Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

er zit niks anders op dan in je omgeving kijken of er nog meer dierenartsen zitten.
met deze en haar behandelmethodes heb ik eerlijk gezegd niet zo'n klik..
ja bij die pers van vanilla ging het om een hartruisje. in de bijsluiters wordt wel gesproken over bloedvatverwijding. maar of dat dan ook een betere doorbloeding oplevert, weet ik niet. waarom ze zo afwijkt van de gangbare medicatie vind ik beetje vreemd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ja ik ga het ook een beetje vreemd vinden misschien dat ik toch weer een stukje verder ga rijden en naar mijn oude ga.

Maar jongens heel voorzichtig ik heb goed nieuws ik was in een dierenwinkel.
Ik vertelde mijn verhaal en eetprobleem van Beer.
Hij zij ik kan alles aanbieden maar deze durf ik te zeggen dat hij het dit eet ik ja hoor nee zeg hij je krijgt je geld terug.
Hij zei je houdt het even in je handen dan komt de geur iets vrij dan eten ze het ook beter.
Ik kom thuis verdomd hij EEET HET ik ben natuurlijk wel heel voorzichtig omdat hij nog maar 2 keer heeft van gegeten het is van Consult Hart en Nier hij staat op het lijstje.
Hopelijk zet hij door.
Nu nog goed het drinken in de gaten houden plassen gaat ook vandaag heel goed.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nieuwsgierig als ik ben, even gegoegeld en jawel!
http://www.emax.nl/p-emaxnlpubnl/displa ... 7%5D&affp=&
ziet er goed uit en dit is het eerste voer waar bij staat dat er chitosan inzit. chitosan is het stofje van ipakitine ..

formule lijkt me goed en het verhaal is heel zinnig.
bewezen is dat omega huppeldepup heel goed is voor nierklantjes en dat zit hier dus ook in.
en bepaalde en extra vezels om de ontlasting wat zachter te houden want inderdaad:
nierklantjes hebben soms last van harde ontlasting en zelfs verstopping..
en de rest van de opmerkingen snijden ook hout, bv laag fosforgehalte etc

wat goed van je want we hebben nog weinig berichten over dit nierdieetvoer!

en als klap op de vuurpijl: :pdtpya: h i j :pdtpya: e e t :pdtpya: h e t !!
nu nog wat beter drinken Beer! :toost:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Goede berichten over Beer, fijn om te horen! Hoe gaat het met Nina en Karel?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

:edance: Nou ik zal het zeggen tegen die man van de dierenwinkel want ik heb echt nog nooit gehoord kom maar terug je krijgt je geld terug wie weet kunnen we wel weer een paar poezels op nierdiet hiermee krijgen.

Blij dat er ook goede dingen in zitten geweldig gewoon.

:-P nu drinken we beer ja inderdaad daar mag op getoast worden.

Patiani-guusje :eshifty: ik ken geen Nina en Karel? of is dat een vraag voor iemand anders?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Nina, Karel en Kyra zijn andere nierfaalkatzels die de laatste maand met veel slechtere nierwaardes het forum en de topic Pluis zijn binnengekomen.
eentje heeft het helaas niet gered en van Kyra weet ik dat het redelijk gaat maar dat ze nogal overgeeft.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ik ben nu over nierfalen aan het lezen mijn tranen blijven over mijn wangen biggelen want een erg ziekte vooral waar doe je goed en wel niet eten en drinken bah echt nog nooit geweten hoe heftig dit is.

Ik had de vraag al een gister of eergister gesteld maar bij heel veel andere vragen dus misschien over het hoofd gezien maar ik ben erg nieuwsgierig of het zo is of niet.
Kan een blaasontsteking/moeilijk plassen het Ureum verhoogd hebben?

En om de hoeveel tijd kan je het beste een kat die nog niet nierfalen heeft laten testen?
Tom had vorige jaar Bun 7.3 en Crea 138
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dit heb ik van internet geplukt:
Als uw kater NIET meer kan plassen is dit een spoedgeval. De blaas vult zich steeds verder, terwijl de urine geen kant op kan. Hiervan ondervinden de nieren schade en de blaas kan scheuren. Uw kat wordt sloom, wil niet eten en kan gaan braken. Hij loopt raar en heeft veel buikpijn. Hij zit op de bak, zit te persen, maar er komt geen druppel urine.
U kat kan overlijden als gevolg van hoge nierwaarden en hartritmestoornissen door een hoog kalium. De verstopping in de plasbuis (propje blaasgruis, bloed en/of slijm) moet zo snel mogelijk opgeheven worden. Omdat een kater een veel smallere plasbuis heeft dan een poes, komt dit probleem vooral voor bij katers. Als de plasbuis van uw kat verstopt is, hecht de dierenarts meestal een katheter in en moet de kat aan het infuus in onze opname verblijven. Hierbij controleren we eventueel ook de nierwaarden en het kalium in het bloed.


Ik test mijn katten altijd vanaf 10 jaar. Dat heet een seniorenonderzoek en daarbij wordt een uitgebreid bloedonderzoek gedaan zodat je evt. achteruitgang van organen vroegtijdig kunt behandelen.
Dit onderzoek gebeurt jaarlijks.

En ja, nierfalen is heel heftig vooral - zoals bij onze Noa - wanneer een kat pas 3 is en volledig gezond was en je dan het advies krijgt om haar maar in te laten slapen omdat geen enkele behandeling zin heeft. :-( Gelukkig hebben we niet naar dit advies geluisterd.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Ik ga hier even mee volgen, aangezien ik nu ook met een nierkatje zit.

Zijn waardes zijn licht verhoogd, gevolg van zijn hoge leeftijd zegt de da (hij wordt er volgende maand 18 - Azraël, niet de da ;-) ).

Hoe lang leven nierkatten eigenlijk nog? Ik begin een beetje bang te worden nu.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Katelijne schreef: ik wist niet dat tonijn eigenlijk niet goed is! Zowel de gewone da als de natuurgeneeskundige da hebben me verzekerd dat hij dat mocht hebben, en liefst niets anders, behalve uiteraard speciaal nierdieet.

Onze natuurgeneeskundige da zegt ook altijd dat ik niet te veel naar het soort voeding moet kijken, want dat hij al blij is dat een kat op die leeftijd überhaupt nog eet! Maar ik zou Azraël graag nog een hele tijd bij me houden, dus kijk ik liever uit.
eerijk gezegd kan ik het advies van je natuurgeneeskundige da niet volgen en niet om twee redenen:

tonijn wordt massaal weggevangen en ook nog in veel gebieden op een uiterst dolfijn-onvriendelijke manier. dus wordt veel onnodige schade aangericht..

ik zie niet goed wat de toegevoegde waarde van tonijn is. water? eiwitten? zout?
terwijl het in tegenspraak is met het advies om Azrael uitsluitend nierdieet te geven, want dat is zinnig.
je zou kunnen denken aan vissenvet, de omega's, die erg goed zijn voor nierklantjes, maar die kun je ook los kopen/toedienen. en tonijn scoort niet hoog als vette vis.
hij moet last hebben van die eiwitten in tonijn en het is niet goed voor zijn systeem want veel te veel afvalstoffen!
en vaak zit er ook nog extra zout in tonijn, wat ook niet goed voor nierklantjes is..
dus ra ra..
het is niet te zeggen hoe oud Azrael zal worden maar als je zijn nieren zo goed mogelijk ontziet (voldoende drinken/plassen en nierdieet) dan kun je hem wat betreft zijn nieren nog lang bij je houden.
je da heeft gezegd dat verminderde nierfunctie samenhangt met zijn leeftijd, dus ouderdomskwaal en niet heftig voortschrijdend.

je zou je kunnen inlezen in de ureumverlagende middelen zoals MacSamuels niertonicum en Urémyl. dat ontlast de nieren en helpt afvalstoffen afvoeren.
en laat de volgende keer zijn bloeddruk meten (als dat nog niet gedaan is) en bij het bloedonderzoek voor de zekerheid de anorganische fosfor meten (fosfor ip)

en bij Pluis zitten een heleboel nierklantjes omdat dit veel makkelijker is voor de meedenkers. die kunnen antwoorden over de verschillende katten bundelen en hoeven niet constant tussen een aantal topics heen+weer te sjezen.
en Pluis is een katzel van Ilone, die overigens nog steeds in stralende gezondheid is!
we zijn in Pluis blijven hangen omdat ieder niertopic in die tijd een im memoriam werd voor een bepaalde overleden nierkat en we dan in ieder nieuw topic weer opnieuw alles moesten uitleggen en toelichten..
en er is ook het topic 'nierfaalkatten', waarin alleen links met info over nierfalen, dieetvoeders, fabrikanten van middelen etc en waarin we de waardes bloedonderzoek voor naslag van de nierkatzels bijhouden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Goed nieuws het gaat helemaal top met Beer ongeloofelijk.
Hij vraag zijn eten brokjes Consult owww wat vindt hij dat lekker om dat ik hem nog niet uitzich zelf heeft gedronken (niet gezien) heb ik alles afgewogen vanacht.
Vanacht heb ik allen dieetvoer nat voer van Hills laten staan een scheut water erbij vies vies ja hoor vanacht alles op der pop.

Eten weer neer gezet brokjes vanochtend op zijn oude plekje ja hoor lekker knabbelen en pfff naar de waterbak niet veel maar wel uit zich zelf ik was bang dat hij daar ook niks meer van wilde
Owww wat kan mens toch blij zijn als hij als weer doet hij sterkt weer helemaal aan.

Alleen vanochtend nog een klein plasje ik hoop dat die blaasontsteking of wat het ook was/is gauw wordt opgelost anders willen ze rontgen foto maken om te kijken wat er mis.
Kijk hij is van denk ik 30 keer op een dag tot gister 5 keer gegaan hij heeft donderdagavond zijn AB gehad ik weet niet of iemand hier ervaring in heeft en dat het nog zijn tijd nodig heeft.

Nou tot nu toe een blije en opgeluchte vrouwtje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, het duurt even voordat de AB alle vieze beesten om zeep heeft geholpen, 2/3 dagen en daarna nog even volhouden totdat alles echt helemaal weg is..
die echo zou nodig kunnen zijn om te zien of hij stenen in zijn blaas/nieren heeft.. maar is waarsch niet nodig..
houd zijn drinken en plassen goed in de gaten, maar dat doe je ook en ik kan me voorstellen dat je heel erg opgelucht bent.. en wat fijn dat hij ook zo goed eet!

zou je me wat van je consult brokjes willen opsturen? ben eigenlijk wel benieuwd wat ze er hier van vinden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Jazeker stuur maar even een pb tje om je adres door te geven.
Wie weet kan er weer een poezel lekker van smullen ;-) dat zou mooi zijn.
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ik hoorde van mijn DA dat nierdietvoeding bij hun Hills en Royal Canin beter is dan nierdiet in dieren speciaal winkels wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dat is een heel oud en uitgebreid discussiepunt dat steeds weer naar boven komt.

da-nierdieetvoer is hardstikke goed. maar niet alle katzels reageren eender op de diverse formules van de diverse soorten da-nierdieetvoer.
hier eet poes Mies voor 80% brokjes van Hills k/d. ze doet het er erg goed op en wil vrijwel niks anders. MoMo kon absoluut niet tegen Royal Canin renal en had allergieproblemen met de combinatie Hills k/d en een bepaald middel. het heeft even geduurd voordat ik erachter was wat de oorzaak was en hoe ik het moest oplossen.

ik denk zelf dat je de nieuwe en zeker weten ook zware gevallen onmiddellijk op da-nierdieetvoer moet zetten omdat daar bepaalde (geheime) stofjes inzitten, die ook alleen door dierenartsen verkocht mogen worden.
en vandaar uit bekijken waar de nierwaardes het meest mee dalen (hopelijk..)
het is ook een inkomstenbron voor dierenartsenpraktijken, dus zullen bepaalde da's pleiten voor het door de praktijk verkochte voer en zeker niet voor het dierenspeciaalzaak-voer. dat s logisch..

langzamerhand met jarenlang allerlei categorieën nierfaalkaters voeren we hier per katzel wat het beste werkt.
en daar zit naast Trovet, Hills en RC zeker weten ook nierdieetvoer bij (Happy Cat en Beaphar) dat niet via de da loopt, want ik vind het niet prettig als een dier alleen maar één soort voer krijgt. dus krijgen ze voor een groot deel Happy Cat nierdieet plus ander voer naar individuele voorkeur, want ze lusten niet alle vier hetzelfde voer. bovendien doet de ene kater het beter op bepaald type dan de ander..
en zijn ze intussen alle vier binnen de referentie maar ze hebben wel zoveel nierschade dat ik daar heel erg voorzichtig mee ben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie