Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6828
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Ik zou bloed laten prikken, al is het maar voor je eigen gemoedsrust ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het medeleven, de steun en het duimen de afgelopen periode. Dat heeft mij goed gedaan. Inmiddels is Koetje gecremeerd en staat zij in een sierblikje naast Kreuk. Ben nog op zoek naar een passende urn voor beiden. Die zal ik hoogstwaarschijnlijk door een beeldhouwer laten maken.

@Cerna
Kan mij heel goed indenken dat jij je ongerust maakt nu. Dat zou ik namelijk zelf ook hebben. Onverklaarbare dingen bij nierpatiëntjes....dan gaan meteen alle alarmbellen af.
Ondanks dat Koetje blaasgruis en niersteentjes had, produceerde zij gewone plassen. Maar misschien kwam dat op dat moment omdat zij ook niet verstopt zat.
Bij Kreuk waren t, toen t einde ging naderen, duidelijk grote en krachtige stralen. Ook dronk Kreuk veel meer dan Koetje eigenlijk ooit gedaan heeft. Ook begon Kreuk steeds meer uit haar bekje te stinken. Iets wat bij Koetje eigenlijk weer niet was.
Zoals je ziet...2 totaal verschillende verhalen maar allebei wel ernstig nierfalen.
Ik zou persoonlijk bloed laten prikken. Al is t maar voor de zekerheid. Bij Koetje hebben er 3 maandjes tussen gezeten. Eerst waren haar nierwaarden heel licht verhoogd (ureum zelfs binnen de referentie) en 3 maanden later was t foute boel. Met inmiddels het bekende verhaal dat ik haar in heb moeten laten slapen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Fijn dat je allebei je meisjes thuis hebt Kim ! Dat gaf mij altijd toch een rustig gevoel, omdat je dan toch weer bijelkaar bent.

Annet, kun je de geur omschrijven die uit de bek van Gizmo komt ? Want een geur die bijv op Aceton lijkt, zou ook op diabetes kunnen wijzen. En daarbij hoort ook een beeld van veel drinken, grote plassen en lusteloos gedrag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7673
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

September is natuurlijk nog niet zo lang geleden maar dat zegt niet alles. Veel drinken en grote plassen zijn wel klassieke tekenen. Bij Bowy had mijn oom in januari '14 een opmerking gemaakt dat hij de plasjes van Bowy zo groot vond (hij had een paar dagen opgepast). Ik had daar niet bij stilgestaan tot ze dus in april die aanval kreeg van te hoge bloeddruk en nierfalen.

Je kunt natuurlijk ook even wat urine opvangen en dat laten onderzoeken (als dat bij hem lukt). Dan weet je gelijk of dat schuimen door eiwitten komt. Het kan in ieder geval even een eerste stap zijn zonder gelijk stress van een DA bezoek en bloedafname.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Maar geen eiwitten in de urine zegt ook niet alles Rik.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Nee, dat zie je bij Gaudí....
Geen eiwit in de urine, maar toch een significant verhoogd creatinine
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7673
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Nee, bij geen eiwitten zou ik er ook nog een bloedonderzoek erachteraan doen. Dus uiteindelijk zou je toch wel op een bloedonderzoek uitkomen. Maar urine-onderzoek moet uiteindelijk dan ook nog gedaan worden... (hoewel... schuim in de urine, dan weet je het natuurlijk ook wel als het bloedonderzoek nierfalen aan geeft).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Vorige week sprak ik de da over die grote plassen en hij adviseerde toen om wat urine op te vangen. Ik heb het geprobeerd met een juslepel, maar dat lukt echt niet bij Gizmo want iedere verandering (in dit geval moet de klep die voor de kattenbak hangt aan de kant anders kan ik er niet bij) zorgt voor groot wantrouwen en dan gaat hij gewoon niet op de bak. En op een onzindelijke kat zit ik niet te wachten.

Ik weet natuurlijk niet wat zijn ervaringen zijn met mensen, maar die zijn vast niet geweldig. Toen ik begon met hem te voeren kon ik hem niet aaien, kon niemand hem aaien. Maar na twee weken liet hij zich door ieder die hem wilde aaien, aaien. Dat was een hele overwinning en veel medebewoners waren stomverbaasd omdat hij altijd op zijn hoede was geweest.
Hij vertrouwt mij nu, maar het lijntje is erg dun. Wanneer ik hem een pilletje moet geven dan is dat erg stressvol en rent hij door het hele huis heen. Geeft hij zich uiteindelijk over dan is het geven zelf een makkie.
Dus stel dat hij inderdaad iets mankeert waarvoor ik hem iedere dag zou moeten plagen? Dat is geen leven voor hem. Dan verliest hij weer alle vertrouwen.

Maar natuurlijk wil ik ook niet dat hij zich beroerd voelt en daarom krijgt hij om de dag een kwart pilletje Emeprid. Vanmiddag was dat ook weer een hele toestand want dan moet ik eerst alle deuren beneden dicht doen, hem daarna de kamer uit zien te krijgen (woonkamer is boven) en ook die deur dichtdoen en dan begint het geren van trap op-trap af totdat hij in een hoekje kruipt en ik hem het pilletje kan geven.
Daarna houdt hij mij zeker nog twee uur goed in de gaten, maar dan werkt het pilletje en dat heeft als bijwerking dat hij zich wat zelfverzekerder gaat voelen dus dat is mooi meegenomen :smile:

Ik vind het moeilijk. Denk er nog een paar dagen over na want het kan ook wel iets zijn wat met een eenvoudige injectie opgelost kan worden.
En dan kies ik voor opname zodat ze in de kliniek urine kunnen opvangen en tegelijk bloed kunnen prikken.

Anneke: hij heeft geen acetongeur. Ook geen rottende kies. Ik denk dat het uit zijn maag komt. Wie weet wat hij al die tijd allemaal gegeten heeft naast het ene blikje wat hij toen dagelijks van die oude dame kreeg?
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Misschien een rare vraag Cerna, maar waarom Emeprid? Buiten dat ik niets lees over misselijkheid, is dat nog een killer voor de niertjes ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Wat het ook mag wezen, in ieder geval veel sterkte gewenst! Annet.

Jullie relatie is nog erg kwetsbaar en ik kan goed begrijpen dat je voorzichtig met hem omgaat.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mon Chou schreef:Misschien een rare vraag Cerna, maar waarom Emeprid? Buiten dat ik niets lees over misselijkheid, is dat nog een killer voor de niertjes ook.
Zie: viewtopic.php?f=25&t=31264

En hij krijgt maar een kwart pilletje om de dag. Ik heb ook nooit ergens gelezen dat het "een killer voor de nieren" is. Eetlustopwekkers zoals Mirtazapine wel, maar Emeprid? Ik weet van Feather dat zij één van haar nierpatiëntjes dagelijks Emeprid gaf en daardoor voelde hij zich prima.
En ik weet niet of Gizmo nierfalen heeft, het is alleen maar een vermoeden.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Emeprid kan veilig gegeven worden Kim, zelfs bij (eventuele) nierklachten. Dan is vooral de dosering erg belangrijk.

Zie de bijsluiter, dit betreft de injectie vorm van Emeprid maar de tekst in dit document is hetzelfde bij zowel de tabletten als suspensie vorm.

http://www.dierenapotheek.nl/media/wysi ... ossing.pdf
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dubbel bericht.....mijn excuses.
Laatst gewijzigd door Mon Chou op 24 dec 2016 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dit is alleen wat de DA tegen mij gezegd heeft. Geef t alleen maar door. In de bijsluiter staat overigens ook iets vermeldt wat betrekking heeft op de nieren. Mirtazapine kan geen kwaad mits t niet te vaak gegeven wordt. Om de 2 weken kan zeker geen kwaad voor de nieren. Voor de lever is het alleen iets minder goed. Emeprid is niet een middeltje wat zomaar meegegeven wordt.
Ik gaf Kreukel ook dagelijks Emeprid. Maar dat was echt op het einde van haar leven.

Overigens ging ik er vanuit dat er al wel iets met zijn niertjes was gezien je dit bericht plaatst in dit topic.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Ook niet ieder dier is geschikt. Katten met epilepsie wordt het afgeraden omdat het insulten kan oproepen. Staat ook vermeld. Nierpatiënten kunnen het gebruiken in een veel lagere dosering 1/3 van de normale dosis. Ik heb dit ooit zelf nagevraagd bij de distribiteur van het middel. Maar vanwege het risico bij epilepsie patiënten uiteindelijk niet gekozen.

Zie tekst:

"SPECIALE WAARSCHUWINGEN Speciale voorzorgsmaatregelen voor gebruik bij dieren De dosering moet aangepast worden bij dieren met nier- of leverinsufficiëntie (als gevolg van verhoogd risico op bijwerkingen). Vermijd toediening aan dieren met epilepsie. Houd de dosering nauwlettend in de gaten, vooral bij katten en honden van kleine rassen. Na langdurig braken moet een vocht- en elektrolyten vervangende therapie in overweging worden genomen"
Plaats reactie