Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Je kunt dan beter regenwater opvangen. In slootwater kunnen allerlei chemicalieën zitten doordat boeren gif spuiten of meststoffen het water inlopen.
Bij mij vinden ze het water lekker wat uit de vijverpomp komt wanneer ik deze schoonmaak. Daar zit geen rotzooi in, maar ziet er echt vies uit (zwart) dus ik sta er dan als een politieagent bij.
Buiten heb ik ook een paar bakjes staan met regenwater en hoe langer het staat, hoe gretiger ervan gedronken wordt.

Het water in de waterfontein vinden ze ook lekker. In het begin vonden ze hem eng en een paar katten slopen er naartoe, maar nu drinken ze er alle zes uit. Ik heb: http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ats/145972 en deze bevalt me goed. Is ook gemakkelijk te reinigen.
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Dank je voor je feedback Annet.

Ze zijn hier een oude fisicus reactor aan het slopen, en als kind zijnde vonden ze hier lang de dijk kikkers met 2 koppen of 6 pootjes in de sloot. Wel handig dan kan ik zien waar ze snachts loopt.(geeft ze licht)
Dat leek me dus niet zon succes.

Tja de dame was geen tuin gewend stond op de site en wilde op schoot. Nu dit blijkt allemaal niet waar te zijn. Jammer maar Lizzy moet het nu maar met een groot appartement doen met balkon.( ze krijgt een hoop aandacht en liefde daar moet ze dan maar genoegen mee nemen :-) die 4 weken in het asiel zal ook niet heel leuk geweest zijn.

En sinds een week gaan we iedere avond aan een lijntje als het donker en stil is buiten een uur wandelen. En nu staat ze al de hele dag voor de deur te springen. IK heb een kat in huis. eindelijk zie ik haar ;-) Haar gewicht blijft het zelfde ondanks ze voor haar doen heel goed eet. Maar ik ben NU een stuk minder in paniek dan dat ik hier een paar weken geleden binnen kwam. Ik vergeet zelfs soms als we buiten aan het struinen zijn dat ze ziek is.

Ik heb zoiets de Da kan zeggen stress is niet goed, Nu als het beestje dan toch volgens de Da maar een paar weken tot half jaar hebt.
Halen we er zo veel mogelijk voor haar uit.

Heb de bak al buiten het balkon hangen om vandaag water op te vangen . Laat het maar regenen ;-) en ga vandaag even naar een fontein kijken.

Groeten Dian, dienstmeisje van Lizzy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dclizzy schreef:En die tip met sloot water ga ik doen. ze speurt nl alles af als het maar ff geregend heeft.
Kan het geen kwaad dat het gewoon vies amsterdams water is??
en er stond 'schoon slootwater met watervlooien',
en nee, dat is geen vies amsterdams (grachten)water, want ik kan niet weten dat je in die stad woont, toch?
watervlooien zuiveren water en leggen als eerste het loodje bij (landbouw)gif. dus water met watervlooien is een vrij goeie indicatie voor zuiverheid..

in regenwater kan veel chemische troep zitten trouwens, opvangen als het al een tijdje heeft geregend, dan is de lucht schoner..

enne ....ik kan niet weten dat je zo veel ervaring hebt en alles al heel goed weet... ;-)
vrijwel altijd is dat niet zo en dan zet ik het er, goedbedoeld, gelijk maar even bij.. ;-)
bovendien is dat voor de meelezers ook nog wel eens handig... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, de drinkfontein is een aanrader. Ze gaan hier nu regelmatig drinken en als ze er langs lopen en hem dan zien/horen kunnen ze hem meestal ook niet weerstaan.
En brokjes worden hier gewoon gegeten al staan ze 3-4 dagen. De brokjes er onbeperkt staan staan er wel een paar dagen en die gaan gewoon op.

Maar mijn katten eten ook op nog geen meter van de kattenbak omdat er nu even geen andere plek is en dat vinden ze ook niet erg. En ze hebben ook maar 1 kattenbak en ze eten naast elkaar en uit elkaars bakje.
Waarschijnlijk heb ik makkelijke katten want ik lees altijd dat je dit allemaal absoluut niet moet doen :roll:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Korte update Kasper (vanmiddag naar da geweest). Zodra de da de gegevens van het bloedonderzoek gemaild heeft zet ik de nieuwe gegevens in het nierfaaltopic.

- in twee maanden tijd 2 ons afgevallen. hij was aan de zware kant dus niet erg maar vraag me af hoe dit komt. gewicht komende tijd in de gaten houden.
- kalium en natrium nog aan de lage kant maar is bijgetrokken.
-.nierwaarden netjes weer binnen de referentiewaarden.
- bloeddruk hoger dan vorige keer. vond vanochtend een halfje van een halfje fortekor die hij gisterenavond niet had opgegeten dus wellicht is dat de boosdoener.
- geen volle darmen dus zal hij waarschijnlijk in het donker toch over de schutting klimmen en elders poepen :oops: . goed in de gaten houden, overweeg een tweede kattenbak erbij te doen.

Als hij zo blijft over een half jaar terugkomen :pdtura1:

PS: in reismand krijgen wordt steeds meer duwen dus groot verzet....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

joepie! goeie berichten over heer Kasper!
zul je opgelucht zijn en nierwaardes bijgetrokken. dus geen voortschrijdend nierfalen.
natrium/kalium intussen ook al aan het bijtrekken, gaat via de natuurlijke weg, hoeft geen medicatie.
zo te lezen zijn de vooruitzichten voor de witpuntstaartige levensgenieter goed en gunstig...!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Klinkt goed :-) Go Kasper!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Heb de uitslagen van de da inmiddels binnen. Ureum iets verhoogd t.o.v. eind mei, van 9.1 naar 9.7. Creatinine ook verhoogd van 170 naar 210. Wel allemaal nog binnen de referentiewaarden. Crea zit er nog nét binnen.

Ga er toch vanuit dat het voortschrijdend is (zit zelf in de tob-modus dus dat kan ook meespelen). Maar aan hem niets te merken :grin: .

Is net pas naar beneden gekomen na bezoek da. Waren om 16.15 uur thuis, hij heeft toen even een plasje gedaan en naar boven geslopen met stuurs hoofd. Ik laat hem dan maar met rust, hij komt vanzelf wel. En nu krijgt hij lekker natvoer, kijken of dat er na alle stress nog goed ingaat.

Edit: ja, als koek.....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Toch fijn Nancy :)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ureum is veel meer een momentwaarde dus die verhoging heeft te maken met wat hij de afgelopen ongeveer 12 uur ervoor heeft gegeten en hoe zijn filterfunctie reageert.
en dat kan soort zijn maar zeker ook hoeveelheid.
de stijging van creatinine is iets om toch wel over na te denken.
krijgt hij nu 100% nierdieet? of gecompenseerd met ipakitine?
vervelend van die tob-modus, hoop dat dit snel overgaat in aanvalsmodus en kijken waar eventueel verbeterd kan worden... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Adriana, geen idee tot nu toe wat ik zou kunnen verbeteren.
Hij krijgt nog steeds nierdieet en sinds zijn nierproblemen niets in zijn voedingspatroon veranderd. Alleen wisselen we nog wel eens van merk natvoer maar allemaal da merken (specific, trovet, RC). Het enige 'foute' is nog steeds twee kleine blokjes rauwe kipfilet (geblancheerd en ingevroren) met ipakitine erover.

Hij is opvallend veel wakker voor zijn leeftijd, vooral vergeleken met vier maanden geleden. Drinken en plassen tot nu toe goed. Poepen minder en merk ook veel haar in sommige drolletjes. De laatste week niest hij weer heel af en toe (kleine douche op bed voor mij :smile: ) en soms weer een beetje een vies oogje. Dat had hij in maart ook toen voor het eerst duidelijk werd dat hij last had van nierfalen.

Ik heb het niet aangedurfd van het nierdieet af te stappen en met gewoon voer te mengen i.v.m. kaliumgehalte. Sinds juni krijgt hij een halve dosis Tukal - extra (vervanger Tumil - K). Zal de samenstelling daarvan opzoeken want wie weet zit het probleem daar. Ook die gegevens zal ik in het kaliumtopic zetten.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Tja, die tukal is dus enige dat gewijzigd is ten opzichte van vorige meting als ik het zo lees.

Nou heb ik geen ervaring met nierfalen maar ik zou denken dat vies oogje en af en toe niezen met weer omslag te maken kan hebben? Aangezien je zegt dat vorige keer in het voorjaar was en het nu herfst is?

Belangrijkste blijft natuurlijk Kasper zelf die zich zo te lezen goed voelt :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik zag in het nierfaaltopic dat je je afvraagt waarom de creatininewaarde verder gestegen is terwijl hij wel nierdieet eet.
Helaas is nierdieet geen wondermiddel. Het vertraagt het proces, maar het proces gaat wel door en vooral bij een oude(re) kat. Misschien een rare vergelijking, maar mijn ogen worden ook steeds slechter terwijl ik 10 jaar geleden nog haviksogen had. Toen kwam de leesbril en nu al sinds 5 jaar een gewone bril. De aftakeling is begonnen :-( .

Bij Cochi werden zijn nierwaardes ook langzaam maar zeker slechter ondanks een strak regime en wat dacht je van Noa? Nierdieet, nierdieet, nierdieet en ondanks dat toch verder gestegen.
Ik zou willen dat Noa Kaspers nierwaardes had.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Ja Annet, ik weet het ;-) .
We mogen niet mopperen en hij zit nog binnen de referentiewaarden. Het is dat na de verdere daling van de vorige keer ik gehoopt had dat zijn bloedwaarden gelijk waren gebleven, en hele kleine hoop, nog verder gedaald.

Maar zoals Mirjam ook zegt, hij maakt het goed en weet van niets en heeft zo op het oog nergens last van.

Knuffel voor Noa.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kweenie, er zijn zo veel variabelen dat ik nog niet aan voortschrijdend, chronisch denk..
wat ik intussen met mijn carbimazol-project heb geleerd is dat het een kaartenhuis is en vrijwel alles met alles samen hangt in de stofwisseling.
mooi schema trouwens en handig voor de meedenkers.

ik heb eerder de neiging om te denken dat je kalium zou kunnen stoppen, dat trekt verder wel bij.
je zou toch ook naar fosfor moeten kijken.. te laag is niet goed voor een aantal functies.
en de crea-stijging is dermate fors en trendbreuk dat ik daarom ook al niet aan voortschrijdend denk. combi missch, en zelfs dat....

het feit dat zijn crea een paar keer tot zo ver kan dalen houdt ook wel in dat het waarsch niet voortschrijdend is.. we hebben er hier twee die herstelden van fase 2 nierfalen/acuut. en die waardes zagen er toch anders uit en dat geldt ook voor de trends.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie