Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Dat lijkt dan mee te vallen Featherr. Ik dacht dat het heftiger zou zijn .. Ik wil het eigenlijk wel graag weten; stel dat hij geen eiwitverlies heeft dan zou Semintra toch niet nodig zijn. De dierenarts assistente vond het niet heel noodzakelijk om urine te laten controleren omdat volgens er er altijd eiwitverlies is bij crea van 206, maar ik begin het me af te vragen of dit ook daadwerkelijk het geval is..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

O, dan heb ik een berichtje gemist. Ik dacht dat de crea hoog in de 160 lag. Bij 200+ spreek je toch wel over fase 2 en dan is Semintra wel aan te raden. Wel is een urineonderzoek en na een tijdje hernieuwde bloedonderzoek aan te raden om te kijken of die Semintra aanslaat.

O, shoot, ik zie dat ik dat op 20 april ook al schreef :oops:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dena16 schreef:Ed zijn urine is nog steeds niet gecontroleerd omdat het me niet lukt plas op te vangen. Nit met pollepel, niet met lege kattenbak..
Dan zou ik het proberen met katkor: kattenbakvulling om urine te kunnen opvangen.
Dena16 schreef:Ik wil ook zijn blaas niet laten aanprikken omdat hij net over de stress van de behandeling van 2 weken geleden is.
Ook bij Gaudí is vlak voor hij een katheter kreeg de blaas geleegd via de naald, en ik was verbaasd hoe gemakkelijk dat ging.
Dena16 schreef:Wat zijn de waardes van Gaudi Erik? En hoelang krijgt Dali al Semintra en vanaf welke waarde?
Meting Dali in oktober 2015: ureum 34/crea 291, geen eiwitverlies via urine (!!)
Meting Dali in januari 2016: ureum 23/crea 340, licht eiwitverlies via urine, start met Fortekor
Een paar maanden later overgestapt op Semintra, dus dat krijgt hij nu ruim een jaar.
Getallen van Gaudí moet ik even naar zoeken - maar die lagen net over de grens van IRIS fase 1.

Toch wel een dierenartsassistente met een aparte gave: eerst het eiwitgehalte in urine kunnen inschatten alleen door naar de kleur/helderheid te kijken, en nu moet Ed wel eiwit in de urine hebben alleen doordat hij een ureum heeft van 12 en Crea van 206? Nou, dan zal ik ook nog eens goed in mijn kristallen bol kijken: het zou me verbazen als Ed eiwit in z'n urine heeft!

Ik ga niet op de stoel zitten van jouw DA, en je moet het uiteraard zelf beslissen - maar (nogmaals): Semintra is primair bedoeld om eiwitverlies via de nieren tegen te gaan (zie bijsluiter), en in het geval van Ed zou ik toch echt eerst willen weten of er sprake is van proteïnurie. En aangezien Semintra ook de bloeddruk verlaagd, zou ik eigenlijk ook graag de bloeddruk willen weten.
Dena16 schreef:Wat zouden jullie doen?
Ik begrijp helemaal jouw tweestrijd, want dit voelt allemaal inderdaad niet goed onderbouwd. Volg je gevoel, laat je niet gek maken, en als je blijft twijfelen zou je het geval misschien eens aan een andere DA kunnen voorleggen?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7685
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Probleem is dat op dit moment al Semintra gegeven wordt. Dus je hebt geen nul-meting. Zelfs als er nu geen eiwit aangetroffen wordt in de urine weet je niet of dat komt door de Semintra of door het nog goed werken van de nieren (hoewel ik verwacht dat die nieren wel aangetast zijn met een crea van 206).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik geloof best dat de nieren aangetast zijn, maar je ziet bij Dalí dat bij een veel hogere Crea er nog geen eiwit in de urine zat... Bovendien duidt de opvallend lage ureum toch op een behoorlijke restcapaciteit van de nieren, en kan je je ook afvragen of die relatief hoge crea geen momentopname is geweest....

Je hebt gelijk dat er eerst een fatsoenlijke nulmeting gedaan had moeten worden. Maar zo lang wordt die Semintra nog niet gegeven, dus nu een meting is toch niet verkeerd. Zit er nu geen eiwit in de urine, dan zou je zou kunnen overwegen om de dosis te halveren, en na een tijd te kijken of er nog steeds geen sprake is van eiwitverlies.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Hij krijgt het pas een week en gisteren heb ik niets gegeven omdat ik zo twijfel. Ik ga zo maar eens van die zakjes Katkor halen. Heel misschien dat dat lukt. Bloeddruk is volgens mij niet gemeten of dat zou gebeurd moeten zijn tijdens zijn behandeling.
Maar stel nu dat hij geen eiwitverlies heeft en zijn bloeddruk is normaal ; heeft Semintra dan toch nog zin?
Dat had ik ook al bedacht Erik, om het als onderhoudsdosis te geven tot het moment dat het echt nodig is misschien, maar ik kan nergens terugvinden of dit kan met Semintra. Wellicht is het te kort op de markt voor een casus als Ed ;-)
Erik; ik had altijd begrepen dat nieren alleen maar slechter kunnen worden, niet beter, kan Crea dan toch een momentopname zijn en weer binnen normaalwaarde komen?
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

p.s kan het kwaad dat Ed zijn bloeddruk verlaagd wordt terwijl hij wellicht niet eens een te hoge bloeddruk heeft? ( pfoeh, wat een vragen sorry....heb er vannacht weer eens wakker van gelegen. Wil zo graag het beste voor Eddie maar dat valt nog niet mee)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dena16 schreef:Maar stel nu dat hij geen eiwitverlies heeft en zijn bloeddruk is normaal ; heeft Semintra dan toch nog zin?
In nauw overleg met mijn DA ben ik Dalí pas Fortekor/Semintra gaan geven toen er daadwerkelijk sprake was van eiwitverlies - en dus niet alleen vanwege zijn aanzienlijk hoge nierwaardes.
Dena16 schreef:ik had altijd begrepen dat nieren alleen maar slechter kunnen worden, niet beter, kan Crea dan toch een momentopname zijn en weer binnen normaalwaarde komen?
Jazeker kan dat, met name als er sprake is van acuut nierfalen. Toen Gaudí nauwelijks meer kon plassen, en er dus sprake was van stuwing in de nieren, had hij een behoorlijk hoge concentratie Crea. Na de penis-amputatie was zijn Crea gehalte significant gedaald. Achteraf is de conclusie: acuut nierfalen bovenop op (licht) chronisch nierfalen (en dat laatste zal denk ik geen uitzondering zijn bij bejaarde katten).
Dena16 schreef:p.s kan het kwaad dat Ed zijn bloeddruk verlaagd wordt terwijl hij wellicht niet eens een te hoge bloeddruk heeft?
Met name Fortekor kan bij de start van de behandeling de bloeddruk tijdelijk behoorlijk verlagen, dus als die al laag is, dan moet je het wel even in de gaten houden (hypotensie merk je aan sufheid, sloomheid).
Dena16 schreef:( pfoeh, wat een vragen sorry....heb er vannacht weer eens wakker van gelegen. Wil zo graag het beste voor Eddie maar dat valt nog niet mee)
Ja, vertel mij wat. In het begin zat ik met Dalí ook in een emotionele achtbaan. Ik moest er nog achterkomen dat nierfalen geen doodvonnis is, en dat je wel degelijk wat kunt doen om de ziekte te remmen, en je beestje stabiel te krijgen. Dat je je zorgen maakt is begrijpelijk, maar wanhoop niet. En mensen op dit forum staan klaar om hun ervaring en kennis met je te delen!

En het lijkt of Dalí ook een boodschap voor je heeft (foto heb ik net gemaakt). Anderhalf jaar geleden had ik echt niet kunnen denken dat hij zo monter naast me zou zitten....

Afbeelding

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Oh lieve Dalí dat had ik even nodig ( tranen over m'm wangen...) Hij kijkt recht je ziel in...Zegt meer dan 1000 woorden.. Alhoewel ik jouw woorden ook erg fijn vind Erik.
Ben er van overtuigd dat hier meer expertise bij elkaar zit dan bij de dierenarts. Ik heb even overlegd met de dierenarts; gezegd dat ik Ed lomer vind en dat het Semintragebruik me nog niet lekker zit. Haar advies is om even te stoppen met Semintra en om te proberen z.s.m urine op te vangen om eiwitverlies na te gaan. Ze vond wel dat de dosis voor Ed nu goed zou zijn maar ik ben daar na jullie onderbouwing nog niet van overtuigd. Ed is loom en schichtig en zit niet goed in zijn vel.. Ik daardoor ook niet. Ik kan het dan ook niet even naast me neer leggen maar blijf maar malen en google-en..

Nogmaals dank mooie lieve Dalì :verliefd:
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Ik wilde foto plaatsen met het antwoord van Ed maar dat lukt nog niet zo makkelijk hier..tips?
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

https://myalbum.com/album/JwRrbGSIkHVp

Geen idee of jullie dit kunnen zien, maar hierbij het antwoord van Ed. Zelfs niet blij met zijn pauwenveer vandaag...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, als ik de link volg dan zie ik de foto van Ed (hij kijkt inderdaad een beetje stuurs....).
Maar je kan 'm ook rechtstreeks in je bericht plaatsen:

Afbeelding

Ik ken myalbum niet, maar daar kunnen anderen je wel even bij helpen (Rik?)

Groetjes, en knuffel voor die mooie Eddie!
Erik
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Thanks Erik! Ik kende myalbum ook niet en het werkt niet zoals ik wil.
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dena16 »

Net terug van de dierenarts. Ik vertrouwde het niet Ed was erg sloom en at en dronk praktisch niet en had inmiddels al minstens 36 uur niet geplast en gepoept. al tig keer de bak met Katkor op en af geweest maar plassen ho maar. Dierenarts heeft hem net onderzocht, zijn overvolle blaas aangeprikt voor urine met behulp van een echo. Geen ontstekingswaarde in urine en een klein plusje (??) op het staafje voor eiwit. Urine wordt opgestuurd voor het exacte eiwitverlies te zien, maar volgens dierenarts leek het niet verontrustend. Geen vreemde dingen te zien, behalve veel gas in darmen en erg volle blaas. Helaas waren de nieren niet erg goed te zien (door het buikvet van Ed :eshifty: ) Daar had ik eigenlijk wel op gehoopt. DA dacht dat het zenuwachtige en slome gedrag van Ed kwam doordat hij moets plassen/poepen en de bak met Katkor niet op wilde. Ze vond het niet nodig om nu nogmaals bloed af te nemen omdat dit 2 weken geleden gedaan is.
Net thuis meteen weer grit in de bak gegooid waarna meneer vrijwel meteen ging plassen en poepen. Ook weer wat gegeten gelukkig. Nu zit hij hier tevreden de echogel van zijn grote, kaalgeschoren buik te likken...
Nu wachten op de uitslag ergens midden volgende week en a.d.h. daarvan beslissen al dan niet door te gaan met Semintra. Bloeddruk wilde ze niet meten nu omdat Ed ontzettend gestresst is en de meting daardoor niet betrouwbaar is.
Zou ik zoiets niet thuis kunnen meten? Ik denk namelijk dat het bij de dierenarts altijd erg hoog zal zijn met onze stressEd.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dena16 schreef:Geen ontstekingswaarde in urine en een klein plusje (??) op het staafje voor eiwit. Urine wordt opgestuurd voor het exacte eiwitverlies te zien, maar volgens dierenarts leek het niet verontrustend.
Het gaat dus om de eiwit/creatinine verhouding in de urine, niet alleen om eiwit. Overigens, je zegt niets over het soortelijk gewicht van de urine (dus de 'waterigheid'), want dat geeft ook belangrijke informatie over de conditie van de nieren. Ik neem toch aan dat toen er eindelijk urine beschikbaar was, die simpele bepaling toch is uitgevoerd?

Inderdaad is bloeddruk op de praktijk altijd in meer of mindere mate verhoogd. Een ervaren DA zal dat meenemen in de interpretatie, en indien mogelijk de bloeddruk een paar keer bepalen om te zien wat de spreiding is. En nee, je kan de bloeddruk niet zelf thuis bepalen - want bloeddruk en hartslag zijn echt verschillende dingen.

Ik krijg het gevoel dat je eens even rustig aan moet doen met Ed. Al die stress (zowel bij hem als bij jou) doet 'm ook geen goed. En ik krijg nu niet bepaald de indruk dat hij in een levensbedreigende situatie zit....

Groetjes,
Erik
Plaats reactie