Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Het risico dat hier benoemt wordt heeft met de vertraagde en slechte stofwisseling te maken die ontstaat bij nier en leverfalen. Hierdoor kan de emeprid bij normale dosering te lang in het lichaam blijven waardoor de bijwerkingen heel ernstig kunnen worden, doordat er een overdosis kan plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Cerna schreef: Zie: viewtopic.php?f=25&t=31264

En hij krijgt maar een kwart pilletje om de dag. Ik heb ook nooit ergens gelezen dat het "een killer voor de nieren" is. Eetlustopwekkers zoals Mirtazapine wel, maar Emeprid? Ik weet van Feather dat zij één van haar nierpatiëntjes dagelijks Emeprid gaf en daardoor voelde hij zich prima.
En ik weet niet of Gizmo nierfalen heeft, het is alleen maar een vermoeden.
Jep. Mijn Gizmo kreeg het dagelijks omdat hij zich anders helemaal leegkotste en met die medicijnen hield hij alles binnen en ging daardoor weer vanzelf eten.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Poeh, zo slecht geslapen vannacht. Ik lag maar te tobben.
Ik was zo opgelucht dat alles na Cerná's dood in rustiger vaarwater kwam want 6 jaar zware kopzorgen gaat je niet in de koude kleren zitten en dan is er weer ruimte in je hoofd en je hart en ga je je ontfermen over een zwerfkat die er niet erg florisant uitzag op dat moment. Maar hij knapt op, krijgt weer wat spek op de botten, vacht wordt mooier en toch is er iets. Hij zit te vaak in elkaar gedoken, kop naar beneden, lusteloos.

En nu hij hier woont is dat eigenlijk niet veranderd. De eerste week was hij heel opgewekt en at goed, maar daarna kwam de terugslag en begonnen de zorgen. Opnieuw.
Dinsdag wordt hij opgenomen en gaan ze hem helemaal nakijken en urine opvangen en dan maar hopen dat het niet zo ernstig is dat ik hem niet kan helpen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Sterkte Annet, hopelijk wordt er iets gevonden waarmee je hem kunt helpen.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Sterkte Annet, zo jammer dat je nu weer in de zorgen zit. Ik hoop dat Gizmo niks ernstigs mankeert.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

toch is er iets. Hij zit te vaak in elkaar gedoken, kop naar beneden, lusteloos.
Vergeet niet dat het een enorme verandering is voor Gizmo, van het buiten leven naar een thuis met meerdere katten waar hij geen kant op kan. Ik denk dat Gizmo meer stress ervaart en gewoon erg moet wennen. Als je je zorgen maakt om zijn nieren zou je hem alvast op nierdieet kunnen zetten, dat heb ik met Pita ( kleine nieren) ook gedaan en dat geeft me al veel rust. Ook omdat het uit bloedonderzoek pas te zien is als er al veel schade is aangericht.
Wat ook zou kunnen is dat Gizmo ergens overgevoelig voor is ( ik las meerder berichten over diarree bij Gizmo en stank) dan zou hij heel goed buikpijn kunnen hebben en daardoor niet zo denderend willen eten.
Het is heel moeilijk als er iets met je kat aan de hand is en je dat feilloos aanvoelt. Ik hoop dat je er gauw achterkomt wat het is en dat zowel Gizmo als jij opknapt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Anne: wat ik beschreef in de eerste alinea was de situatie buiten. Dus toen had zijn houding nog niets met de verhuizing te maken.
Dat een verhuizing stressvol is voor een oudere kat is logisch, maar hij heeft totaal geen drang naar buiten, laat staan naar de tuin. Hij gaat buiten alleen (veel) water drinken en snelt dan weer naar binnen. Kou, wind, regen; hij vindt het helemaal niets dus wat heeft hij moeten afzien.

Nierdieet behalve Hills-KDbrokjes heb ik niet meer in huis. Na Cerná's dood alle blikjes die ik nog van Noa had naar het asiel gebracht. En KD-brokjes wil meneertje niet.
Ik heb nog wel Ipa, maar ik vrees dat dat niets wordt want hij ruikt alles. Milbemax, Pro-biotica, Zitac waren geen van allen een succes. Wanneer hij het dus echt aan de nieren heeft, heb ik een groot probleem want hij wil alleen bolletjes in saus zolang het maar niet van RC is. En laat nou net RC volgens mij de enige zijn die bolletjes in saus heeft.

Hij heeft vanmorgen een kwart Zitac gehad ipv Emeprid en de eetlust is weer prima. Hij had twee dagen op rij 's morgens gal gespuugd en gisterenavond nog overleg gehad met de dierenarts en hij adviseerde om Zitac te gaan geven omdat dat tegen brandend maagzuur is.
De diarree moet echt veroorzaakt zijn door de Whiskas want sinds woensdagavond heeft hij weer keurige drolletjes die echter nog niet naar roosjes ruiken. Maar dat moet dan maar.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Heel veel sterkte Annet, wanneer zijn ontlasting nu weer vorm heeft gekregen, kan er misschien toch een vorm van voedsel intolerantie aan de hand zijn.

Hopelijk vinden ze bij de DA de onderliggende oorzaak voor zijn gedrag en is het (eenvoudig) te behandelen.

Ook Polleke en ik draaien pootjes en duimen voor het manneke!!
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik heb een andere kat gekregen. :edance:

Sinds zaterdagmorgen krijgt hij een kwart Zitac en sinds die tijd zit hij veel beter in zijn vel. Eetlust is weer als normaal en hij is veel actiever.
Ik ga het even aanzien en de afspraak voor morgen afzeggen. Hoe minder stress, hoe beter.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Dat is goed nieuws over Gizmo !!

Ik heb een vraag over ipaktine
In het begin heb ik verschillende soorten natvoer nierdieet besteld bij zooplus. Heel veel daarvan lust Pita niet en datgene wat ze wel luste, eet ze nu met lange tanden.
Aangezien ze alleen kleine nieren heeft, geen slechte bloedwaardes alleen een te hoge fosfor,
vraag ik me af of het erg is als ik haar gewoon natvoer geef? Ze krijgt dat eenmalig per dag.
Of moet ik daar dan beslist ipaktine over heen strooien?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Anne schreef:Ik heb een vraag over ipaktine. In het begin heb ik verschillende soorten natvoer nierdieet besteld bij zooplus. Heel veel daarvan lust Pita niet en datgene wat ze wel luste, eet ze nu met lange tanden. Aangezien ze alleen kleine nieren heeft, geen slechte bloedwaardes alleen een te hoge fosfor,
vraag ik me af of het erg is als ik haar gewoon natvoer geef? Ze krijgt dat eenmalig per dag.
Of moet ik daar dan beslist ipaktine over heen strooien?
Ik begrijp dat ureum en creatinine-gehaltes van Pita binnen de referentie vallen, maar dat het fosfaat significant verhoogd is? Heb je voor mij misschien de uitslag van de bloed-analyse?

Het hormoon PTH uit de bijschildklier en vitamine D houden het calcium- en fosfaatgehalte op peil door ervoor te zorgen dat het lichaam meer/minder fosfaat opneemt uit de voeding of meer/minder fosfaat uitscheidt via de nieren. Ik zit in het geval van Pita daarom eerder te denken aan een afwijkend PTH en/of vitamine D gehalte, dan een nierdefect. Want in dat laatste geval zou het ureum toch ook verhoogd moeten zijn....

Het is wel zaak om het fosfaatgehalte terug te dringen. Want het kan resulteren in orgaanschade doordat het fosfaat kan neerslaan, met name kristalvorming in de nieren - en dat veroorzaakt onomkeerbare nierinsufficiëntie. Dus wat je ook geeft, een schep Ipa er overheen is altijd goed in Pita's situatie. En als het ureum-gehalte OK is, kan je Pita best wat mager vlees of vis geven (met wat Ipa er doorheen geprakt), want eten met lange tanden is ook zo wat....

Groetjes,
Erik
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wat is een te hoog fosfaat?
Ik lees namelijk dat bij jonge dieren een te hoog fosfaat normaal is: https://www.mcvoordieren.nl/fosfaat

en dat een hoog fosfaat veroorzaakt wordt tgv nierfalen en dat is bij Pita niet het geval: http://www.dierenkliniekdezon.nl/index.php?pid=23

Dus misschien is die waarde wel normaal voor een kat van haar leeftijd?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Anne »

Ik weet helaas Pita'sleeftijd niet. De da dacht aan een leeftijd van 3, dat was voordat ze haar nieren voelde en zei dat deze klein waren en daarom dacht dat Pita wat ouder was, oudere katten hebben vaak kleinere nieren zei ze. Toen schatte ze Pita op een leeftijd van 5-8 jr

@Erik ik heb de uitslag van het bloed analyse wel

Nier: Ureum (BUN) 10.4 5.7 - 13.5 mmol/l Kreatinine 87 < 168 umol/l SDMA (EIA) 9 0 - 14 ug/dl 2),3) Natrium 151 147 - 159 mmol/l Chloor 114 109 - 129 mmol/l Kalium 5.0 3.3 - 5.8 mmol/l Fosfaat 1.7 0.8 - 2.2 mmol/l Lever: Bilirubine (totaal) 2.7 < 6.8 umol/l

Op een andere site https://www.mcvoordieren.nl/nierfalen-kat-hond staat ( helemaal onderin) dat ze een nierdieet adviseren bij een fosfaatwaarde hoger dan 1.5

Maar goed, ik zit ondertussen met een heel ander probleem. Ik ging er vanuit dat ze dat niernatvoer niet meer lekker vond, ik heb nog geen ipaktine in huis dus heb haar een gewoon zakje natvoer gegeven maar ook dat heeft ze laten staan. Ze krijgt daarnaast renal brokjes van rc die eet ze gelukkig wel goed maar op deze manier krijgt ze natuurlijk niet genoeg vocht binnen :???:
Ik snap daar niet zo heel veel van. Voordat ze over ging op nierdieet at ze al het gewone natvoer juist heel goed :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Mis ik nu iets of kijk ik een beetje scheel.....nierwaarden zijn toch goed?????

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dat zijn toch prima waardes en niets om je ongerust over te maken! En fosfaat zit binnen de referentie.

Conclusie is dus dat ze op dit moment helemaal geen natvoer wil. Wordt mevroj soms een beetje kieskeurig net zoals onze Gizmo? :lol: Die wil nu ook alleen nog maar blikjes van een euro per stuk en dat tweemaal daags, is dus 60 euro per maand alleen voor voer en alleen voor Gizmo. :eeh:

Welke merken geef je nu en heb je de mogelijkheid om morgen een ander merk te kopen?
Wat bij mij ook nog wel eens wil helpen bij kieskeur Milka is een lik lax-a-past. Ik druk dat op mijn vinger en smeer het aan het gehemelte en een uur later gaat ze eten. Maar ik weet niet of Pita jou al voldoende vertrouwd dat dat mogelijk is (ik kan Gizmo nu vrij probleemloos 's morgens op de nuchtere maag Zitac geven. Moet hem wel overvallen want anders is hij mij te snel af :smile: )?
Plaats reactie