ambertje, wat ben ik blij met jullie- zo fijn als iemand precies dat schrijft wat je zelf ook zou willen schrijven. Is beter voor mijn hart zo ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door castratenkoor »

Sluit ik me bij aan - ik ga gauw op mijn handjes zitten om niet eruit te knallen wat in vind en voel.

In de eerste post staat "ik ben voor het eerst moeder" dat riekt naar plannen vaker dus......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door Adriana »

sluit ik me bij aan, mooi strijdbaar en dank je valerie en amber en nee, niet leuk om te horen, maar missch zelf ook eens even nadenken waar je met je dieren mee bezig bent..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
moedersitapoes
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 sep 2010 11:17

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door moedersitapoes »

Lieve mensen allemaal bedankt voor jullie berichtjes, maar zoals ik al zei is Sita ontsnapt toen ik met vakantie was, dus ze was toen helemaal nog niet aan de pil omdat ze alleen nog maar binnen was ivm dat ze nog helemaal niet buiten was geweest.
Ze was hem gesnapt toen de poezenoppas er was en ja dan kon ze dus niet meer voorkomen dat ze zwanger thuis was gekomen.
Maar ja dat heb je ook niet meteen in de gaten, later natuurlijk wel maar ja nogmaals dat kan je dan niet meer terug draaien.
En nee ik ben niet van plan haar nog een nestje te laten komen, maar aangezien ze nog continu haar kittens aan het voeren is kan ik haar dus nog niet laten helpen.
En jullie hebben mij er nu van overtuigd dat dat het beste is voor Sita dus zogauw als het kan laat ik haar helpen want ik wens haar natuurlijk nog een heel lang gezond en gelukkig leven toe.
Nogmaals iedereen bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Joke
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je berichtje en terugmelding en knuffel voor Sita!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
moedersitapoes
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 sep 2010 11:17

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door moedersitapoes »

Hallo Tiger dat zal ik zeker doen, en jij een knuffel terug van Sita en bedankt.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door loek »

Hoi Joke
Wat fijn dat je hebt besloten Sita te laten helpen. Daar help je niet alleen Sita mee maar ook indirect de omvang van kittens die in de steek worden gelaten (of erger). Super!!

Weet je zeker dat je de pil mag geven als ze nog moedermelk geeft? Bij mensen mag dat volgens mij niet namelijk.

Als je vragen hebt over de gezondheid van de kitten en het evt. bijvoeden etc. Zou ik die zeker stellen aan een dierenarts.

Nog vele gelukkige jaren met Sita!! En tegen de tijd dat ze geholpen mag worden kun je hier ook terrecht he met vragen en of ervaringen lezen.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door Catfish »

Valerie en Ambertje, ook ik had het niet beter kunnen zeggen.
En Joke, wat ben ik ontzettend blij dat je de adviezen ter harte hebt genomen!! Geweldig dat er een keer iemand luistert, en leert! Daar doen we het voor!
Geef Sita een lekkere knuffel van me.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
moedersitapoes
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 sep 2010 11:17

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door moedersitapoes »

Allemaal bedankt voor jullie lieve mailtjes.
Ja sita moet juist aan de pil op dokters voorschrift, en dat kan geen kwaad voor de moedermelk die de kittens drinken.
Maar aangezien ze af en toe nu naar buiten gaat wil ik natuurlijk wel voorkomen dat ze niet weer zwanger raakt.
En allemaal een poot en knuffel van Sita.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ik heb een vraag over mijn kittens

Bericht door Cari »

Fijn dat je nog even terugkomt Joke en ons allemaal blij maakt :grin: .
De geadviseerd poezenpil vind ik heel vreemd.... Zodra de kittens vast voedsel nemen (laten we zeggen met 6 weken) kan mams gecastreerd worden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie