Kittens eten te weinig

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Kittens eten te weinig

Bericht door Inkie »

Heej,

Ik ben een paar dagen geleden begonnen met t geven van RCkitten aan mijn peutertjes. Eerst kregen ze Whiskas junior en ik ben nu dus al een paar dagen aan t mengen. Maaar volgens t pak RC moeten ze minstens 55 gram per kitten per dag eten, en nu meng ik t zodat t bij elkaar per persoon +-60 gram is maar ze eten t bij lange na niet op!
Ik denk dat ze beide ongeveer 30 gram brokjes per dag binnenkrijgen als het niet minder is. :???:
Wat kan ik hieraan doen? Ze zijn nog steeds speels en energiek enzo, maar kan t zijn dat ze t eten gewoon niet lekker vinden? Zal ik t aanlengen met een beetje water?
T is nu al 2 dagen dat ze te weinig eten, ik wil niet dat ze gewicht gaan verliezen!
Ze zien er trouwens niet ziek uit ofzo, t enige is dat ze te weinig eten.

Als ik een zakje natvoer geef (waar ik mee wilde stoppen op aanraden van de DA) eten ze dat wel in 1 keer op! Dus t is ook niet zo dat ze geen honger hebben ofzo

edit:
Ze eten wel t volwassen voer als ze de kans krijgen :???: Ik zet ze dan bij hun eigen bakje (de bakjes staan op verschillende plekken) maar dit doet me echt vermoeden dat ze RC niet lekker vinden.
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Kittens eten te weinig.

Bericht door Gabriella van Dijk »

Goedemorgen! Ik vind dat je goed bezig bent, al zou ik proberen om helemaal over te stappen naar RC en de Whiskas weglaten (geleidelijk natuurlijk). Om te zorgen dat ze iets meer eten kun je het voer ook mengen met wat kittenmelk en wat water. Vervolgens geef je je RC/kittenmelk/water-papje in 5 porties van 10 gram per dag. Waarschijnlijk eten ze dan veel beter. Zolang ze geen gewicht verliezen is het in principe geen probleem. Zijn ze goed ontwormd?
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens eten te weinig.

Bericht door Adriana »

Inkie schreef:
Als ik een zakje natvoer geef (waar ik mee wilde stoppen op aanraden van de DA) eten ze dat wel in 1 keer op! Dus t is ook niet zo dat ze geen honger hebben ofzo

edit:
Ze eten wel t volwassen voer als ze de kans krijgen :???: Ik zet ze dan bij hun eigen bakje (de bakjes staan op verschillende plekken) maar dit doet me echt vermoeden dat ze RC niet lekker vinden.
t is geen ramp als ze wat volwassen voer eten hoor en een DA die afraadt om natvoer te geven...............raar! heb je hem wel goed begrepen en had hij daar een reden voor?
probeer wat verschillend voer en weeg ze regelmatig, dan kun je zien of ze goed aankomen en het ene kitten heeft meer voer nodig dan het andere..
en dat is bij volwassen katten ook zo en zelfs bij mensen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Kittens eten te weinig.

Bericht door Inkie »

Gabriella van Dijk schreef:Goedemorgen! Ik vind dat je goed bezig bent, al zou ik proberen om helemaal over te stappen naar RC en de Whiskas weglaten (geleidelijk natuurlijk).
Dank je, ik ben geleidelijk aan het overstappen inderdaad. De whiskas wil ik stoppen, t is helemaal niet goed voor hun buikjes. Met kittenmelk hmm, dat vinden ze inderdaad wel erg lekker, ik zal t proberen als met water alleen niet lukt.
ze zijn maandag ontwormd ;-)

De DA zei dat RC genoeg was en dat ik beter af en toe een visje kon geven dan wat ik nu gaf (Felix natvoer)
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Kittens eten te weinig.

Bericht door Gabriella van Dijk »

Graag gedaan, hoor! Laat je weten hoe het gaat?
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Kittens eten te weinig

Bericht door Inkie »

Nou t was dus de gouden tip, tnx!

Ze hebben alles opgegeten en de volwassen kat heb ik ook wat catmilk gegeven als tussendoortje.
Maar goed, de brokjes zitten nu in de buikjes :grin:
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens eten te weinig

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je geen ander merk natvoer geven? Of is Felix ook goed? Klinkt in mijn oren als een warenhuismerk, maar ik ken het niet.

Het kan natuurlijk altijd dat ze RC niet lekker vinden, je kan mss eens met iets anders proberen. Ik heb ook wel de ervaring dat kittens adult voer altijd lekkerder vinden, dus dat wil niet zeggen dat het met een ander kittenvoer beter gaat zijn.
En de hoeveelheid op het pak is steeds maar een indicatie, nooit op de gram te volgen. Je moet zelf wat nagaan bij welke hoeveelheid ze aankomen of afvallen. Zolang ze ongeveer op gewicht blijven moet je ze niet gaan volproppen he. Want met de melk zullen ze wel blijven eten tot er niets meer bij kan. :-)
Ik zou liever een kat hebben die wat weinig eet maar gezond blijft dan een kat die te dik is en dan niet meer kan afleren om zoveel te eten... Eens ze stoppen met zo hard te groeien komen ze toch wel snel aan als je niet oplet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Kittens eten te weinig

Bericht door Inkie »

Nou Felix is inderdaad warenhuismerk (en kwaliteit) maar dat hadden we nog, meegekregen van mn schoonmoeder. Nu heb ik nog 12 van die zakjes, en die gaan heus wel op maar ik geef ze dus niet elke dag meer.
De DA zei dat in de RCkitten36 genoeg voedingsstoffen zat en dat natvoer niet nodig is. Natvoer is wel handig als de katten niet voldoende drinken zei hij (dus wat oudere katten). En wat hij aanraadde was om af en toe een visje te geven en "echt vlees" en geen slachtafval zoals in de warenhuismerk natvoer zit (zoals in Felix en Whiskas). Echt goed natvoer kan natuurlijk ook maar t was volgens hem niet noodzakelijk. Vandaar dus dat ik daarmee "stop" en het niet dagelijks meer geef. Sinds ik dat doe hebben de kittens ook veel minder last van winderigheid
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Kittens eten te weinig

Bericht door Gabriella van Dijk »

Inkie schreef:Nou t was dus de gouden tip, tnx!

Ze hebben alles opgegeten en de volwassen kat heb ik ook wat catmilk gegeven als tussendoortje.
Maar goed, de brokjes zitten nu in de buikjes :grin:
Je meent het! Dat betekent dus dat ik eindelijk met mijn goedbedoelde adviezen echt iemand heb geholpen. Hahahaha, ik ben helemaal trots op mezelf!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Kittens eten te weinig

Bericht door Inkie »

jaja je mag ook trots zijn hoor :-P
heel erg bedankt!
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kittens eten te weinig

Bericht door Aziraphale »

Gabriella van Dijk schreef: Je meent het! Dat betekent dus dat ik eindelijk met mijn goedbedoelde adviezen echt iemand heb geholpen. Hahahaha, ik ben helemaal trots op mezelf!
Dit was ook een gouden tip voor mijn gestreste kitten die niks wilde eten 24 uur lang na aankomst uit het asiel ;) Nu, 2 weken later, schrokt ze trouwens bij het leven, gewoon droge brokjes :P
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kittens eten te weinig

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet waarom iedereen dat niet doet, maar ik had gewoon vanuit mezelf de reflex om brokjes in melk te geven aan een kitten de eerste dag dat het hier was...
Cuzco was natuurlijk nog maar 8 weken, dus dan was dat eigenlijk wel logisch.... :-) Bij Luis was het ook niet nodig, die was al 14 weken...

Het is gewoon heel erg aan te raden vind ik omdat je zo een band kweekt met je kitten. Je doopt een vinger in de melk en laat ze dat oplikken, steeds opnieuw, super rustig en gezellig. Zo leer je elkaar al kennen. En dan een geweekt brokje op de vinger en eten ze dat ook af (met melktandjes doet het nooit pijn). En lekker je vinger aflikken, niets is zo zalig! :-)
En je neemt in de kitten zijn hoofd steeds onmiddelijk de plaats van mama in. Dat is wat hij zal zoeken! Zuigen, voor honger maar vooral voor geborgenheid!! En dan weet hij meteen dat jij diegene bent bij wie hij het kan krijgen... :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie