Bloed bij anus kitten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Piekepan
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2010 14:47

Bloed bij anus kitten

Bericht door Piekepan »

Hallo allemaal,

Ik heb al wat topics gelezen over dit onderwerp, maar kwam toch niet helemaal op wat ik zoek.
Mijn kitten is 13 weken en nu 2 weken bij ons in huis. Ik was gestart met whiskas kittenbrokjes (en ja, ik heb inmiddels gelezen hoe slecht dat is). Toen had ze na het poepen opeens wat rood slijmerig bloed bij de anus (lekker in huis gestempeld...). Ze moest toch al naar de dierenarts en die zei dat het door wormpjes kwam. Dus ontwormd maar na 3 dagen was het nog niet weg. Nu ben ik overgestapt op royal canin babycat en het is zo goed als verdwenen. Nu heb ik drie theorieën daarover:
1. Het waren inderdaad wormpjes die haar darmwand aantastten en het duurde even voor die hersteld was.
2. Whiskas brokjes zijn de oorzaak en door ander voer te geven is het nu over
3. Een combi; ze had wel wormpjes maar door de RC is het herstel hiervan versneld (wat ook op de verpakking beloofd wordt, goed voor vertering)

Mijn vraag, wat denken jullie, ik vind het wat kort door de bocht om nu te zeggen "zie je wel het lag aan het voer". Toen ik het aan mn dierenarts opperde zei ze niets, alsof ze het niet geloofde ofzo..
Ook zit mijn kitten soms lang op de kattenbak maar ik krijg de indruk dat ze voor de lol staat te graven, niet dat ze last met poepen heeft want er ligt genoeg en geen harde buik. Zacht voer lust mevrouw niet...

Ik hoor het graag, ook soortgelijke ervaringen!

Gr Vivian
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: bloed bij anus kitten

Bericht door Gabriella van Dijk »

Het ligt absoluut niet per definitie aan het voer, ik denk dat ze inderdaad wormpjes heeft gehad, hier jeuk van heeft gehad en daar heeft geschuurd/gebeten aan haar anus. De wormpjes zijn langzaam haar lijfje uit gedreven toen ze is ontwormd en haar lichaampje is daar van hersteld in een relatief korte tijd, niet omdat het voer zo heilig is (de RC) maar omdat ze schijnbaar een goede weerstand had. Van voer gaan ze niet bloeden, absoluut niet. Buiten dat; Whiskas is geen vergif en Royal Canin niet heilig, al ben ik er van overtuigd dat RC een betere samenstelling heeft. Ik voer allebei. RC voer ik vast en Whiskas geef ik vaak als ik nat voer geef, aan mijn Euopeanen. Mijn Perzen eten alleen droogvoer, zij krijgen snel diarree, niet van de Whiskas, maar van de plotselinge wisseling die ik dan teweeg zou brengen.
Dus. Dat denk ik :D.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Bloed bij anus kitten

Bericht door Meowth »

Het kunnen ook aambeien zijn. Maar beter voer is altijd goed ;) RC is zeker niet heilig... Komt bij dezelfde fabriek vandaan als Whiskas. Wel beter dan Whiskas maar lang niet heilig.
Had ze ook diarree?
Charlotte
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2010 09:57
Locatie: Geluwe

Re: Bloed bij anus kitten

Bericht door Charlotte »

Gaf je je kat kattenmelk? Onze kat had diarree met bloed en dronk redelijk (veel) melk. Zijn overgestapt op water en nog maar klein beetje melk en het was over na een paar dagen.
Misschien heeft dit niks te maken met dit topic maarja :)
Groetjes van Figaro, Felix en Rostie!

R.I.P. César
R.I.P. Frostie&Crockie
Piekepan
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2010 14:47

Re: Bloed bij anus kitten

Bericht door Piekepan »

Nee geen diarree en ook geen jeuk naar mijn idee. Ik had haar wel kattenmelk gegeven een aantal dagen voor het begon, maar heel weinig eigenlijk (hoewel, wat is weinig op zo'n klein maagje...). Nou goed, het is in elk geval inmiddels over en over een paar weken kijk ik weer hoe het gaat met whiskasvoer, ik verwacht eigenlijk geen problemen. Waarschijnlijk duurde het toch eventjes voor het wormenkuurtje zijn werk deed! Dank voor de tips in elk geval.

gr Vivian
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Bloed bij anus kitten

Bericht door Meowth »

Het kan dan wel aan de melk gelegen hebben hoor, een klein beetje is al genoeg. Maar inderdaad even afwachten. Als het weer gebeurt over gaan op ander voer. (Sowieso niet verkeerd)
Plaats reactie