Kan een kat goed alleen zijn?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
presley

Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door presley »

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum en heb een vraag: Heb vorige week een hele lieve rustige kater van 2 jaar uit het asiel gehaald.

Nu hij een week bij mij thuis is merk ik dat ie wel heel rustig is en veel slaapt, kan natuurlijk ook zijn omdat hij aan de nieuwe omgeving moet wennen.

Over twee weken zit mijn vakantie erop en dan moet ik weer naar het werk. Heb een gemiddelde werkweek van 38 uur.

Op internet heb ik veel gelezen over het wel of niet goed alleen kunnen zijn van een kat. De ene keer wordt er aangegeven dat een kat het niet erg vind om alleen te zijn, de andere keer lees ik dat je het beste 2 katten kunt aanschaffen.

Omdat ik uiteraard het beste voor mijn kat wil, wil ik graag weten wat nu juist is. Kan een kat goed alleen zijn met krabmeubel en speeltjes e.d.?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan het best vragen waar je hem gehaald hebt of hij goed met andere katten kan of liever alleen is. Daar zullen ze dat normaal wel weten.

Als hij liever alleen is, doe je hem geen plezier met een andere kat, integendeel. Dan kan je beter wat speeltjes zoeken die uitdagend zijn of die 'terugspelen'.
Als hij goed met andere katten kan, kan je hem beter een speelkameraadje geven. Mss is een kitten iets te druk voor hem als hij veel slaapt. Je zou dan voor een kater van zijn leeftijd of iets jonger kunnen gaan.

Wil hij wel spelen als je met hem speelt of boeit het hem niet en wil hij enkel slapen? Het is wel gezonder als ze wat actief zijn he, mss dat een speelkameraadje hem wat losser zou krijgen. Maar het kan natuurlijk nog de aanpassing zijn.

Ga eens navragen wat ze zeggen waar hij vandaan komt! Daar kunnen ze beter zeggen hoe hij is. Elke kat is anders, en als hij in het verleden steeds alleen gelaten is, is er veel kans dat hij een andere kat niet aanvaard. Als je voor een 2 kat zou gaan, zoek dan echt 1 die een karakter heeft dat goed bij hem aansluit. Als je een erg wilde en speelse kat neemt vind hij dat wss niet zo leuk als een rustig type waar hij soms eens mee kan spelen maar waar hij ook rustig samen mee kan slapen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
kim_kat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:03
Locatie: Venlo-Blerick
Contacteer:

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door kim_kat »

Ik heb eerst ook een half jaar een katje alleen gehad, maar ik vond dat zielig en daarom heb ik er nog 1 aangeschaft omdat ik ook 32 uur werkte (nu heb ik immidels al een 3e:D)

Normaal kan een kat heel goed alleen zijn, ze slapen smiddags best wel veel! Ik denk ook dat het aan jezelf ligt want ik vond het zielig dat ze alleen was terwijl ze zichzelf misschien niet alleen voelde! Ze stond me altijd op te wachten aan de deur toen ik terug kwam van het werk, maar dat doen ze nu allemaal dus.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door Cari »

Je moet je niet afvragen kan een kat alleen zijn, maar wil een kat alleen zijn. De meeste katten stellen gezelschap op prijs. Op een bovenwoning is het leven zonder ander levend wezen in huis, verschrikkelijk geestdodend en dus triest.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
carneille
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jul 2010 10:49
Locatie: Rotterdam

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door carneille »

Katten kunnen heel goed alleen zijn is mijn ervaring. Ze slapen inderdaad veel, maar als er vers voer en water staat, leuke speeltjes aanwezig zijn en hij/zij overal kan 'schooieren' is er niets aan de hand. Ik moet erbij zeggen dat ik 's-avonds/'s-nachts en weekeinden nagenoeg altijd thuis was. Ik vind er niets triests aan. Misschien wil je kat wel lekker alleen zijn! Het gaat er ook om wat je zelf wilt. Volg je hart zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door Flo_o »

Ik vind het ook niet triest, maar onze poes kan dan ook goed alleen zijn. Bovendien slaapt ze overdag veel en heeft ze veel vensterbanken om op te zitten en naar buiten te kijken (haar favoriete hobby 8-)). Maar het ligt maar net aan het karakter van je kat, sommigen kunnen er absoluut niet tegen en gaan de boel slopen, dus dan is het verstandig om er een 2e bij te zetten. Ik denk ook dat je dit niet kunt weten na 1 week, de eerste paar weken is het toch wennen en pas later zie je echt wat voor karakter je kat heeft (tenminste, dat is mijn ervaring).

Ik vind trouwens wel dat je hier nogal laat mee komt, aangezien je fulltime werkt. Heb je daar van tevoren helemaal niet bij stil gestaan?

Wij werken ook fulltime maar we hebben daarom dus ook specifiek gezocht naar een kat die daar goed tegen kon en (ook in het gastgezin met 8 andere katten) liever alleen was.

In ieder geval veel succes!

x Flo
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door castratenkoor »

Deze vraag is niet een twee drie te beantwoorden. Zoals al meerderen hebben geantwoord, hangt het van het karakter van de kat af.
Bij de aanschaf had je beter meteen kunnen vragen naar een kat die liever zonder andere katten is.
in het asiel beoordelen ze het gedrag van katten ten opzichte van andere katten en krijg je ook vaak een advies welke katten goed met elkaar overweg kunnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ken ook veel katten die alleen zijn opgevoed en dat zijn bijna allemaal slapers, de hele dag door.
Ik zou zo geen kat willen, ik vind dat veel te zielig. Het leven is meer dan slapen alleen, hoe leuk dat ook is.
Volgens mij wordt zo'n kat ook slaper omdat er de hele dag niets anders te doen is. En dan heb je hem zo gekweekt. En natuurlijk is hij daar dan gelukkig mee, katten zijn harde dieren en schikken zich in de situatie (de meesten, maar niet allemaal!) zeker als ze het van jongs af aan gewoon zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat als hij anders was opgevoed hij niet blijer was geweest. In mijn ogen is een actief leven met een speelkameraadje en samen slapen en wassen, een heel stuk waardevoller dan een heel leven slapen.
Dus ik weet wat kiezen --> zoveel mogelijk sociale katten.

Er zijn natuurlijk altijd katten die al miskweekt zijn, en dan is het vaak te laat. Maar als ze je niet kunnen vertellen waar je hem gehaald hebt of hij sociaal is of niet, kan je het enkel maar uittesten. Als hij geen andere katten (meer) wil, moet je dat respecteren, dan is het zo. Maar je kan dat niet na 2 weken weten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door Flo_o »

pearlsofpassion schreef:Ik ken ook veel katten die alleen zijn opgevoed en dat zijn bijna allemaal slapers, de hele dag door.
Ik zou zo geen kat willen, ik vind dat veel te zielig. Het leven is meer dan slapen alleen, hoe leuk dat ook is.
Volgens mij wordt zo'n kat ook slaper omdat er de hele dag niets anders te doen is. En dan heb je hem zo gekweekt.
"Een gemiddelde dag bestaat uit meer dan vijftien uur slapen en dommelen"

Claire Bessant - De kattenfluisteraar (blz. 60)


Lynn slaapt niet eens 15 uur, en met slapen bedoel ik niet diep in slaap maar gewoon zitten/liggen met haar ogen dicht. Bij elk geluidje of beweging van iemand richting keuken springt ze op en 's avonds loopt ze de hele avond door het huis. Ook speelt ze regelmatig heel leuk in haar eentje. Dus ik vind slapen niet zielig en al helemaal niet "miskweekt" :???:. Veel slapen is normaal en als een kat geen behoefte heeft aan gezelschap van een andere kat en liever alleen is zoals Lynn, dan krijgt ze van ons gewoon alle aandacht. Ze komt echt niks te kort en we hebben haar niet zo ''gekweekt''. Ik weet verder niet hoe ze is opgevoed en opgegroeid, maar wij bieden haar in ieder geval zoveel mogelijk afleiding en aandacht als we kunnen. De vloer ligt bezaaid met speeltjes, krabton, krabmat, krabdoos, catnipkussentjes, cat-it massageding, piepende muisjes en een voerbal met brokjes, maar 80% vd tijd toont ze daar gewoon geen interesse voor. Ze heeft 1 favoriet kussentje en een kleedje op de leuning van onze bank waar ze bijna altijd ligt. En anders zit ze op de slaapkamer op de vensterbank naar de vogels van de buurman te kijken. Geen slecht leven al zeg ik het zelf... Rustig dat wel, maar absoluut niet zielig.

Edit: Owja, en ook nog een kartonnen envelop waar ze altijd op zit (ging ze ineens op zitten toen ik aan het opruimen was), die heb ik ook maar laten liggen voor ons zwervertje.... :lol:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door pearlsofpassion »

Flo, ik had het ook helemaal niet over jou!

jullie hebben juist een kat gekozen die graag alleen is, jullie hebben ze niet zo gekweekt. Het is super goed dat je precies zo een kat kiest als je er maar 1 wilt.
Maar een kat die mss wel met soortgenoten samen wil leven, express alleen steken, daar ben ik echt niet voor.
Tuurlijk is Lynn wel actief en houdt ze zich alleen bezig, ze wil dat zo zelf het liefst. Het is haar eigen keuze en niet de jouwe, en daar zit 'm het verschil. Je kan er niet vanuit gaan dat elke kat dat het liefst wil en dat ze zichzelf zouden bezig houden. Er zouden er velen helemaal wegkwijnen endaardoor heel veel slapen zodat je het niet eens merkt.

Ik heb zeker nooit willen beweren dat jullie Lynn onrecht zouden aandoen!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door Flo_o »

Ik weet wel dat het niet persoonlijk bedoeld was ;) Ik snap ook wat je bedoelt en ben het daar helemaal mee eens. Je moet een kat/kitten niet ''weghouden'' bij soortgenoten terwijl je niet weet of dat de kat ten goede komt (meestal dus niet). En dat hij dáárom later niet meer met anderen wil zijn, maar dat hij misschien veel gelukkiger was geweest als ie wel met anderen was opgegroeid.

Bij Lynn is dat misschien vroeger wel gebeurd, of het zit gewoon in haar karakter of komt doordat ze gezworven heeft, ik heb geen idee. Ik wil ook gewoon even duidelijk maken dat veel slapen voor de meeste katten doodnormaal is, en dat dat niet meteen hoeft te betekenen dat een kat dat doet uit verveling, omdat 'ie niks te doen krijgt of eenzaam is. De ene kat slaapt nu eenmaal wat meer dan de ander. En dan vind ik de uitdrukking ''miskweekt'' gewoon niet zo passend.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door castratenkoor »

Net als Flo_o vond ik de redenatie niet zo gepast en zelfs kwetsend tegen mensen met 1 kat.
Ik ben ervan overtuigd dat Lynn en bv Tommie van Rob het niet beter hadden kunnen treffen.
Voor beide dieren ben ik heel blij dat ze een veilig en liefdevol thuis hebben.

Als je een dier uit het asiel haalt wordt dacht ik gewoonlijk ook wel gevraagd of je de kat alleen of met meer katten wilt houden en of je de kat binnen of ook buiten laat. En dan komen zij wel met adviezen welke dieren geschikt zijn.
Ik heb zelf een groep van 8 katten maar ik vind niet per sé bij uitstek een kat die alleen gehouden wordt zielig. Het hoeft ook helemaal niet zo te zijn dat de kat van ellende dan maar de hele dag gaat slapen. Het ligt helemaal aan de kat in kwestie of het verstandig is hem/haar alleen te houden.
Als je veel thuis bent kun je de kat veel aandacht geven, als je fulltime werkt zou ik adviseren te gaan voor een duo, maar dan wel meteen van af het begin, en dan twee die samen bij elkaar passen, bv twee uit een nest of twee volwassen katten die bij de vorige eigenaar of in het asiel al goed met elkaar konden.
Katten die elkaar de tent uit slaan is veel erger dan een kat alleen, en dat weet ik uit eigen opgedane ervaring!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door achtpuntzes »

je zou eens kunnen navragen op het asiel waar je de kat vandaanhebt of het een sociale jongen is of dat ie liever op zn eigen was. dat kunnen ze je daar echt wel vertellen, en dan heb je je antwoord...

misschien is er op dat asiel wel een andere kat die veel met hem optrok, dan zou je eventueel die er in huis bij kunnen nemen?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9365
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me een prima advies van achtpuntzes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kan een kat goed alleen zijn?

Bericht door achtpuntzes »

overigens heb ik zelf 2 poezen (zusjes, 1 jaar oud) op mijn flat wonen, en ik had de indruk dat ze soms te weinig prikkels hadden, (als de een lag te slapen liep de ander soms vragend miauwend in de gang) ik heb er toen een kitten bijgenomen. dat vragend miauwen is nu helemaal over, in plaats daarvan wordt ik nu bijkant horendol van drie knotsgekke beesten die de hele dag met elkaar spelen, elkaar achterna rennen en mijn huis slopen. het is dus een groot succes (niet voor mn bankstel ed)

het is heel goed jezelf af te vragen of je poezebeest wel voldoende prikkels heeft, zeker als je op een bovenwoning woont. ook klimmogelijkheden, hoge bereikbare plekken, en voldoende speeltjes horen daarbij.

daarentegen zijn er ook katten die het liefst alleen zijn en het geen probleem vinden de hele dag lekker te luieren. of dat dat komt doordat ze lange tijd te weinig prikkels hebben gehad zoals de discussie hierboven een beetje gaat zou ik echt niet weten.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie