Klitten in de vacht

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Edwin71
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2010 13:10

Klitten in de vacht

Bericht door Edwin71 »

Hallo Allemaal,
Mijn kat heeft sinds kort klitten in de vacht achter op de rug bij de staart het ziet er niet echt fijn uit en als ik probeer te kijken/onderzoeken wat er is bijt hij van zich af.
Wat kan het zijn en wat kan ik er aan doen?

Groetjes, Edwin.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Klitten in de vacht

Bericht door Queen »

Misschien is werkhandschoenen aan en iemand erbij vragen die de kat even vasthoudt. Dan heel voorzichtig proberen met een speciale kam en borstel de klitten te verwijderen. Zo te lezen heb je dat nog niet eerder gedaan. De klitten kunnen ontstaan door aanhalen (draaien van de vingers gaat ongemerkt) en het likken/schoonmaken dat hij zelf doet. Andere optie zou kunnen zijn om het achterste deel te laten wegscheren als kammen/borstelen echt niet gaat.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Klitten in de vacht

Bericht door Ilone »

Even een paar vraagjes:

Wat voor kat is het? (half)langhaar? Of kort?
Heeft de kat overgewicht?
Hoe oud is de kat?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
otta
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2010 19:48

Re: Klitten in de vacht

Bericht door otta »

Hallo. Mijn kat heeft precies hetzelfde. Het is een echte buitenkat die op twee adressen woont en terug van vakantie zag ik bij hem (het?) op de rug bij staart harde plukken overeind staan. Ik probeerde te kammen, maar er was geen doorkomen aan. Ik heb de harde stukken weggeknipt (de kat met zoete woordjes geruststellend, toen liet ie 't toe). De vacht is op dat stuk dik, wat pluizig en rommelig. Hij heeft ook 'roos', wat zou kunnen wijzen op een schimmel (dat is mensenroos immers ook). Ik kijk even of het vanzelf weggaat en ga anders maar naar de dierenarts.
Heb jij al iets ondernomen intussen?
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Klitten in de vacht

Bericht door Queen »

Op deze site is er genoeg te vinden over dit onderwerp.
En als je er dan nog niet uitkomt..... naar de dierenarts want de kat heeft er pijn van.
Succes.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Klitten in de vacht

Bericht door Catfish »

Ik heb een kat gehad dit dit ook altijd had, dat bleek aan de RC voeding tegen blaasgruis te liggen. Af en toe moest ik echt knippen naast het vele kammen...
Maar je kat heeft er echt last van, als het niet zelf lukt (niet te lang met een kam blijven prutsen, doet pijn!) proberen te knippen scheren. Lukt sit zelf niet, naar een trimmer die ook katten gewend is te trimmen, De huid van een kat in namelijk veel dunner dan een hond, de trimmer moet daar ervaring mee hebben.
Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Klitten in de vacht

Bericht door daantje »

Van onze 4 dames heeft 1 hier ook last van. Ik heb geen idee hoe deze klitten ontstaan, ik kan regelmatig en zo opeens zitten er klitten. Onze Biebs is een heel gewonen HTK, dus geen langharige vacht of iets wat moeilijk te onderhouden is.
Ik knip de klitten er maar steeds uit, blijf haar zeker op de achterhand goed kammen en voor mijn gevoel kan ik verder niet veel meer doen. De andere 3 meiden hebben dit nooit.
Snap er zelf ook niet echt veel van :???: . Lastig is het wel ;-) .

Voor jou is het extra lastig omdat je niet echt iets mag doen bij je poezel. Mag je wel kammen? Ik heb nl. sinds kort een speciale kan (furminator) die de ondervacht weghaalt, en dat werkt (tot nu toe) echt geweldig!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Rob13
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2011 18:57

Re: Klitten in de vacht

Bericht door Rob13 »

L.S.
Mijn ex-kater Jamy is in september verleden jaar weggelopen en vandaag op werelddierendag kreeg ik bericht dat hij gevonden was, ik heb hem opgehaald in het asiel, hij was erg mager en zit onder de klitten ik wil hem nu nog niet meteen onder handen nemen, om stress te voorkomen en wat ik uit bovenstaande berichten lees, kan ik maar het best naar de dierenarts met hem gaan.

Groet Rob.
manon3

Re: Klitten in de vacht

Bericht door manon3 »

Nou Rob, ongelofelijk dat je kater weer bij je terug is na 1 jaar en dat nog wel precies op Dierendag. :grin:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Klitten in de vacht

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook dat een DA je het beste verder kan helpen.
En hoe sneller hij weer beter in zijn vachtje zit, hoe beter lijkt me. Dan kan ook het geestelijke herstel beginnen.

Super dat je hem terug hebt!
Heb je al die tijd blijven hopen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie