Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Lotte en Thijs
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2010 11:56

Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Lotte en Thijs »

Hai allemaal,

Onze kat Migo is al een tijd (2mnd) behoorlijk ziek. Er werd eerst aan een vergiftiging gedacht. Wat in ieder geval zeker is is dat zijn blaas is ontstoken. Dat is vastgesteld toen hij is geopereerd (in eerste instantie zocht da en wij het in de darmen omdat we hem hebben zien poepen met bloed, hij had erg veel moeite met poepen) verder weet ik t echt neit meer.

Een internist heeft naar zijn dossier gekeken en die leek toch naar de stolling te blijven kijken maar we hebben al tijden geen bloed meer gezien.
Aangezien we al heel veel geld hebben uitgegeven en niet meer goed weten wat we moeten doen post ik hier even zijn "ziekteverloop" met behulp van t dossier van da.
Ik heb t wat proberen te verduidelijken en zo kort mogelijk proberen te houden. Ik zou t fijn vinden als iemand het herkende en een idee heeft. We willen migo heel graag bij ons houden.

9-7 moeilijke stoelgang/ urine vers bloed aan anus
Anaalklieren goed, geen poliep, Migo krijgt pijnstilling en antibiotica

13-7 anus ziet er schoon uit. Gaat matig, ligt veel , eet en drinkt goed

15-7 plas urine met bloed gevonden, diarree,
Rectumscopie gedaan: klein beetje bloed in darmen gevonden verder niets
daarna Migo geopereerd: blaas sterk rood gekleurd, rode urine, blaaswand bij uitgang dik en rood, biopsie genomen van blaaswand en zwelling naast anus, forse milt

16-7 gaat redelijk, eet goed, plast goed (wel nog rode urine) ontlasting normaal
Alle uitslagen (bloed pmk urine) geen tumorcellen te vinden, blaas ontstoken

19-7 geen verbetering, bloed uit anus en in urine, migo blijft persen op de anus (komt vocht met
Lichtrode kleur uit) migo krijgt antibiotica

20-7 gaat ietsje beter, kijkt beter uit de ogen , iets meer reactie
Migo krijgt Vitamine K , we spuiten zelf om de dag een ampul

26-7 drupt soms nog bloed, geen plasjes meer, gedrag soms verbeterd

2-8 gaat beter, migo is wat levendiger, perst nog uit anus, urine is wat donker, migo krijgt nog
antibiotica en nog steeds om de dag vitamine K

10-8 het gaat iets beter maar migo begint overal in huis te plassen, geen bloed meer te zien, dierenarts denkt aan een gedragsprobleem. We stoppen met de vitamine k en hij krijgt cystease (supplement voor blaaswand)

19-8 het gaat goed, speel weer en eet goed, vandaag laatste pijstiller

24-8 het gaat veel slechter zonder pijnstiller, weer aan pijnstiller en antibiotica

25-8 het gaat meteen beter, geen plasjes meer

27-8 het plassen in huis is weer terug, Migo heeft veel pijn bij het plassen en gromt, hij eet nog wel , hij krijgt nu pijnstiller (iets meer ) en elke dag cystease, hij verstopt zich het grootste deel van de dag en doet weinig
..
Alvast hartelijk bedankt voor alle reacties, liefs lotte
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Adriana »

dag lotte en welkom ;-) op het Forum!
wat een vervelend probleem, we zijn geen dierenartsen, zien het dier niet maar hebben met zijn alle wel erg veel ervaring en denken graag met jullie mee.

om te beginnen: wat krijgt Migo precies per etmaal te eten en drinken (incl eventuele snoepjes, vitaminepasta's etc..)? en als je veranderd hebt, de afgelopen maanden ongeveer?
is zijn ontlasting ooit onderzocht op tal van enge dingen/beestjes/etc?

hij reageert blijkbaar op antibiotica, dus die diagnose gedragsprobleem... ? ..

krijgt hij vitamine c?
heb je ooit collodiaal zilver (huisdierendokter) toegepast?
waar in Nederland?
heb je een overzicht van de waardes van zijn bloedonderzoek?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lotte en Thijs
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2010 11:56

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Lotte en Thijs »

Hai Adriana
Bedankt voor je reactie en het lezen van het verhaal. Ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn maar die weet t ook niet. Het is in ieder geval een vreemd verhaal (volgens 2 dierenartsen en internist) dus vandaar dat ik het op internet wilde zetten, mischien herkent iemand iets.

Hij krijgt geen vit c. Het enige wat we geprobeerd hebben is pijnstilling, vit k en cystease en antibiotica. De ontlasting is ook niet onderzocht. de urine wel. de bloedwaarden weet ik zo niet. In het dossier staat "Microscopie: 1:Slierten waarin vrij veel resten van pmk's (onsteking?) 2: Bloed, geen andere cellen. 3.: achtergrond wsch restant bloed. Geen andere cellen. Conclusie: Geen /te weinig representatieve cellen (volgens mij gaat t om tumorcellen).
Blaas: aanduiding voor ontsteking.

Volgens mij drinkt hij iets minder nu, de urine is donkerder en ik zie m niet meer zoveel drinken. Dus ik wil nu eerst zorgen dat hij meer vocht binnenkrijgt. Alleen nog blikvoer (van da), en af en toe wat aangelengd en ik spuit wat in zijn bek. Als hij niet opknapt wil ik maandag mischien nog een ampul vit k geven, om te kijken wat dat doet

Hij is wel in maart verhuisd, een nieuwe kat erbij (ze zijn nu met drie) en een nieuw mens (ik, hij is van mijn vriend en wij zijn samen gaan wonen) en andere brokjes (smilla light en af en toe wat vlees, die andere twee zijn wat dik hij at eerst gourmet brokjes)
Hij leek t erg fijn te vinden in zijn nieuwe huis, meer ruimte en lekker buiten spelen. (daarom dachten we en de da aan vergiftiging, hij gaat van de plaats af en struint door de buurt, nu is ie natuurlijk al twee maanden binnen) en de omgang met andere nieuwe kat en zijn zusje is prima.
t kan natuurlijk ook zijn dat het een vergiftiging was en dat hij daar wat aan overgehouden heeft.

Mag ik zomaar vit c geven? Ik wil best vanalles proberen, als t maar geen kwaad kan.
Heel erg bedankt voor t weer lezen van lang verhaal. liefs Lotte

oh, we wonen in Eindhoven by the way..
Laatst gewijzigd door Lotte en Thijs op 28 aug 2010 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lotte en Thijs
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2010 11:56

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Lotte en Thijs »

oh, we wonen in Eindhoven by the way..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Adriana »

is er ooit een goed bloedonderzoek gedaan? daaruit kun je veel afleiden en ook erg veel wegstrepen en bloedonderzoek is doorgaans de start van het zoeken naar een oorzaak als niet onmiddellijk op zicht/ad buitenkant duidelijk is wat er aan de hand is....

wat voor da-blikvoer is dat?

doe maar voorzichtig met vitamine K trouwens...

vit c kan geen kwaad en helpt zijn immuunsysteem.
wij gebruiken daar ontzuurde vit c poeder voor (speldenknop) van de apotheek of vitamine winkel. kijk uit, alleen dat spul en geen bijgevoegde opleukstofjes..

en hoe lang krijgt hij al antibiotica? en wat?

cystease helpt best wel goed bij idiopatische blaasontsteking, maar die wordt dan toch wel ergens door veroorzaakt.. stress?

hoe hard is zijn ontlasting eigenlijk?

en ja, ik kan me voorstellen dat dit de afgelopen maanden een lieve duit heeft gekost..

zou het kunnen zijn dat hij stijf staat van de stress en als gevolg daarvan gaandeweg allerlei klachten heeft gekregen?
krijgt hij genoeg aandacht en spelen jullie vaak met hem? zit ie vaak op schoot?

heb je een goed gevoel bij je dierenarts? toont die initiatief? denkt ie mee en zoekt hij ook zelf verder?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lotte en Thijs
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2010 11:56

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Lotte en Thijs »

Ik denk niet dat hij stijf staat van de stress. Hij was energiek en leek ons gelukkiger dan ooit omdat hij zo fijn buiten speelde (voorheen op flat)Ik vond de klachten ook best wel acuut. We hebben heel veel aandacht en tijd aan hem besteed (en nu nog) en mijn kater deed ook erg lief tegen hem toen hij ziek werd, het lijken vrienden geworden. Mijn vriend werkt minder dan ik dus hij zit ook niet lang alleen. Ik merk wel dat hij t fijn vind om in alle rust te eten. Hij lijkt nu iets gevoeliger/gestresster te zijn nu hij ziek is.Maar in het begin heeft hij zijn eigen kamer gehad zodat de rest hem niet lastig kon vallen maar daar zijn we mee gestopt toen hij wat opknapte. Is ook erg saai voor hem.
Het eten van de dierenarts is Hill's prescription diet a/d. Daar zitten extra voedingsstoffen in om te herstellen.
Vitamine C lijkt me een goed idee, en ik heb ook gekeken naar dat colloidaal zilver, dat lijkt me een goed plan. Ik zag ook nog eurologist bij blaasontsteking.
De antibiotica zat in een spuit en heet convenia. (drie spuiten gehad)
zijn ontlasting vind ik redelijk normaal maar aangezien we er drie hebben kan ik alleen wat zeggen over de poepjes waarvan ik zeker weet dat ze van hem zijn.
Laatst gewijzigd door Lotte en Thijs op 28 aug 2010 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Lotte en Thijs
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2010 11:56

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Lotte en Thijs »

de dierenarts heeft niet veel plannen meer. De stollingsfactor van het bloed moest onderzocht volgens de internist die per fax geraadpleegd is. Dan moet ie naar t dierenziekenhuis. aan de ene kant raadt da dus dat aan maar aan de andere kant zou hij dan ook nog moeten bloeden, wat niet zo is en waar da verbaast over was. Ik heb wel aangegeven dat er op de kosten gelet moet worden, we zijn bijna 800 eur verder en we zijn niet rijk. Een stollingsonderzoek lijkt mij niet echt de oplossing, het spreekt elkaar tegen.
Mijn vriend wil graag naar andere da dus ik denk dat we dat ook maar gaan doen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door castratenkoor »

Hills A/D is goed om na een operatie aan te sterken, maar niet goed voor blaas en nieren, dus niet lang achter elkaar blijven geven.
Als hij gromt bij het wildplassen denk ik aan blaasgruis en/of blaasstenen/nierstenen.

Ik zou inderdaad naar een andere da - en dan wel alle uitslagen meenemen, anders moet die weer opnieuw beginnen, nodeloos voor de kat en niet goed voor de portemonnaie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Adriana »

http://www.uwhondenkat.nl/katten/dieren ... =Eindhoven
even gekeken bij de vermeldingen over de da's in Eindhoven, Tongelre heeft drie positieve van dit jaar..
lees de topics over nierstenen even door, missch herken je iets en je kunt altijd pb sturen naar een personeeltje voor meer info..
via de zoekfunctie rechtsboven en dan 'nierstenen' invoeren
huisdierendokter heeft ook vergruizingsspul zou het indd die kant op gaan, ooit echo-onderzoek gehad? ooit foto's gemaakt van de nieren?
als je zelf toch kip eet, geef hem dan klein beetje rauwe kip, prima om aan te sterken en als ie het lust, beetje licht gestolde eidooier is ook erg goed, maar geen eiwit!
k zou op dit moment voorzichtig zijn met a/d, wat dinie/castratenkoor ook al zegt. dat bloed komt ergens vandaan en hij is ook gewoon echt ziek, lijkt me. ook niet al te lang wachten met bezoek aan andere dierenarts.
check al je gegevens even en vraag desnoods gewoon nog een uitdraai bloedonderzoek van je dierenarts als je die niet meegekregen hebt.
euro 800,- en geen goeie diagnose en heleboel gedoe.. k zou daar niet vrolijk van worden en arme Migo ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lotte en Thijs
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2010 11:56

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Lotte en Thijs »

bedankt, ik heb meteen gewone blikjes van Hill's gehaald net.
Hij heeft nu wel constant pijn, het is heel zielig. Voordat hij op de bak gaat is het het ergst.
naderhand lust hij wel een snoepje (tempations) maar hij bromt nog steeds als hij geaait wordt, dat deed hij nooit.
Gisteren heeft hij me zelfs in mijn hand gebeten omdat ik hem aaide, is niks voor hem
Lotte en Thijs
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2010 11:56

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Lotte en Thijs »

we vinden t nu zo erg dat we maar naar de dierenarts gaan. Onze eigen dierenarts heeft spoeddienst. Hopelijk blijkt dat een voordeel. Hij lag gewoon in de kattenbak te liggen en grouwt echt van de pijn.
Ik laat nog iets weten (waarschijnlijk later want ik hoor naar een etentje te gaan..)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Ilone »

Ach, dat arme bewestje stikt van de pijn...
Urine was al een keer nagekeken he?
Is er al een echo of foto gemaakt?
Wat Adriana en Dinie al zeggen, blaasgruis/stenen en/of nierstenen.., klinkt mij zo gek nog niet!
Vreemd dat er nog niks is gevonden. Ik zou in jouw geval ook bij een andere DA langsgaan.
Sterkte en succes ermee!

* Ik lees nu je laatste bericht, goed dat jullie toch nu naar de DA gaan.
Ik hoop dat er wat uitkomt!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Dafpoetser »

Och arme....ik heb geen medisch advies...maar wil jullie en Migo alle goeds wensen!
Een dier hoort niet te lijden....snel beter worden!!!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Dat hij gromt en hij in je hand bijt...allemaal tekenen van pijn tijdens het plassen.
Ik denk ook aan blaasgruis of stenen.
Bij Bella werd in haar plasje ook nooit gruis gevonden maar tijdens een operatie zat haar blaas vol met gruis. Misschien een second opinion bij een andere dierenarts? Ik vind het wel vreemd dat jullie dierenarts die optie heeft uitgesloten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lotte en Thijs
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2010 11:56

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Lotte en Thijs »

Hai lieve mensen, bedankt voor jullie aandacht.
Helaas hebben wij besloten Migo in te laten slapen. We stonden voor twee keuzes, inslapen of nog een operatie met onzekere uitkomst. Toen we bij de da aankwamen bleek dat Migo een volle blaas had en zijn urine niet kwijt kon. Als we niets deden zou hij sowieso snel sterven.
Omdat hij al zoveel geleden had en t er niet goed uizag hebben we m in laten slapen. De da kon het niet loslaten en heeft ons om toestemming verzocht Migo na zijn dood open te maken en te zien wat er was. Dit vonden we goed omdat er mischien ooit een kat baat bij kan hebben.

Uiteindelijk had hij een gezwel tussen zijn anus en urineweg. De urineweg was dus van de buitenkant dichtgeduwt. Dit had geleid tot zoveel persen dat er bloedingen in zijn maag ontstonden.
Ook lijkt het er een beetje op dat hij zelfs urine in zijn darmen heeft geperst waar het er daardoor naar buiten kwam , door de anus. Dit is vreemd maar het leek erop.
Dus nu zijn de bloedingen in zijn blaas verklaart, samen met alle plasjes en pijn. Alleen de vochtige substantie in de darmen en t bloed in de darmen is nog vreemd. Het gezwel gaat nog voor onderzoek opgestuurd worden, er was eerde bioptie op gedaan maar daar kwam niets uit omdat dat alleen vocht was. Het gezwel was stug van structuur.

Wij hebben net onze mieg begraven, we hebben m na de autopsie weer meegenomen. Het voelt niet goed, t beest was 5 jr en had zo'n lol in zijn leven. Wij konden t lijden niet meer aanzien en wilde m niet nog door een operatie met onzekere uitkomst duwen.

Bedankt voor alle steun en advies, het heeft me (en mijn vriend) wel geholpen op een moeilijke dag.

Liefs Lotte en Thijs
Plaats reactie