Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum en bij Pluis!
nee, een slechte nierdiagnose hoeft nog niet het einde te betekenen maar ik kan me goed voorstellen dat je even tijd nodig hebt gehad om het te verwerken.
gelukkig is Tijger aan het nierdieet en heeft ook fortekor gekregen. ureum van 25 is behoorlijk hoog en dat kan met 100% nierdieet zakken. en hij is blijkbaar niet misselijk als-ie goed eet!

er komt veel informatie op je af en we hebben het topic nierfaalkatten met allerlei links naar informatie, overzicht nierdieetvoer, medicatie en waardes van allerlei nierkatzels in Pluis (voor naslag voor de meedenkers..)

missch kun je een overzicht van alle waardes opvragen (met referentiewaardes). en is er fosfor ip gemeten? en is naar zijn bloeddruk gekeken?

als ik het goed lees dan heeft hij nierdieet en fortekor. je zou bij Uremyl en/of bij MacSamuels niertonicum kunnen kijken naar de ervaringen om de ureum naar beneden proberen te krijgen.
heeft hij onlangs een ingreep ondergaan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Miwauw
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Miwauw »

@Konijntje Och, arme Beer. Ik hoop met je mee. Is Tommie stabiel en goed ingesteld?

Tico kan niet hoog springen ivm overgewicht dus zijn eten staat op de grond. Voor afgelopen vrijdag was het niet erg als Tijger daar ook van at. Tijger eet op het aanrecht en daar kon Tico niet bij. Nu moeten we ze echter gaan scheiden als we aan het werk zijn, want nu mogen ze elkaars eten niet. Dat betekent 1 van de 2 in de woonkamer/keuken met alle voorzieningen en de ander boven met alle voorzieningen.... Logistiek nog een operatie maar dat regelen we! Tijger is nooit echt een goede eter geweest, dus een beetje soebatten met eten ben ik wel gewend. Gelukkig is Tiek stabiel, dat is een zorg minder.

@Adriana dank je wel voor het welkom en je tip, ik ga hier induiken. Zeker nu ik weet dat een hoog ureum verantwoordelijk is voor misselijkheid. Dat vind ik sneu voor het beestje. Nee Tijger heeft geen ingrepen ondergaan. Haar waardes heb ik thuis (zit op m'n werk) en volgens mij is alles wel gemeten, behalve haar bloeddruk. Ik heb in ieder geval een overzicht met referentiewaardes.

Ze heeft inderdaad een nierdieet en fortekor wat ik door d'r blikvoeding doe. Het overgeven is in ieder geval tot op heden gestopt, dus daar ben ik al blij mee. Drinken doet ze veel en dat stimuleren we. Nu is het kijken wat de medicatie en het dieet doet, dus scherp in de gaten houden en over 4 weken terug.
Groetjes Roos,
trots vrouwtje van "dikke witte beer" Tico (12) en "klein draakje" Tijger (10)
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

ha, dat klinkt bekend in de oren Tommie kan nl. ook niet springen kan jou kat toevallig ook niet mauwen dat kan Tom nl. ook niet :lol: .
De poezel van jou en mij hebben ongeveer dezelfde kwalen en dezelfde dingen.
De suikerkat Tom gaat de goede kant op zat sinds maart na opbouwing met Lantus op 4EH en nu afgebouwd naar 1,25 EH dus hopelijk kan hij straks weer op Honeymoon net zoals vorige jaar.

Beer is een moeilijke eter. Tom die eet alles wat los en vast zit. Dus zodra zijn timerbak open gaat dan speert hij als eerste naar zijn etensbak dus ik hoef ze nog niet uit elkaar te halen.
Beer heeft in het begin ook veel gespuugd nu hij nierdieet heeft is het nu nog maar 1 keer in de week gebeurt en dan alleen een klein beetje wat waterachtig met een paar haartjes.
Vindt het ook zo zielig als ze misselijk zijn zijn ureum was 3 weken geleden ook 20 en best misselijk geweest en nu zie ik al een heel verschil met zijn nierdietvoeding.
Ben benieuwd wat zijn waardes dan ook zijn straks hopelijk is het wat gezakt.
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Annet: Alsnog van harte met Noa!!! Super dat het zo goed met haar gaat en wat een leuke foto's :-P
Geef haar alsnog een dikke knuffel van mij ;-)

Starr : Ik heb precies hetzelfde gevoel met mijn kater Casper. Hij gaat ook heel goed, eet goed en is actief. We zijn inmiddels 15 maanden verder en ik kan het ook niet geloven dat hij nierfalen heeft.
Ik heb 3 mnd geleden voor het laatst geprikt en de waarden waren minder goed dan 6mnd daarvoor :???: . Ik laat geen bloed meer prikken zolang Casper goed gaat.
Geniet maar lekker van Je poezekind :grin:

Welkom Roos! Hopelijk blijft Tijgertje ook heel lang stabiel

Gr. Lucienne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa bedankt iedereen voor alle wensen, nu MOET het wel goed gaan. En ja, volgend jaar weer een feestje, maar nu wel met wat meer dames svp want al die mannelijke belangstelling vond ze wel iets teveel van het goede.:lol:

Ik kan ook wel zeggen "Welkom, Roos", maar eigenlijk wil ik mensen niet welkom heten in dit topic want dat betekent weer een nieuwe nierpatiënt :-(
Maar ook voor jou geldt: mocht je vragen hebben...........wij zullen proberen je te helpen.
lmd schreef:Ik heb 3 mnd geleden voor het laatst geprikt en de waarden waren minder goed dan 6mnd daarvoor :???:
Hé getsie, dat had ik nu niet moeten lezen! Wij gaan vrijdag bloed laten prikken (zijn al eens vaker op vrijdag de dertiende geweest en toen waren de waardes verbeterd, dus we gokken erop :smile: ) en daar ben ik zo bang voor. Wanneer het verslechterd is, doe ik het nooit meer. Maar het kan niet want Noa doet het veel, veel beter dan een jaar geleden (en toen ging het al goed).

Maar goed, duimen svp, al was het maar voor het vrouwtje. :epray:
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Oeps, sorry Annet...........
Ik zal zeker duimen dat vrijdag de 13e een goeie dag voor Noa wordt.
Enne, bloedwaardes zeggen ook niet alles toch? Het gaat erom hoe Noa en Casper en de rest van alle nierkatjes zich voelen ;-) . En zo te lezen voelt Noa zich toppie!! Houden zo!

Gr. Lucienne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

:epray: Een schietgebedje voor Noa dat ze mooie waardes krijgt en heel belangrijk natuurlijk hoe ze het doen !!!!!
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Hoi Dames,

Beer is weer aan de diaree hij kan toch niet tegen Royal Canin Renal.
Nu heb ik Sanypet Renal gekregen ook voor een gevoelige maagje is deze brok maar zag in de lijst dat de eiwit op 27 zit kan ik dat vergelijken met gewoon brok die ook op 27 want dan schiet het niet op.
Of is het een andere soort eiwit?
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Ik had nog even e.e.a. gelezen sommige zeggen dat je het niet kan vergelijken en moet berekenen in Droog Stof. Maar dat gaat wel heel erg ver voor mij hopelijk dat het wel een goede brok ook is deze is alleen bij DA te koop.
Ik hoor wel van jullie Thanx
Gebruikersavatar
Miwauw
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Miwauw »

Dank Annet en Lucienne!

@konijntje Haha, onze Tico kan wel mauwen, is ook een echte prater. Tico staat op 6EH Caninsulin en doet het daar prima op (naast dieet Royal Canin R/D droogvoer en af en toe een 1/2 blikje gourmet).

Ik heb in de tussentijd Tijgers waardes nogmaals bekeken, nadat ik hier op het forum heb rondgesnuffeld en daar ben ik dan wel weer van geschrokken. Hoewel ik weet dat ik niet alleen van waarden moet uitgaan en de behandeling pas is gestart.

6-jul referentiewaarden
GLU 5.31 3.94 8.83
UREA 29.7 5.7 12.9
CREA 608 71 212
CA 2.83 1.95 2.83
TP 72 57 89
ALB 30 23 39
GLOB 42 28 51
ALT 20 12 130
ALKP 23 14 11
GGT 0 0 1
TBIL 10 0 15
AMYL 1140 500 1500
LIPA 756 100 1400

Gewicht 3,8 kg

Dus dit is de uitgangssituatie. Tijger doet het de laatste dagen goed; ze eet en drinkt prima (ondanks de ommezwaai naar nierdieet) en is vrolijk en actief.

Ook ik zal morgen meeduimen voor Noa!
Groetjes Roos,
trots vrouwtje van "dikke witte beer" Tico (12) en "klein draakje" Tijger (10)
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

We moeten blij zijn als ze alles eten en drinken want als dat weg valt dan krijg je gauw een spiraaltje naar beneden.
Helaas is Beer een moeilijke eter en dan nog gevoelig darmen en nog oxalaat gruis dus het is maar beperkte aanbod aan eten voor hem.
Is Tijger niet misselijk geweest bv spugen of veel slikken want daar had beer in het begin erg veel last van nu gelukkig stuk minder hij likt af en toe op zijn rode dop neusje maar weet niet of dat misselijkheid is.
Ik hoop van niet vindt het zo zielig voor die diertjes. Ik duim maar voor elke poezel op een stabiele toekomst en dat ze toch nog een paar jaar bij ons mogen blijven!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Noa bedankt iedereen voor alle wensen, nu MOET het wel goed gaan.

want Noa doet het veel, veel beter dan een jaar geleden (en toen ging het al goed).

Maar goed, duimen svp, al was het maar voor het vrouwtje. :epray:
hier heb ik de grijstijgers voor morgen gezegd te duimen dus dat zijn veel pootjes!
maar t kan niet dat Noa erg slechte waardes zou hebben als ze het zo goed doet!
en grijstijgers vonden ook dat Noa en vriendjes er heel goed uitzag dus komt goed!

Tijger staat aan het begin van zijn nierfaalbehandelig en daar moet een heleboel vanaf!
heb je je al ingelezen vwb MacSam of Urémyl? k zou zeker met één van de twee beginnen om te helpen die urea waarde te laten zakken en dat is op termijn ook goed voor de crea-waarde.

Beer al georienteerd bij huisdierendokter en spul tegen oxalaat?
als dat aanslaat kun je missch naar voer wat hij wel goed verdraagt..
wat mooi dat je intussen op 1,25 eh lantus zit.. en nu heel langzaam naar beneden hihi.,

knuffels voor de Pluis-bewoners!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik moest de waardes even een paar keer lezen van Tijger, maar uiteindelijk viel het kwartje. :eshifty: De laatste twee getallen zijn dus de referentiewaardes en het eerste getal de waardes van Tijger: crea 608, ureum 29,7. Oei!
Kan Tijger niet een paar dagen opgenomen worden en gespoeld worden? De resultaten na zo'n opname zijn vaak spectaculair want een crea van 608 is toch wel heel erg hoog. En dan zakt gelijk het ureum en wanneer je dan - na de opname - consequent nierdieet geeft en evt. 2x daags Urémyl dan kun je het ureum in ieder geval redelijk stabiel houden.

En hoe is zijn ontlasting? Vaak krijgen nierpatiënten last van verstopping doordat er teveel vocht onttrokken wordt en daarom geef ik Noa en Cochi 2x daags 1,5 ml. lactulose. Dit schijnt ook het ureum te binden.

Fijn dat er morgen zoveel geduimd wordt. Dan gaat dus wel goed komen met onze streepjesdame!
Gebruikersavatar
Miwauw
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Miwauw »

ja sorry, op het moment dat ik op 'bevestig' klikte werd mijn mooie rijtje een stuk onleesbaarder...
inderdaad, eerste rij zijn Tijgers waardes en de tweede en de derde rij referentiewaarden. DA stelde voor om eerst fortekor+dieet te proberen, ze heeft het nog niet over spoelen gehad. Nadeel is dat DA nu met vakantie is en op het moment dat wij terugmoeten voor controle DA er pas weer is. Dus ik zit een beetje in dubio om naar de DA-vervanger te stappen.

Ja heb wel het idee dat ze misselijk is geweest. Gelukkig is het overgeven sinds ze op dieet en fortekor staat opgehouden. Ik heb de laatste dagen niet het idee dat ze misselijk is. Heb me inmiddels wat ingelezen over Mac Sam en Uremyl en omdat het druppelvorm is neig ik naar Uremyl. Tijger is niet zo makkelijk met meds. Ook z'n Fortekor doe ik door z'n blikvoer. Ik denk dat Tijgers ontlasting goed is, maar ook dit hou ik in de gaten. Lactulose ga ik bij voorbaat wel vast in huis halen. Dank voor de adviezen!
Groetjes Roos,
trots vrouwtje van "dikke witte beer" Tico (12) en "klein draakje" Tijger (10)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik zou naar de vervanger gaan. Met zulke hoge waardes kun je niet wachten totdat de eigen dierenarts terug is; dat moet rap omlaag (liever gisteren dan morgen!).

Ik las in een van je vorige berichtjes dat je 1 Fortekor geeft. Ik neem aan dat dit 2,5 mg. tabletten zijn (anders krijgt Tijger veel-te-veel)? Er zijn ook 5 mg. tabletten, die zijn net zo groot als de 2,5 mg en die kun je heel gemakkelijk delen waardoor je een veel kleinere pil overhoudt en die dus ook eenvoudiger te geven is want je hebt dan veel minder poeder wanneer je hem vergruist.

Ik geef ook de voorkeur aan Urémyl. Je kunt het heel gemakkelijk door iets eten druppelen. Even laten staan ivm de alcohol en ze proeven er niets van. MacSam zijn rot pillen. Je kunt ze niet fatsoenlijk delen want ze vallen gelijk uit elkaar en zo weet je nooit hoeveel je nou precies geeft.
Plaats reactie