Bindweefselziekte (FCA) bij onze Juul

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
juulmaart
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2010 21:21

Bindweefselziekte (FCA) bij onze Juul

Bericht door juulmaart »

Hallo,

bij onze kat van 6 maanden oud is bindweefselziekte ontdekt. Officieel heet het Feliene Cutane Asthenie. Hij heeft al vanaf zijn geboorte een hele zachte flexibele huid die gelijk een wond geeft als hij zich krabt, als hij stoeit met onze andere katten, of als hij zich ergens aan schuurt.
Hij loopt al 6 maanden met een kapje rond omdat hij als hij zich achter zijn oor krabt gelijk een wond maakt. Ook voel je overal kleine korstjes en moet hij af en toe zelfs worden gehecht. Verder is het een gelukkige lieve kat. Alleen zijn wij in huis behoorlijk gestrest omdat we steeds niet weten hoe we hem aantreffen.
Is er iemand die dit ziektebeeld herkent of waarbij ook deze diagnose is gesteld? Misschien heb je een middel gevonden wat enigszins helpt, verbeterd? Ik hoor het heel graag!
(trouwens mensen kunnen dit ook hebben en dan heet het Ehlers Banlos)

groetjes!
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Bindweefselziekte (FCA) bij onze Juul

Bericht door jojo »

Welkom op het forum Juulmaart.
Wat vervelend wat jullie kat heeft zeg! Al wat ik weet is dat deze vorm van bindweefselaandoening ook voorkomt bij tekkels en bij paarden. Het is behoorlijk zeldzaam. Misschien kun je deze 2 diergroepen in je zoektocht naar meer informatie meenemen. De menselijke variant heet trouwens Ehlers Danlos en ook deze menselijke vorm valt onder de zeldzame aandoeningen.
Het is een aandoening die ondersteunend bindweefsel als het ware te elastisch maakt waardoor huidproblemen, gewrichtsproblemen en orgaanproblemen aanwezig kunnen zijn. Meestal 1 probleem prominent en de overige zijdelings of helemaal niet. Bij jullie kat is het kennelijk de huid. Waarschijnlijk is zijn huid ook veel rekbaarder in vergelijk met huid van een andere kat. Het is iets wat niet over gaat, het is een genetische afwijking, gelukkig niet echt aantoonbaar progressief maar dat maakt het nog niet eenvoudiger.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat je een voor hem zo veilig mogelijke omgeving probeert te creëren, wat jullie waarschijnlijk al doen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bindweefselziekte (FCA) bij onze Juul

Bericht door Cari »

Van de ziekte weet ik niets, maar is een jasje o.i.d. geen optie?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bindweefselziekte (FCA) bij onze Juul

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, ik begin me nu ook zorgen te maken over onze Cuzco. Hij heeft zich ook wondjes gekrabt. De DA dacht dat het van een beet van een beestje geweest zal zijn dat jeuktje, maar we vinden ook kleine wondjes terug over zijn hoofd. We dachten te kijken hoe het evolueerde want ze lijken te verdwijnen en als ze gewoon allemaal genezen en geen nieuwe komen, dan is er, dacht ik, geen probleem. Maar als ik dit hier lees....
Hij heeft het wel nog nooit eerder gehad, ook geen wonden behalve toen hij aangevallen geweest is, wat wel normaal is. En hij is dus een jaar, dus als hij een ziekte zou hebben, zou hij het dan als kitten ook niet gehad moeten hebben? Of is de kans nu veel groter omdat hij met Luis speelt? Luis heeft helemaal niets. We vroegen ons al af of die wondjes (ze zijn echt enorm klein, speldekopjes) van het spele met Luis kwamen, maar we konden dat maar moeilijk geloven.
Denk je dat dat ook zoiets zou kunnen zijn? Hij krabt wel niet achter zijn oren open, hij kan wel gewoon krabben zonder een wonde te veroorzaken, hij heeft gewoon een keer een hele wonde gekrabt, wss door jeuk, dat lijkt wel logisch.

Ik hoop dat het gewoon geneest en dat er niets ernstig aan de hand is, natuurlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie