Het straffen van kittens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Mirjam86 »

Hahaha wat een boefje hè? Hier is het ook direct je eten en drinken op eten/drinken.
Dan komen de katjes ook niet in de verleiding..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Caatjebenjeboven »

Jeetje, weer een boel geleerd na het lezen van dit topic.
Ik zal als verse poezenmoeder nog best een heleboel fouten maken maar dat doe ik als mensenmoeder ook...
Ik hanteer(de) wél de plantenspuit maar merk inderdaad dat ze daar schichtig van worden. Die wordt dus voor de plantjes.... oh nee, die hebben we niet:-)
Verder mogen ze overal komen, behalve op de slaapkamers als wij daar niet zijn maar dat is een kwestie van gewoon de deuren dichthouden.
Verder vind ik het niet prettig als ze op het aanrecht komen en op de eettafel maar ik heb inmiddels gemerkt dat ze heel goed weten wanneer er niemand is die op ze let... (getuige de kattenpootjes op het gasfornuis.)

Wij hebben heel irritante kledingschuifkasten en daar kruipen ze in zodra ze kans zien. Als ik het zie doe ik de deuren dicht in de hoop dat ze zich goed laten horen als ze eruit willen. Stel je voor dat ze zich per ongeluk laten insluiten! Tot nu toe laten ze zich nauwelijks horen dus helaas vinden ze het daar wel aangenaam. En ik ben zo vergeetachtig als de pest dus het zal wel een keer echt misgaan ben ik bang.

Verder is het een feestje dat ze er zijn.
Dat ik zonder problemen op mijn nuchtere maag poep kan scheppen zegt genoeg. Oh ja, en natvoer in de vroege ochtend, ik draai er mijn hand niet voor om.
Dát had ik niet verwacht maar de liefde zit al snel heel diep.

Aanvankelijk mochten ze hier echt alles, ik was zo week als snot maar gaandeweg is er wel een aantal dingen dat ik minder prettig vind.

Als ze net hebben zitten poepen in de werkkamer en ik lig nog in mijn mandje, doe ik snel mijn slaapkamerdeur dicht. Geen vieze poepkontjes op mijn schone bedje en dat is dan de plek waar ze het allerliefste willen zijn. Het is tuig van de richel!
Maar wel heel lief tuig.

We hebben ook een houtkachel maar kennelijk voelen ze direct dat ze daar niet op moeten gaan zitten. Ze doen het wel als de kachel uit is. Nog slim ook dus:-)

Iemand schreef hier dat hij/zij zo moe werd van de onwetendheid van veel verse poezenmensen maar ik ben superblij dat dit forum er is dus vooral veel blijven schrijven en mopperen.
Ik lees en leer.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

wat leuk om te lezen dat je veel aan de tips+trucs hebt en wat genieten jullie geweldig van jullie kleuters.
zo te lezen problemen met onderwicht opgelost.. kittens regelen hun gewicht zelf en op dieet lijkt me niet zo nodig, tenzij ze verkeerd voer krijgen met veel (tarwe)graan/vet.
k las dat de moeder een tengere poes is en zo rond anderhalf moet het babyvet er langzamerhand wel af zijn. kittens groeien in vlagen, je ziet ze in een week echt van vorm veranderen.. en dan hebben ze die reserve nodig en zijn ook gelijk weer afgeslankt. soort van groeistuipjes.
en verder onderzoeken en ondernemen kittens van alles en morgen bedenken ze weer wat nieuws en opvoeden...., hihi, ho maar..
ik heb een houtkachel op de volkstuin en hier twee broodbakmachines, die heet kunnen zijn.
Maks heeft daar groot ontzag voor en de opperkater Enzo komt ook niet in de buurt van zowel broodbakmachine als brandende houtkachel.
maar Bolle denkt dat ie alles kan, ook vliegen trouwens. die heeft indd al een keer een poot op een hete bbm gezet en je zag duidelijk dat-ie daarvan schrok. die heeft voor de rest van zijn leven geleerd dat dit van 'au' is en dat je moet oppassen.

maar ik zal bijvoorbeeld rond kerstmis geen brandende kaarsen en open theelichtjes neerzetten, want ze lopen er zo overheen of stoten ze om met door de kamer sjezen..
sommige kittens zijn erg gevoelig voor harde stemmen en straffen/negeren of andere methodes. die komen dan bijvoorbeeld niet of nauwelijks meer op je schoot zitten of aarzelen op de bank te springen.
het is ook erg moeilijk voor ze om te 'begrijpen' dat sommige dingen af en toe wel en dan weer niet mogen of kunnen..
één van mijn twee bengels had de gewoonte om s morgens vroeg op bed op mijn hoofd te springen. ik ben daar een keer erg van geschrokken (poot in oog) en heb m uitgefoeterd. resultaat is dat vooral Maks grote aarzeling heeft om op bed te springen, terwijl hij niet de dader was. ben nu bezig om dat weer aan te leren en 'veeg' Bolle, die mijn hoofd nog steeds erg leuk vindt, daar onmiddellijk weg zonder iets te zeggen. maar Bolle is erg hardnekkig en het kan zijn dat hij inmiddels heeft geleerd dat ik vrij snel opsta, (fout/fout!) nadat hij dat gedaan heeft...

Enzo is bij zijn vorige baasjes erg veel/vaak gestraft en durft/doet bijna niks meer. ik ben nu al een paar jaar, sinds ik hem heb, bezig om hem weer een beetje zelfvertrouwen te geven en aan te moedigen. maar hij krimpt vaak helemaal in elkaar als ik naar hem toe loop en komt soms een dag niet onder het logeerbed vandaan. hij ligt wel op schoot en heeft intussen het nodige van de bengels geleerd. hij probeert tegenwoordig een beetje met ze te spelen/dollen maar schrikt vrij snel van zijn eigen gedrag.
dat duurt nog jaren voordat hij weer wat steviger in zijn schoentjes staat... en ik vind dat zo zielig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ah arme Enzo... wat kunnen mensen het dan verpesten voor een kat hè?
Gelukkig krijgt hij van jou zoveel liefde en begrip. Ik word er warm van!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Caatjebenjeboven »

Ik merk nu al iets van mijn aanpak!
Ze laten zich weer makkelijker aaien en geven veel meer kopjes.
Superfijn vind ik dat.
Net zat Muis op tafel, ik zei 1 keer:'Uh!', en daarna heb ik haar met zachte hand van de tafel gehaald.
Toen kwam ze gezellig naast me liggen:-)
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pinguin »

ben ik weer met een vraag
dreumes vind het aanrecht heeeeeeeeel intresant. heb al geprobeerd hem op een plek te houden. door middel van een mandje om in te slapen. maar hij blijft niet stil zitten. mandje is inmiddels weer weg. ik zorg er voor dat er niks eetbaars op het aanrecht blijft liggen. maar als ik s`avonds mijn eten heb klaar gemaakt en ik lekker wil gaan eten. springt die altijd op het aantecht. om te kijken of er iets te eten ligt. (hij heeft ook al een poging gedaan om bakvet op te likken)
ik word er een klein beetje moedeloos van om hem iedere keer van het aanrecht af te halen. en ik iedere keer koud eten heb.
tot mijn grote schrik sprong die vanavond tijdens het koken in eens op mijn fornuis. schrok me kapot. heb hem er af gehaald en streng nee gezegd. maar dat kan ik net zo goed tegen de muur zeggen die geeft meer reactie.
wat kan ik hier nu aandoen? (of heeft dit echt te maken met de leeftijd?)
hij is nu 8 mnd oud
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Katten van 8 maanden zijn eigenwijs/ondernemend. Straffen helpt niet, is alleen slecht voor je band met het dier. Zorg dus altijd dat ALS hij erop springt het geen kwaad kan. Nergens bij weglopen en eten gelijk meenemen. Mijn Rik is op die manier een keer in een pan met chili gesprongen. Vooral erg sneu voor zijn voetzolen, een pootje had hij echt verbrand.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pinguin »

oke thanks voor de tips.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Het straffen van kittens

Bericht door nellebel »

hier hetzelfde verhaal hoor. zeg je nee en zet je de een eraf, springt de ander erop. dan maar even afleiden met een speeltje ofzo, vind het levensgevaarlijk soms tijdens het koken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ja ik krijg het ze ook niet afgeleerd hoor... en ik beloon de boeven nog ook door ze af te leiden met iets lekkers waardoor ze er weer af springen.
Toch zijn ze wel slim hoor, want Taiyo heeft bijvoorbeeld al goed door dat het blikje wel op het aanrecht opgedaan wordt, maar dat ze het daar niet mag eten. Die zit inmiddels netjes op de grond te wachten terwijl Tsuki me dan op de vingers kijkt bij het klaarmaken. Tegen de tijd dat zij van het aanrecht af is gesprongen zit Taiyo al lekker te smikkelen..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pinguin »

oef ik ben gelukkig niet de eenigste waarvan de jonge kat niet echt wil luisteren. ik vind het met name gevaarlijk met koken. ondanks dat ik er naast sta sprong die gisteren toch weer tijdens het koken op het gasforuis. kon hem er net op tijd afhalen anders was denk ik een pootje verbrand. schrok me kapot. blijf hem er gewoon steeds afhalen en nee zeggen. en even kort negeren.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Mirjam86 »

Niet echt luistert? Echt niet luistert! :lol:
Tja het hoort erbij... meestal kan ik er wel om lachen, maar tijdens het koken moet je ze echt even tegen zichzelf in bescherming nemen inderdaad. Verder is het een kwestie van veel geduld, hihi!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Moesty heeft weer gepost in topic mijn kat luistert niet - die gast spoort niet.
Zoek een andere hobby dan forums verzieken zou ik adviseren.

Mijn ervaring is dat ze vanaf ongeveer anderhalf snappen dat het voro eigen bestwil geen goed idee is tijden koken op aanrecht te springen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb het wederom gemeld bij moderator en vanaf nu vermijd ik het topic tot ik bericht krijg dat hij/zij geblokkeerd is. Ga iets doen met je leven ;)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het ook gemeld - ik hoop dat de berichten verwijderd worden. Ben zo bang dat een onschuldig beginneling het serieus neemt.......je moet er toch niet aan denken>>>>>>.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie