Het straffen van kittens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Het straffen van kittens

Bericht door MarjanR »

De naam van het topic staat me ook niet aan, maar er komt wel een goede tip voorbij. De ssscat.

Dat vind ik zelf een goede en vriendelijke methode om aan te geven dat er een grens bereikt is.
Ik had het ook al gezien bij "my cat from hell" om het deurkrabben tegen te gaan, en was erg effectief.
En ik dacht nog wel; Oh, alleen in de US natuurlijk.
Maar nee, ook in NL :D

Overigens, een kitten straffen???
Een ferme NEE, en boos aankijken bleek bij Sara toch wel het meest effectieve. (weinig gebeurd)
Nu is een knip met de vingers is nu voldoende.
Maar heel eerlijk, Moos was echt niet zo makkelijk.
Heb met hem flink met m'n handen in het haar gezeten. Veel gezucht en ge-grrrrrrrrrrrrrd.
Zelfs over m'n eigen grenzen gegaan en hem een tik op z'n kont gegeven.
Maar het hielp niets!!! Dus dat deed ik al snel niet meer. (ik spreek nu over 16 tot 17 jaar geleden he... Moos is nu 18)
Maar met de jaren zijn z'n kattenkwaad acties nog maar weinig aanwezig.
Maar nog wel hoor, en dan krijg ik ook nog een grote bek terug (meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeuw).
Sommige katten blijven grenzen verkennen, en ze weten het op een gegeven moment echt wel hoor.
Dus ja, sommige katten blijven je tot waanzin drijven.
Het stomme is, Moos is de grootste in kattenkwaad... maar ook de grootste slijmjurk.
Lekker tegenstrijdig.

Sorry, lang verhaal geworden.
Corrigeren werkt wel, maar het heeft geen zin om te straffen als het gewoonweg IN de kat zit.
Ze weten het op een gegeven moment heus wel. Maar ja, blijven doorgaan.
Diep zuchten, boos kijken en opruimen.
(het zijn ook net kinderen, hey)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Met Marjan eens, titel wekt onlustgevoelens op ook bij mij.
Mijn ervaring is dat na 2 jaar ze wel dingen bij te brengen zijn.
Ik heb foto's geplaats van Bob en van Bram vlak bij een bord lekkers.
Blijven ze netjes vanaf, ook als ik naar toilet ga of zo.
Met Rik hoef ik dat niet te proberen.
De spontaniteit gaat uit een kitten als je aan het corrigeren, of erger nog straffen gaat.
Wat een ander doet moet die zelf weten, persoonlijk ben ik NIET van straffen.
Wederzijds respect komt met de jaren.
De eerste 2 jaar zijn ze oncontroleerbaar projectiel die af en toe tegen zichtzelf beschermd dient te worden.
Zoals Rik in de pan chili. het is zaaks zelf overal oren en ogen te hebben om zulke ongelukken te proberen te voorkomen. Lukt uiteraard niet altijd want ze zijn vlug als water.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Het straffen van kittens

Bericht door MarjanR »

Hm, mijn ervaring is dat het er bij sommige katten echt niet uit gaat.
Mijn bord met lekkers is niet veilig.
Wél voor Teun, ook voor Sara (maar die volgt Moos z'n voorbeeld) maar dus NIET voor Moos.
Ik krijg het er niet uit. Ik weet het, en ik leef er wel mee
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

Ach Marjan, geniet gewoon lekker van ouwe Moos en al zijn kuren en streken.
Ik mag dat wel een pittige ouwe tang.
Gewoon rekening mee houden en om lachen is mijn motto.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Het straffen van kittens

Bericht door MarjanR »

Ik moet er inderdaad ook hard om lachen af en toe :D
Helemaal als hij terugmauwt

Ik; "Mooooooooooooooooos, doe je?"
Moos; "Meeeeeeuuuuwwww" en gaat gewoon door waarmee hij bezig was. :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ik ben helemaal niet voor het straffen van kittens.
Eigenlijk zijn het nog baby'tjes en een baby gooi je toch ook geen shampoofles naar het hoofd of een plantenspuit in zijn gezicht als hij over je heen kotst?!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Dafpoetser »

Eens met Mirjam. Als je een kitten in huis haalt, WEET je dat je een klein sloopbedrijfje in dienst hebt genomen. Laat een kitten aub kitten zijn, en lekker ondeugend, de term "kattekwaad" is niet voor niets!

De topicnaam maakt me dan ook kotsmisselijk. Ikzelf heb een knoert van een kitten van bijna 3 jaar, ;-) en die kan ook knap ondeugend zijn kan ik jullie melden, maar geen plantenspuit, en shampooflessen hier!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

nee, geen weldenkend mens zou het in zijn hoofd halen,
maar we hebben hier topics en ook berichten van mensen, die dan doorgaans even komen overvliegen, die ten einde raad zijn.
die hebben hun katten/kittens al zo verpest dat die schichtig dan wel tegendraads geworden zijn.
en dat geeft allerlei gedragsproblemen, zeker ook rond de kattenbak, tot en met aanvallen en bijten.

en dan mogen wij op het Kattenforum het even oplossen..!

en ik houd mijn hart doorgaans vast bij berichten van mensen, die nog nooit een kitten in huis hebben gehad of zelfs geen kat, die helemaal zijn gezwicht want 'oh so cute' en 'wil ik ook' bij het zien van schattige smelt-kittenfoto's, maar zich niet realiseren hoeveel kosten, hoeveel sloopwerk en de rest van de consequenties..

en je blijft het tiggerde-tig maal uitleggen, want zij kunnen er ook niks aan doen dat ze de zoveelste zijn...
eigenlijk, maar dat mag ik van sommige forumleden niet schrijven, zou een katten-starter niet aan een kitten of kittens moeten beginnen..
maar met een jong volwassen liefst asieltijger, dat is ook een stuk overzichtelijker en minder kostbaar.

maar ik doe het toch nog maar weer eens.. want het is ook gewoon mijn mening ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Het straffen van kittens

Bericht door looielonder »

Ik ben zelf ook een starter haha sinds een half jaar me eigen huisje
En ben dol op katten nu hebben we ze thuis bij mij ouders ook altijd gehad

Maar als je ze zelf neemt is het toch wel weer anders je weet wel ongeveer
Maar heb me evengoed wel op internet info vandaan gehaald
Omdat het thuis altijd door me moeder werd geregelt

Je moet gewoon heel veel geduld hebben ik moet zeggen met Misty gaat het goed nu met het aanrecht
Door ssscat maar het blijft een lekkere dondersteen.
Diesel is wat rustiger en kijkt eerst wat zijn zusje uitspookt vindt die het leuk
Dan doet die gezellig mee haha

Ze zijn nu 17 weken en hebben gelukkig nog niet veel gesloopt
Ik heb op me ramen plakfolie zitten dat ik niet zo'n inkijk heb van de overkant
En misty vond dat er maar af om naar buiten te kijken terwijl ik bij een ander raam een mooi plekje gemaakt heb met mandje erbij

Maar mevr wilt dit raam nou vind het prima de rest heeft ze netjes laten zitten
Maar slaan zou ik nooit doen wat de meeste al zeggen een kat heeft geen baas die heeft personeel
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Mirjam86 »

Deels snap ik wel wat Adriana bedoelt hoor, want veel mensen die aan kittens beginnen weten helemaal niet wat ze kunnen verwachten.
Maar zelf ben ik ook een starter en heb ik twee kittens genomen. Ik heb echter eerst drie boeken over katten, kattengedrag en kittens gelezen en een half jaar nagedacht of we echt aan die verantwoordelijkheid toe waren. Dan hebben we flink gespaard en toen zijn we pas kittens uit gaan kiezen.
Maar je moet er wel op voorbereiden dat je kittens nog niets kunt leren (misschien als je geluk hebt het een en ander) en je hele huis kittenproof maken. Geen romantische verwachtingen hebben.
Dan kan je als starter ook aan kittens beginnen.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Dafpoetser »

Mirjam, jij bent goed beslagen ten ijs gegaan, veel mensen doen dat niet, en hebben geen idee wat voor mini-sloopbedrijfje ze in huis halen.

Dat het met jou, en je bengels helemaal goed gaat komen weet ik zeker!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Ach, ik weet het niet....
Ik vind kittens niet zo'n probleem, maar ik ben zelf ook met een volwassen kat begonnen, dus ik kan het eigenlijk niet zo goed inschatten...
Je moet natuurlijk niet verwachten dat ze zomaar in het gareel gaan lopen, dat is onbegonnen werk...
Toen Kleintje en haar broertje klein waren, heb ik hen opgevoed. Maar die speelden buiten hun energie kwijt en waren met twee, dus die deden al niet zoveel mis.
Gewoon aan de mat krabben, dat mocht niet, daar werd mijn ma wel kwaad van, en als ze op tafel liepen werden ze eraf gehaald, maar niemand was kwaad omdat ze het deden. Na een tijdje deden ze dat gewoon niet meer. Ik heb heeeeel veel geluk gehad, want het waren heel gemakkelijke kittens in huis (mijn pa zei altijd dat mijn katten beter luisterden dan mijn ma haar kinderen :oops: en dat ze dus niets moest zeggen als ze even iets verkeerd deden).
En verder moesten ze gewoon luisteren als ik op het moment zelf 'nee' zei. Simpel. Maar dat kan je veel katten wel leren. Kleintje luisterde erg goed, voor Dito (broertje) moest ik me altijd weer rechtzetten en naar hem toegaan, want hij deed dus gewoon door. :lol:
Maar ik heb me daar eigenlijk nooit in geërgerd... Hij was gewoon zo, en ik vond dat wel normaal.
Van het eten bleven ze af, omdat ze vrij snel doorhadden dat ze wel iets kregen als er vb bezoek kwam en er toastjes met zalm op tafel stonden. Dan kregen ze iets op hun eigen plekje (kregen enkel en alleen eten daar, nooit ergens anders) en dat wisten ze vrij snel. Kleintje kon ik ermee vertrouwen in een andere kamer, Dito vast en zeker niet (heb het nooit geprobeert).
Zo is elke kitten anders, en als je dat weet, dan is dat gewoon zo...
Ik moest er ook altijd mee lachen dat Dito niet luisterde, ipv dat ik me daar druk in maakte. Heb er nooit bij stilgestaan, we gingen er eigenlijk altijd van uit dat je katten niets kan leren (waar ik het nu ook weer niet eens mee ben).

Maar nochmaals, die kwamen wel veel buiten en moesten binnen geen zaken uit de kast halen om te spelen. Dat maakt denk ik nog wel veel verschil...
Kleintje speelde binnen wel eens met een balletje of legoblokje, maar dat was het dan ook.
Krabben deden ze dan buiten aan een boomstam, dat is toch nog steeds het leukste. ;-)

Cuzco hebben we wel binnen gehouden, en dus veeel meer werk aan gehad (overal af halen en 'nee' zeggen, veeel mee spelen), ook omdat hij geen leeftijdsgenootje had. Toen we dan een vriendje voor hem moesten gaan zoeken, had ik echt geen zin in weer een kitten. We hadden er juist een klein jaar eentje en net eentje die volwassen was, en dat was even genoeg voor mij. Ik wou dan ook een volwassen kat, maar men raadde mij een kitten aan, en dus ben ik zou oud mogelijk gegaan toen (4 maand) zodat Kleintje hem nog gemakkelijk zou aanvaarden.
Maar ik had dus ook wel niet zoveel zin in weer zo'n dondersteen grootbrengen...
En toch vind ik kittens leuk hoor. Maar je moet gewoon weten dat je er maandenlang veel tijd in moet steken... En hou ze gewoon per twee, dan is iedereen een stuk gelukkiger. Dat was me bij Cuzco vrijwel direct duidelijk, nooit geen kitten meer alleen.
Luis luistert echt niet, maar toch heb ik met hem minder werk gehad, dan met Cuzco... Juist omdat ze elkaar hadden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Het straffen van kittens

Bericht door looielonder »

Je hoort toch ook eerst info verschaffen, dat doe je bij heel veel dingen in het leven toch
Een vriendin zag Diesel en Misty toen ik ze net een dag had en was verkocht omdat ze zo leuk en schattig waren
Ik zei meteen wacht maar tot ze groot zijn haha en wat ze allemaal nog uit gaan halen
Dan zijn ze even goed leuk en nog steeds schattig

Die vriendin is heel erg op spulletjes in huis zei al van weet waar je aan begint want ze kunnen goed slopen
Maar bij de meeste is het aaah schattig aaah zo lief en dan zijn ze verkocht en weten inderdaad niet wat ze in huis halen helemaal mee eens
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

het kan ook best goed gaan en zo te lezen heb jij wel een kittenvriendelijke houding. enne, met 17 weken ben je er nog niet hè? bij mij was de meest wilde periode vanaf 6 maanden tot zo met anderhalf ongeveer nu nog steeds. en ze worden inventiever en nog meer ondernemend. ik had nog nooit kittens gehad maar wel al heel lang katten in de vorm van op te lappen afdankertjes.. dat maakt voor de binding niks uit.
en nu met deze wilde kittens is het wel dolle, vrolijke pret hier.
en je houdt ook je hart nog wel eens vast en gelukkig ben ik veel thuis, want je moet ze toch wel proberen in de gaten te houden.. ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Het straffen van kittens

Bericht door looielonder »

Hahahaha ja ik weet dat ik er nog niet ben, maar weet wel waar ik aan begonnen ben.
Zou ze ook niet meer kwijt willen, zodra ik uit me werk kom dan is het koppies geven.
Gauw naar de deurmat even weer hun geur aanbrengen op de mat haha geweldig

Dan geef ik ze een snoepje dan rennen ze even het hele huis door om te laten zien dat ze er zijn
En lekker ff met hun spelen en als ik dan op de bank ga zitten liggen ze allebei uitgeteld bij me

En overal waar ik ben in huis volgen ze me ik vind het heerlijk en ben ook super blij en gek met ze het is zo lekker thuis komen uit je werk

Als ik ga slapen dan mogen ze nog niet bij me wel een keer geprobeerd maar had bijna een nagel in me oog dus wacht daar nog wel ff mee tot ze ouder zijn

Voor der rest heb ik veel speeltjes krabpaal krabton mandje en een radiator hangmat ze zijn er dol op en vind dat ook wel erg belangrijk zodat ze daarmee lekker kunnen ravotten en scheelt een hoop voor je bankstel

ze vinden me ipad ook helemaal geweldig, daar waren ze 12 weken oud.
[youtube][/youtube]
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Plaats reactie