Het straffen van kittens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Pocahontas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2011 13:32

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Pocahontas »

Een kat is geen hond. Wat mensen stout vinden, is bij hun gewoon hun grenzen opzoeken. Natuurlijk mag je best je grenzen aangeven, maar het woord straffen staat mij een beetje tegen. Jammer dat je 2 kittens hebt, met oudere katten had je al minder problemen gehad. Helemaal als je ze ergens vandaan haalt, waar ze weten hoe de kat zich gedraagt (ik ben een fan van www.herplaatsing.nl) Als je zit te eten of gaat koken, kunnen de kittens best even achter een gesloten huisdeurkamer/keukendeur zitten. Opsluiten voor straf in een bench of vervoercontainer is geen optie. Ze krijgen een hekel aan dat ding en leren er niets van. Laten zien wat wél mag (muisje,balletje)en wachten tot ze rustiger word.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Op welk bericht antwoord jij nu Pocahontas?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Het straffen van kittens

Bericht door looielonder »

@ pocahontas

een kat moet je niet voor even opsluiten als je gaat eten je moet gewoon consequent zijn en negeer knop aan. die van mij zijn 17 weken en met eten heb ik ze iedere keer weer op de grond gezet als ik op de bank zat te eten. nu komen ze wel naast me zitten maar negeer ze gewoon, en dan is het hmm krijg toch niks ik ga maar weer verder met spelen of ze gaan er bij liggen.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door KoosjeCato »

:oops: nou, ik heb me ook wel goed ingelezen en ik heb toch echt wel mijn wanhopige momenten.
Ik ben altijd opgegroeid met katten (en andere dieren) om mij heen, maar kittens zijn inderdaad sloopmachientjes.

Het stomme waar ik als 'starter' (want zo beschouw ik mezelf echt nog wel) tegenaan loop, is dat je zo ontzettend veel dingen leest, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wel naar buiten/niet naar buiten, wel plantenspuit/geen plantenspuit, wel vanaf het begin af aan/wachten tot ze ouder zijn.... Na het lezen van dit topic zit ik gewoon met een enorm schuldgevoel, want de plantenspuit is hier wel gebruikt en zo heb ik nog wel meer fouten gemaakt de afgelopen 8 weken.
Nu heb ik de mazzel dat ik vreselijk lieve, sociale en aanhankelijke kittens heb en ze dus wel meer kunnen hebben dan een schuw kitten. Ze zijn gelukkig niet zo snel bang van dingen en we staan nu gelukkig nog op goede voet met elkaar.
Op tafel tijdens het eten komen ze niet meer, althans, niet zo gauw. Na vele malen eraf tillen met een 'nee'. Dus dat vind ik al zo ontzettend knap van ze! Het aanrecht wil ik ze ook niet op hebben vanwege zo'n kookplaat die lang warm blijft, dus dat ben ik ze nu ook aan het leren, door ze eraf te halen als ik het zie met een 'nee'.
Maar ze blijven aan de bank krabben en ik ben bang dat als ik nu daar geen grenzen stel, ze het blijven doen. Ze hebben een lel van een krabpaal, waar ze beter uitgestrekt kunnen krabben, maar ze verkiezen de bank. Na veel observatie denk ik dat het de stof is die ze zo lekker vinden ipv sisalachtig spul, dus ik ga nadenken over iets van jute fröbelen. Het is nu nog geen mega probleem, omdat het een oude hoes is en een ikeabank die al eens in tweeën lag, maar in de komende 20 jaar denk ik dat ik wel eens een andere bank wil. Meestal merk ik het ook te laat en zijn ze al lekker aan het krabben. :roll: Dan denk ik ook 'laat maar' (omdat ik het echt een spuuglelijke bank vind ook) Je leest wat dit probleem aangaat ook vanalles, dubbelzijdig tape plakken waar ze het doen (moet ik de hele bank inwikkelen) of alufolie. (hoe ik dat voor me moet zien weet ik niet)
Voor de rest worden problemen gewoon opgelost door het betreffende ding weg te halen of op te bergen/niet toegankelijk te maken. Mijn planten zijn de deur uit, gordijnen hebben we niet en verder is de woonkamer behoorlijk kaal. De rest is ook zo ingericht dat het geen gevaar vormt of dat er kostbare dingen in staan die stuk kunnen en elke dag leer ik weer bij. (zo hebben ze mijn aaifoon van de oplader af gemept :shock: -maar niet boos over geworden, want dat heeft toch geen zin) Ze moeten toch hun energietjes kwijt kunnen.
Maar het echte leren doe je toch als de dieren er zijn, hoeveel je je ook hebt ingelezen. Ik kan in mijn hoofd hebben bijvoorbeeld dat Orijen goed voor ze is, maar als ze het niet moeten, wie ben ik dan om ze te dwingen? Als starter wil ik dus zeker goede grenzen stellen, maar ze niet tegen me in het harnas jagen. Dus praat ik maar ook heel de dag tegen ze, zodat ze 'lieve toon' van 'boze toon' kunnen onderscheiden.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Het straffen van kittens

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je niet zoveel verkeerd doet hoor.
Wat je wel moet doen is consequent zijn! Dat is het allerbelangrijkste, want als je 1 keer toegeeft, moet je dat compenseren met wel 10 keer aangeven dat het eigenlijk toch niet mag.
En hoe verwacht je nu dat zo'n kitten het nog snapt als het soms wel mag, en soms niet...
Dat lukt dus niet.

Krabben moet je ook niet gaan verbieden, want dan begrijpen ze er niets van. Gewoon rustig oppakken en op de krabpaal zetten en dan daar positief tegen praten en belonen. Zo leren ze dat de krabpaal leuker is.
Later zou je eventueel de bank kunnen verbieden met een 'nee', maar als je dat doet voordat ze doorhebben waar er wel gekrabt kan worden (op de paal) begrijpen ze er niets meer van en gaan ze het met het krabben zelf linken, en dat kan je natuurlijk nooit afleren. En dat wil je ook niet.

En op zo'n manier moet je gewoon wat inzicht krijgen in hoe kittens het ervaren.
Ik praat hier eigenlijk niet op een boze toon, tov lieve toon. Als ze iets doen wat ik liever niet wil, vb bovenop mijn stereo kruipen dan zeg ik gewoon: kom daar eens af. Gewoon op een rustige toon. En als ze nog niet weten wat ik daarmee bedoel (als je je kat kent zie je wel of hij weet wat je wil en niet luistert of het gewoon niet snapt), dan lok ik ze naar me toe en beloon uitgebreid. Dat heeft tot gevolg dat als ik nu tegen Luis zeg: kom daar eens af, hij naar me toe komt om te knuffelen :lol:
Als hij telkens achter elkaar niet luistert zodat ik er hem zelf moet afhalen, of er steeds weer bovenop kruipt, gaat mijn toon steeds iets bozer en waarschuwender. Maar soms is hij in buien dat dat nog niet werkt, en dan durf ik wel eens vloeken en mijn stem verheffen (wat niet wil zeggen dat ik hem uitkaffer, dat gaat ook maar over 1 zin, vb potverdorie, Luis, nu is het genoeg!, maar daarmee is hij er wel snel af), maar de meesten vinden dat geen goede methode. Is al uitgebreid in een ander topic over gediscussieerd.
Sommigen gaan liever in het gezicht blazen of zo, dat vind ik dan weer minder... Vooral als het zonder waarschuwing komt. Hier zijn ze altijd van te voren goed gewaarschuwd. En dit gaat natuurlijk over een volwassen kat die donders goed weet wat ik wil.
Bij een kitten of bij een kat die niet weet wat ik bedoel steek ik er wel wat meer tijd in om duidelijk te maken wat ik nu juist bedoel. Je kan niet verwachten dat ze dat zomaar door hebben, en zeker niet als ze met hun hoofd bij spelen zitten...
Dan is dat 1 oor in, ander uit, en dat moet je gewoon aanvaarden en dus steeds opnieuw aangeven.
Als je geluk hebt gaan ze na een tijdje vanzelf weten wat mag en wat niet, maar anders moet je het gewoon steeds opnieuw vragen... En dat doe ik niet boos.
Het zijn nu eenmaal katten...

Maar je doet het volgens mij niet slecht hoor.
Ik ben van mening dat je kittens al wat kan proberen leren, zolang je maar niet verwacht dat dat ook lukt en je kwaad maakt als het niet lukt. Gewoon stoppen als je 'nee' zegt, en aan de krabpaal krabben is volgens mij prima te doen, ook als ze nog erg jong zijn.
Dat kan je perfect rustig doen, zonder kwaad te worden en door middel van knuffels belonen. Gewoon afleiden en aandacht naar je toe trekken, nee zeggen, weghalen en dan belonen. Ookal haal je ze ergens af, of laat je ze ergens mee stoppen dat je niet wil, kan je achteraf belonen. Het is niet dat ze stout waren, je geeft gewoon aan dat het flink is als ze het niet doen. En als je een goede band hebt, vinden ze dat erg fijn als je hen flink vind. ;-)
Dat werkt bij elke kat weer anders, en dat moet je dan ook maar aanvaarden. Ik stond daar gewoon niet bij stil. Het karakter is wat het is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Het straffen van kittens

Bericht door looielonder »

het is inderdaad in praktijk heel anders en als je ze dan krijgt zie je pas wat ze uithalen bij moederpoes zijn ze nog schattig. ik ben bij de geboorte geweest van mijn poezels en daarna elke week bij ze wezen kijken. ze komen bij een moeder van een vriendin van mij vandaan, waar ik zelf kind aan huis ben.

zag dat misty een lekkere ondeugd was en diesel was meer van vindt alles wel best.
en eigenlijk elke keer bij elkaar. en dat was ook bij die andere 2 uit het nest.

zo heb ik mijn keuze laten vallen op diesel en misty.
die van mij hebben eigenlijk gelijk de krabpaal en krabton ingebruik genomen.
gelukkig maar want heb een nieuw bankstel, en zou dat erg zonde vinden.
ik heb hier wel een plantenspuit op tafel staan hoogstens 1 a 2 keer gebruikt, als ik nu zie dat ze wat uitvreten wat niet mag, hoef ik de plantenspuit alleen maar te pakken en te laten zien, dan stoppen ze meteen waar ze mee bezig zijn. en lopen ze mopperend weg.

je kan best een plantenspuit gebruiken, alleen wel opletten dat ze niet bang en schichterig voor je worden erdoor.
maar dat is mijn mening.

als ik weg ga zet ik ssscat aan op het aanrecht. de laatste tijd hoef ik het niet eens meer aan te zetten. dan zet ik het alleen neer dat is al voldoende op dit moment.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door KoosjeCato »

Het weghalen bij de bank en bij de krabpaal zetten doe ik ook. Alleen dan kijken ze me blij aan met grote ogen en beginnen luid te spinnen. Ik zet ze zelfs met hun pootjes tegen de paal, van kijk, daar kan je krabben. Koosje heeft het nu een beetje door, Katootje kijkt me nog steeds met grote ogen aan. En ja, dan smelt je weer en geef je ze een knuffel. Dus het is nog even iets waaraan gewerkt wordt, maar ik ben blij te horen dat ik het niet superslecht doe.
Over de plantenspuit, Katootje vind water heerlijk, dus die gaat echt met de andere kant naar je toe zitten, van die ook en dan gaat ze zich zitten wassen. Koosje heeft er bij kans nog minder van. Maar ze zitten ook gewoon in de douche en alles. Liggen lang uit in een natte douchebak. :roll: Dus zijn een beetje raar wat dat aangaat.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Het straffen van kittens

Bericht door nellebel »

koosjecato er is niet altijd een goed of fout. iedereen heeft ook zijn eigen mening. sommige dingen is heel duidelijk wat je wel en niet moet doen, maar dat weet je echt wel. daarvoor ben je dierenliefhebber genoeg. en bij veel dingen merk je vanzelf wel of het werkt. kijk als jij iets doet (zoals die plantenspuit) en je merkt dat je katje doodsbang van je wordt was je er toch al lang mee gestopt? sommige mensen hebben oogkleppen op, maar het feit dat jij zo voorzichtig bent en goed nadenkt, geloof ik echt niet dat jij die fout maakt. goed kijken naar je bengeltjes en dan komt dat best wel goed. niet zo twijfelen aan jezelf. tips kun je hier altijd halen, maar jij moet het uiteindelijk doen en kijken wat het beste bij die 2 werkt. leuk toch dat je lekker "rare" katten hebt, geniet je dubeel van, van al die streken die ze uithalen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
vaderlander
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2011 16:39

Re: Het straffen van kittens

Bericht door vaderlander »

Mijn ervaring hiermee is dat je een kitten prima kan disiplineren.

Onze kat aangeleerd dat bepaalde dingen niet mogen door duidelijk NEE! te zeggen.
Als het baldadige gedrag helemaal te ver ging kreeg hij een time out op de gang. En kon hij naar 10 minuten het opnieuw proberen.

Vaak is met kittens zo dat ze veel energy hebben. Dus veel spelen wil ook helpen, of (mits hij gecastreerd is) gewoon even naar buiten laten.

Je merkt zelf wel wat het beste werkt voor jou kat.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Mirjam86 »

Iets aanleren door NEE te zeggen is natuurlijk iets anders dan het straffen van kittens.
Je moet gewoon een lange adem hebben...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

vaderlander schreef:Mijn ervaring hiermee is dat je een kitten prima kan disiplineren.
Vaak is met kittens zo dat ze veel energy hebben. Dus gewoon even naar buiten laten.
je merkt zelf wel wat het beste werkt voor jou kat.
Ach ja als hij platgereden wordt luistert hij veel beter.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Het straffen van kittens

Bericht door jennli »

Buiten in een kattenren of afgeschermde tuin natuurlijk! Zucht is me niet gelukt dit topic te negeren. Koosjecato, je doet het prima als je het mij vraagt. Denk dat iedereen hier als starter anders tegen dingen aan keek. Mijn katten hebben ook een paar maandjes los buiten gelopen etc. Het gaat er om dat je steeds naar je eigen handelen blijft kijken en uit alles merk ik op dat je het beste met je beestje voor hebt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Het straffen van kittens

Bericht door castratenkoor »

staat bij "(mits gecastreerd)" dus ik verwacht toch in de aanbieding als roadpizza.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Het straffen van kittens

Bericht door nellebel »

Ach ja als hij platgereden wordt luistert hij veel beter.......[/quote]


dinie, hoe triest het verhaal ook, moet stiekum toch ook wel altijd lachen om je gevatte antwoorden. zou het zelf niet beter kunnen verwoorden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

k sla dit topic doorgaans over want kromme tenen en heb ook de neiging de shampooflessen richting personeel te gooien.. maar dat gaat moeilijk als je op je handjes moet zitten..

aààrrrrgh: disciplineren van kittens.. en naar buiten zetten als te lastig --> of tè energiek.. kittens die te energiek zijn.. ook weer niet goed.
kittens horen de tent af te breken, dat hoort bij hun ontwikkeling en als dat niet goed valt dan niet voor kittens kiezen pse

hier zijn de kittens niet gedisciplineerd, eerst dacht ik nog: ga daar een cursusje doen, maar dat is geen disciplineren maar doodsbang maken en buitensluiten/negeren..
en oh ja, dit is mijn mening hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie