Voeding senior kat en kitten erbij

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
siep
Kitten

Voeding senior kat en kitten erbij

Bericht door siep »

Ik heb een kater van 11 jaar en we krijgen over een paar weken een jong katertje erbij.
Ik heb een vraag over de voeding.
Natuurlijk kan ik de katten apart laten eten, maar mijn oude kater (Tom) is gewend om er de hele dag er over te kunnen doen.
Kan het kwaad als de senior kat junior voedsel binnen krijgt en visa versa? Of moeten ze echt apart gaan eten. Als het nl niet erg is als Tom junior voedsel binnen krijgt dan krijgt hij dat gewoon een tijdje.
Wat is het verschil tussen junior en senior voedsel?

Ik ben benieuwd hoe snel ze zullen wennen aan elkaar, maar ik lees hier veel belovoende berichten.
groeten ines
puck0906
Poema
Poema

Re: voeding senior kat en kitten erbij

Bericht door puck0906 »

Hier zijn de meningen erg over verdeeld. ik heb zelf een half jaar lang kitten en volwassen voer gemengd en ben na het steriliseren over gegaan op volledig volwassen voer. Mijn kittens zijn uitgegroeid tot mooie dames die goed op gewicht zijn en mijn kater is tijdelijk aangekomen maar daarna weer op gewicht gekomen. Veel mensen hier zeggen dat het niet goed is kitten voer voor volwassen katten en andersom maar ik had hetzelfde probleem en heb dus maar gemengd en of het kwaad kan de tijd zal het leren maar volgens mij voor maar een half jaartje valt dat wel mee.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Voeding senior kat en kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Er wordt steeds gezegd dat het erger is als de volwassen kat kittenvoer krijgt dan omgekeerd. Daar zitten namelijk te veel voedingstoffen in opdat de kitten goed zou groeien en daar worden de volwassen katten te snel dik van. Het komt voor hen niet in de juiste hoeveelheden. Het is minder erg als een kitten volwassen voer eet, daar krijgen ze ook wel alles mee binnen wat ze nodig hebben om te groeien maar er zijn mss wat minder vitaminen en mineralen en zo en ze zullen mss wat meer eten dan als ze enkel kittenvoer krijgen.
Over seniorvoer heb ik echter mijn twijfels.... Dat zal toch meer voedingstoffen bevatten die geschikt zijn voor oudere katten en dat kan volgens mijn niet geschikt zijn voor kittens in de groei.
Een beetje zal wss geen kwaad kunnen, maar dagelijks... Mijn vriend heeft eens per ongeluk natvoer senior gekocht terwijl onze oudste kat nu 6 is :-) En dat gaf ik ook aan Cuzco, maar heeel sporadisch.

Kan je niet gewoon voor beide dan overschakelen op gewoon volwassenvoer en dan met natvoer aan de kitten kittenvoer geven en aan de volwassen kat senior? Ik denk dat dat de beste situatie zal zijn. Als je ze niet gescheiden eten kan geven, zou ik voor droogvoer zeker op gewoon adult overgaan, dat is voor beide redelijk geschikt, terwijl zowel kitten als senior niet voor beide kan.
Hier krijgen de kittens ook gewoon volwassen voer, maar als ik ze eens natvoer geef, geef ik wel kittenvoer aan hen. Zo krijgen ze toch nog wat voer binnen dat het beste is voor hun leeftijd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, helemaal eens met Valerie. in senior zit veel minder fosfor en is doorgaans ook eiwit- en vetbeperkt. kittens hebben veel meer fosfor/calcium nodig en ook wat meer eiwit en vetten.
seniors zullen aankomen van kittenvoer en krijgen te veel stoffen binnen die minder goed voor hun al wat oudere nieren zijn.
siep
Kitten

Bericht door siep »

heel erg bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik wel wat aan! ik denk dat ik de tip van Valerie inderdaad ter harte neem; adult brok (van iams heb ik altijd) en daarnaast wat seniorblikvoer voor Tom (11) en junior voor die kleine. Ik denk dat we m Joekel gaan noemen. (joekepoes, joekepoeki, joek, genoeg koosnamen voor te maken, haha) Een joekel moet het dan nog worden, maar dat zal wel lukken.
Thanks voor jullie reacties!
Plaats reactie