Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Dorien66

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dorien66 »

Och, wat een naar bericht! Gecondoleerd en heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Bedankt voor alle lieve reacties!

Ondanks dat wij wisten dat zij al in reservetijd leefde, komt dit toch nog onverwachts. Vorige week dachten wij dat zij een virusje te pakken had. Dit omdat Kreukeltje en Koetje op exact dezelfde dag stopten met eten en beiden een loopoogje hadden. Koetje moest aan de antimisselijkheid en Kreukeltje kreeg natuurlijk al Emeprid. Kreukeltje heb ik vanaf dat moment met een spuitje gevoerd, gezien bij haar natuurlijk bekend was dat haar niertjes niet veel meer konden hebben. Afgelopen weekend begon Kreukeltje af te vallen, terwijl haar gedrag eigenlijk nog best normaal was. Gisteren was het alleen foute boel. Ze begon erg hard te miauwen, sliep bij haar waterbak en begon water over te geven. Eigenlijk hebben wij altijd gezegd (na haar opname bij mijn dierenarts) dat wij niet meer met haar naar de dierenarts zouden gaan. Ze was opgegeven en wij wilde haar die stress niet meer aandoen. Maar gisteren begon de twijfel toch toe te slaan. Wij vonden het wel erg casueel dat zowel Koetje als Kreukeltje op dezelfde dag stopten met eten en beiden een loopoogje hadden. Temeer omdat de DA ook bij Koetje zei dat zij een virus te pakken had. Uiteindelijk toch besloten om naar de DA te gaan. Ik zou het mezelf namelijk erg kwalijk nemen wanneer ik Kreukeltje zou laten inslapen om een virusje, terwijl ik denk dat het haar niertjes misschien wel zijn. Of doorgaan met spuitjevoeren omdat ik denk dat het een virusje is, terwijl het juist haar niertjes zijn.

De DA heeft meteen een uitgebreid bloedonderzoek gedaan en daar kwam uit dat het toch haar niertjes waren. Haar crea was nu 560 maar haar ureum 48. Geen wonder dat zij zich beroerd voelde. Ik wilde haar niet in laten slapen op de praktijk, maar ik wilde ook niet dat zij nog een nacht en een dag zich ellendig zou voelen. Dus de DA stelde voor om na het spreekuur aan huis te komen, zodat zij thuis in haar eigen omgeving rustig in zou slapen. We hebben al die jaren van haar leven altijd goed voor haar gezorgd en het ontbrak haar aan niets. Dit was het laatste wat we voor haar konden doen, want een eventueel lijden, dat verdiende zij zeker niet.

@ Cerna Kreukeltje is ongeveer 16 jaar geworden. Waarom "ongeveer"? Omdat zij 15 jaar geleden bij ons is gekomen als vondelingetje met een verbrijzelde poot. De Da schatte haar toen op een 6 maanden tot ongeveer een jaar. Maar ons vermoeden is alleen wel dat wij denken dat zij toch echt ouder is geweest.

@ Rik
Met Koetje gaat het op zich wel. Van de antimisselijkheidsmedicatie is zij inmiddels af. En vervolgens stond het volgende "probleempje" alweer voor de deur. Doordat zij stopte met eten, moest ik van de DA verschillende soorten voer proberen. Tsja en dat is nou net het probleem bij haar. Moet niets en gaat dan vervolgens maar in hongerstaking. Uiteindelijk begon zij te eten van RC senior consult. En toen begonnen de problemen weer met haar ontlasting. Niet naar de bak kunnen, flink persen en overgeven. Inmiddels had ik haar sinds een dag wel weer op haar oude nierdieet. Conclusie DA: Dit kwam door het seniorenvoer. Gisteren heeft zij gelukkig wel een paar grote bolussen gelegd, waardoor de DA het niet nodig vond om langs te komen met haar. Op dit moment eet zij met een hoop geduw en getrek het nierdieet weer. Dus hopelijk trekt zij zichzelf hier doorheen. En desnoods heb ik altijd nog een Mirtazapine achter de hand.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat een verdrietig bericht, Kim!
Dan hebben de niertjes van Kreukeltje het toch plotseling opgegeven... Gezien de situatie en de diagnose heb je de juiste beslissing genomen, hoe moeilijk en pijnlijk ook na al die jaren dat jullie zo goed voor haar hebben gezorgd.

Ik hoop van harte dat Koetje er zich doorheen slaat!
Ik leef met je mee,
Erik
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

wat verdrietig naast al je zorgen om Koetje. Kreukeltje was zo te lezen op en dan ook nog zulke hoge waardes.
het kwam niet overwacht maar het is altijd vreselijk zo'n beslissing maar het was in het belang van je lieverd.
fijn dat het thuis kon gebeuren en lief van jullie en geweldig van je dierenarts om daar ook niet meer mee te wachten.
je schrijft dat ze het goed gehad heeft bij jullie en 16 is al een mooie leeftijd.
over een tijdje krijgen de goeie herinneringen de overhand maar je zult nu erg verdrietig zijn en we weten hoe het voelt om een geliefd dier te verliezen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kimm »

Heel veel sterkte!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met het verlies van Kreukeltje!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

@ Erik
Dank je voor jouw medeleven....erg lief!
De dierenarts heeft ook het vermoeden dat het eventuele virusje, de niertjes het laatste zetje hebben gegeven. Ben er gelukkig toch nog redelijk op tijd bij geweest om een eventueel lijden te voorkomen. Het verzacht de pijn enigszins dat we alles gedaan hebben wat mogelijk was, zonder daarbij het welzijn van Kreuk uit het oog te verliezen. De scherpe kantjes moeten er gewoon af...en dat komt wel, maar dat heeft even tijd nodig.
Koetje proberen we er op dit moment doorheen te trekken. Wisseling van voer heeft nooit echt geholpen bij haar. Dus het is nu een hoop duw- en trekwerk om haar weer op het nierdieet te krijgen.

@ Adriana
Net 4 dagen na haar spoeling in maart hebben wij toen bloed laten prikken en deze was toen alweer hoger dan voor de spoeling (crea 455 en ureum ergens in de 20 meen ik). Eigenlijk hebben die waarden zich ergens gestabiliseerd, anders had zij dit nooit 4 maanden vol kunnen houden, lijkt mij. Maar wij wisten natuurlijk dat dit geen eeuwigheid ging duren. En waar je als personeel van nierpatiëntjes voor vreest, gebeurde ook. Ik ben achteraf ook blij dat ik dinsdag toch naar de dierenarts ben gegaan met haar, gezien de gedragsverandering die dag. En ook dat wij meteen de knoop doorgehakt hebben toen de dierenarts voorstelde om diezelfde avond nog aan huis te komen. Het gevoel gaat op zo'n moment wel alle kanten op, maar haar haar gedrag van die dag i.c.m. haar nierwaarden, zei al genoeg. Hoe hard het misschien ook klinkt, dan ga je niet rekken. Je verwoord het goed....ze was op, we hebben ons best gedaan.

@ Kimm en Castratenkoor: dank jullie wel!
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Weet iemand toevallig het verschil tussen ISO-Gel en Laxatract?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

ISO-gel zijn hele kleine korreltjes (Die gelei-achtig worden in de maag). Laxatract is een stroperige vloeistof. Ik heb bij Bowy ooit ISO-gel geprobeerd en heb een klein beetje gegeven (minder dan aanbevolen) en er kwam me toch een flets uit... (ze had te harde ontlasting door het nierfalen). Ik moest er niet aan denken hoe dat zou zijn als ik de aanbevolen hoeveelheid had gegeven. Dus voorzichtig beginnen.

ISO-gel moet je door het eten geven en laxatract/lactulose kun je in het bekje spuiten (als dat lukt) of ook door het eten doen.

Ik ben eigenlijk direct daarna op laxatract over gegaan dus over de langdurige effectiviteit van ISO-gel kan ik weinig zeggen. (Er staan wat reviews op medpets.nl)

Laxatract en lactulose zijn hetzelfde alleen is laxatract een merk en veel duurder. Als je dus laxatract/lactulose wilt geven kun je beter lactulose even bij de apotheek halen met bijpassend spuitje om het in het bekje te spuiten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je Rik voor jouw snelle reactie.

Ik geef Koetje al een aantal maanden Laxatract, gezien zij door de RC Select last kreeg van obstipatie. Vorige week stopte zij met eten en heb ik haar seniorenvoer gegeven met een mindere dosis Laxatract. Helaas had ik dat beter niet kunnen doen, gezien zij daarna ineens weer last had van obstipatie.
Nu moet ik weer "rommelen" met voer gezien zij een soort aversie heeft gekregen tegen de RC select. Zij zit dan ook vandaag aan de Specific. Gezien ik een beetje bang ben voor weer een herhaling, heeft de dierenarts mij ISO-GEL meegegeven. Dit zou ik dus samen met de Laxatract moeten gaan geven. Ik snap alleen niet helemaal goed waarom beiden gegeven moeten worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Omnia »

Hoi Kim,

Ik zou een keuze maken en niet beide producten geven gezien het effect dat Rik bij Bowy met de ISO gel kreeg. Dus of de ISO gel of lactulose siroop/Laxatract
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Op zich mag samen geven geen probleem zijn hoor. Beide middelen hebben geen interactie met andere medicijnen. Ze werken volgens mij onafhankelijk van elkaar. Wel onttrekken ze allebei vocht om hun werk te doen dus het is belangrijk dat er echt voldoende gedronken wordt. Laxatract maakt de ontlasting zacht en ik dacht dat Iso-gel er een soort vliesje eromheen legt.
Iso-gel wordt niet opgenomen vanuit de darm. Door de structuur wordt vocht aangetrokken en vastgehouden in de spijsbrok. De slijmerige bestanddelen maken de spijsbrok glad. Door de vulling van het maagdarmkanaal wordt de beweeglijkheid van de darm gestimuleerd.
Maar ik zou met een lage dosis beginnen en kijken wat voor effect het heeft voordat je op de normale dosis zit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Oohhh ik krijg de nieuwe berichten niet meer binnen via Talpatalk...heb dus niet gezien dat er nog reacties geplaatst waren :???: Sorry Rik en Omnia :oops: .

Ik heb uiteindelijk besloten om de ISO-Gel niet te geven, maar de Laxatract iets te verhogen. Tot op heden gaat dit in ieder geval gelukkig goed.

Wat op dit moment niet zo goed gaat, is het eetgedrag van Koetje. Nu, sinds een 3 weken, is het aanmodderen. Het begon met een virusje en daarmee begon ook het slechtere eten. Nou ja, slecht eten....meer haar gemiep met eten. Ten tijde van het virusje ging zij slechter eten van haar nierdieet (RC Select). Niet verwonderlijk wanneer zij zich niet zo lekker voelt. Maar na 1.5 week besloot zij (ondanks een Mirtazapine) dit voer echt niet meer te eten. Maar met de Mirtazapine begon zij wel te schranzen van Specific nierdieet. Na een dag of 4 was de Specific ook uit de gratie, ondanks dat zij weer volledig zichzelf was (Ten tijde van het virusje was duidelijk te zien dat zij zich niet lekker voelde, maar daarna was er niets meer aan haar te merken).
Op advies van de dierenarts nog een Mirtazapine gegeven. Zelfde verhaal weer....Specific keek zij niet eens naar, maar wanneer ik weer een ander voer in haar bakje deed, at zij daar prima van. En vervolgens was dit na een dag of 2 weer uit de gratie. Zij heeft op dat moment wel gewoon interesse in eten. Zij ruikt ook aan het voer om vervolgens haar kopje te draaien en er niet van te eten. Weer contact gehad met de DA en deze adviseerde mij om toch iets met het eten te gaan doen, gezien dit echt een voerprobleem lijkt volgens hem.
Toen is de ellende pas echt begonnen. Ik weet namelijk dat wanneer je eenmaal met voer gaat switchen bij haar, het eind zoek is. Bij de DA is dit ook bekend, maar er is op dit moment geen andere optie volgens mijn DA.

Ben op dit moment dus op een punt beland, waar ik de wanhoop nabij ben :-( . Ik mag van geluk spreken wanneer zij 1 dag hetzelfde voer eet, maar het merendeel van de tijd eet zij de ene helft van de dag het ene voer, om vervolgens de andere helft van de dag haar neus er voor op te halen (als zij überhaupt al begint te eten van het nieuw aangeboden voer). En op dat moment kan ik weer een ander merk uit de kast pakken. Helaas is het ook zo, dat ik de dag erna datzelfde voer ook niet hoef aan te bieden. En zo gaat dan de volgende nieuwe zak voer weer open :???: .

Ik zit met mijn handen in het haar.....en ben dus eigenlijk overal soorten/merken nierdieet aan het vandaan halen (alsmede ook goede seniorenvoedingen welke maar enigszins overeenkomen met de analytische bestanddelen van een nierdieet). Hieronder een lijstje welke ik of al heb geprobeerd, of inmiddels besteld heb. Moet overigens wel even de note plaatsen, dat Koetje wel netjes op gewicht blijft. Zo ook eet zij alleen maar harde brokjes, gezien zij zachtvoer nooit gegeten heeft.
Maar zijn er toevallig nog nierdiëten/seniorenvoedingen die niet op mijn lijstje voorkomen of een advies hoe ik dit verder aan kan pakken?

Mijn lijstje:
- RC Renal, RC renal Special, RC renal Select (eet zij niet(meer)).
- Hills k/d (nooit gegeten, maar ga het toch nog een keer proberen).
- Specific kidney support (paar dagen van gegeten met een Mirtazapine).
- Trovet Renal & Oxalate RID (eet zij niet van).
- Eukanuba Veterinary Diets Renal (halve dag van gegeten).
- Advance Kat Veterinary Diet Renal Failure (is besteld).
- VetComplex Renal Virbac (halve dag van gegeten).
- Dr. Clauder Nieren Diät (halve dag van gegeten).
- Proplan Veterinary Diëts NF Kidney Function (is besteld).
- Techni-Cal Cat Renal Support (is besteld).
- Vet-Concept Cat Low Protein (is besteld).
- RC Senior Consult Stage 2 (1 dag van gegeten).
- Casa-Fera Senior (is besteld. Dit is volgens mij een seniorenvoer, waarbij de analytische bestanddelen erg overeenkomen met een nierdieet).
- Integra (eet zij niet).
- Happy Cat Senior (halve dag van gegeten).
- Josera Carismo (halve dag van gegeten).

Vandaag nog halen:
- Pro-Vet Renal.
- Consult nier en hart.
- Happy Cat Niere.
- Hills Vetessentials.

En ik kwam nog de volgende tegen, waar ik nog naar moet kijken. Maar misschien kent iemand van jullie deze al?:
- Caressa Nierdieet Kat.
- VetUK Veterinary Diet Feline Renal Health.
- Farmina Vetlife Renal feline.
- PetBalance Medica Nierendiät.
- Calibra Renal/Cardiac für Katzen.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Omnia »

Je hebt ook nog Kattovit nierdieet via Zooplus ook kleine zakjes,
verder Clinic kat Fri ook kleine zak via dierspeciaalzaak of internet, Consult N+H alleen v.a 2 kg ook dsz of internet.

Zelf gaf ik per dag twee verschillende merken die ik tegelijkertijd aanbood bij mijn kater. Wanneer hij kon kiezen at hij vrijwel altijd redelijk tot goed. Dus of twee schaaltjes of in schaaltje met twee smaken brokjes. Een keuze menu voor meneer . Een dag later werd er weer geswitcht dan werd het merk dat het minste gegeten werd verwisseld voor een ander. En dit ging zo door....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Kattovit en Clinic waren ook de enige die ik op mijn lijstje had staan en bij jou nog ontbraken. Verder heb je er wel heel wat op staan die ik er niet op had staan maar misschien komt dat ook omdat ik me meer concentreerde op natvoer (en een aantal merken hebben alleen droogvoer).

Verder zou ik niet schromen als Koetje helemaal niets meer wil eten gewoon normaal voer te proberen. Je zou eventueel wat ipakitine in water op kunnen lossen en in haar bekje kunnen spuiten. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat ze blijft eten want anders kom je in een cirkel terecht. Overigens wel fijn dat ze nog op gewicht blijft.

(je hebt onderhand een eigen voorraadkast nodig voor haar)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie