Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
BlauweRus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2010 21:55

Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door BlauweRus »

Dag allemaal,

Ik ben hier nieuw en heb al op de zoekfunctie gezocht. Ik heb al wat bijgelezen maar het staat zo verspeid over verschillende topics...... Dat er een aantal vragen niet helemaal duidelijk zijn. Ook ivm een goed degelijk tuigje kon ik niet wat vinden.
Maar ik miste een apart topic over Kattentuigjes met de volgende vragen en antwoorden met ervaringen:

Vanaf hoe oud kun je je kat het beste laten wennen aan een tuigje,halsbandje en aan de lijn?

Stappenplan van het om doen tot het buiten/binnen aan de lijn zitten.

Wat zijn fijne goede tuigjes en lijnen?
(waar ze niet uit kunnen ontsnappen en doorknagen)

Ik heb 2 blauwe rus katers van 4 en halve maand oud. Ik heb ze al kennis laten maken met het halsbandje.
Ik wil ze graag leren aan een lijn in tuig te lopen. Niet uitlaten maar dat ze op deze manier buiten kunnen zijn in de tuin.
Ik ben opzoek naar een goed tuigje en lijn waar ze zich niet zomaar uit kunnen wurmen, door kunnen bijten en wat niet schuurt en snijd. Het moet comfortabel sterk en zacht zijn.
Voor nieuwe dingen zijn ze nieuwsgierig maar ook angstig en ze zijn zo lenig als de pest.
Heeft iemand hier ervaring met de katten autogordel? En kun je deze ook gebruiken voor buiten aan de lijn? http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... tuig/52440

Dit is zijn mijn vragen maar er zullen vast meer mensen zijn die vragen hebben. Ook ervaringen en tips zijn uiteraard van harte welkom!!! Hoe meer hoe beter!

Alvast Bedankt!
Gebruikersavatar
carneille
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jul 2010 10:49
Locatie: Rotterdam

Re: Katten tuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door carneille »

Met een kattengordel heb ik geen ervaring. Gewoon een kattenvervoersbak lijkt me zo. Tuigjes voor buiten? Ga naar Pet's Place en je vindt er wat je nodig hebt. Succes!
BlauweRus
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2010 21:55

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door BlauweRus »

Ik ben ondertussen opzoek geweest naar kattentuigjes....
Heb eindelijk 2 goede tuigjes gevonden... hehe
Van leer met zacht fleece achtig spul onderlegt... wha chique hoor haha
Mijn heren vonden het heeeel erg raar zo'n ding om. Ze liepen niet gewoon maar kropen hahahaha
Maar nu ik de tuigjes een tijd lang om de dag heb omgedaan (15minuten) rennen en springen ze er mee!
Im durf het nog niet aan om ze vast te doen aan een lange lijn.... het zal best goed gaan alleen ik vind het een beetje eng.
Gebruikersavatar
Jacquelientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 okt 2010 10:54
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Jacquelientje »

Uit een tuigje kunnen ze zich inderdaad niet uitwormen.
Misschien een goede tip voor de katten aan de lijn in de tuin:
Mijn ouders hadden eerst een waslijn van de ene kant naar de andere kant vd tuin. (2losse naast elkaar) Daaraan zat een ringetje en daaraanvast een lijn die net zo breed was als de tuin. Z konden de katten vrij door de hele tuin lopen en ook op de schutting zonder dat ze de tuin uit konden.
Over de schutting zijn ze 1x gevallen maar mijn katten hebben altijd een kittenhalsbandje om omdat dat het meeste rekt. Dat is dus ook goed afgelopen en we hadden ze snel weer terug.
Maar je kunt er ook voor zorgen dat ze niet bij de schutting kunnen natuurlijk. Het kan zijn dat ze in het begin wat in de knoop zitten met de lijnen, maar ook dit komt goed. Toen we daarmee begonnen waren onze katten beide 10 wk. Inmiddels lopen de katten (nu 3 stuks nu 15 en 10 jaar) gewoon los omdat de 3e compleet in paniek raakte van het tuigje als kitten zijnde (halsbandje was niet te doen bij hem). Ze blijven nu gewoon los in de tuin en gaan niet op stap in andere tuinen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb een tuigje geprobeert bij Kleintje toen ze al 5 jaar was. Daar heeft ze zich wel degelijk uitgewurmd. Ze trekt de lijn strak, met haar hoofd naar de lijn toe, en trekt het zo over haar hoofd. Ze kon er echt niet mee om, en een paar dagen mee rond laten lopen hielp ook niet.
Ze is nochtans een halsbandje gewoon...
Ik zag haar ineens de lijn strakt trekken en zich er proberen uit trekken, ik haast mij naar buiten, maar ik was juist te laat... Ze was helemaal in paniek van het vasthangen, en schoot de schutting over. Ik natuurlijk ook in paniek want we waren nog maar 2 weken verhuist. Ze zat bij de buren onder de struik, en toen ik daar kwam, kroop ze doodsbang toch maar terug over de schutting en ging aan de achterdeur staan krabben, omdat dat toch haar veilige plaats was. We hebben dus serieus veel geluk gehad.

Ik denk dat je een tuigje heel goed kan gebruiken bij kittens en katten die het van kitten af gewoon zijn, of katten die je gemakkelijk iets kan aanleren... maar volwassen katten aanleren is niet steeds zo gemakkelijk.
Bovendien denk ik dat je er steeds rekening moet me houden dat ze zich er uit kunnen wurmen en ik zou ze dus nooit lang mee alleen laten... Ook over de schutting laten lopen vind ik toch maar een eng idee hoor! Ze komen dan toch altijd gedeeldelijk aan de hals te hangen?
Verder moet je ook een tuin hebben waar niet overal palen of zo staan omdat ze de lijn er dan rond winden.
Als je op een appartement woont en met je kat zou gaan wandelen, is een tuigje natuurlijk prachtig!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lieneke85
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2011 12:18

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Lieneke85 »

Ik heb een halsbandje en een looplijn gekocht, zodat mijn kat in de tuin kan spelen, zonder weg te lopen. Dit mag ie ook alleen onder begeleiding, want als er iets gebeurt wil ik er wel meteen bij zijn.
Maar ik ben nu aangekomen bij probleem nummer 1, hoe krijg ik dat halsbandje om? Het is er een met een gespje, dus ik heb wel even een paar seconden nodig om het om te doen. Maar zodra ik het om probeer te doen, rent meneer ervan door. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij rustiger blijft?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het niet met een halsbandje doen hoor.
Je moet proberen zoveel mogelijk druk op zijn borst te krijgen ipv zijn hals.
De katten weten niet hoe lang de lijn is en kunnen dus in volle vlucht tegen het einde aanlopen. Als je kat dan een halsbandje om heeft, doet dat ongelooflijk pijn en kan zelfs gevaarlijk zijn.
Bovendien ontsnapt hij daar zo uit. Je kan het nooit zo strak aandoen dat hij zich daar niet uit wurmt. Zelfs bij tuigjes moet je daar al op letten.

En om het aan te doen: als het niet alleen lukt, moet je hulp vragen...

Ik zou verder eigenlijk ook geen gesp gebruiken, zeker niet met een halsbandje. Als hij daarmee verstrikt geraakt kan hij zichzelf ophangen.
Met een tuigje dat de keel niet afsnijdt, kan dat al niet, en kan je wel vaste sluitingen gebruiken. Maar bij een halsbandje zou ik steeds met een veiligheidssluiting of elastiek werken! Zodat je kat eruit kan als hij ergens vast komt te hangen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

bijna alle tuigjes hebben klikgespjes en dat werkt heel snel en prettig. eenmaal op het juiste formaat ingesteld hoef je dus alleen nog maar de gespjes in elkaar te klikken.

nee, neverdenooit een halsbandje, of je er nu bij bent of niet..
en bij het omdoen kat tussen je knieen, rustig toespreken en eerst het bandje onder de kin. daarna kun je snel de rug vastmaken en intussen praat je door en je knuffelt. dat zal de eerste keer niet lukken maar waarsch de derde keer wèl.. gewoon ff volhouden..

onderste foto's van pagina 1 zie je poes Mies in tuig op de tuin en aan boord.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=19316
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door BillyJean »

ik ga ook eerdaags starten met het "trainen" van mijn kat om een tuigje aan te doen. Ik heb een tuigje met kliksluiting en ben heel benieuwd hoe het zal gaan
Het is een oudere kat, bijna 4, dus ik heb geen idee hoe ze gaat reageren. Ik hoop dat het goed gaat, want dan kan ze lekker mee naar de camping
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door nellebel »

mijn nellie heeft zich ooit bijna opgehangen hiermee. Die raakte zo panisch dat ze de tuin doorvloog en zich zelfs om een plant wikkelde en erin verstrikt raakte. Zo zielig. Die hebben we stapje voor stapje mee naar buiten genomen. voordeel was dat ze niet alleen durfde en alleen met ons ging. Dat was zo lekker. Lekker buiten liggen op het ligbed, nellie erbij. Die liep nooit weg (soms heel even naar de buren, maar ik kreeg al snel in de gaten dat mijn buurvrouw van 96 haar aanhaalde). Dan moest ze voor straf naar binnen. Had ze zo in de gaten.
Flippie durf ik niet goed mee te nemen, die is zo druk, maar ik ga het straks zeker wel proberen, maar dan zonder tuigje of halsbandje. ze kunnen bij ons ook maar aan 1 kant eruit, bij de heg, de rest is allemaal schutting/ muur.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lieneke85
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2011 12:18

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Lieneke85 »

Ok, dus ik kan beter een tuigje kopen als ik met em naar buiten wil. Ik ga er nog eens goed over nadenken, ik wil natuurlijk niet dat ie zichzelf pijn doet of in gevaar brengt. Misschien moet k niet eens willen dat ie naar buiten gaat, als hij er zelf geen behoefte aan heeft hoef ik hem toch ook niet te dwingen?

Bedankt in ieder geval!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

lieneke, er zijn meer dan zat katten die geen enkele behoefte hebben om bij wijze van spreken een poot buiten de deur te zetten! die zijn gericht op het personeel, slapen een deel van de dag, zitten graag in de zon te soezen en laten het jagen, vechten, territorium afbakenen en nalopen graag over aan andere katzels.
er zijn veel mensen, die vinden dat je een kat mishandelt als je hem binnenhoudt en er zijn mensen die binnen geen kattenbak willen hebben, daar is buiten en met name andermans tuin voor..
t mooiste voorbeeld vind ik de mega-ren bij Dinie. voor zover ik heb begrepen kunnen ze zelf kiezen of ze daar willen zijn of binnen en op de acht castraatjes zijn er maar een paar die dagelijks uitgebreid een frisse neus willen halen..
dus denk asjeblieft niet dat alle katzels van die globetrottende buitenbeesten zijn ... :pdtfol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pearlsofpassion »

Hier kijkt Cuzco ook graag naar buiten, maar zet geen voet buiten als je hem de keuze laat.
En als je hem dan toch meeneemt gaat hij van de struik naar de grote doos in de volière met zijn buik over de grond.
Die zit liever binnen op je te wachten dan dat hij mee naar buiten gaat. Ook gemakkelijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

kattentuigje

Bericht door Cooper »

Ik heb een kat, en woon samen met 2 huisgenootjes in een appartement met balkon. Nu het bijna lente is, wil ik hem soms ook op het balkon laten. Ik woon hier echter tijdelijk, en ben dus niet van plan ontzettend veel geld uit te geven aan de omheining van het balkon.

Vandaag heb ik een kattentuigje voor mijn kat gekocht. Mijn kat, Cooper, is een binnenkat van 3 jaar oud. Dat zeiden ze tenminste in het asiel tegen me, ik weet dus niet uit eigen ervaring of hij in het verleden weleens op een balkon geweest is. Dat hij in zijn verleden toegang heeft gehad tot een tuin lijkt mij echter sterk, aangezien hij makkelijk binnen te houden is.

Ik denk echter wel dat het goed voor hem is om af en toe wat frisse lucht te scheppen. Dat is voor iedereen goed.

Zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met een kattentuigje? En kunnen katten daar ook op een wat oudere leeftijd (in het geval van Cooper: 3 jaar oud) nog aan wennen?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kattentuigje

Bericht door MarjanR »

Er zijn hierover meerdere topics hoor.

Daar staat mijn ervaring oa ook in
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 35&t=21347
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie