Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Erik is nu op vakantie maar die heeft ook voerbak op chip omdat de jongste het seniorvoer ging snaaien: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 8&start=75
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Omnia »

Er zijn een paar ziektes waarbij het vacht veranderd. Eén daarvan is het Cushing syndroom maar dat is bij katten uiterst zeldzaam. Op deze site staat uitgebreid omschreven hoe de ziekte ontstaat de symptomen en behandeling. Je kunt kijken of je iets herkend in het gedrag en uiterlijk van je jongste kat.

Hoe heten je drie katten eigenlijk?

http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_cushing.php


En een website waar ook andere mogelijke oorzaken benoemd worden voor een dunner vacht

http://www.vvd-dierenkliniek.be/medisch ... 08-ruitijd
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sydney »

Bedankt voor alle tips! Die voerbakken met chip zien er goed uit, inderdaad wel duur, maar als het moet en werkt dan vind ik dat geen probleem. De linkjes met aandoeningen heb ik zitten doorlezen, ik kan nog niet direct iets vinden waar we onze poes in herkennen, maar wel handige informatie om in m'n achterhoofd te houden. En voedingssupplementen of visolie zou ook nog een goed idee zijn en de katten zijn inderdaad erg lang in de rui.
Ik had vorige week even snel een zak hills brokken gehaald en dat schotelen we nu zo vaak mogelijk voor, ze eet er gretig van, ze eet nu meer lijkt het wel. Misschien vond ze die nierbrokken niet zo smakelijk en heeft ze alleen het hoogstnoodzakelijke gegeten. Ik ga nu nog een zak Hills sensitive skin bestellen, die hebben we een tijdlang gevoerd ivm vachtproblemen van een andere kat en daar hebben ze het toen altijd goed op gedaan. Dan kijken we het nog even aan en als het over een paar weken niet is verbeterd, gaan we denk ik wel verder zoeken (met echo of bloedonderzoek).
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik snap er inmiddels helemaal niets meer van :???: .

Zal het proberen in het kort uit te leggen.
Afgelopen maandag stopte Koetje ineens in de loop van de dag met eten en drinken. Terwijl zij de dagen daarvoor nog steeds at als een bootwerker. Heb meteen de dierenarts en kreeg het advies om het even aan te kijken. Koetje is ook haarzelf niet.....ze is niet erg alert en totaal niet vrolijk. Overigens heeft Koetje al wel een weekje 1 loopoogje. Kreukeltje at deze dag ook wat minder dan normaal en had ook ineens een loopoogje.
De volgende dag was er totaal geen verbetering met Koetje. Zij at nog steeds niet en dronk maar 1 keer. Ook was zij nog steeds uit haar doen. Ik kon die ochtend ook meteen bij de dierenarts terecht. De DA heeft lichamelijk onderzoek verricht, waarbij haar buik ook netjes aanvoelde. Ook had Koetje geen koorts. Voor de zekerheid heb ik ook nog bloed laten prikken om haar nierfunctie te controleren. Deze waren zelfs gezakt t.o.v. de vorige keer.
Creatinine: 259 (ref. 212)
Ureum: 12.2 (ref. 12.9)
Fosfaten waren ook in orde.

Ik moest het dus nog even aankijken van de dierenarts. Zij heeft een injectie tegen de misselijkheid gekregen en heb Mirtazapine meegekregen, alsmede antimisselijkheidspilletjes. 's Avonds ging zij wel wat eten, maar heb toch besloten om de Mirtazapine te geven. Hierna begon zij pas echt te bunkeren.
Kreukeltje heeft deze dag ook veel minder gegeten dan normaal. Ik heb daarom Kreukeltje een aantal malen spuitje gevoerd.

Gisteren wilde Koetje weer niet eten. Heb maar geprobeerd en geprobeerd....Ook was zij nog steeds niet alert en je kon duidelijk zien dat zij niet zichzelf was. Uiteindelijk 's middags weer de DA gebeld. Deze adviseerde om een antimisselijkheidspilletje te geven, gezien zij verder geen aanwijzingen hadden dat er iets anders aan de hand zou kunnen zijn dan een virusje. En op het moment dat ik de DA aan de telefoon had gehad, besloot Koetje om te gaan eten. Uiteindelijk heeft zij de rest van de dag toch nog 45 gram gegeten. Helemaal niet slecht dus. En drinken heeft zij deze dag ook weer "goed" gedaan.
Kreukeltje daarentegen heeft deze dag slecht gegeten. Dus heb haar meerdere malen een spuitje gevoerd. Overigens hebben beiden nog steeds een traanoog.

En dan vandaag.... Begin deze middag heb ik Koetje toch een antimisselijkheidspilletje gegeven omdat zij niet eet. Drinken doet zij wel gewoon. Maar tot op heden wil zij nog steeds niet eten.
Kreukeltje eet vandaag ook niet goed en krijgt zo nu en dan een spuitje voer. Beiden hebben nog steeds een traanoogje.

Ik zit op dit moment echt met mijn handen in het haar :-(
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Niemand die mij van advies kan dienen :?:

Vanmorgen heeft Koetje weer overgegeven (de laatste keer was dinsdag en toen was het eten dat er uit kwam). Alleen nu was het waterig, slijmerig. Ze deed dit ook meteen na het drinken. Gisteravond heeft zij nog wel wat gegeten (geen nierdieet). Ik heb voor 16.30u vandaag een afspraak met de DA staan.

Ik maak mij echt zorgen :cry:
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik denk dat niemand het herkent (met die loopoogjes) zeker niet in combinatie met nierfalen (en ook dat ze het dus allebei niet eten). Ik denk wel dat de DA nu moet kijken naar wat de oorzaak (ook i.c.m. die loopoogjes) kan zijn. Want Mirtazapine is natuurlijk alleen een lap-oplossing om ze weer aan het eten te krijgen. Het bestrijdt de oorzaak niet. Sterkte.

Je had het overigens over antimisselijkheidspilletjes EN Mirtazapine. Maar de Mirtazapine zijn toch antimisselijkheidspilletjes (en tegen braken)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je voor jouw reactie Rik. Snap ook dat dit moeilijk is. Vroeg mij dan ook af of een virusje bij een kat deze uitwerking kan hebben. Het was ook echt van de één op de andere dag. Al die tijd daarvoor at zij als een bootwerker. Het enige dat "veranderd" is, is dat zij beiden vrijdag, zaterdag en zondag een paar uurtjes in de kattenren gezeten hebben. Deze is nl. afgelopen vrijdag geplaatst. Maar ben er wel al die tijd bij gebleven toen zij in die ren zaten. Vind het alleen wel erg frappant dat zij beiden een loopoogje hebben en ook beiden slecht of niet eten. Het kan natuurlijk allemaal toeval zijn, zeker gezien de toestand van Kreuk. Maar kan dit totaal niet rijmen.
De Mirtazapine heeft totaal niet geholpen, terwijl dit normaal wel helpt bij Koetje. Het ene moment denk ik dat zij weer een beetje aan het opknappen is en de volgende dag lijkt zij weer een zielig hoopje poes.

Mirtazapine is een eetlustopwekker en volgens de dierenarts moet deze altijd gegeven worden met een antimisselijkheidsmiddel wanneer er sprake is van misselijk zijn. Het symptoom misselijk zijn bestrijden met een antimisselijkheidsmedicijn en vervolgens een eetlustopwekker om de eetlust weer op gang te krijgen.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ok, volgens http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine dacht ik n.l. dat Mirtazapine ook tegen misselijkheid (en braken) was maar misschien klopt dit niet (helemaal).

Het is alleen een loopoogje en geen ontsteking? Een oogontsteking kan ontstaan door bacteriën of virussen, maar ook door pollen, grassprietjes of stof. http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... eking.html

En bij niesziekte zou je toch denken dat ze contact met andere katten moeten hebben gehad.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

De DA heeft afgelopen dinsdag nog naar t oogje gekeken, lichamelijk onderzoek verricht, koorts opgenomen, in haar bekkie gekeken en bloedonderzoek voor haar niertjes gedaan. Lichamelijk onderzoek was goed, haar buik voelde soepel. Koorts had zij niet, namelijk 38,9 graden. En aan haar niertjes kon t met deze waarden (creatinine 259 ref. 212 , ureum 12.2 ref. 12.9) niet liggen. Ze heeft naar haar oogjes gekeken en deze waren volgens haar verder goed, behalve dan het loopoogje. Doordat de DA verder geen aanwijzingen of reden heeft (naar eigen zeggen DA) dat iets aan de hand is, zijn de symptomen van Koetje niet te verklaren. Door het traanoogje denkt de DA ook dat het om een virusje gaat.

Alle katten zijn eind december ingeënt, omdat er toen een nieuwkomertje bij is gekomen. Eigenlijk zou niesziekte dus onmogelijk moeten zijn. Ook omdat zij in die 3 dagen kattenren totaal geen contact hebben gehad met andere katten.

Ik sta dus ook voor een raadsel en word hier best onrustig van. Ik kan het totaal niet rijmen :( .

Ik heb net maar wat koolvis gekookt voor Koetje en de interesse is er in ieder geval wel. Ze likt ervan en loopt meerdere malen terug naar het bakje waar de koolvis in zit.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja, mij lijkt het ook niets met de niertjes te zijn. Ze hebben het allebei en zijn allebei naar buiten geweest dus het meest logische lijkt inderdaad dat ze een virusje of kou opgevat hebben. Dan zitten ze allebei in de lappenmand en met wat goede zorgen moeten ze daar weer van opknappen. Volgens mij kun je niet zoveel aan een algemeen virusje of kou doen (anders dan zorgen dat ze vocht krijgen en blijven eten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Hetgeen ik alleen niet begrijp is dat het op en neer gaat. Ik weet dus niet of het zo werkt bij katten die een virusje te pakken hebben.
Ik zal t even proberen uit te leggen:
Maandagmiddag stopte Koetje ineens met eten en drinken. Zij was niet alert en totaal niet zichzelf. Dinsdagochtend (en nog steeds niet gegeten) moest zij overgeven. Het overgeefsel bestond uit onverteerd voedsel en een redelijk grote grasspriet. Ook was zij nog steeds niet alert en niet zichzelf. Ergens aan het begin van die avond is zij uit zichzelf gaan eten (niet bijster veel, maar zij at wel) en leek een stuk opgewekter. Toch wel een Mirtazapine gegeven in de hoop dat dat haar erdoorheen zou trekken. En zij begint te bunkeren. Woensdagochtend eet zij niet en is niet zichzelf. In de loop van de middag begint zij te eten en weer normaal te drinken. Ook lijkt zij een stuk opgewekter. Deze dag heeft zij eigenlijk op 5 gram na gewoon haar quotum gehaald. Donderdag drinkt zij wel gewoon, maar zij eet niet. Wel is zij een stuk meer zichzelf. Donderdagavond heb ik haar ander voer gegeven, gezien zij nog steeds niet gegeten had. Zij had hier interesse in en begon gewoon te eten. Ook was zij alert er zichzelf.
En vanmorgen moest zij overgeven. Zij drinkt wel, maar eten doet zij niet. Ze likt op dit moment alleen een beetje van de gekookte koolvis. Ook is zij niet zichzelf.

Kortom, het eetgedrag en gemoedstoestand fluctueren. Maar of dit typisch is voor een virusje, weet ik dus niet.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik wil jullie allen even laten weten dat wij Kreukeltje gisteravond thuis hebben laten inslapen :cry: .

Vanavond brengen wij haar naar het crematorium en zaterdag wordt zij, in het bijzijn van ons, gecremeerd.

Wat doet dit zeer mijn lieve grote kleine meid :cry: .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Och nee toch. Veel sterkte! :(
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Kim, ik wens je heel veel sterkte!

Is het zo plotseling toch achteruit gegaan (Noa veranderde vorig jaar ook binnen twee weken van een levenslustige poes in een hoopje ellende)? Hoe oud is Kreukeltje geworden?
Laten inslapen blijft toch de moeilijkste beslissing die je als verantwoord dierenliefhebber moet nemen :-(
Laatst gewijzigd door Cerna op 20 jul 2016 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7681
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

O wat erg. Met al die ups en downs de laatste tijd. Heel veel sterkte.

Hoe is het nu met Koetje?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie