Kitten plast op mijn bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Tries
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:38

Kitten plast op mijn bed

Bericht door Tries »

Hallo,,

Wij hebben sinds 3 weken een kitten erbij.
Toen we haar kregen was verteld dat ze nog niet helemaal zinderlijk, Ze sliep in mijn kamer vanwege de oudere poes(kennismaking enz) dus mijn kamer was haar plek. Na een week ging het helemaal goed tussen de 2 dus kon ze gewoon overal lekker rennen en spelen. Sinds dat ze vrij loopt slaapt ze bij mijn ouders op bed.
De eerste nacht had ze op mijn bed geplast, er is gezegd dat ze niet zinderlijk was dus kon gebeuren natuurlijk. De rest van de dag is ze gewoon op de bak geweest maar de volgende nacht was het weer raak. Sinds dien was het niet meer gebeurd.Ze ging af en toe al op de bak van de oudere poes, dus we hebben de andere bak uit mijn kamer gehaald en in de gang(2 stappen verder) en ging helemaal super een week lang.Ze plaste alleen in die bak en in de andere bak poept ze alleen. Maar nou sinds gister heeft ze overdag over mijn bed geplast terwijl er een nieuw laken over heen zat deken helemaal grondig gewassen.. was niet droog dus een andere deken gepakt ander laken wat ze nog niet onder had geplast, ik dacht misschien is de geur er toch niet goed uit met wassen. Maar vanacht was het weer raak...
De bakken zijn allebei helemaal schoon, en de oudere poes doet haar dingen alleen op haar bak.

Ik heb geen idee wat het is want ze slaapt bij mijn ouders op bed. Ze komt wel gezellig spelen hier maar als we willen slapen gaat ze naar 10 min. rond rennen toch naar mijn ouders. Ze komt dan (waarschijnlijk) toch naar mijn bed terwijl ze eerder bij haar bak is als ze naar mijn kamer loopt.
Iemand een idee?
Dank je wel alvast...
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Kitten plast op mijn bed

Bericht door Gabriella van Dijk »

Je slaapkamer dicht houden?
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kitten plast op mijn bed

Bericht door DeTut »

kitten zindelijk maken is een beetje te vergelijken met kind: heel veel op de pot zetten....
kitten 'vergeet'in al zijn spel om naar de bak te gaan. en omdat jullie haar al niet zindelijk kregen(wat eigenlijk niet zo normaal is, maar weet niet hoe oud ze is??) vraagt dit wel extra aandacht, anders kun je langdurig problemen houden. tips:
-je kunt haar het best vanuit een beperkte ruimte zindelijk gaan maken en dan steeds meer ruimte geven. eigenlijk is starten in een bench het beste maar dat is voor de meeste mensen moeilijk vol te houden (dag en nacht opgesloten houden...)
-zet zoveel mogelijk (!) bakken neer op alle plaatsen waar ze komt, dus eigenlijk moet ze overal een bak tegenkomen (dus beter om haar -nog- niet het hele huis te geven). dat hoeven echt geen megabakken te zijn; teiltjes o.i.d. kan ook, als ze er maar makkelijk in kan komen en er overal hetzelfde grit in zit
-zet haar regelmatig (als je er bent elk uur) op ene bak, doe het graven voor met je hand, doe haar eigen pootjes erin graven. ze hoeft niet steeds echt te plassen, als ze de bak maar 'ervaart'.
-gebruik van de bak belonen met brokje voer (niet verwennen)
- niet op bed laten komen... beddegoed is eeeerg aantrekkelijk om op te plassen: zacht, warm en met de geur van het baasje. het is voor de kat een prettig gevoel om het daar tedoen;ze kan het gewoon niet laten! en als je dat niet tijdig doorbreekt kan het een gewoonte worden die moeilijk meer af te leren is
-plassen en poepen is ook een manier om je geur af te zetten, oftewel 'visistekaartje afgeven', hier was ik en dit is mijn gebied, lekker puh! als dit op de bak gebeurt vinden wij mensen dat prima maar op een bed/bank niet...?? daar snapt een kat niks van en dus moet je ze tegen zichzelf beschermen
-nooit doen: kat bestraffen! dat snappen ze echt niet en ze kunnen er verkeerde conclusies uit trekken en averechts gedrag gaan vertonen
Kortom: geef (voorlopig) haar niet meer de gelegenheid van het bed (jammer van de gezelligheid maar bescherm haar tegen zichzelf) en doe bewust aan 'toilettraining'
Heel veel geduld en volhouden hierbij, anders zit je later met vervelende problemen!
kun je hier iets mee?
bescherm de dieren tegen de beesten...
Tries
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:38

Re: Kitten plast op mijn bed

Bericht door Tries »

dank je voor je antwoord.
maar ze is zinderlijk, ik had het volgens mij al beschreven maar het gaat helemaal goed ze doet het alleen op mijn bed...
gisteravond is het weer gebeurd toen me deurtje maar 10 min open stond. Ik heb een slaapbank en ze doet het alleen maar als het is uitgeklapt ( wat dus gisteravond net gebeurd was) weer alles weggehaalt alles schoon gemaakt met biotex groen(Ook ergens gelezen omdat dat de geur eruit zou halen).
Dernet zat ze op der bak. En daarna kwam ze zeuren dat ze erin wou dus we lieten haar derin. hup op het bed en meteen gaan zitten. Heb der meteen op de bak gezet, maar ik snap het niet. 2 schone bakken en ze heb heel de nacht op me ouders bed geslapen. Terwijl gisternacht is ze bij ons geslapen en is het helemaal droog. Verder gaat ze gewoon op de bak heel de dag. Daarom een snap ik het gewoon niett.. Ze doet het gewoon echt alleen op me bed zodra ze de kans krijgt.. en bij mijn ouders niet terwijl ze hier en daar slaapt?

ben echt wanhopig.. Het is moeilijk want Laika (oudere poes) die vind het altijd gezellig om snacht even langs te komen dus ze komt elk uur aan me deur zeuren.. Geen oog dicht dus..
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kitten plast op mijn bed

Bericht door DeTut »

dit gaat niet zomaar over; zie mijn vorige tips:

niet op bed laten komen... beddegoed is eeeerg aantrekkelijk om op te plassen: zacht, warm en met de geur van het baasje. het is voor de kat een prettig gevoel om het daar tedoen;ze kan het gewoon niet laten! en als je dat niet tijdig doorbreekt kan het een gewoonte worden die moeilijk meer af te leren is
-plassen en poepen is ook een manier om je geur af te zetten, oftewel 'visistekaartje afgeven', hier was ik en dit is mijn gebied, lekker puh! als dit op de bak gebeurt vinden wij mensen dat prima maar op een bed/bank niet...?? Kortom: geef (voorlopig) haar niet meer de gelegenheid van het bed

Nog dit:
waarom ze het op je slaapbank doet, kan zijn omdat:
-de plek is normaal niet bschikbaar dus als je het uitklapt ziet ze het als "nieuw territorium"en daar moet geur op afgezet worden > plassen
-het is een gebied met veel geur van het geliefde baasje en daar moet geur op afgezet worden > plassen
- de geur van vorige plasjes zit er nog in en dat nodigt uit tot herhalen (helaas, plasgeur is erg moeilijk weg te krijgen; het kan t/m het matras zitten...

bed voorlopig ontoegankelijk maken is echt de beste manier; zie mijn vorig verhaal.
dus dan s nachts of alle katten elders opsluiten of volhouden dat ze aan de deur zeuren; gaat uiteindelijk wel over...

wat je evt. anders nog kan proberen:
laat de slaapbank een aantal dagen uitgeklapt staan zodat ze er volop haar geur kan geven, misschien wordt het dan vertrouwd genoeg dat ze er niet meer op plast. je zou uit voorzorg een zeil onder je laken kunnen leggen, maar ja dat kan alleen overdag...denk eerlijk gezegd niet dat t werkt; het plassen is al een beetje een gewoonte geworden
of maak het bed heel onaantrekkelijk door het te bedekken met vuilniszakken of ander plastic

overigens: ik neem aan dat ze nog geen 4 maanden is? als ze ouder is, zouden namelijk hormonen al een rol kunnen spelen, als katten vruchtbaar gaan worden zie je ook fout-plassen
bescherm de dieren tegen de beesten...
Tries
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:38

Re: Kitten plast op mijn bed

Bericht door Tries »

Dank je wel.
Lady is 11 weekjes..

We zijn vandaag naar da geweest en die heeft ons feliway voor in mijn kamer aangeraden, we hebben haar heel de dag in de gate gehouden (stiekem om hoekje kijken enz.) en ze heeft heel de dag niet meer gedaan, teminste niet in mijn kamer ze vond het bed van mijn broertje net ook wel heel aantrekkelijk. Weer opgepakt in de bak gedaan maar ze hoefde niet (logies, ze was het al kwijt op dat bed) Ik vind het wel raar dat ze het niet op mijn ouders bed doet.
Maar goed we gaan door met op de bak blijven zetten, belonen als ze wat gedaan heeft. Al denk ik dat het niet aan ligt dat ze niet zinderlijk is maar dat ze echt territorium wil afzetten.

Ben benieuwd morgen, iedereen met weer beginnen met werken dus goed alles afsluiten, dan maar pech voor Laika.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten plast op mijn bed

Bericht door pearlsofpassion »

Je zei dat de vorige eigenaren gezegd hadden dat ze niet zindelijk was, weet je hoe dat kwam?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Tries
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:38

Re: Kitten plast op mijn bed

Bericht door Tries »

Nee kan het altijd nog na vragen ze komt van mijn neef.. Ik weet dat de rest(ze hadden er 5 in totaal) al redelijk zinderlijk was maar zij vertikte het eigenlijk gewoon.. Ze is ook niet te jong uit het nest gehaald ze was 10 weekjes. Had een foutje gemaakt bij mijn vorige bericht is nu al 12,5 week (tijd gaat ook zooooo hard)
Ze doet het ook nergens anders in huis.. Ze heeft de huiskamer, mijn ouders slaapkamer en de keuken altijd tot haar beschikking. En ook eerst mijn kamer. En in mijn kamer was ze de eerste week om een rustige introductie vanwege Laika.
Zit ook te bedenken kan het zijn dat ze het gewoon prettig vindt om haar behoeftes in mijn kamer te doen? De eerste week stond de bak in mijn kamer, daarna is tie in de gang gegaan (niet dat het super ver weg is 2 stappen voor ons)

Ik heb ook ratten in mijn kamer, de kooi staat hoog waar ze niet bij kan, maar kan het zijn dat de geur van de ratten te overheersend wordt (omdat ze minder in mijn kamer is) dat ze alsnog territoriom wil afzetten? We hebben nu ook feliway. Dat ze geen territorium hoeft af te zetten (Wel handig de ratten ruik je ook minder hihi)
En opeens deed ze het daarna op mijn broertje's bed. Haar "plas"bak staat voor de deur van zijn kamer.

Ik weet het, het zijn veel vragen/suggesties maar ik snap het gewoon echt niet.
Het kan ook niet aan de bakken liggen die zijn allebei helemaal schoon, elke keer als er wat gedaan is halen we het eruit. En als de deurtjes van de slaapkamers dicht zijn (behalve die van mijn ouders) doet ze het wel gewoon op de bak.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Kitten plast op mijn bed

Bericht door DeTut »

waarom staat er dan eigenlijk geen bak in de slaapkamers waar ze mag komen????
ik heb je nu heel veel tips gegeven (die allemaal uit de praktijk komen) waar je wat mee kan
maar als je die niet gebruikt.....
als je zegt ik snap het niet denk je vanuit de mens, de mesn snapt niet waarom ze de bak niet gebruikt, maar een kat is geen mens en denkt anders, dus je moet vanuit de kat denken en daar zijn mijn tips op gestoeld.
je laatste zin zegt al veel: hou ze dus (voorlopig) bij je bed vandaan ook al snap je het niet, als het wel werkt is het toch goed??
en nogmaals: onderschat dit probleem niet, als je het niet goed aanpakt blijft dit een gewoonte!!!
bescherm de dieren tegen de beesten...
Plaats reactie