Mijn kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Mijn kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door Jip »

Mijn kat Jip gaat sinds wij een kattenluik met chip hebben alleen nog maar buiten poepen en plassen. Er staat een bak, maar hij gaat er niet meer op. Nu willen wij een kitten erbij nemen maar dan moet ik de eerste tijd het kattenluik dicht houden. Helaas werkt het luik met chip niet zo dat hij alleen met chip naar buiten kan. Het werkt zo: 'iedereen' kan naar buiten en alleen met chip kan je naar binnen. naar buiten met chip is dus niet in te stellen. Maar de kitten mag niet naar buiten (zeker in het begin niet). Kan mijnkat alsnog weer op de bak, of gaat dit problemen geven?
Groetjes, Nicole
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Mij kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door Queen »

En Nicole? Hoe gaat het nu met Jip, het kattenluik en het buiten zijn behoeften doen? Heb je er intussen een kitten bij genomen? Ben heel nieuwsgierig wat je besloten hebt. Misschien wil je het ons even laten weten.
Gr Q
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: Mij kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door Jip »

Hoi, ja wij hebben inmiddels een kitten erbij (Mick). Wij hadden eerst het luik een paar dagen dicht gedaan zodat Jip alleen maar naar buiten kon wanneer wij thuis waren. Maar daar voelde hij zich niet plezierig bij, hij ging trouwens wel al plassen op de bak. Toen bedacht mijn man om er eenzelfde kattenluik bij te kopen en er een sluis/gang van te maken. Nu moet hij dus door 2 luiken voor hij buiten is, maar dit werkt heel goed! Tis wel een dure grap (2 van die luiken die op een chip werken) maar dat hebben we er wel voor over. Ze zijn ook al goed gewend aan elkaar. Heel even gromde Jip naar die kleine maar nu zijn ze telkens samen aan het spelen en al 2 keer bij alkaar geslapen in de stoel. Als die kleine te druk/speels is gaat Jip gewoon naar buiten om in een boom te slapen. 1 keer zat Mick trouwens wel ook in de sluis en kon hij dus ook naar buiten. Gelukkig was ik thuis en kon ik he er gauw uithalen. Hij rende zo hard achter Jip aan en zat dus dichtbij in de buurt zoadat hij in die ene seconde dat t luik opnblijft mee naar binnen kon glippen. Volgende week laat ik die kleine inenten en meteen ook chippen want het is wel een kitten die zo buiten is. Hij wil heel vaak naar buiten om in de aarde tussen de plantjes te spelen. Maar voor je het weet is ie weg!
Dus probleem kattenbak/buiten plassen ed is opgelost nu maar hopen dat Mick niet wegloopt mocht hij de kans een keer krijgen om toch weer mee te komen in de sluis. Of was het 1 keer toeval?!?!?

Zo voldoende info?

Groetjes, Nicole
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Mij kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door Queen »

Jullie zijn goed bezig geweest zeg.
Gefeliciteerd met de kleine.
Katertje he begrijp ik uit je bericht. Hoe oud?
Zou 'm goed in de gaten houden en hem inderdaad binnen houden totdat hij gecastreerd is.
Of het eenmalig is geweest kan ik niet beoordelen, maar het zijn ondeugden hoor.
Veel plezier en geluk ermee.
Gr Q
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: Mij kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door Jip »

Ja het is een katertje van 10 weken. En het gaat nu zo leuk samen. Jep, de oudste dus, is nu ook veel vaker weer thuis omdat hij het zo ook veel gezelliger vindt. Niet dat wij geen aandacht geven, maar samen spelen en zelfs slapen is veel leuker. En die keline lijkt ook nog eens erg op Jip, dus zijn het net 2 broers.

gaat dus helemaal goedkomen en ik ben blij dat we hebben doorgezet en dat we het zo gedaan hebben!

Nicole
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mij kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

super dat het helemaal van een leien dakje gelopen is, en je maakte je nog wel zorgen over bench en zo... :-)
Wel goed dat het ineens goed gaat en dat Jip dus geen weken binnen moet blijven om de koppeling te laten slagen. Dat maakt het hem toch een stuk gemakkelijker he. :-)

Ik weet dat niet iedereen voor een halsbandje (met adreskokertje) is, maar je zou het kunnen overwegen bij Mick omdat hij dan niet door goedbedoelde mensen in huis genomen zou worden moest hij er toch vandoor gaan. Ik voel mij toch een stuk zekerder als ik weet dat mensen kunnen zien dat het geen zwerfkatje is. Van kittens denken ze dat nogal snel en een chip zien ze niet he. Het is natuurlijk steeds beter te zien dat hij nog binnen blijft, maar je kan je beter op het ergste voorbereiden.
Eens hij zo goed als volgroeit is, zo'n jaar oud, dan kan het bandje weer af want dan weet iedereen normaal we dat hij een thuis heeft en komt hij mss beter naar huis.

Ik heb nooit problemen gehad met weglopende kittens, maar dat wil niets zeggen. Het zou goed kunnen dat hij achter Jip aan gaat maar hem ergens kwijt speelt en de weg niet meer weet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: Mijn kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door Jip »

Ja ik heb bij Mick ook zo'n halsbantje met belletje enkoker om gedaan. Ik ben er ook geen voorstander van, maar ja het is niet anders. Anders denken mensen dat hij een zwerfkat is. Gelukkig komt het slechte weer eraan. Dan hebben ze minder behoefte om buiten te komen. En als die kleine naar buiten gaat, ben ik er wel altijd bij om in de gaten te houden!

Groetjes, Nicole
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Ik doe het belletje altijd ervan af. Ik vind niet dat je een kat moet horen aankomen, vind het zielig dat ze dan niet meer kunnen sluipen, en ik vind het gewoon niet passen.

Ze doen ook een stuk minder moeilijk over het bandje als het geen lawaai maakt...;-)

Hopelijk blijft het gewoon binnen he. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
PenT
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:17

Re: Mijn kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door PenT »

Toen bedacht mijn man om er eenzelfde kattenluik bij te kopen en er een sluis/gang van te maken. Nu moet hij dus door 2 luiken voor hij buiten is, maar dit werkt heel goed!
We zijn al tijden op zoek naar een dergelijk systeem, we hebben namelijk erg veel last van tocht dat door het kattenluik heen komt.

Zou je wat foto's of een technische tekening kunnen plaatsen van jullie sluis systeem?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een Staywell hondenluikje - die valt dicht met een magneet.
Veel minder toch dan met de vorige. De katten hebben er in het begin wel aan moeten wennen die ferme klik als ze erdoor waren.
Enige nadeel is dat de slotjes niet bestand bleken tegen het geweld van een kat (Teun) die echt naar binnen wilde. Ik had hem buiten gezet omdat ik mijn boa's ging voeren, luikje op slot.
Daar was hij het niet mee eens ens met een enorme knal vloog het hele slotje eraf, echt gebroken.
Ik kan ze nu nog wel binnen of buiten sluiten door een houten plaat voor het hele paneel te schuiven.
Vooral handig met oudjaar als ze vanwege vuurwerk niet in de ren mogen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2010 12:49

Re: Mijn kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door Jip »

Ik zou je graag een foto laten zien, maar ik krijg het niet voor elkaar via dit forum.
Kan je mij uitleggen hoe ik een foto aan een berichtje plak. Als ik op Img druk word ik niet veel wijzer :edoh: . Erg he?! :oops:
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Mijn kat doet alles buiten maar nu kitten erbij

Bericht door Queen »

Jip kijk eens naar kattenfoto's plaatsen 'stap voor stap'! Of vraag Ronald (admin) om zijn hulp tis een kanjer!
Gr Q
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Plaats reactie