Braken/diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
EGD
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:26

Braken/diarree

Bericht door EGD »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, omdat ik toch wel graag wat hulp van buitenaf zoek.
Of nou ja, misschien ben ik op zoek naar geruststelling.. Ik weet het niet, het is frustrerend in ieder geval!

Mijn kat Shiro is een grote, witte kater van 2 en een half jaar oud. Woensdag avond gaf ik hem zijn ontwormingstabletjes, deze bestond uit 5 tabletjes die ik fijngestampt door zijn eten heb gemengd. 14 dagen daarvoor had hij ook al 5 tabletjes gehad, de kuur bestond uit 2x 5 tabletjes. De eerste keer ging alles prima, maar woensdagavond kreeg hij 's avonds diarree. Donderdag had hij hier nog steeds last van. Nu kwam er ook nog bij, dat elke keer dat hij diarree had, hij achteraf 1 of 2x braakte. En dat was voornamelijk licht gekleurd vocht (gal?) en wat wit schuim. Leek me logisch, hij heeft die dag niet gegeten en amper gedronken.
Vrijdagochtend was het nog niet veel beter, dus de DA bezocht. Zij gaf hem een prikje tegen de misselijkheid(braken), wat pasta om de haarballen wat beter te kunnen verteren en drie blikjes licht verteerbaar natvoer. Hij zou 1 blikje per dag moeten eten, verdeeld over 3 à 4 maaltijden. Hij eet nog steeds niet veel en vanmorgen zag ik dat hij wederom overgegeven had, dit keer wel met wat vlees erin. Water drinkt hij ook niet zoveel, hij komt alleen in de achtertuin dus ik heb wel zicht op wat hij eet of drinkt. Plassen/poepen doet hij ook niet buiten, braken evenmin.. Dus ik kan dat gelukkig allemaal wel in de gaten houden, maar tevens baart het me wel wat zorgen. Hij is inmiddels wel een stuk levendiger dan voorheen, hij is een hele actieve kater en ik maakte me dan ook zorgen dat hij sowieso donderdag erg teruggetrokken en stil was.

Het pakje van de ontwormingstabletjes heb ik niet meer, de bijsluiter ook niet. Zou het een bijwerking kunnen wezen?
Misschien moet ik er ook bij vertellen dat hij pas sinds 2 maanden dagelijks buiten komt, daarvoor was het een binnen-kater.

Ik hoop dat iemand deze situatie herkent en me kan geruststellen of evt. waarschuwen voor dingen die een DA snel over het hoofd ziet.

Groetjes,
Erwin
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Braken/diarree

Bericht door MarjanR »

Wow, 5 tabletjes?
Ik heb dat nooit gegeven aan m'n katten.
Maar misschien was dit wel een ander soort dan ik in die 20 jaar ooit heb gekregen.

Ik heb ooit een keer een ziek dier gehad na een enting en een wormen kuur bij de DA.
1, de andere 3 niet.
De ene kat reageert heftiger dan de andere.
Het bleek bij haar een ringwormpje te zijn (die moet je zien liggen in het braaksel of in de ontlasting).
En toevallig dekte de wormen kuur die ik toen voor haar had gekregen niet dat ringwormpje.
Nadat ik haar daarvoer iets had gegeven (van de DA) knapte binnen paar uur helemaal op.

Bekijk daarom haar ontlasting en braaksel goed.
Tis een vies werkje, helemaal mee eens.
En soms moet je echt goed en langdurig kijken voordat je misschien iets ziet.
Maar het antwoord moet daar in zitten.

Je merkt erg goed op dat hij vocht binnen moet krijgen.
Want met diaree en braken verliest hij vocht alsof een kraan openstaat.
En blijkbaar heeft de injectie tegen misselijkheid niet geholpen, en is er iets anders aan de hand.
Bel anders een andere DA voor eventueel een second opinion?

Sterkte, en laat even weten wat je doet en hoe Shiro het maakt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
EGD
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:26

Re: Braken/diarree

Bericht door EGD »

Bedankt voor je reactie!
De tabletjes werkten op gewicht, 1 tabletje voor 1 kilo.
Hij drinkt verder nog steeds weinig, ik ben sinds kort verhuist en heb hem dit keer gelukkig wel op tijd weten af te leren dat hij niet op het aanrecht mag om uit de kraan te drinken, aangezien hij dan altijd erg veel dronk. Stilstaand water heeft hij sowieso weinig interesse in, tenzij het uit mijn glas water komt; dus dat kan ik wellicht nog als optie zien.

Feit is wel dat geen enkele dierenarts hier op zaterdag 'open' is, tenzij het spoed. Maar afgezien van mijn hoge bezorgdheid, zegt iets me toch dat dit geen spoed is. Wat aan de ene kant goed is natuurlijk.

Wellicht toch maar het weekend afwachten en daarna kijken hoe het gaat. Overigens meng ik het blikje vlees ook met water, dus hij krijgt in ieder geval wel íets binnen.

Ervaringen van anderen die evt. wat licht op de zaak kunnen schijnen lees ik graag!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Braken/diarree

Bericht door MarjanR »

Hier ben ik weer :D

Ik weet niet van waar je bent?
Maar in Amsterdam zit een dierenkliniek (en in meerdere plaatsen, weet ik zeker) die je kunt bellen.
Zeg dat je een telefonisch consult wilt en dan leg je de situatie uit.
Ik vind "het weekend afwachten" altijd zo'n hele lange periode voor een kat.
Voor ons als mens kan dat gewoon. En hoe sterk je denkt dat een kat ook is, het is een fragiel stukje leven. Daar vergist men zich vaak in (ik ook bijna gedaan... oepsie).

Speel maar goed met je glas met water, zodat de kat geïnteresseerd is.
Want een gezonde kat kan 5 dagen zonder, en dan wordt het echt heel zorgelijk.
Jouw poezebeest is ziek hoor!
En uitdrogingsverschijnsellen zijn niet van de poes, zogezegd.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
EGD
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:26

Re: Braken/diarree

Bericht door EGD »

Hallo!

Even een update: hij braakt al wel veel minder, maar hij doet het dus nog steeds.
Wat ik de vorige keer vergat te melden is dat hij wel andere brokjes krijgt dan voorheen! Zijn ontlasting is inmiddels wat dikker, maar stevige (droge) drolletjes zijn het nog niet. Het heeft bijna de vorm van een vaste drol, maar het is wat zachter. Verder let ik erg op zijn 'poepgedrag' en wat me wel opvalt is dat hij erg veel moeite schijnt te doen om er iets uit te krijgen.

Zijn gedrag is wel verbeterd, hij lijkt een heel stuk vrolijker en levendiger dan voorheen. Alleen zodra ik hem wil oppakken en in de buurt van zijn buikje kom, komt er wel vaak een zielig miauwtje. Dus hij heeft wel degelijk wat last van z'n maag/darmen.
Verder is hij momenteel ook lekker aan het schrokken, iets wat ik hem voor 't eerst weer zie doen sinds 4 dagen tijd. Daarvoor at hij telkens kleine beetjes, dus hongerig is hij wel.

Ik hoop maar dat dit allemaal 'gebruikelijke' problemen zijn bij verandering van voer en hopelijk blijft de stijgende lijn voortzetten. Sowieso hou ik vanavond in de gaten of het eten en water erin blijft.. en morgen hopelijk aan de goede kant (en in vaste vorm) eruit!

Bedankt voor je berichtje in ieder geval :)
Gebruikersavatar
kim_kat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:03
Locatie: Venlo-Blerick
Contacteer:

Re: Braken/diarree

Bericht door kim_kat »

Jaa dat is wel erg veel 5 tabletjes maar je hebt gelijk zul je die van beaphar of exil wel gehad hebben? Daar braken ze wel vaak van.
Ze hebben tegenwoordig pipetjes voor in de nek (zoals frontline) tegen wormen, heb ik ook bij mijn katten gedaan! Wekr primaaa!
EGD
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:26

Re: Braken/diarree

Bericht door EGD »

Hoi Kim,

Ik heb bij de DA inderdaad een grote 'advertentie' zien hangen met die pipetjes! Dat zal ik in het vervolg inderdaad gaan gebruiken, lijkt me ook een stuk comfortabeler voor de kat.
Ik ga straks toch nog een keer de DA bellen, hij geeft nog steeds over.. Het is niet veel wat hij overgeeft, maar toch is het duidelijk dat er nog steeds iets niet goed is.
Gebruikersavatar
kim_kat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:03
Locatie: Venlo-Blerick
Contacteer:

Re: Braken/diarree

Bericht door kim_kat »

Veel succes ermee! Ligt misschien ook aan de brokjes, die van mij begon laatst ook ineens heel veel over te geven, ik heb altijd royal canin gehad toen ben ik overgestapt naar ecostyle care en nu geeft ze af en toe een haarbal over maar dit is heel normaal!

Hoop dat hij niks mankeerd aan het hartje, die van mij heeft een ruisje op het hartje en daardoor kon hij ook veel gaan braken, maar gelukkig kwam het niet door het ruisje!
EGD
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:26

Re: Braken/diarree

Bericht door EGD »

Hallo!

Even een kleine update en vermoedelijk ook de laatste :epray: :
Het gaat weer helemaal goed met Shiro! Hij heeft al 4 dagen niks meer overgegeven en de diarree is ook vertrokken. Hij eet weet lekker, drinkt goed en is weer het actieve monster die hij altijd al was! :edance:

Ik heb overigens nog wel een kleine aanpassing gedaan m.b.t. zijn eten, omdat ik geen 'gras' o.i.d. in de tuin heb ben ik toch weer overgegaan op indoorkatten-brokken. Aangezien hij toch niet buiten de tuin komt en ik 'm in de gaten kan houden, leek me dit een verstandige keuze. Tot dusver is het effect uitstekend!

Bedankt allemaal voor de berichtjes!

Groetjes,
Erwin en Shiro
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Braken/diarree

Bericht door Ilone »

Heel fijn! Hopen dat het zo blijft :grin: !!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie